Brandstofcelauto zal het winnen van de plug-in-mobiel
De groeiende koorts van verwachtingen rond de elektrische auto maakt de bewustwording los dat een infrastruktuur van bevoorradingspunten zich opdringt. Om elektrisch te "tanken" of om de waterstoftank te vullen als het om een voertuig met brandstofcel gaat. Momenteel liggen plug-in auto's zoals bijvoorbeeld de Smart of de Mitsubishi i-MiEV een lengte voor op deze die zich bedienen van een brandstofcel die waterstof als animatiekracht nodig heeft. Tegen 2015 verwachten de grote autoconstructeurs echter dat de waterstofbevoorradingspunten zo talrijk zullen zijn dat de elektrische auto met FuelCell het pleit zal winnen. Tot dan moeten batterijen van puur elektrische auto's, dus deze met een batterij en een elektromotor, aan netstroom opgeladen worden. Een draad en twee stekkers dus. Eén aan de "paal" en één aan de auto. Het is duidelijk dat niet de wereldwijde regeringen maar wel de autoindustrie druk op de ketel zet om bevoorradingsnetten al in 2011 tot een realiteit te maken.
In Duitsland wordt door WBT Datasysteme momenteel een proef uitgevoerd die batterijen draadloos doet opladen. De bezitter van een elektrische auto rijdt daartoe op een in het asfalt geïntegreerde kontaktplaat van een vierkante meter groot. Dan voert hij de nodige data in en de batterij wordt draadloos geladen. In het interieur staat een meter die aanduidt wanneer de accu vol is en dan is de klus geklaard. Met een grondspeling tot 40 mm is het transferverlies van de stroom slechts 5%. De bedoeling is - net als stekkers voor plug-in's - de actieradiussen van puur elektrische voertuigen flexibeler te maken. WBT is sinds 1982 een wereldspeler op dat gebied want de Duitse firma heeft liefst 4.000 verschillende concepten wat betreft bevoorradingstechnieken. Deze gaan vanaf elektriciteit, waterstoftankstations over zonne-energie tot, ja, de gewone brandstofpompen die we vandaag nog gebruiken. De weg naar de nieuwe mobiliteit zal niet zonder vonken gaan.(wr)
Adrian Sutil wipt met Force India Mercedes over Hamilton's besttijd
Reed vanochtend Lewis Hamilton met de Mc Laren-Mercedes de beste tijd, dan wipte deze namiddag Adrian Sutil met de Force India Mercedes met 1'23"924 voorbij de regerende wereldkampioen met de Mc Laren-Mercedes. Motorgewijs gezien blijft het dus in de familie. Hopelijk is dat voor Mercedes een goed teken. Monza heeft vier lange rechte lijnen waarop de motor zwaar aangesproken wordt. Renault rijdt dit weekeinde net als Ferrari en Mc Laren met KERS. Het systeem dat een boost van 60 kW of 82 pk meer geeft gedurende 6"77 door een simpele druk op de knop kan in het Royal Park van Monza een grote rol spelen.
Titelkandidaat Jenson Button was slechts 19de en Rubens Barrichello 16de. De vier titelkandidaten waren vandaag allemaal een seconde trager dan Adrian Sutil. Vitantonio Liuzzi die Giancarlo Fisichella vervangt bij Force India was voor zijn eerste optreden goed voor een 12de plaats. Gastvedette Giancarlo Fisichella maakte een zwak debuut, maar die ene momentopname van vandaag zegt niets over zijn nabije toekomst die even briljant kan uitdraaien als zijn prestatie in de GP van België.(wr)
Wat een brandstofcel doet om een elektromotor te doen draaien
Omdat van 5 tot 9 mei 2010 voor de "CleanWeek2020" in Zolder tientallen elektrische auto's worden verwacht die een aandrijving hebben via waterstof en een brandstofcel is het nuttig eens te overlopen hoe zo'n ding eigenlijk functioneert. Inzicht kan nooit geen kwaad en er heersen nogal wat misverstanden rond de "fuelcell" die fascinerend de autoindustrie is binnengeslopen. Het "voedsel" voor de cel is waterstofgas (H2). De waterstof die tegen 2015 in Duitsland op minstens 1000 bevoorradingspunten zal kunnen worden getankt is opgeslagen in een tank van composiet, metaal of plastiek die ergens opgeborgen zit in de auto. Liefst uiteraard op een plaats waar ze het comfort van de passagiers niet in het gedrang brengt en ook geen plaats waar ze veel ruimte zou wegroven. In de nieuwste Mercedes B-Class F-Cell is de waterstoftank geplaatst in de lege ruimte die de dubbele bodem van de A- en B-klasse biedt. Vanuit die tank wordt waterstof onder een druk van 700 bar naar de Anode (-pool) van de brandstofcel gevoerd. Tijdens die tocht wordt ze al gesplitst in positief geladen waterstof-ionen en negatief geladen elektronen. Dat stroomt de Anode binnen.
Naast de Anode vinden we een membraam of separator die in polymeer is uitgevoerd, maar nu in materiaalkeuze al is geëvolueerd. Die separator scheidt de Anode van de Kathode (+pool) waarin zuurstof wordt toegevoerd. Die zuurstof komt er via gewone lucht in. Om zeker te zijn van een goed vulling gebruikt Mercedes in de B-Class zelfs een lichte overdruke (0,65 bar) om zeker te zijn dat genoeg zuurstof in die Kathode terecht komt. Laat het duidelijk zijn: Anode én Kathode staan dus gescheiden opgesteld van elkaar. Nu komt de Grote Truuk ! Dat in positieve ionen en negatieve elektronen gesplitste waterstofgas laat het daar niet bij zitten. Die willen naar de zuurstof toe. Maar de membraam of separator laat alleen de ionen door en de elektronen botsen op de "muur" van de membraam en moeten via een omweg hun weg zoeken naar de Kathode waar zuurstof rijkelijk wordt aangevoerd. De elektronen snellen langs de separator van de Anode (-) naar de Kathode (+) en veroorzaken daardoor héél concreet een elektrische stroom. Eens de Kathode bereikt smelten de elektronen én ionen samen met de zuurstof en vormen zo...water ! Wat uit de uitlaat komt is hoogstens waterdamp.
