Aptera, geen eend, geen motorfiets, alleen een speciale EV
Ingenieur Jason Hill werkte aan de ontwikkeling van een Porsche Carrera GT en ook aan die van de Smart. Hij ontmoette Steve Frambo, nu CEO van het merk Aptera in Californië en samen keken ze naar de vlucht van een eend. Ford gebruikte een eend ooit als symbool op een leerrijk boekje over aerodynamica. Ook de regendruppel speelde in de hoofden van Hill en Frambo. Ze ontwierpen een Typ-1 van de Aptera maar zullen pas op het eind van dit jaar tevreden zijn als de Aptera 2e tegen 18.000 zal zijn gecommercialiseerd. Het is een driewieler, biedt plaats aan twee, rijdt 140 km/h. Tom Reichenbach, hoofdingenieur van het merk gaf het optisch rare ding vleugeldeuren en plaatste een cameraatje op de voorste rand van het dak. Binnenin kan de bestuurder op het scherm de directe omgeving helemaal overzien.
De vriendschap van de technici met Franz Holzhausen, chief designer van Tesla, maakte dat het Aptera-project bijna letterlijk vleugels kreeg. De opslaande portieren kunnen echter in geparkeerde positie wel voor problemen zorgen. Als andere auto's té dicht bijstaan zit je wel wat gevangen. In een luxekooi weliswaar, want er is airco voorzien, een GPS en de zetels bieden aanvaardbaar comfort. Steve Frambo is overtuigd er tegen 2015 minstens 100.000 op de weg te zien rijden.(wr)