Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    21-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdonck-Cronje winnen ook tweede race met glans in Magny-Cours
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niet twee maar drie races van de Formula Le Mans stonden in Magny-Cours op het programma. De vorige bijdrage wordt dus ge-update. In deze tweede race, zondagochtend om 9.30 uur speelde Gavin Cronje de rol die gisteren Nico Verdonck speelde in de eerste race. Het regende en op de gladde piste hield de Zuid-Afrikaan de 430 pk sterke 6,2 liter V8 in een perfecte ideale lijn. Aanvankelijk pushten Toulemonde-Zollinger heel hard met een snelste wedstrijdronde in de regen met 1’53.393, maar de man van het Dams Racing Team hield stand.

    Ten slotte verdiende hij ook zijn sporen al in de F3000 en toerwagens en die ervaring in natte omstandigheden demonstreerde hij zondagochtend schitterend. Hij bouwde een fatsoenlijke voorsprong op zodat de pilotenwissel comfortabel kon geschieden.Tom Cloet, in gezelschap van Jean-Philippe Belloc (ooit even in de F1) en Raymond Narac, finishte in deze tweede run op de zevende plaats en gezien de opgave van Mäkela-Beche in de tiende ronde eigenlijk laatst.

    Andermaal ontmoetten Mäkela-Beche pech want na tien ronden kwam de Safety Car op de baan en werd Mäkela door een auto naar de pits getrokken. Het leek gedaan. Mäkela stapte nog terug in, reed weg en verdween roemloos in een figurantenrol. Ondertussen had Nico Verdonck het stuur overgenomen van Cronje en op een opdrogende piste swingde hij de Formula Le Mans, geconcipieerd door Oreca en toevertrouwd aan Dams Racing Team (opgericht in 1988 door Driot en Arnoux), naar een nieuwe overwinning.

    Hij behield 1”6 op zijn naaste achtervolger. Het hele team onthaalde Verdonck en Cronje op oorverdovend handgeklap rond de auto. Er bleef nog één opdracht: de derde race om 15.45 uur met Cronje-Verdonck op “pole”. Dan is het Formula Le Mans seizoen gedaan. Zowel Nico Verdonck als Gavin Cronje gaan dan op zoek naar budgetten voor volgend jaar. Autosport blijft een harde noot om kraken.

    Ook voor Oreca, het bedrijf van Hughes de Chaunac, dat de Formula Le Mans ook naar Amerika wil exporteren als proloog van de races van de American Le Mans Series. Samenvattend leeft er toch ook het gevoel dat voor het Europese luik het startveld moet worden gespijsd met meer teams. In Race 3 stonden er welgeteld acht wagens op de grid. Dit doet geen afbreuk aan de prestaties van – bijvoorbeeld – Nico Verdonck en Gavin Cronje of deze van Mäkela – Beche. Maar het wijst wel in de richting van het feit dat kandidaat-sponsors verzadigd geraken van de verscheidenheid van disciplines in de ernstige autosport. Natuurlijk speelt de crisis daarin ook een rol.

    Het is denkwerk voor alle teams en voor alle autoconstructeurs. Het is eigenlijk ook zaaks nog alleen disciplines bij te creëren als deze de groene tint krijgen die Max Mosley in de F1 heeft willen invoeren. Het Kinetic Energy Recovery System (KERS) heeft wel meer “boost” geleverd maar over brandstofbesparing die tegen 2015 in de F1 met 50% zou moeten zijn verminderd hebben we Max Mosley niet meer gehoord. In de Formula Le Mans zou naar verluidt het “small-bloc” van de Chevrolet kunnen rijden op E85. Het klinkt groen, maar voorlopig rijden ze verder met gewone handelsbenzine.(wr)

    Bijlagen:
    Buiten de auto vaak een jonge speelvogel.JPG (146.7 KB)   
    Gavin Cronje is snel, betrouwbaar en in open dialoog over de auto.JPG (161.9 KB)   
    Gavin Cronje reed net als Nico F3000.JPG (165.4 KB)   
    Nico installeert zich. Let op de vodjes en papier op de luchtinlaten naar de remmen toe..JPG (172.7 KB)   
    Nico Verdonck, gelukkig kampioen.JPG (159.2 KB)   

    21-09-2009 om 13:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijnheer Koen Maes verlaat Nissan Belgium voor Nissan Europe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De heer Koen Maes, algemeen directeur van Nissan Belgium verlaat eind deze maand de vestiging in Aartselaar om zich verdienstelijk te maken binnen Nissan Europe. Deze man die van fietsen en lezen houdt is geboren in Temse op 9 december 1964. Er mag gerust worden gesteld dat hij een automonument is. Vanaf 1 juli 1989 begon zijn autowereld bij Suzuki Belgium Ltd. In 1993 ging hij voor vijf jaar bij Renault werken om in 2003 tot april 2006 bij Toyota Motor Marketing Europe in het Europese hoofdkwartier in Evere als "Network Development Manager / MMA Project Leader en Marketing Development-specialist de Japanse autobouwer te dienen. Mijnheer Koen Maes heeft iets overgehouden van zijn Japanse contacten. Het zijn correctheid, daadkracht, rechtlijnigheid en bescheidenheid. Met die sublieme eigenschappen trekt hij nu naar Nissan Europe. Het Europese hoofdkwartier is in Trappes in Frankrijk en daar vervult vanaf volgende maand Mijnheer Koen Maes de functie van "Vice President Customer Quality & Network Nissan.(wr)

    21-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdonck-Cronje vallen uit in race 3 in Magny-Cours
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nico Verdonck en Gavin Cronje hebben in de derde race in Magny-Cours met mechanische pech moeten opgeven. De auto van Dams Racing vertrok op pole in wat de absoluut laatste race is voor 2009 van de Formula Le Mans. Nico Verdonck zette iedere ronde het hele veld 1” achterwaarts. “Maar het blijft een mechanische sport”, zei de snelste man van het veld. De brandstofpomp wilde niet meer en de pits waren het enige eindpunt na een overigens succesvol weekend. De zege ging naar Mäkela – Beche. Die reden in de kwalificaties voor de startgrid de beste tijd hadden vervolgens pech. In race 1 ging de Zwitser Beche van het tweetal uit de baan omdat FLM-kampioen Nico Verdonck al zijn adrenaline uitspuwde en de bolide van HPVR onder druk zette. In race twee kenden ze elektronische tegenslag en moest de auto in de tiende ronde onder Safety Car-bescherming naar de pits worden getrokken.

