Als we Volvo citeren zal een plug-in elektrische auto van het hybridetype één derde van de prijs van diesel aan "brandstof" kosten. Als de elektriciteit van windenergie afkomstig is wordt ze uiteraard "groen" genoemd. Eén enkele windturbine zou 1.000 tot 2.000 plug-in hybride-auto's van energie te voorzien. Ook het bestaande elektriciteitsnet kan daaraan zijn bijdrage leveren. Daarbij moet natuurlijk rekening worden gehouden dat de stroom dan door wind, zonne-energie of waterkrachtcentrales moet worden opgewekt. Anders verliezen we onze milieudoelstelling uit het oog. Volvo berekende met het oog op de nieuwe plug-in-hybride voor 2012 - op basis van de C30 - dat als 15% van de auto's in Europa zou bestaan uit plug-in-hybrides, het elektricteitsverbruik zou toenemen met slechts 1 tot 3%.
Weldra gaat de dieselprijs omhoog met 0,20 om mee het gat in de begroting te vullen. Tot op 24 september 2009 heeft de Federale Belgische overheid 51.081 milieupremies gegeven aan mensen die een nieuwe auto kochten die een C02-uitstoot van -120 g/km bedraagt. In Duitsland zorgde een schrootpremie van 2500 voor een heropleving van de autoverkoop met....maar begin september van dit jaar was de kas voor die premie leeg.
In Duitsland wordt volgend jaar dan ook een stagnering tot een daling van de autoverkoop verwacht. Als nu meer en meer auto's van -120 g/km in het verkeer komen, kan dat financiële kopzorgen met zich brengen. Gesteld dat de puur elektrische auto's, de plug-in-generatie, infiltreert in het wagenpark, zal de vraag rijzen of de overheid elektriciteit zal gaan belasten als "brandstof". Want als er geen CO2 (koolstofdioxyde) meer is als uitstoot op een wagen kan er ook geen belasting, accijnzen of welke uitgevonden kwelling dan ook, worden geheven.
Die CO2-taks hangt als een donderwolk boven de gemeenschap. De Franse President Sarkozy heeft daar een week of twee geleden de aftrap willen voor geven. Wie een appartement bewoont zou moeten 20 jaarlijks afdragen aan de schatkist. Een huis 57, een kleine auto 30, een terreinauto 57, een scooter 8. Omdat in Frankrijk 80% van de stroom uit kerncentrales komt, en dat als CO2-neutraal wordt beschouwd, wordt er geen heffing op toegepast en natuurlijk ook niet op elektrische auto's.(wr)