In opdracht van Febiac en Touring heeft de KU Leuven een studie voltooid die duidelijk maakt dat een opwaardering van het regionale wegennet noodzakelijk is om de verstikkende files tegen te gaan. Ze moeten weer in hun doorstroomfunctie worden hersteld. Dat is de conclusie van Professor Ben Immers en dr. ir. Chris Tampère die daarbij vertelde dat we iedere 76" van - opgelegde - snelheid moeten veranderen en dat 94% van de ongevallen wél aan de mens(en) in kwestie liggen.
De autoconstructeurs doen hun uiterste best om hun producten zo weinig mogelijk brandstof te laten verbruiken en uitgedrukt in g/km groeit de club van -120 g/km. Dat is een goede zaak die van overheidswege wordt beloond met een tegemoetkoming van 15% op de aankoopprijs van het voertuig. Maar die overheid heeft een wegennet waarop grote kuis moet worden gehouden. Volgens Professor Immers heeft de lokale overheid teveel macht waardoor die ongerijmde overgangen van 30, 50, 70 en 90 km/h voor chaos en gevaar zorgen. Ook de wirwar van "valstrikken" op de weg door een ongeordendheid van verkeersborden, paaltjes, strepen en bloembakken zorgen voor een reël gevaar en vaak voor files.
Het onfatsoenlijke aan die files is dat ze het pientere werk van motorenbouwers teniet doen. Wat heeft het voor zin dat een auto maar - bijvoorbeeld - 104 g/km (Volvo) uitstoot als diezelfde auto in de file minuten lang en soms nog langer stilstaat en evengoed die verdomde CO2 uitblaast. De autoconstructeurs komen momenteel in steeds grotere getale aan dat probleem tegemoet door de automatische stop/start-systemen in te voeren op hun vierwielers. Maar de essentie blijft dat het wegennet door de overheid niet geordend is. De auto blijft in de zondige sfeer hangen en komt pas na voetgangers, fietsers en openbaar vervoer als transportmiddel aan bod. In werkelijkheid is het voor de mens vaak het meest efficiënte en noodzakelijkste vervoermiddel. Zeker nu de industrie voor "clean" gaat moet de "automobiel" weer meer krediet krijgen.(wr)