    In de laatste race nam het Fins-Zwitsers duo weerwraak.Ze lieten het niet bij aan de leiding rijden, maar lieten gestadig steeds snellere ronden optekenen. Toch konden ze Toulemonde-Zollinger niet echt los rijden. Die bleven op een halve seconde aanklampen. Naarmate de auto’s lichter werden door minder benzinegewicht scherpten de tijden aan. In Magny-Cours verbruikt zo’n, Formula Le Mans net geen twee kilogram brandstof per ronde. Dat is ongeveer 2,5 liter voor 4,411 km.

    Misschien iets meer voor de winnaars want naar de zwartwit-geblokte vlag toe namen ze meer voorsprong op Toulemonde (je zult maar zo heten !) tot 0”718 en ook Moro-Kaufmann schikten zich in hun derde plaats met +11”103 van de winnaars. Tom Cloet eindigde zevende van de zeven auto’s die de finish haalden in Race 3. Dat is niet beledigend. Voor Tom zijn deze races te kort. Zijn aandeel is te klein. Hij heeft de – korte – tijd nodig om zijn eigen gebalanceerde cadans te vinden. Tegen dat die er is in de Formula Le Mans is zijn stint voorbij. Tom heeft de ruimte van een zee van tijd nodig zoals hij zich al een heel leven verdienstelijk maakt in de 24-uurskoersen.

    Magny-Cours werd dan mistig. De zon gaf in de late namiddag verstek. Bij de laatste race van de dag, deze van de Caterhams, regende het opnieuw. De tribunes waren leeg. Nochtans was het gratis inkom en een free-paddockwalk voor wie het wist. Autosport moet worden herdacht of opnieuw uitgevonden. Nu zien mensen door de bomen het bos niet meer en blijven weg. De organisatie van Magny-Cours heeft zich ook nog onderscheiden. In de perszaal werden alle races uitgezonden op TV. Behalve de Formula Le Mans. Is er een haar in de boter tussen de Fédération Française du Sport Automobile (FFSA) en de l’Automobile Club de l’Ouest (ACO) die haar naam door de Formula Le Mans veel geciteerd ziet…?

    Of heeft Hughes de Chaunac teveel kritiek op het ACO-reglement en boycotten de “vrienden” zijn projecten…? Gisteren zei hij op Radio Monte Carlo dat hij zal doen als Ross Brawn. Le Mans 2010 “ondergaan” en beginnen werken aan de auto van 2011. Het verschil tussen diesels en benzines blijft ongelijk én onrechtvaardig betoogde hij. Zijn team Oreca heeft nu recht van spreken nadat ze vorige week de “1000 km van Silverstone” wonnen als “klein” team. Uiteindelijk werd Oreca vijfde in gezelschap van de diesels in de “24 Uren van Le Mans 2009”. In Silverstone werd Nico Verdonck kampioen van de Formula Le Mans. Misschien kan Mijnheer de Chaunac na “Petit Le Mans” volgende week daar eens nota van nemen. En een zitje reserveren voor 2010.(wr)

    Bijlagen:
    De hele elektronische winkel komt van Magneti Marelli.JPG (175.3 KB)   
    De oliekoeler van de X-Trac zesversnellingsbak op een Formula Le Mans.JPG (160.1 KB)   
    Kaufmann probeert Steve Mc Queen-allures te kweken. Het maakt hem alleen komiek.JPG (170.3 KB)   
    Na de pole zaterdagochtend kenden Mäkela en Beche niets dan pech. Ze wonnen wel de derde race.JPG (163.6 KB)   

    21-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck wint met ongeziene klasse race 1 in Magny-Cours
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de rollende start van de eerste race zaterdagnamiddag was trainingsnelste Valle Mekala de Kampioen van de Formula Le Mans, Nico Verdonck te snel af in de eerste bocht. De Brusselaar zette natuurlijk direct druk op de leider want de 23-jarige ex-Formule 3000 en F3-coureur verweet zichzelf een beetje de pole niet te hebben gepakt in de zaterdagochtend. Nog voor de eerste ronde van 4,411 afgelegd was ging Valle Mekala van de baan en passeerde Nico Verdonck de start finish-streep met toch al meer dan 5" voorsprong op zijn achtervolgers. Dat was een pelotonnetje met daarin ook de heroptredende en direct verdienstelijke Tom Cloet op de zesde plaats. Die moest hij later inleveren voor een zevende rang omdat Kaufmann-Moro, ook van Dams Racing Team hem met iets meer gewendheid in deze sportwagen, hem voorbij reden.

    Verdonck bouwde een voorsprong uit ten voordele van zijn ploegmaat Gavin Cronje die na 44' de auto moest overnemen en hem als winnaars over de streep moest krijgen. Nico Verdonck, met feilloos iedere ronde hetzelfde trajectoire zoals alleen de grootsten kunnen, kreeg het aan de stok met auto's die gingen gedubbeld worden. De blauwe vlag werd gezwaaid voor die boy's maar blijkbaar zaten ze "sourd et aveugle" in hun bolide's want ze reden gewoon in de weg en Nico begon tijd te verliezen.

    Toen Gavin Cronje na de pitstop vertrok had die aanvankelijk nog maar 0"8 voorsprong op een zegeruikend team van Damien Toulemonde en David Zollinger. Gestaag knaagde de oranje auto aan Cronje's voorsprong maar de Zuid-Afrikaan kraakte niet onder de stress en reed met 0"4 zegevierend door Verdonck's demonstratie over de eindmeet. De eerste race is dus gewonnen door Verdonck-Cronje en zondagochtend wordt de tweede gereden (20 september 2009) en in de namiddag volgt de derde race. Een gemakkelijke klus wordt het niet want Mäkela-Beche is een vaste waarde geworden als Fins-Zwitserse tandem.

    Nico Verdonck heeft zich andermaal aangediend als vaste waarde voor de Sport-Prototypes, de LMP1's waarin veel mensen hem eigenlijk volgend jaar verwachten. Bijzonder in de "24 Uren van Le Mans". Dat zou het begin moeten worden van een goed gestoffeerde internationale, zeg maar wereldwijde, carrière die de man eigenlijk toekomt. Zijn toewijding aan zijn sport kent zijn  gelijke niet. Hij is de kampioen van de Formula Le Mans met 171 punten voor zijn ploegmaat Gavin Cronje die 167 eenheden telt. Ze zijn eigenlijk samen als team kampioen maar pole-positions maakten de nuance in punten.