De stroom is genoeg om een elektromotor aan te drijven. Er wordt gewoon een Lithium-Ion-batterij geplaatst. In het geval van de Mercedes B-Class één met 60 cellen. Die batterij kan stroom leveren maar ook kinetische vertragings-energie (vanaf het "gas"pedaal wordt losgelaten) recupereren. De batterij moet worden gekoeld, want Lithium heeft een laag ontvlammingspunt, en risico's wil men uitsluiten. Maar goed, dat is ongeveer de werking van een brandstofcel. Men kan er veel kanten mee uit en de technologie evolueert dagelijks op spectaculaire wijze. Net zoals die van de batterijen. Ze zullen weldra als plasticine in gelijk welke vorm kunnen worden gekneed zodat ze ergens in een kompleet ondergeschikte ruimte zullen worden gemonteerd. Ook de elektromotoren evolueren. BMW heeft nu al de elektroschijfmotor die een absoluut minimum aan ruimte inneemt. Het vermogen is vandaag nog aan de lage kant, het koppel van 290 Nm misschien ook nog, maar pientere geesten werken aan nog straffere oplossingen. Door brandstofcellen in serie aan elkaar te koppelen verkrijgt men een hogere voltage, spanning.
Waterstof wordt al meer dan honderd jaar "gewonnen" en opgslagen en staat bekend bijzonder explosief te zijn. Maar nu is het zaaks waterstof te winnen uit hernieuwbare energie in plaats van via de weg van "elektrolyse" of uit fossiele brandstoffen. Het is dus zaaks aan wind, zon en waterkracht, golfslag-energie te denken om onze waterstof van de toekomst te winnen. Er is ook een tweede manier, met name waterstof winnen uit een biomassa die via vergassing tot waterstof leidt. Gesteld dat binnen een eeuw alle auto's elektrisch zouden rijden, dan blijkt het mogelijk te zijn voor het wereldvoertuigenpark van tegen dan bijna 2 miljard eenheden genoeg waterstof voorhanden te hebben. Momenteel is in ons land één bevoorradingspunt. Dat is in Ruisbroek, als je Brussel uitrijdt richting Parijs. Daar is een Totalstation waar men kan tanken en dat station is recent Totaal vernieuwd.
Een laatste spectaculair vooruitzicht is dat door het maken van membramen in koolwaterstofpolymeer de kostprijs van zo'n membraam zal dalen van in het begin 400 per vierkante meter naar 4 voor dezelfde oppervlakte. Ook is een universiteit in Pennsilvenia bezig om via Nanobuisjes CO2 en waterdamp "uit de lucht te plukken" waardoor er methaangas zou ontstaan. Maar de grootschaligheid daarvan is nog toekomstmuziek. Methaan (CH4) heeft een hoog gehalte aan waterstofatomen en kan dus principieel waterstof vervangen. Om een idee te geven van de - ongelijke - strijd tussen een batterij en een brandstofcel moeten we eraan denken dat een batterij éénmalig haar energie kan afgeven en dan leeg geraakt, terwijl een brandstofcel ononderbroken energie voor elektriciteit blijft leveren zolang er maar waterstofgas wordt toegevoerd.(Tekst:Walter Rombauts)
Tijdens de laatste weekend van augustus overleed de Asutraliër Frank Gardner op 78 jarige leeftijd na een aanslepende ziekte. Met hem verdwijnt een monument en in België herinneren we ons de vroegere bokser en levensredder aan de kust als "de kassier" die met zijn indrukwekkende Chevrolet Camaro bijna iedere race van de "G2-Champ-Kent-Castrol" 100.000 frank (nu 2500) kwam winnen. In het jaar '73 van de vorige eeuw voorwaar veel geld. Maar Frank Gardner had nog meer pijlen op zijn boog. Geboren in 1930 kwam hij in 1949 met een MG in de autosport terecht. In 1957, het jaar voor Mike Hawthorn met Ferrari wereldkampioen F1 werd, won Gardner de "South Wales Sportscar Championship met de legendarische Jaguar C-Type. Hij werd drie keer kampioen in het British Touring Car Championship en won daarin 35 races. Hij kon zowel in toerwagens, éénzitters als sportwagens meer dan zijn plan trekken.
In 1971won hij de Britse F5000-titel met een Lola, hij reed op de Nordschleife van de Nürburgring de befaamde Ford F3L prototype van Alan Mann. In de F1 startte hij acht keer. Met Brabham's van ... Sir Jack en ook met BRM's zoals ook Hans Hermann er nog heeft gereden. In de F1 was zijn beste resultaat een achtste plaats in de GP van Engeland 1965. Het niveau was hem niet te hoog, maar zoals Jack Brabham zei "Frank is een heuse gentlemen-driver, en toen hij in de F1 kwam was dat ras al aan het uitsterven... Hij was een super afsteller van een auto. De keren dat hij voor mij heeft gereden waren hoogdagen voor mij. Hij was eerder vriend dan piloot van het huis."
Mijn "tribute" aan Frank Gardner die ik in Nijvel dank zei André Monheim zaliger heb mogen/kunnen ontmoeten bestaat erin een artikel weer te geven dat ik in de Gazet van Antwerpen in 1973 schreef "over de kassier die dàt weekend niet kwam ontvangen".(Tekst:Walter Rombauts)
Gazet van Antwerpen - 31 augustus 1973:
"Kassier" Gardner komt niet ontvangen.
Op het programma van de "Bekers van de Toekomst" welke nu zondag 2 september op de omloop van Zolder verreden worden, staan er twee races voor de speciale toerismewagens. Eén koers is voorbehouden aan de klasse van - 1300 cc en de andere zware klasse van + 1300 cc. Deze wedstrijden zijn de zevende in de reeks van negen welke in aanmerking komen voor het Kampioenschap van België groep 2. Op uitzondering van de "Bekers van Spa" loopt een tweede kampioenschap haast parallel aan het nationale: dit van de "G2-Champ-Kent-Castrol".
Bourgoignie's tweede check ?
