In afwachting dat de eerste Subaru Legacy van de vijfde generatie in België en het Groothertogdom Luxemburg nog op de weg moet verschijnen, heeft de auto al een prachtige onderscheiding meegekregen: een maximale vijfsterrenscore in de jongste Euro- NCAP veiligheidstesten voor het toelaten van nieuwe auto's tot het verkeer.
De botstesten in het kader van de "European New Car Assessment Program" kennen dit jaar een nieuwe invalshoek. De einduitslag wordt bepaald door de scores in diverse onderdelen van het totaalprogramma. Zo telt "Veiligheid voor volwassen inzittenden" voor 50% mee. "Veiligheid voor kinderen" voor 20%, de "Voetgangersveiligheid" ook voor 20% en de aaanwezigheid van de passieve "veiligheidsvoorzieningen" in het algemeen voor 10%.
De nieuwe Subaru Legacy schittert deze maand op de "Internationale Automobil Ausstellung" in Frankfurt ijn zijn 2010 configuratie. Het is het Europees publieksdebuut. Een maand later staat de nieuwe auto bij de dealers samen met de op gelijke leest geschoeide nieuwe Subaru Outback. Subaru schrijft het succes toe aan het volledig nieuw ontwikkelde chassis met een onafhankelijk gemonteerd subframe voor de motorophanging en de daarrond gebouwde veiligheidskooi die actieve en passieve veiligheid elkaar doen aanvullen. De vierwielaandrijving - nog steeds symetrisch volgens de 50/50-verdeling van het motorkoppel naar de wielen, is sinds het ontstaan van het merk legendarisch geworden. Alleen tijdens het vorige Salon van Brussel week Subaru van die regel af en bood een auto met alleen voorwielaandrijving aan. Verkoopsgewijs was dat een schot in de roos. Waar de concurrentie zuchtte onder een nooit eerder geziene crisis verkocht Subaru op dat moment 80% méér. Het was toen een stunt. In Frankfurt straks is het weer pure Europese ernst.(Tekst:Walter Rombauts)