    Tom Cloet die de auto zoals verwacht zonder brokken weerbracht uit zijn stint was niet écht tevreden. Hij had een volle tank, waardoor het gewicht in de bochten de auto anders deed reageren dan hij in de trainingen gewaar werd. "Op drie punten pak ik het niet helemaal juist aan" zei hij tegen Nico Verdonck. "Heb je even tijd", zei Nico. "Ja", zei de befaamde etmaalracer. "Kom dan mee", wenkte Nico Verdonck hem. Samen gingen ze de data's bekijken en analyseren. Liefst 74 sensors leveren aan de laptop van een ingenieur zowat alles aan wetenschap wat bolide en coureur uitspoken op de baan. Nico wijdde Tom Cloet in. Daarom zal Tom zich morgen geruster voelen en hoger scoren in de uitslag van zijn tweede race in de Formula Le Mans.(wr)

    Bijlagen:
    Nico Verdonck met DAMS en Gavin Cronje de besten van de nieuwe klas.JPG (160.4 KB)   
    Nico Verdonck, gelukkig kampioen.JPG (159.2 KB)   
    Tom Cloet na anderhalf jaar afwezigheid weer in zijn sas.JPG (166.8 KB)   

    19-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck start van op tweede plaats in race 1 in Magny Cours
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Makela - Beche hebben in de kwalificaties voor de startgridorde van deze namiddag voor de eerste van twee races voor de Formula Le Mans met 1'33"724 de snelste tijd kunnen behouden voor Verdonck - Cronje die iets hoger klokten in de 1'33"7-cijfers. Met enkele hondersten van een seconde verloor de Brusselaar van de mannen die eerder deze maand enkele dagen extra zijn komen trainen op het 4,411 km lange circuit van Nevers Magny-Cours. Nico Verdonck was een beetje kwaad op zichzelf maar kan die "koleire" natuurlijk straks gebruiken in de rollende start naast Makela.Wie de 430 pk uit de 6,2 liter V8 van Chevrolet het best weet te lanceren naar de eerste linkse bocht brengt zijn rivaal een psycholigische mep toe die een rol kan spelen voor de zege in de eerste race.

    De tweede race wordt zondagnamiddag gereden om 14.45 uur. Op dit moment is nog niet geweten wie de start neemt. Maar het is logisch dat Nico Verdonck de grootst mogelijke afstand zal rijden aangezien hij de snellere is van ploegmaat Cronje. In de eindstand van de Formula Le Mans na Silverstone stond overigens Verdonck aangeduid als kampioen met 171 punten voor de Zuid-Afrikaan Gavin Cronje met 167 eenheden.

    Tijdens de kwalificaties kwam de zon op en werd de plakband op de ingang van de luchthappers naar de remmen toe meer en meer weggesneden, zodat met de buitentemperatuur ook de koeling van de carbonremmen beter werd. Wie ook werd opgemerkt is Tom Cloet (34) die na anderhalf jaar weer aanpikt met sportwagenraces. Hij kwam donderdag j.l. inderhaast naar Magny-Cours en draaide zonder risico's te nemen al behoorlijke tijden in de kwalificaties. Tom Cloet staat bekend als de man die als droom had alle etmaalraces te rijden en is daar ook in geslaagd. Hij is een graag gezien man om de "groten" snel en veilig bij te staan als die even willen rusten.(wr)

    19-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck en Gavin Cronje derde in vrije trainingen in Magny-Cours
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zowel in de eerste vrije ochtendtrainingen vandaag vrijdag in Magny-Cours als in de vrije namiddagtrainingen hebben Nico Verdonck en Gavin Cronje de derde tijd laten afdrukken voor de laatste race van de Formula Le Mans. Daarin is de 23-jarige Nico sinds Silverstone al kampioen. Twee keer vandaag ging de snelste chrono naar Valle Mäkela - Mathias Becke met een snelste namiddagtijd van 1'36"599 voor Damien Toulemonde - David Zollinger. De derde snelste wijzerstand was dus voor onze landgenoot en zijn Zuid-Afrikaanse compagnon Gavin Cronje.

    Nico Verdonck liet binnen de ploeg met 1'37"1 de wijzerstanden iets scherper staan tegenover Gavin Cronje die 1'37"5 liet bevriezen. Zaterdagochtend wordt gereden voor de samenstelling van de startgrid en in de namiddag is de eerste van twee races. Zowel in de ochtendtrainng vandaag als in de namiddag was een zware crash te noteren. Barry Gates plooide de nummer 18 en het is de eerste keer dat we in de autosport een stofzuiger zagen gebruiken om de grind van de "kattenbak" waarin de auto belandde uit het wrak te zuigen. De auto ging eerst als een schup door het grint om dan zijdelingse tegen de muur aan te vliegen. Gelukkig bleef de coureur ongedeerd. De namiddagsessie werd door het ongeval iets voortijdig beëindigd.(wr)

    Bijlagen:
    Gavin Cronje 18909.JPG (161.9 KB)   
    Nico Verdonck 18909.JPG (170.6 KB)   

    18-09-2009 om 22:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parijs, maandag 21 september 2009
    De Formule 1 beleeft maandag voor de WMSC in Parijs aan de Place de la Concorde de beoordeling of zelfs de veroordeling van het grootste schandaal sinds het instellen van het WK in 1950. Betrokken partijen: Renault, Flavio Briatore, Pat Symonds, Nelson Piquet jr.,  en Fernando Alonso. Aan Nelson Piquet jr. werd gevraagd berekend te crashen tegen een muur tijdens de GP van Singapore 2008 nadat Fernando Alonso had getankt. Daardoor zou de Safety Car uitrukken en Alonso achter die SC winnaar worden. Als beloning zou Piquet jr. zeker zijn zitje voor 2009 behouden. Maar Flavio Briatore hield geen woord van Nelson jr. werd na de GP van Hongarije bedankt en vervangen door Romain Grosjean. In principe zou Alonso's overwinning moet worden geannuleerd en daardoor wordt Massa tweede en dat veroorzaakt dan weer het in vraag stellen van de wereldtitel van Hamilton. Wan het scheelde maar één puntje met Massa die door het geval in Singapore recht krijgt op méér punten. Dit is na het spionageschandaal én het opgelegd liegen van Hamilton nooit eerder vertoond in de Formule 1. Het berokkent de sport veel schade en het imago van Renault kreeg door de affaire een flinke deuk.(wr)








    17-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons wegennet vraagt een grote kuis
    In opdracht van Febiac en Touring heeft de KU Leuven een studie voltooid die duidelijk maakt dat een opwaardering van het regionale wegennet noodzakelijk is om de verstikkende files tegen te gaan. Ze moeten weer in hun doorstroomfunctie worden hersteld. Dat is de conclusie van Professor Ben Immers en dr. ir. Chris Tampère die daarbij vertelde dat we iedere 76" van - opgelegde - snelheid moeten veranderen en dat 94% van de ongevallen wél aan de mens(en) in kwestie liggen.