Zoals men weet is er buiten de check van 100.000 Bfr voor de eerste plaats van elke race, ook nog een individueel klassement voorzien, dat eclusief voorbehouden is aan Belgische piloten en waarvoor op het einde van het renseizoen 800.000 Bfr verdeeld worden. De twee leiders hierin zijn momenteel Claude Bourgoignie (Capri) en Julien Vernaeve (BMC Cooper S). Zij hebben respektievelijk 515,83 en 507,50 punten. Beiden zullen verder strijden tijdens de "Bekers" en vermoedelijk lopen de feiten een beetje in het voordeel van de Ford-rijder. Waarom ? Beide komen uit in een afzonderlijke koers (+ en - 1300 cc). En in deze waarin Bourgoignie start is er een verrassing. De man die reeds 407.500 Bfr in ons land kwam opstrijken, "kassier" Frank Gardner met zijn indrukwekkende Camaro komt niet opdagen. Is het omdat Zolder iets minder gunstig ligt om zijn 650 pk over te jagen, of omdat de toerwagens in Castellet meer aandacht hebben ? Wat de reden ook zij, Bourgoignie's voornaamste dominator valt weg zodat de Belgische toerwagenkampioen optie neemt op de check van 100.000 Bfr. Toch zal hij in deze koers over 15 ronden of 63,300 km tegenstand te verduren hebben van bijvoorbeeld Yvette Fontaine die met haar zeer handelbare Escort reeds voor meer verrassingen heeft gezorgd op de Limburgse renbaan. Dan is er nog de Engelsman May, eveneens met een Ford Escort, wiens exploten nog niet erg gekend zijn. Zelfs een zo goed als herstelde Raymond Raus (BMW 2002 Ti), die zijn heroptreden doet na zijn zwaar ongeval tijdens de voorbije "24 Uren", kan steeds zijn woordje meepraten.
Boeman Hanson.
Anders is het gesteld in de race voor de groep 2 - 1300 cc, eveneens over 15 ronden, waarin Julien Vernaeve (BLMC) het heel wat lastiger zal hebben met de Engelsman Hanson (Escort), geprepareerd bij Broadspeed, die zowat een boeman moet lijken voor de 23 overige deelnemers waaronder we Haxhe (DAF), Lodewijckx (Audi NSU), Engels (Alfa Romeo), Sauvage (BLMC) en Neri (Fiat) als opmerkelijkste aanstippen. Omdat Hanson (Escort) zeer sterk rijdt, zal Vernaeve (BLMC) het uiteraard moeilijk hebben even veel punten als Bourgoignie in de wacht te slepen voor de individuele challenge.
Kampioenschap van België.
Maar er is ook de nationale titel, die met al dat winstbejag zowat in de vergetelheid raakt. Hiervoor leidt Bourgoignie voor Vernaeve, Peltier, Dex en Haxhe. Indien Bourgoignie aanstaande zondag in Zolder wint is hij alvast, wat er ook gebeure moge, opnieuw toerwagenkampioen. (wr)
Tesla levert record af met verkoop 109 auto's in juli
De enige puur elektrische sportwagen in de wereld heeft met 109 verkochte Roadsters 2 in juli eeen recordmaand gevestigd. In het geheel heeft de Californische constructeur tot nu toe 700 Tesla's afgeleverd. Iedere week wordt de auto nog populairder en de roadster kreeg zopas een betere airco, eeen luxueuzer dashboard en comfortabeler zetels. Dat waren die scherpe kantjes die door klanten en testrijders naar de engineering overgedacht werden. Die verbeteringen zitten wel vervat in het model voor 2010. Voor volgend jaar zal ook in Canada en mogelijk Noorwegen worden geleverd. De belangstelling voor die markten is zo groot omdat het de enige twee landen in de wereld zijn waar de hoofdbrok van de electriciteit afkomstig is van hernieuwbare energie. Een "electric vehicle" in Canada herladen levert 85% minder CO2 op dan een vergelijkbaar product op fossiele brandstof.
Tesla blijft fier sneller te zijn in acceleratie dan een Porsche en de helft energievriendelijker dan een Toyota Prius. De Tesla accelereert van 0 naar 96 km/h in 3"7. In het kader van een wedstrijd van de "Electric Drag Racing Association" reed Scotty Pollacheck een kwartmijl-sprint met de Tesla in 12"643 wat meteen een nieuw record in de specialiteit bleek te zijn. In zorgelijke Amerikaanse én wereldwijde autotijden blijkt Tesla op zijn zachts gezegd "self-supporting" te zijn. Het nieuwe hoofdkwartier in het Stanford Resaerch Park in Palo Alto (Silicon Valley) in Californië blaakt van modernisme. Er hangen 150 vacatures uit voor specialisten... Ze worden koortsachtig gezocht. Ook mede door Mercedes-Benz, aandeelhouder van Tesla.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Tesla)
Mitsubishi gaat met PSA Peugeot Citroën EV's maken
Vandaag 4 september 2009 is er tussen Mitsubishi Motors Corporation en PSA Peugeot Citroën een samenwerkingsakkoord ondertekend dat een nieuwe spectaculaire stap betekent in de gezamelijke ontwikkeling van elektrische voertuigen, afgekort "EV's". In Parijs was het Osamu Masuko, ceo van MMC en Philippe Varin, ceo van PSA Peugeot Citroën die volgende punten overeen kwamen.
De ontwikkeling van een EV (Electric Vehicle) voor de Europese markt zal gebaseerd zijn op het reeds succesvolle i-MIEV-model van de Japanse constructeur dat in Japan sinds Nieuwjaar wordt verkocht. In Europa zal deze i-MiEV ook als Peugeot en Citroën-versie worden gecommercialiseerd. De productie zal aanvangen in oktober 2010 en de lancering op de Europese markt is nog eind van datzelfde jaar voorzien. In tegenstellling tot de Japanse versies met een rechts stuur zullen de Peugeot's en Citroëns uiteraard eeen links stuur hebben.
