Een zéér futuristische vormgeving met ongeveer de afmetingen van een 3-serie verbergt liefst drie motoren: één 1,5 liter driecilinder turbodiesel en twee elektrische wisselstroom motoren/generatoren. De Vision EfficiëntDynamics is 4600 mm lang, slechts 1240 mm hoog en is een 2+2 die in weerwil van zoveel onderhuidse nieuwe techniek toch een bagageruimte van 450 liter heeft. Gerekend dat hij van 0 naar 100 km/h kan spurten in 48 en een top haalt van 250 km/h, doet hij aan de Californische Tesla denken. Die pionier is nog altijd fier een snellere acceleratie vanuit stilstand dan een Porsche te hebben.
Maar er zijn twee facts. Tesla rijdt nu al met meer dan 750.000 Roadsters (100.000 aankoopprijs) op de weg. BMW moet de Vision nog concretiseren op de weg. Maar
Freude am Fahren is nooit uit het oog verloren ! De kanjer uit Munchen heeft met die driecilinder turbodiesel in te bouwen een grotere autonomie voorzien die Tesla door de beperkte standtijd van de lithium-ion-batterij (en alle batterijen overigens) met zijn 365 à 400 km de klant schuldig blijft. GMs extended range-techniek zoals met de stationair draaiende motor in de Volt, de Ampera en wellicht ook de Cruze, krijgt dus navolging. Bezitters van een Full-Hybrid kunnen inderdaad niet stranden met een platte accu.
De gemiddelde verbruikscijfers geven 3,76 l/100 km als totaal voor de wisselwerking tussen de twee elektromotoren (één op vooras en één op achterwielen) en de dieselcentrale. De energie die geput wordt uit vertraging, hetzij de natuurlijke bij het lossen van de gaspedaal als bij die tijdens het afremmen wordt gestockeerd in een Lithium Polymeer batterij die 98 afzonderlijke cellen telt. Die wegen samen wel 85 kg en dat eist zijn tol. Alle gewicht dat moet mee worden vervoerd eist zijn of in brandstof, of in autonomie. BMW legt ook de nadruk dat de hitteproductie van de Lithiumbatterij onder controle is dank zij de interne luchtgeleiding in de auto. Lithium heeft een laag ontvlammingspunt en zorgde in het verleden al eens voor uiteenspattende laptops en GSMs. Niet in de Vision dus. Enkel in elektrische modus kan de Vision 50 km rijden. Het geheel samen is goed voor 262 kW of 356 pk en levert een koppel af van pardon ? 800 Nm.
Op gebied van vormgeving is veel overgenomen uit de F1-ervaring. Zo komt de Cx op 0,22. Windtunnelwerk uiteraard. Naast de incontournabele nieren op het front gapen twee grote luchthappers die hun voedsel in de wielkasten stuwen. Volgens BMW en wie zou het tegenspreken dient die luchtstroom om de parasiete turbulenties van de ronddraaiende wielen te neutraliseren en zo een betere penetratie in de lucht te geven. Zo ook met de zijkanten en de achterkant van de auto die daardoor als het ware tegen de grond wordt gedrukt. De bodem onderaan is zoals in de F1 en andere éénzitter-formules plat. Nieuw is dat de term thermo-elektrische energie-recuperatie van de uitlaathitte, de remmen en motoromgeving ook in de seriebouw sluipt. Tot slot mogen we niet vergeten dat de BMW Vision, één van dé sensaties in Frankurt zich aansluit bij het groeiende legertje plug-in-hybrides. De logische groep die tegen 2020 à 2025 de stekker zal afstoten en brandstofcellen zullen hebben die van zon, wind en waterkracht zullen snoepen. Groener kan dan niet meer.(wr)
|