    De autoconstructeurs doen hun uiterste best om hun producten zo weinig mogelijk brandstof te laten verbruiken en uitgedrukt in g/km groeit de club van -120 g/km. Dat is een goede zaak die van overheidswege wordt beloond met een tegemoetkoming van 15% op de aankoopprijs van het voertuig. Maar die overheid heeft een wegennet waarop grote kuis moet worden gehouden. Volgens Professor Immers heeft de lokale overheid teveel macht waardoor die ongerijmde overgangen van 30, 50, 70 en 90 km/h voor chaos en gevaar zorgen. Ook de wirwar van "valstrikken" op de weg door een ongeordendheid van verkeersborden, paaltjes, strepen en bloembakken zorgen voor een reël gevaar en vaak voor files.

    Het onfatsoenlijke aan die files is dat ze het pientere werk van motorenbouwers teniet doen. Wat heeft het voor zin dat een auto maar - bijvoorbeeld - 104 g/km (Volvo) uitstoot als diezelfde auto in de file minuten lang en soms nog langer stilstaat en evengoed die verdomde CO2 uitblaast. De autoconstructeurs komen momenteel in steeds grotere getale aan dat probleem tegemoet door de automatische stop/start-systemen in te voeren op hun vierwielers. Maar de essentie blijft dat het wegennet door de overheid niet geordend is. De auto blijft in de zondige sfeer hangen en komt pas na voetgangers, fietsers en openbaar vervoer als transportmiddel aan bod. In werkelijkheid is het voor de mens vaak het meest efficiënte en noodzakelijkste vervoermiddel. Zeker nu de industrie voor "clean" gaat moet de "automobiel" weer meer krediet krijgen.(wr)

    15-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aptera, geen eend, geen motorfiets, alleen een speciale EV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ingenieur Jason Hill werkte aan de ontwikkeling van een Porsche Carrera GT en ook aan die van de Smart. Hij ontmoette Steve Frambo, nu CEO van het merk Aptera in Californië en samen keken ze naar de vlucht van een eend. Ford gebruikte een eend ooit als symbool op een leerrijk boekje over aerodynamica. Ook de regendruppel speelde in de hoofden van Hill en Frambo. Ze ontwierpen een Typ-1 van de Aptera maar zullen pas op het eind van dit jaar tevreden zijn als de Aptera 2e tegen €18.000 zal zijn gecommercialiseerd. Het is een driewieler, biedt plaats aan twee, rijdt 140 km/h. Tom Reichenbach, hoofdingenieur van het merk gaf het optisch rare ding vleugeldeuren en plaatste een cameraatje op de voorste rand van het dak. Binnenin kan de bestuurder op het scherm de directe omgeving helemaal overzien.

    De vriendschap van de technici met Franz Holzhausen, chief designer van Tesla, maakte dat het Aptera-project bijna letterlijk vleugels kreeg. De opslaande portieren kunnen echter in geparkeerde positie wel voor problemen zorgen. Als andere auto's té dicht bijstaan zit je wel wat gevangen. In een luxekooi weliswaar, want er is airco voorzien, een GPS en de zetels bieden aanvaardbaar comfort. Steve Frambo is overtuigd er tegen 2015 minstens 100.000 op de weg te zien rijden.(wr)

    13-09-2009 om 13:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandstofcelauto zal het winnen van de plug-in-mobiel
    De groeiende koorts van verwachtingen rond de elektrische auto maakt de bewustwording los dat een infrastruktuur van bevoorradingspunten zich opdringt. Om elektrisch te "tanken" of om de waterstoftank te vullen als het om een voertuig met brandstofcel gaat. Momenteel liggen plug-in auto's zoals bijvoorbeeld de Smart of de Mitsubishi i-MiEV een lengte voor op deze die zich bedienen van een brandstofcel die waterstof als animatiekracht nodig heeft. Tegen 2015 verwachten de grote autoconstructeurs echter dat de waterstofbevoorradingspunten zo talrijk zullen zijn dat de elektrische auto met FuelCell het pleit zal winnen. Tot dan moeten batterijen van puur elektrische auto's, dus deze met een batterij en een elektromotor, aan netstroom opgeladen worden. Een draad en twee stekkers dus. Eén aan de "paal" en één aan de auto. Het is duidelijk dat niet de wereldwijde regeringen maar wel de autoindustrie druk op de ketel zet om bevoorradingsnetten al in 2011 tot een realiteit te maken.

    In Duitsland wordt door WBT Datasysteme momenteel een proef uitgevoerd die batterijen draadloos doet opladen. De bezitter van een elektrische auto rijdt daartoe op een in het asfalt geïntegreerde kontaktplaat van een vierkante meter groot. Dan voert hij de nodige data in en de batterij wordt draadloos geladen. In het interieur staat een meter die aanduidt wanneer de accu vol is en dan is de klus geklaard. Met een grondspeling tot 40 mm is het transferverlies van de stroom slechts 5%. De bedoeling is  - net als stekkers voor plug-in's - de actieradiussen van puur elektrische voertuigen flexibeler te maken. WBT is sinds 1982 een wereldspeler op dat gebied want de Duitse firma heeft liefst 4.000 verschillende concepten wat betreft bevoorradingstechnieken. Deze gaan vanaf elektriciteit, waterstoftankstations over zonne-energie tot, ja, de gewone brandstofpompen die we vandaag nog gebruiken. De weg naar de nieuwe mobiliteit zal niet zonder vonken gaan.(wr)

    12-09-2009 om 11:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adrian Sutil wipt met Force India Mercedes over Hamilton's besttijd

    Reed vanochtend Lewis Hamilton met de Mc Laren-Mercedes de beste tijd, dan wipte deze namiddag Adrian Sutil met de Force India Mercedes met 1'23"924 voorbij de regerende wereldkampioen met de Mc Laren-Mercedes. Motorgewijs gezien blijft het dus in de familie. Hopelijk is dat voor Mercedes een goed teken. Monza heeft vier lange rechte lijnen waarop de motor zwaar aangesproken wordt. Renault rijdt dit weekeinde net als Ferrari en Mc Laren met KERS. Het systeem dat een boost van 60 kW of 82 pk meer geeft gedurende 6"77 door een simpele druk op de knop kan in het Royal Park van Monza een grote rol spelen.