Wat het project zo belangrijk maakt is dat de Mitsubishi i-MiEV - waarvan op deze blog in januari van dit jaar al een rijtest verscheen - net als de gespierde Californische Tesla rijdt als de gewone auto die de meeste mensen gewend zijn. Dat zal de vrees voor de stap naar de echte elektrische auto verkleinen. De bijgaande foto toont de iMiEV waarmee we reden en waarop zowel als vormgeving dan wel als techniek - lithium ion batterijen - de nabije Peugeot's en Citroën's zullen zijn gebaseerd.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)
Mercedes bekent beetje kleur, extended range nog nodig
Direct na het lanceren van de eerste echte seriegeproduceerde elektrisch auto met brandstofcel, de B-Fuel Cell, rept Mercedes zich om het invoeren van een "extended range" technologie aan te kondigen. Die zou eeen actieradius van 600 km moeten waarborgen. M.a.w. er zal voorlopig nog steeds een "hulpmotortje" nodig zijn om te waaarborgen dat de bezitter van een licht hybride- elektrische auto niet met een platte batterij ergens ten velde zou stranden. Als er straks - wellicht rond 2013 - genoeg kan worden geplugd, is die onzekerheid over genoeg autonomie weg. Maar vandaag is niemand er gerust in. Dus krijgen de denkers achter de Opel Ampera, de Chevrolet Volt's en andere Cruze's gelijk. Mercedes-Benz is groots genoeg in denken om daarover niet verlegen te zitten. Zeker niet als je een flink pak aandelen in Tesla hebt. Wie weet krijgt die noodgedwongen ook een extended range...Want nu moet je met die prachtige helemaal elektrische Tesla ook gaan "pinnen" na 365 km. In California is dat maar een korte afstand.(wr)
World Solar Challenge over 3000 km van Darwin naar Adelaïde
Van 25 tot 31 oktober 2009 rijden voor de tiende keer de zonnewagens over 3000 km van Darwin naar Adelaïde. Het zijn rare, frele voertuigen die alleen de zon als aandrijving gebruiken. Toch rijden ze tegen zo'n gemiddelde snelheid van plusminus 100 km/h. Daarnaast is er ook een eco-kategorie waarin meer experimentele auto's als hybride-, elektrische-, en brandstofcelcars zijn ondergebracht. Belangrijke universiteiten zoals die van Delft, of toonaangevende hogescholen zoals de groep T uit Leuven hebben in het verleden vooral (?) af te rekenen gehad met de Japanse Tiga. Maar die is eerder gebouwd om op circuits "chrono's" neer te zetten dan wel tussen de kangeroes zijn weg te zoeken.
Vanuit België is er de Umicar Infinity die al evenveel belangstelling als succes oogstte. De indrukwekkende auto was dit jaar in de maand mei nog te zien in Zolder tijdens de voorstelling van de CleanWeek2020 die in 2010 opnieuw doorgaat van 5 tot 9 mei en alles verenigt wat - bijvoorbeeld - daar ook in Australië bestaansrecht heeft. Met zon kunnen we meer doen dan we denken. De nieuwe Trabant laat er zijn airco mee aaandrijven en...dertig jaar geleden had Volvo in hun R&D-Center, toen in het bloedhete Phoenix in Arizona, al spoilers die bekleed waren met foto-voltaïsche cellen. Ze zorgden voor de stroomtoelevering van alles wat voor "toebehoren" gold. Dus ook toen al die airco's die bij 55°C daar meer dan welkom waren. Volvo is altijd pionier geweest, maar de mensen vergeten snel. Toch is dat voor de Zweed ook vandaag nog het geval.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Fred Bayet)
In afwachting dat de eerste Subaru Legacy van de vijfde generatie in België en het Groothertogdom Luxemburg nog op de weg moet verschijnen, heeft de auto al een prachtige onderscheiding meegekregen: een maximale vijfsterrenscore in de jongste Euro- NCAP veiligheidstesten voor het toelaten van nieuwe auto's tot het verkeer.
De botstesten in het kader van de "European New Car Assessment Program" kennen dit jaar een nieuwe invalshoek. De einduitslag wordt bepaald door de scores in diverse onderdelen van het totaalprogramma. Zo telt "Veiligheid voor volwassen inzittenden" voor 50% mee. "Veiligheid voor kinderen" voor 20%, de "Voetgangersveiligheid" ook voor 20% en de aaanwezigheid van de passieve "veiligheidsvoorzieningen" in het algemeen voor 10%.
De nieuwe Subaru Legacy schittert deze maand op de "Internationale Automobil Ausstellung" in Frankfurt ijn zijn 2010 configuratie. Het is het Europees publieksdebuut. Een maand later staat de nieuwe auto bij de dealers samen met de op gelijke leest geschoeide nieuwe Subaru Outback. Subaru schrijft het succes toe aan het volledig nieuw ontwikkelde chassis met een onafhankelijk gemonteerd subframe voor de motorophanging en de daarrond gebouwde veiligheidskooi die actieve en passieve veiligheid elkaar doen aanvullen. De vierwielaandrijving - nog steeds symetrisch volgens de 50/50-verdeling van het motorkoppel naar de wielen, is sinds het ontstaan van het merk legendarisch geworden. Alleen tijdens het vorige Salon van Brussel week Subaru van die regel af en bood een auto met alleen voorwielaandrijving aan. Verkoopsgewijs was dat een schot in de roos. Waar de concurrentie zuchtte onder een nooit eerder geziene crisis verkocht Subaru op dat moment 80% méér. Het was toen een stunt. In Frankfurt straks is het weer pure Europese ernst.(Tekst:Walter Rombauts)
Nissan Sunderland haalt nieuw motorcontract binnen
De Nissanfabriek in Sunderland - UK - heeft dankzij de inbreng van Regional Development Agency One North East een contract binnengehaald voor de productie van een nieuwe benzinemotor vanaf 2010. Daarmee is de toekomst van de motorproductie in Wearside verzekerd. De productie van de tweeliter viercilindermotor met de codenaam "MR" verzekert nu 130 banen en afhankelijk van de marktevolutie mogelijk nog eens 200 extra tegen 2013. Hiermee is eeen subsidie van 1,94 miljoen pond vanwege One North East gemoeid ter ondersteuning van de 12,92 miljoen pond die Nissan in de volgende vier jaar investeert. Die investering moet het mogelijk maken om vanaf mei 2010 jaarlijks 65.000 motoren te kunnen produceren. Die motoren zullen voldoen aan de Euro 5 en 6 normen inzake CO2-uitstoot.