    Titelkandidaat Jenson Button was slechts 19de en Rubens Barrichello 16de. De vier titelkandidaten waren vandaag allemaal een seconde trager dan Adrian Sutil. Vitantonio Liuzzi die Giancarlo Fisichella vervangt bij Force India was voor zijn eerste optreden goed voor een 12de plaats. Gastvedette Giancarlo Fisichella maakte een zwak debuut, maar die ene momentopname van vandaag zegt niets over zijn nabije toekomst die even briljant kan uitdraaien als zijn prestatie in de GP van België.(wr)

    11-09-2009 om 18:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat een brandstofcel doet om een elektromotor te doen draaien
    Omdat van 5 tot 9 mei 2010 voor de "CleanWeek2020" in Zolder tientallen elektrische auto's worden verwacht die een aandrijving hebben via waterstof en een brandstofcel is het nuttig eens te overlopen hoe zo'n ding eigenlijk functioneert. Inzicht kan nooit geen kwaad en er heersen nogal wat misverstanden rond de "fuelcell" die fascinerend de autoindustrie is binnengeslopen. Het "voedsel" voor de cel is waterstofgas (H2). De waterstof die tegen 2015 in Duitsland op minstens 1000 bevoorradingspunten zal kunnen worden getankt is opgeslagen in een tank van composiet, metaal of plastiek die ergens opgeborgen zit in de auto. Liefst uiteraard op een plaats waar ze het comfort van de passagiers niet in het gedrang brengt en ook geen plaats waar ze veel ruimte zou wegroven. In de nieuwste Mercedes B-Class F-Cell is de waterstoftank geplaatst in de lege ruimte die de dubbele bodem van de A- en B-klasse biedt. Vanuit die tank wordt waterstof onder een druk van 700 bar naar de Anode (-pool) van de brandstofcel gevoerd. Tijdens die tocht wordt ze al gesplitst in positief geladen waterstof-ionen en negatief geladen elektronen. Dat stroomt de Anode binnen.

    Naast de Anode vinden we een membraam of separator die in polymeer is uitgevoerd, maar nu in materiaalkeuze al is geëvolueerd. Die separator scheidt de Anode van de Kathode (+pool) waarin zuurstof wordt toegevoerd. Die zuurstof komt er via gewone lucht in. Om zeker te zijn van een goed vulling gebruikt Mercedes in de B-Class zelfs een lichte overdruke (0,65 bar) om zeker te zijn dat genoeg zuurstof in die Kathode terecht komt. Laat het duidelijk zijn: Anode én Kathode staan dus gescheiden opgesteld van elkaar. Nu komt de Grote Truuk ! Dat in positieve ionen en negatieve elektronen gesplitste waterstofgas laat het daar niet bij zitten. Die willen naar de zuurstof toe. Maar de membraam of separator laat alleen de ionen door en de elektronen botsen op de "muur" van de membraam en moeten via een omweg hun weg zoeken naar de Kathode waar zuurstof rijkelijk wordt aangevoerd. De elektronen snellen langs de separator van de Anode (-) naar de Kathode (+) en veroorzaken daardoor héél concreet een elektrische stroom. Eens de Kathode bereikt smelten de elektronen én ionen samen met de zuurstof en vormen zo...water ! Wat uit de uitlaat komt is hoogstens waterdamp.

    De stroom is genoeg om een elektromotor aan te drijven. Er wordt gewoon een Lithium-Ion-batterij geplaatst. In het geval van de Mercedes B-Class één met 60 cellen. Die batterij kan stroom leveren maar ook kinetische vertragings-energie (vanaf het "gas"pedaal wordt losgelaten) recupereren. De batterij moet worden gekoeld, want Lithium heeft een laag ontvlammingspunt, en risico's wil men uitsluiten. Maar goed, dat is ongeveer de werking van een brandstofcel. Men kan er veel kanten mee uit en de technologie evolueert dagelijks op spectaculaire wijze. Net zoals die van de batterijen. Ze zullen weldra als plasticine in gelijk welke vorm kunnen worden gekneed zodat ze ergens in een kompleet ondergeschikte ruimte zullen worden gemonteerd. Ook de elektromotoren evolueren. BMW heeft nu al de elektroschijfmotor die een absoluut minimum aan ruimte inneemt. Het vermogen is vandaag nog aan de lage kant, het koppel van 290 Nm misschien ook nog, maar pientere geesten werken aan nog straffere oplossingen. Door brandstofcellen in serie aan elkaar te koppelen verkrijgt men een hogere voltage, spanning.

    Waterstof wordt al meer dan honderd jaar "gewonnen" en opgslagen en staat bekend bijzonder explosief te zijn. Maar nu is het zaaks waterstof te winnen uit hernieuwbare energie in plaats van via de weg van "elektrolyse" of uit fossiele brandstoffen. Het is dus zaaks aan wind, zon en waterkracht, golfslag-energie te denken om onze waterstof van de toekomst te winnen. Er is ook een tweede manier, met name waterstof winnen uit een biomassa die via vergassing tot waterstof leidt. Gesteld dat binnen een eeuw alle auto's elektrisch zouden rijden, dan blijkt het mogelijk te zijn voor het wereldvoertuigenpark van tegen dan bijna 2 miljard eenheden genoeg waterstof voorhanden te hebben. Momenteel is in ons land één bevoorradingspunt. Dat is in Ruisbroek, als je Brussel uitrijdt richting Parijs. Daar is een Totalstation waar men kan tanken en dat station is recent Totaal vernieuwd.

    Een laatste spectaculair vooruitzicht is dat door het maken van membramen in koolwaterstofpolymeer de kostprijs van zo'n membraam zal dalen van in het begin €400 per vierkante meter naar €4 voor dezelfde oppervlakte. Ook is een universiteit in Pennsilvenia bezig om via Nanobuisjes CO2 en waterdamp "uit de lucht te plukken" waardoor er methaangas zou ontstaan. Maar de grootschaligheid daarvan is nog toekomstmuziek. Methaan (CH4) heeft een hoog gehalte aan waterstofatomen en kan dus principieel waterstof vervangen. Om een idee te geven van de - ongelijke - strijd tussen een batterij en een brandstofcel moeten we eraan denken dat een batterij éénmalig haar energie kan afgeven en dan leeg geraakt, terwijl een brandstofcel ononderbroken energie voor elektriciteit blijft leveren zolang er maar waterstofgas wordt toegevoerd.(Tekst:Walter Rombauts)

    11-09-2009 om 12:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frank Gardner, de kassier, is niet meer
    Tijdens de laatste weekend van augustus overleed de Asutraliër Frank Gardner op 78 jarige leeftijd na een aanslepende ziekte. Met hem verdwijnt een monument en in België herinneren we ons de vroegere bokser en levensredder aan de kust als "de kassier" die met zijn indrukwekkende Chevrolet Camaro bijna iedere race van de "G2-Champ-Kent-Castrol" 100.000 frank (nu €2500) kwam winnen. In het jaar '73 van de vorige eeuw voorwaar veel geld. Maar Frank Gardner had nog meer pijlen op zijn boog. Geboren in 1930 kwam hij in 1949 met een MG in de autosport terecht. In 1957, het jaar voor Mike Hawthorn met Ferrari wereldkampioen F1 werd, won Gardner de "South Wales Sportscar Championship met de legendarische Jaguar C-Type. Hij werd drie keer kampioen in het British Touring Car Championship en won daarin 35 races. Hij kon zowel in toerwagens, éénzitters als sportwagens meer dan zijn plan trekken.