De motorafdeling van de fabriek van Sunderland begon in 1988 te produceren. Momenteel worden er de 1,2 en de 1,4 benzinemotoren voor de Micra en de Note daar gebouwd. De fabriek vertegenwoordigt ondertussen een investering van 2,4 miljard pond en stelt 4200 personen tewerk. Sunderland is de grootste autoproducent en uitvoerder van het Verenigd Koninkrijk. In 2008 werd met 386.000 stuks een fabrieksrecord genoteerd. Sinds 1986 hebben 5,34 miljoen auto's de fabriek verlaten.(wr)
De Chevrolet Volt zal de eerste auto in serieproductie zijn met een gecombineerd brandstofverbruik van 1,2 liter per 100 kilometer. De eerste resultaten van een testprogramma in Amerika, bedoeld voor het toekennen van energielabels voor plug-in elektrische autos, laten zien dat in stadsverkeer een elektriciteitsverbruik van 15,5 kWu/100 kilometer wordt genoteerd. Het dagelijks opladen blijkt daarbij zeer belangrijk voor optimale prestaties.
De Volt, waarvan de productie eind volgend jaar zal beginnen kan zon 64 kilometer rijden op batterij, waarna de actieradius kan worden uitgebreid naar ruim 480 kilometer met de flex-fuel generator.De eerste gegevens tonen aan dat veel Chevrolet Volt-rijders in staat zullen zijn om dagelijks uitsluitend de elektrische modus van de Volt te gebruiken zonder de noodzaak om fossiele brandstof te gebruiken, zegt GM President en CEO Fritz Henderson. EPA-labels vormen een leidraad voor klanten om het verbruik van autos te kunnen vergelijken. De Volt is met deze gegevens baanbrekend. De sleutel voor die prestaties is om de Volt iedere dag minstens één keer op te laden.
In hoeverre de Volt-eigenaren kunnen rijden zonder gebruik te maken van brandstof is sterk afhankelijk van de gereden afstand en van andere factoren, zoals de eventuele bagage, het aantal inzittenden en de mate waarin de accessoires worden gebruikt, waaronder de airco. Gebaseerd op de resultaten van onofficiële testen met de preproductie prototypes heeft de Volt een bereik met uitsluitend elektrische aandrijving gerealiseerd van 64 kilometer, zowel in de stad als op de snelweg.
Met de nieuw ontwikkelde meetmethode van de EPA (U.S. Environmental Protection Agency) wordt er meer nadruk gelegd op het rijden in de stad dan op de grote wegen door de plug-in elektrische autos, zonder daarbij gebruik te maken van brandstof. De EPA-methodiek hanteert kWu per afgelegde 100 miles (=161 kilometer) om de elektrische efficiency van de plug-ins vast te stellen. GM verwacht volgens de EPA-methodiek dat de Volt in stadsverkeer slechts 15,5 kWu per 100 kilometer zal verbruiken. Gebaseerd op de actuele prijs voor elektriciteit, betaalt de Volt-rijder circa 1.0 aan elektriciteit om een afstand van 100 kilometer af te leggen, oftewel 0.01 per kilometer.
De Chevrolet Volt gebruikt de stroom van het hoogspanningsnetwerk als primaire energiebron om de auto aan te drijven. Er zijn twee manieren voor de aandrijving: elektrisch en Extended-Range. In de elektrische stand gebruikt de Volt geen brandstof en produceert de auto geen uit-stoot. Tijdens het puur elektrisch rijden gebruikt de Volt elektriciteit die is opgeslagen in het lithi-um-ion accupack.
Wanneer de batterij nog maar minimale elektrische energie heeft wordt automatisch overge-schakeld naar de Extended-Range mode. In deze secundaire stand produceert een generator elektriciteit om de Volt aan te drijven. De overgebleven energie in de batterij wordt gebruikt wanneer er snel moet worden geaccelereerd of een steile helling moet worden beklommen.
Het verbruik in de stad van slechts 1,2 liter per honderd kilometer is een fantastische indicatie van de mogelijkheden van het elektrische aandrijfsysteem van de Volt en van de mogelijkheid om fossiele brandstoffen te vervangen, zegt Frank Weber, Global Vehicle Line Executive voor de Volt. De meting voor het gemiddeld brandstofverbruik voor Europa, die ook van toepassing kan zijn in China, laat een verbruik zien van 1,6 liter per honderd kilometer. Het testen van de productieautos zal volgend jaar plaatsvinden, vlak voor de marktintroductie van de auto. Ech-ter, deze eerste resultaten zijn zeer bemoedigend om de mogelijkheden van de Chevrolet Volt verder te testen in de praktijk, net zoals wij hebben gedaan met de andere aspecten tijdens de ontwikkelingfase van de Volt.(meegedeeld door Chevrolet)
Nieuwe Porsche 911 GT3 Cup wordt in Frankfurt voorgesteld
Tijdens het Salon van Frankfurt dat van 17 t/m 27 september a.s. doorgaat zal de nieuwe 911 GT3 Cup worden voorgesteld. Hoewel de auto sterker en breder is dan de productie-renwagen zal hij op dezelfde productielijn als de straatversies van de Porsche 911 worden gebouwd in Stuttgart-Zuffenhausen. Voor de eerste keer is deze racewagen gebaseerd op de legale straatversie van de GT3 RS modeljaar 2010. Net als in de zescilinder boxermotor in de nieuwe GT3 RS is de zuigerverplaatsing toegenomen met 0,2 liter tot 3,8 liter. Daardoor wordt er 22 kW (30 pk) meer vermogen bereikt tot (450 pk) tegen 8500 t/m. De auto is uitgerust met een zesgangige sequentiële bak en weegt in die versie 1200 kg.(Tekst:wr/Foto:Porsche)
Mercedes-Benz is launching serie-produced cell car on the road
Mercedes-Benz is launching its first series-produced fuel cell car on the road. It is the B-Class F-CELL. The environmentally friendly electric car has better a performance similar to than a 2,0 litre petrol car and is fully suited for everyday driving. The ZERO-emission drive system consumes the equivalent of 3,3 litres of diesel per 100 km in the "New European Driving Cycle" (NEDC). Production of the B-Class F-CELL will commence later in 2009 with in the beginning a small lot. The first of around 200 vehicles will be delivered to customers in Europe and USA at the beginning of next year.
The new fuel cell vehicle offers everything that people expect from a Mercedes-Benz: high comfort and safety as well as no reduction in interior space and boot capacity. Customers will not have to sacrifice any driving pleasure either, because the electric motor has a peak performance of 100 kW(136 hp) and a maximum torque of 290 Nm, which is available from the first rotation. That's mean an impressive dynamic handling properties, in some cases far better dan two litres petrol cars.
Despite these qualities, the ZERO-emission fuel cell drive consumes, as I said, the equivalent of only 3,3 litres of diesel fuel per 100 km. The range is with 400 km great en the refuelling times is about three minutes. The most important thing is dat de B-Class with the F_CELL is taking a pioneering role as the world really first fuel cell automobile to be produced under series production conditions. The technological heart of the car is the new generation of the compact, high-performance fuel cell system in which gaseous hydrogen reacted with atmospheric oxygen at 700 bar to generate a current for the electric motor. The fuel cell has a very good cold start as low as minus 25°C. As in hybrids with combustion engines, the fuel-cell car uses a lithium-ion battery with an output of 35 kW and a capacity of 1,4 kWh to boost power and recover braking energy. Lithium-ion technology is today the best compromise between high recharge efficiency, a long service-life and the compact dimensions. The drive components are situated in de sandwichfloor, well-know from the A- and B-Class. That's the raison that there a boot capacity of 416 litres stay available in the interior.(Walter Rombauts/Pictures:Mercedes-Benz)
Opel met ecoFlex dieselmotor met slechts 109 g/km CO2
Tot de bruikbare en betaalbare echte elektrische auto een feit is gaat de veldslag om ter minst g/km aan koolstofdioxyde onverminderd voort. Althans vor de merken die bezorgd zijn om de gunst van de klant, want de verkopers van dikke bakken liggen daar niet direct van wakker. Volgende maand is het de "Internationale Automobil Austellung" (van 17 tot 27 september) van Frankfurt. Met de Duitse verkiezingen van 27 september 2009 in het vooruitzicht en de verdere lotgevallen van Opel, krijgt dit Autosalon wel een bijzonder aanzicht. Talrijk zullen de elektrische conceptkarretjes zijn en ook een nieuwe Trabant doet zijn intrede.
De echte belangrijke accenten liggen in Duitsland bij Opel. Uit de vele interessante aspecten die Opel aanbiedt steekt er één bovenuit: een ecoFlex dieselmotor die maar 109 g/km aan CO2 uitstoot. De club van de -120 g/km, aangevoerd door de Smart, groeit nog steeds aan. Het zijn de enige dingen die de klant nog boeien. Alleen voor die opofferingen krijgt hij nog wat fiscale clementie van een overheid die zelf het water aan de lippen heeeft staan. Het geheim van die lage uitstoot is natuurlijk het lage brandstofverbruik. Dus moet de autobezitter er ook wat rijplezier bij inboeten. Zoals bij Volvo één van de vijf cilinders is opgeofferd om op die manier aan "downsizing" te doen, minder te verbruiken en dus minder uitstoot te hebben. Eén of tweetrapsturbootjes redden dan wat de toch nog verwachte pittigheid.
Maar vandaag is er geen andere uitweg. Zie de krachttoer van Opel in de nieuwe Astra. In de motorenreeks van acht zuinige en zo proper mogelijke motoren is door het drukken van het brandstofverbruik de uitstoot in g/km met liefst 12% gedaald. In ruil heeft de Astra meer allure en een ruimer interieur. Alle dieselmotoren (95, 110,125 en 160 pk) verbruiken minder dan 5 l/100 km. De benzinebroertjes raken nog niet onder 6,1 l/100 km. Volgens sommige kritikasters is dat dan nog fors gelogen want verbruiken àlle auto's meer dan de constructeurs in hun cijfermateriaal opgeven. Je kan dat ook omdraaien: maar weinige bestuurders zijn in staat een auto te rijden zoals die technisch daarvoor is voorzien.
Alle door Opel aangeboden krachtbronnen voldoen aan de Euro 5-emissienormen. Vele motoren worden gekoppeld aan zesversnellingsbakken. Wat vinnigheid in het opschakelen en rust en lagere toerentallen in de hogere gangen. Allemaal om dat verbruik te drukken en daarmee rechtstreeks de uitstoot. De 1,3 liter turbodiesel kan het koppel voor een zesbak niet opbrengen en heeft daarom een vijfversnellingsbak. De echte aanraders in de huidige context binnen het Opelaanbod zijn de 1,4 en 1,6 liter turboviercilinders. Ze dienen in feite drie heren: het gehandhaaafde rijplezier, de zuinigheid door fikse overdrive-verhoudingen en daaraan verbonden de beoogde lage uitstoot in g/km. Men kan die trend niet eeuwig blijven doortrekken. Daarom is het tijd voor de elektrische auto. Raar genoeg boet de hybride in die verbeten strijd aan populariteit in. Het zal ermee vergaan zoals in de F1 het KERS-systeem. (Kinetic Energy Recovery System). Het is te duur, te ingewikkeld en brengt niet genoeg aarde aan de dijk. In de hybride-auto heeft men ook die drie factoren: een verbrandingsmotor, een dure zware batterij en een elektromotor. Gooi die verbrandingsmotor er tussenuit ! Ga puur elektrisch ! Maar daarbij beginnen batterijfabrikanten zich achter de oren te wrijven. Hun wenkbrauwen fronsen. Het is engineeringsgewijs heel knap, maar misschien toch weer niet direct algemeen voor eind 2011. Tenzij je in California woont en met een Tesla kunt rijden. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Opel)
Met een Tesla kan je zo'n 365 km rijden eer de lithium-ionen batterij om een nieuwe lading vraagt die naar verluidt voor zo'n 9 zou moeten zijn gefikst. Als je voorbij het "laadpunt" rijdt valt de auto onherroepelijk stil. Hoe mooi, hoe exotisch, hoe knap ook, hij staat daar te staan als een bison in de weide. Dat is momenteel het meest kwetsbare punt van de sublieme Californische échte elektrische auto. De concurrentie, zéér uitgesproken General Motors, gebruikt dat kwetsbare punt om een nieuwe theorie over de elektrische auto te verkondigen. Of om met andere woorden te zeggen dat de complete elektrische auto nooit zal bestaan door gebrek aan die autonomie.