    In 1971won hij de Britse F5000-titel met een Lola, hij reed op de Nordschleife van de Nürburgring de befaamde Ford F3L prototype van Alan Mann. In de F1 startte hij acht keer. Met Brabham's van ... Sir Jack en ook met BRM's zoals ook Hans Hermann er nog heeft gereden. In de F1 was zijn beste resultaat een achtste plaats in de GP van Engeland 1965. Het niveau was hem niet te hoog, maar zoals Jack Brabham zei "Frank is een heuse gentlemen-driver, en toen hij in de F1 kwam was dat ras al aan het uitsterven... Hij was een super afsteller van een auto. De keren dat hij voor mij heeft gereden waren hoogdagen voor mij. Hij was eerder vriend dan piloot van het huis."

    Mijn "tribute" aan Frank Gardner die ik in Nijvel dank zei André Monheim zaliger heb mogen/kunnen ontmoeten bestaat erin een artikel weer te geven dat ik in de Gazet van Antwerpen in 1973 schreef "over de kassier die dàt weekend niet kwam ontvangen".(Tekst:Walter Rombauts)

    Gazet van Antwerpen - 31 augustus 1973:

    "Kassier" Gardner komt niet ontvangen.

    Op het programma van de "Bekers van de Toekomst" welke nu zondag 2 september op de omloop van Zolder verreden worden, staan er twee races voor de speciale toerismewagens. Eén koers is voorbehouden aan de klasse van - 1300 cc en de andere zware klasse van + 1300 cc. Deze wedstrijden zijn de zevende in de reeks van negen welke in aanmerking komen voor het Kampioenschap van België groep 2. Op uitzondering van de "Bekers van Spa" loopt een tweede kampioenschap haast parallel aan het nationale: dit van de "G2-Champ-Kent-Castrol".

    Bourgoignie's tweede check ?

    Zoals men weet is er buiten de check van 100.000 Bfr voor de eerste plaats van elke race, ook nog een individueel klassement voorzien, dat eclusief voorbehouden is aan Belgische piloten en waarvoor op het einde van het renseizoen 800.000 Bfr verdeeld worden. De twee leiders hierin zijn momenteel Claude Bourgoignie (Capri) en Julien Vernaeve (BMC Cooper S). Zij hebben respektievelijk 515,83 en 507,50 punten. Beiden zullen verder strijden tijdens de "Bekers" en vermoedelijk lopen de feiten een beetje in het voordeel van de Ford-rijder. Waarom ? Beide komen uit in een afzonderlijke koers (+ en - 1300 cc). En in deze waarin Bourgoignie start is er een verrassing. De man die reeds 407.500 Bfr in ons land kwam opstrijken, "kassier" Frank Gardner met zijn indrukwekkende Camaro komt niet opdagen. Is het omdat Zolder iets minder gunstig ligt om zijn 650 pk over te jagen, of omdat de toerwagens in Castellet meer aandacht hebben ? Wat de reden ook zij, Bourgoignie's voornaamste dominator valt weg zodat de Belgische toerwagenkampioen optie neemt op de check van 100.000 Bfr. Toch zal hij in deze koers over 15 ronden of 63,300 km tegenstand te verduren hebben van bijvoorbeeld Yvette Fontaine die met haar zeer handelbare Escort reeds voor meer verrassingen heeft gezorgd op de Limburgse renbaan. Dan is er nog de Engelsman May, eveneens met een Ford Escort, wiens exploten nog niet erg gekend zijn. Zelfs een zo goed als herstelde Raymond Raus (BMW 2002 Ti), die zijn heroptreden doet na zijn zwaar ongeval tijdens de voorbije "24 Uren", kan steeds zijn woordje meepraten.

    Boeman Hanson.

    Anders is het gesteld in de race voor de groep 2 - 1300 cc, eveneens over 15 ronden, waarin Julien Vernaeve (BLMC) het heel wat lastiger zal hebben met de Engelsman Hanson (Escort), geprepareerd bij Broadspeed, die zowat een boeman moet lijken voor de 23 overige deelnemers waaronder we Haxhe (DAF), Lodewijckx (Audi NSU), Engels (Alfa Romeo), Sauvage (BLMC) en Neri (Fiat) als opmerkelijkste aanstippen. Omdat Hanson (Escort) zeer sterk rijdt, zal Vernaeve (BLMC) het uiteraard moeilijk hebben even veel punten als Bourgoignie in de wacht te slepen voor de individuele challenge.

    Kampioenschap van België.

    Maar er is ook de nationale titel, die met al dat winstbejag zowat in de vergetelheid raakt. Hiervoor leidt Bourgoignie voor Vernaeve, Peltier, Dex en Haxhe. Indien Bourgoignie aanstaande zondag in Zolder wint is hij alvast, wat er ook gebeure moge, opnieuw toerwagenkampioen. (wr)

    09-09-2009 om 14:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tesla levert record af met verkoop 109 auto's in juli
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De enige puur elektrische sportwagen in de wereld heeft met 109 verkochte Roadsters 2 in juli eeen recordmaand gevestigd. In het geheel heeft de Californische constructeur tot nu toe 700 Tesla's afgeleverd. Iedere week wordt de auto nog populairder en de roadster kreeg zopas een betere airco, eeen luxueuzer dashboard en comfortabeler zetels. Dat waren die scherpe kantjes die door klanten en testrijders naar de engineering overgedacht werden. Die verbeteringen zitten wel vervat in het model voor 2010. Voor volgend jaar zal ook in Canada en mogelijk Noorwegen worden geleverd. De belangstelling voor die markten is zo groot omdat het de enige twee landen in de wereld zijn waar de hoofdbrok van de electriciteit afkomstig is van hernieuwbare energie. Een "electric vehicle" in Canada herladen levert 85% minder CO2 op dan een vergelijkbaar product op fossiele brandstof.

    Tesla blijft fier sneller te zijn in acceleratie dan een Porsche en de helft energievriendelijker dan een Toyota Prius. De Tesla accelereert van 0 naar 96 km/h in 3"7. In het kader van een wedstrijd van de "Electric Drag Racing Association" reed Scotty Pollacheck een kwartmijl-sprint met de Tesla in 12"643 wat meteen een nieuw record in de specialiteit bleek te zijn. In zorgelijke Amerikaanse én wereldwijde autotijden blijkt Tesla op zijn zachts gezegd "self-supporting" te zijn. Het nieuwe hoofdkwartier in het Stanford Resaerch Park in Palo Alto (Silicon Valley) in Californië blaakt van modernisme. Er hangen 150 vacatures uit voor specialisten... Ze worden koortsachtig gezocht. Ook mede door Mercedes-Benz, aandeelhouder van Tesla.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Tesla)

    05-09-2009 om 11:10 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mitsubishi gaat met PSA Peugeot Citroën EV's maken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag 4 september 2009 is er tussen Mitsubishi Motors Corporation en PSA Peugeot Citroën een samenwerkingsakkoord ondertekend dat een nieuwe spectaculaire stap betekent in de gezamelijke ontwikkeling van elektrische voertuigen, afgekort "EV's". In Parijs was het Osamu Masuko, ceo van MMC en Philippe Varin, ceo van PSA Peugeot Citroën die volgende punten overeen kwamen.

    De ontwikkeling van een EV (Electric Vehicle) voor de Europese markt zal gebaseerd zijn op het reeds succesvolle i-MIEV-model van de Japanse constructeur dat in Japan sinds Nieuwjaar wordt verkocht. In Europa zal deze i-MiEV ook als Peugeot en Citroën-versie worden gecommercialiseerd. De productie zal aanvangen in oktober 2010 en de lancering op de Europese markt is nog eind van datzelfde jaar voorzien. In tegenstellling tot de Japanse versies met een rechts stuur zullen de Peugeot's en Citroëns uiteraard eeen links stuur hebben.

    Wat het project zo belangrijk maakt is dat de Mitsubishi i-MiEV - waarvan op deze blog in januari van dit jaar al een rijtest verscheen - net als de gespierde Californische Tesla rijdt als de gewone auto die de meeste mensen gewend zijn. Dat zal de vrees voor de stap naar de echte elektrische auto verkleinen. De bijgaande foto toont de iMiEV waarmee we reden en waarop zowel als vormgeving dan wel als techniek - lithium ion batterijen - de nabije Peugeot's en Citroën's zullen zijn gebaseerd.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    De iMiEV was één grote positieve ervaring.JPG (156.4 KB)   
    De Mitsubishi iMiEV was dé attractie op het jongste Salon van Brussel.JPG (170.3 KB)   
    De oplaadstekker van de iMiEV.JPG (158.6 KB)   

    04-09-2009 om 18:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes bekent beetje kleur, extended range nog nodig
    Direct na het lanceren van de eerste echte seriegeproduceerde elektrisch auto met brandstofcel, de B-Fuel Cell, rept Mercedes zich om het invoeren van een "extended range" technologie aan te kondigen. Die zou eeen actieradius van 600 km moeten waarborgen. M.a.w. er zal voorlopig nog steeds een "hulpmotortje" nodig zijn om te waaarborgen dat de bezitter van een licht hybride- elektrische auto niet met een platte batterij ergens ten velde zou stranden. Als er straks - wellicht rond 2013 - genoeg kan worden geplugd, is die onzekerheid over genoeg autonomie weg. Maar vandaag is niemand er gerust in. Dus krijgen de denkers achter de Opel Ampera, de Chevrolet Volt's en andere Cruze's gelijk. Mercedes-Benz is groots genoeg in denken om daarover niet verlegen te zitten. Zeker niet als je een flink pak aandelen in Tesla hebt. Wie weet krijgt die noodgedwongen ook een extended range...Want nu moet je met die prachtige helemaal elektrische Tesla ook gaan "pinnen" na 365 km. In California is dat maar een korte afstand.(wr)

    02-09-2009 om 11:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.World Solar Challenge over 3000 km van Darwin naar Adelaïde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Van 25 tot 31 oktober 2009 rijden voor de tiende keer de zonnewagens over 3000 km van Darwin naar Adelaïde. Het zijn rare, frele voertuigen die alleen de zon als aandrijving gebruiken. Toch rijden ze tegen zo'n gemiddelde snelheid van plusminus 100 km/h. Daarnaast is er ook een eco-kategorie waarin meer experimentele auto's als hybride-, elektrische-, en brandstofcelcars zijn ondergebracht. Belangrijke universiteiten zoals die van Delft, of toonaangevende hogescholen zoals de groep T uit Leuven hebben in het verleden vooral (?) af te rekenen gehad met de Japanse Tiga. Maar die is eerder gebouwd om op circuits "chrono's" neer te zetten dan wel tussen de kangeroes zijn weg te zoeken.

    Vanuit België is er de Umicar Infinity die al evenveel belangstelling als succes oogstte. De indrukwekkende auto was dit jaar in de maand mei nog te zien in Zolder tijdens de voorstelling van de CleanWeek2020 die in 2010 opnieuw doorgaat van 5 tot 9 mei en alles verenigt wat - bijvoorbeeld - daar ook in Australië bestaansrecht heeft. Met zon kunnen we meer doen dan we denken. De nieuwe Trabant laat er zijn airco mee aaandrijven en...dertig jaar geleden had Volvo in hun R&D-Center, toen in het bloedhete Phoenix in Arizona, al spoilers die bekleed waren met foto-voltaïsche cellen. Ze zorgden voor de stroomtoelevering van alles wat voor "toebehoren" gold. Dus ook toen al die airco's die bij 55°C daar meer dan welkom waren. Volvo is altijd pionier geweest, maar de mensen vergeten snel. Toch is dat voor de Zweed ook vandaag nog het geval.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Fred Bayet)

    02-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Subaru Legacy nu al onderscheiden
    In afwachting dat de eerste Subaru Legacy van de vijfde generatie in België en het Groothertogdom Luxemburg nog op de weg moet verschijnen, heeft de auto al een prachtige onderscheiding meegekregen: een maximale vijfsterrenscore in de jongste Euro- NCAP veiligheidstesten voor het toelaten van nieuwe auto's tot het verkeer.

    De botstesten in het kader van de "European New Car Assessment Program" kennen dit jaar een nieuwe invalshoek. De einduitslag wordt bepaald door de scores in diverse onderdelen van het totaalprogramma. Zo telt "Veiligheid voor volwassen inzittenden" voor 50% mee. "Veiligheid voor kinderen" voor 20%, de "Voetgangersveiligheid" ook voor 20% en de aaanwezigheid van de passieve "veiligheidsvoorzieningen" in het algemeen voor 10%.