De Volt is op zijn tijd vooruit. De Cruze gaat elektrisch. De Opel Ampera gaat eind 2011 in productie. Als een reusachtige serpentin gaan die berichten de wereld rond. Nu met het internet sneller dan je ze kan schrijven. We zijn al zover dat Babylonische spraakverwarring begint te heersen over vaktermen. General Motors vindt - niet geheel onterecht - dat men het de bezitter van een elektrisch voertuig niet kan aandoen van ergens stil te vallen. Zoals in de stationromannetjes bij nacht en ontij, met een zieke hond en je schoonmoeder ook nog achterin. Daarom vonden de pientere heren van de reus op lemen voeten de term "E-REV" uit. Dat staat letterlijk voor "Extended-Range Electric Vehicle"
In concreto gebruik je een elektromotor als primaire aandrijfbron. Maar die kan de aandrijving maaar 60 km lang waaarborgen en smeekt dan om een secundaire aandrijving op fossiele brandstof. Weliswaar bescheiden in omvang en verbruik en - héél belangrijk - alleen dienend om de lithium-ionen-batterij van 16 kWh op te laden zodat die verder de elektromotor kan aandrijven tot je er na die steeds wissselende cyclus van elkaar aflossen tot meer dan 500 km kan mee rijden. Die primaire energiebron die stroom krijgt van de batterij wordt dan een motorgenerator genoemd. Uiteindelijk kan de Opel Ampera (zo werd gezegd bij de lancering in Genève in maart van dit jaar) ook aan een gewoon stopcontact van 230 volt worden opgeladen. Opnieuw voor een basisrit van 60 km waarna een verbrandingsmotor als generator werkend de batterijen weer oplaadt. De eeuwige ononderbroken cyclus zou je zeggen. Ware het niet dat die verbrandingsmotor (diesel of benzine) nog steeds geen totaal nul-uitstoot geeft.
Renault, Mercedes, Nissan, BMW zeker, maar ook alle andere constructeurs die de wereld doen vonken, die hun bedoeling is van eeen copmlete ZERO-uitstoot te hebben. Van niks. NIet van koolstofdioxide, niet van onverbrande koolwaterstoffen, ook niet van stikstofoxyde, niet van roet, niet van roetpartikels. Van niks. Ook niet van fijn stof. Maar dat zal het moeilijkste zijn, want fijn stof wordt niet alleen door verbrandingen en chemische uitwisselingen bekomen. Tientallen andere factoren - uit huisbrand, wrijvingen, natuurbiologische gebeurtenissen - zorgen voor fijn stof. We zijn er dus nog niet uit. Maar nieuwe open discusssies en inzichten kunnen ons mogelijk wel sneller aan onze zo gewenste echte elektrische auto helpen.(Tekst:Walter Rombauts)
Gisteren, donderdagnamiddag, hebben de vijf leden van het RACB National Team de gelegenheid gekregen kennis te maken met de installaties van Toyota F1.
Foto in bijlage : Thierry Neuville, Benjamin Bailly, Jérôme D'Ambrosio, Laurens Vanthoor en Bertrand Baguette in de stand van Toyota F1.
Opdracht volbracht, dit is het minst wat we kunnen zeggen van het geslaagde weekend racen in het Limburgse Zolder. Met een Porsche GT3 uit de stallen van First Motorsport is Jan Wouters, officiële Yokohama-piloot,samen met zijn copiloten, Beliën, Vanrompay en Derdaele erin geslaagd een klasse overwinning in GT4 te behalen. Sterker nog, de vooropgestelde ambitie een top tien te behalen werd gerealiseerd door een schitterende 6de plaats te veroveren. Een plaats waarbij heel wat snellere en meer potente bolides werden achter gehouden. Dankzij een probleemloze wedstrijd en een vrij strak tempo klom de Yokohama-Porsche stelselmatig vanuit een 21ste startplaats op naar de top tien.
Een zevende stek was de laatste uren eigenlijk al een zekerheid, door het uitvallen van een BMW-silhouette in het voorlaatste race-uur kwam de zesde plaats nog in handen van het Yokohama-kwartet.Deze sterke prestatie geeft extra motivatie voor de volgende endurance race van 14 november. Dan wordt op hetzelfde circuit een 10 uren race gehouden ter afsluiting van het race-seizoen.
Yokohama kwam dit jaar al eerder in het nieuws door tijdens de lancering van CleanWeek 2020 in de maand mei een band voor te stellen die is gemaakt uit afval van appelsienschillen. Daardoor wordt 80% natuurrubber gespaard en dus CO2. Jan Wouters is ook de officiële Yokohama-coureur in het nieuwbakken Belgische driftkampioenschap waaarin hij eveneens sterk uit de verf komt.(wr)
Veertien dagen geleden verhuisde Nissan terug naar zijn historische roots in Yokohama. Daar waren nogal wat redenen voor. De autoindustrie is niet alleen genoodzaaakt auto's met lage CO2-waarden aan de consument te leveren, ze is misschien wel vooral aan zichzelf verplicht te zoeken naar de productiemethoden die op zich weinig koolstofdioxyde in de atmosfeer brengen. Nissan President CEO Carlos Ghosn vertelde dat de terugkeer naar Yokohama waar Nissan in 1933 werd opgericht (Datsun toen nog...) betekent dat het productie-apparaaat 16% minder CO2 uitstoot dan het vorige hoofdkwartier in Ginza in Tokio. Dat is op jaarbasis toch nog 10.200 ton. Maar volgens het "Building Energy Managements System" (BEMS) is dat een industriële prestatie om fier op te zijn.