    De nieuwe Subaru Legacy schittert deze maand op de "Internationale Automobil Ausstellung" in Frankfurt ijn zijn 2010 configuratie. Het is het Europees publieksdebuut. Een maand later staat de nieuwe auto bij de dealers samen met de op gelijke leest geschoeide nieuwe Subaru Outback. Subaru schrijft het succes toe aan het volledig nieuw ontwikkelde chassis met een onafhankelijk gemonteerd subframe voor de motorophanging en de daarrond gebouwde veiligheidskooi die actieve en passieve veiligheid elkaar doen aanvullen. De vierwielaandrijving - nog steeds symetrisch volgens de 50/50-verdeling van het motorkoppel naar de wielen, is sinds het ontstaan van het merk legendarisch geworden. Alleen tijdens het vorige Salon van Brussel week Subaru van die regel af en bood een auto met alleen voorwielaandrijving aan. Verkoopsgewijs was dat een schot in de roos. Waar de concurrentie zuchtte onder een nooit eerder geziene crisis verkocht Subaru op dat moment 80% méér. Het was toen een stunt. In Frankfurt straks is het weer pure Europese ernst.(Tekst:Walter Rombauts)

    01-09-2009 om 14:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan Sunderland haalt nieuw motorcontract binnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Nissanfabriek in Sunderland - UK - heeft dankzij de inbreng van Regional Development Agency One North East een contract binnengehaald voor de productie van een nieuwe benzinemotor vanaf 2010. Daarmee is de toekomst van de motorproductie in Wearside verzekerd. De productie van de tweeliter viercilindermotor met de codenaam "MR" verzekert nu 130 banen en afhankelijk van de marktevolutie mogelijk nog eens 200 extra tegen 2013. Hiermee is eeen subsidie van 1,94 miljoen pond vanwege One North East gemoeid ter ondersteuning van de 12,92 miljoen pond die Nissan in de volgende vier jaar investeert. Die investering moet het mogelijk maken om vanaf mei 2010 jaarlijks 65.000 motoren te kunnen produceren. Die motoren zullen voldoen aan de Euro 5 en 6 normen inzake CO2-uitstoot.

    De motorafdeling van de fabriek van Sunderland begon in 1988 te produceren. Momenteel worden er de 1,2 en de 1,4 benzinemotoren voor de Micra en de Note daar gebouwd. De fabriek vertegenwoordigt ondertussen een investering van 2,4 miljard pond en stelt 4200 personen tewerk. Sunderland is de grootste autoproducent en uitvoerder van het Verenigd Koninkrijk. In 2008 werd met 386.000 stuks een fabrieksrecord genoteerd. Sinds 1986 hebben 5,34 miljoen auto's de fabriek verlaten.(wr)



    01-09-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Volt zal 1,2 liter per 100 km verbruiken

    De Chevrolet Volt zal de eerste auto in serieproductie zijn met een gecombineerd brandstofverbruik van 1,2 liter per 100 kilometer. De eerste resultaten van een testprogramma in Amerika, bedoeld voor het toekennen van energielabels voor plug-in elektrische auto’s, laten zien dat in stadsverkeer een elektriciteitsverbruik van 15,5 kWu/100 kilometer wordt genoteerd. Het dagelijks opladen blijkt daarbij zeer belangrijk voor optimale prestaties.

    De Volt, waarvan de productie eind volgend jaar zal beginnen kan zo’n 64 kilometer rijden op batterij, waarna de actieradius kan worden uitgebreid naar ruim 480 kilometer met de flex-fuel generator.De eerste gegevens tonen aan dat veel Chevrolet Volt-rijders in staat zullen zijn om dagelijks uitsluitend de elektrische modus van de Volt te gebruiken zonder de noodzaak om fossiele brandstof te gebruiken,” zegt GM President en CEO Fritz Henderson. “EPA-labels vormen een leidraad voor klanten om het verbruik van auto’s te kunnen vergelijken. De Volt is met deze gegevens baanbrekend. De sleutel voor die prestaties is om de Volt iedere dag minstens één keer op te laden.”

    In hoeverre de Volt-eigenaren kunnen rijden zonder gebruik te maken van brandstof is sterk afhankelijk van de gereden afstand en van andere factoren, zoals de eventuele bagage, het aantal inzittenden en de mate waarin de accessoires worden gebruikt, waaronder de airco. Gebaseerd op de resultaten van onofficiële testen met de preproductie prototypes heeft de Volt een bereik met uitsluitend elektrische aandrijving gerealiseerd van 64 kilometer, zowel in de stad als op de snelweg.

    Met de nieuw ontwikkelde meetmethode van de EPA (U.S. Environmental Protection Agency) wordt er meer nadruk gelegd op het rijden in de stad dan op de grote wegen door de plug-in elektrische auto’s, zonder daarbij gebruik te maken van brandstof. De EPA-methodiek hanteert kWu per afgelegde 100 miles (=161 kilometer) om de elektrische efficiency van de plug-ins vast te stellen. GM verwacht volgens de EPA-methodiek dat de Volt in stadsverkeer slechts 15,5 kWu per 100 kilometer zal verbruiken. Gebaseerd op de actuele prijs voor elektriciteit, betaalt de Volt-rijder circa € 1.0 aan elektriciteit om een afstand van 100 kilometer af te leggen, oftewel € 0.01 per kilometer.

    De Chevrolet Volt gebruikt de stroom van het hoogspanningsnetwerk als primaire energiebron om de auto aan te drijven. Er zijn twee manieren voor de aandrijving: elektrisch en Extended-Range. In de elektrische stand gebruikt de Volt geen brandstof en produceert de auto geen uit-stoot. Tijdens het puur elektrisch rijden gebruikt de Volt elektriciteit die is opgeslagen in het lithi-um-ion accupack.

    Wanneer de batterij nog maar minimale elektrische energie heeft wordt automatisch overge-schakeld naar de Extended-Range mode. In deze secundaire stand produceert een generator elektriciteit om de Volt aan te drijven. De overgebleven energie in de batterij wordt gebruikt wanneer er snel moet worden geaccelereerd of een steile helling moet worden beklommen.

    “Het verbruik in de stad van slechts 1,2 liter per honderd kilometer is een fantastische indicatie van de mogelijkheden van het elektrische aandrijfsysteem van de Volt en van de mogelijkheid om fossiele brandstoffen te vervangen,” zegt Frank Weber, Global Vehicle Line Executive voor de Volt. “De meting voor het gemiddeld brandstofverbruik voor Europa, die ook van toepassing kan zijn in China, laat een verbruik zien van 1,6 liter per honderd kilometer. Het testen van de productieauto’s zal volgend jaar plaatsvinden, vlak voor de marktintroductie van de auto. Ech-ter, deze eerste resultaten zijn zeer bemoedigend om de mogelijkheden van de Chevrolet Volt verder te testen in de praktijk, net zoals wij hebben gedaan met de andere aspecten tijdens de ontwikkelingfase van de Volt.”(meegedeeld door Chevrolet)

    29-08-2009 om 16:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!