Het nieuwe gebouw heeft een oppervlakte van 80.000 vierkante meter. Het telt 22 bovengrondse en twee ondergrondse verdiepingen en rijst uit boven de haven van Yokohama. De gelijkvloerse verdieping is 4.000 vierkante meter groot en er is de Nissan Gallery waar liefst 30 auto's zijn tentoongesteld. Daartussen bevindt zich de "LEAF" die gelijktijdig met de plechtige opening werd gelanceerd. Het is een auto die eind 2010 op de markt komt in USA en Europa. Het is een mid-size elektrische auto voor vijf personen die een actieradius van 160 km heeft bij volledig opgeladen Lithium-ion-batterijen.Volgens de US LA4 mode kan hij aan eeen 200 v-net in 30 minuten voor 80% worden opgeladen met een quickstarter. Gezien de nu tienjarige Alliantie met Renault behoort Nissan met eeen productie van 3,411 miljoen geproduceerde voertuigen tot de grote wereldspelers. ZERO-emission is het hoofddoel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Scott Atherton, ceo van de ALMS, heeft gisteren aangekondigd voor 2010 ingrijpende hervormingen te willen doorvoeren in de vier klasse's waauit nu de American Le Mans Series bestaan. Onder druk van het US department of energy, de SAE International en de Minister John Baird van het US Environmental Protection Agency zal ook ingegrepen worden in de gebruikte brandstof. Met name E10 "cellulosi" ethanol. Er zal eveneens werk worden gemaakt van de minder zwavelhoudende "clean diesel" die dit jaar al door Audi via "Shell Power" is geleverd en als standaard staat voor de "petrolier" van de "24 Uren van Le Mans". Overigens draait de nieuwsmolen van de ACO momenteel op een laag pitje. Men krijgt het gevoel dat de ALMS ruimschoots de Europese LMS overstijgt en de gezagsdragers van de l'Automobile Club de l'Ouest zich braafjes aan de nieuwe klasse's zullen mogen houden.
LMP1 en 2 worden simpelweg LMP vanaf volgend jaar - behalve voor de Mobil 1 - 12 Uren van Sebring - en er komt een Le Mans Prototype Challenge (LMPC). Als "lichtere" broertjes komen dan de GT (Grand Touring) en de GTC (Grand Touring Challenge). De LMPC zou de mogelijkheid moeten bieden wagens van het type "Formula Le Mans" te herbergen en nieuwe echte hybride-auto's onder te brengen. Vergeten we niet dat de investering die door Oreca in de persoon van Hughes de Chaunac is gebeurd in de "Formula Le Mans" wil doorgedrukt worden naar de ALMS. Scott Atherton is daar niet afkerig van want zijn woorden waren duidelijk: "De ALMS wil leidinggevend blijven in de sport-prototypewereld. De belangen die hierachter zijn te vinden liggen vanzelfsprekend in de Canadees/Amerikaanse belangen in de biofuelindustrie. Ottawa zou via Shell, maar ook langs Codexis Inc. (Enzyme Conversion), Cellana (algenverwerking naar plantaardige brandstof) en Choren Industries GmbH (biomass-to-liquids BTL) druk uitoefenen om te komen tot die "Green Alternative Motorsport".
Wonderbaarlijk genoeg is de kiem van dit alles te vinden in de op z'n minst excentrieke persoon van Max Mosley die eens een natte droom had om tegen 2015 (dat is straks) het brandstofverbruik van de F1 met 50% verminderd te zien. Aan de basis van het begin daarvan ligt als het ware "Genesis", de geboorte van het "Kinetic Energy Recovery System" dat als KERS een zo goed als doodgeboren leven is gaan leiden. Vergeten we echter daarbij niet dat wat Mosley ingewikkeld wou doen precies hetzelfde is wat Toyota "simpel" in de Prius I en II en ondertussen sinds Detroit 2009 in de III wil waarmaken.
Wat in de F1 heeft geleid tot de "push-to-pass" om gedurende 6"77 een bijkomend vermogen te "genieten" van 62,5 kW of 80 pk kan evengoed aangewend worden om bij gelijkblijvende prestaties minder brandstof te gebruiken. Dat is wat in een Toyota Prius gebeurt. Dankzij de steun van de elektrische motor die energie ontvangt van de batterijen wordt het fossiele brandstofverbruik gedrukt. Tijdens onze test met de Prius bedroeg dat bij normaal vlot rijden 5,5 l/100 km. Maar terug naar de ALMS. Daar wordt door Scott Atherton geen gewag gemaakt van de GT1's. De indruk dat de Grand Touring Challenge enkel naar Porsche lonkt kan niet echt waar zijn. Maar ALMS-klasse-wijzigingen doen eerder aanvoelen als een machtsgreep naar de ACO toe. Te oordelen van wat de jongste editie in La Sarthe is gebeurd (kritiek van de Chaunac, Pescarolo, Quesnel...op laksheid en leemten in het reglement van de organisatie...) is een groeiende invloed van "de Amerikanen" niet denkbeeldig. Al dan niet Duits gedirigeerd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Peugeot)
Renault Clio en Clio Grandtour in de club onder 120 g/km
De Renault Clio en Clio Grandtour die uitgerust zijn met de 1.5dCi dieselmotor van 63 kW of 85 pk hebben sinds een tweetal maanden een uitstoot aan koolstofdioxyde die slechts 115 g/km bedraagt. Daarmee vergroten ze de club van auto's die minder dan 120 g/km CO2 uitstoten. Dank zij die motor die ook in Nissanmodellen is terug te vinden wordt een federale overheidskorting vorzien. Inwoners van het Waalse gewest krijgen daar bovenop nog eens een premie van 800 en bedrijven zullen over 5% extra aftrekbaarheid beschikken.
In de Renault Twingo levert die motor nog milieuvriendelijker cijfers af. Omdat die slechts 4,4 l/100 km verbruikt is de CO2-uitstoot slechts 104 g/km waarmee naar de benijdenswaardige 88 g/km van de Smart wordt geknipoogd. De prijzen van de Renault Clio en Clio Grandtour hebben nog steeds 16.500 als basis voor de Renault Clio dCi 85 "Expression", de driedeurs van de gamma.(wr)