De van adrenaline verteerde F1 piloten die vandaag de tweede dag voortrainingen doen in Barcelona, waren al bij het krieken van de dag op de circuit. Om 10.10 uur was er al een eerste verdict: Wereldkampioen Lewis Hamilton, genezen van onwel zijn, spelde met 1'26"142 de les in de Mercedes 06. Om laatste twijfels over opniepeilingen weg te nemen ! Na hem zette Felipe Massa in de Williams 1'26"912 neer, Pastor Maldonado zowaar op de derde plaats met 1'26"257.
Maar dan kwam weer een verrassing: op de vierde plaats Max Verstappen in de Toro Rosso met 1'28"566 ! Omdat zijn naam in een titel veel plaats inneemt heb ik hem als Max-V getypeerd. Je kan hem zo als bijnaam noemen. In de mechanica is Max V de hoogst mogelijke snelheid van een bewegend voorwerp. Max-V komt ronduit als een komeet de Formule 1 binnen. Vader Jos Verstappen kan fier zijn op zijn telg - en die van ex Sofie Kumpen - omdat zoonlief wellicht al in zijn eerste jaar als 18-jarige naar een podium kan rijden.
Jos Verstappen - niet onbesproken als men de wandelgangen van de F1 mag geloven - was eens bij Benetton de ploegmaat van een zekere Michaël Schumacher (46), zevenvoudig wereldkampioen. Jos, los van wat men over hem vertelt was een steengoede coureur. Hij durfde. Hij overleefde eens een "keukenbrandje" in Hockenheim en een crash in een LMP1 in Monza tegen meer dan 300 km/h. Jos deed onverstoord voort en "kweekte" zijn Max tot een nu al ongekend hoogtepunt. Spijtig dat Ron Dennis en Eric Boullier van Mc Laren onze Stoffel Van Doorne niet inzetten. Dan was er ineens een duidelijk plaatje. Nu is de in Hasselt geboren Max uit een Nederlandse vader en een Belgische moeder al de ster, met een streep voor. Ja, je zal maar geluk hebben Hollander te zijn.
Momenteel gaan de trainingen voort in Barcelona, tot laat in de namiddag. Boordevol geladen met verrassingen. Zoals om 11 uur Max-V de derde plaats voor zich opeiste...! Virtueel dus al een podium. (Walter Rombauts)
ALS APPLES MET PEERDEN (-krachten) WORDEN VERGELEKEN...
Elon Musk, bezieler van de elektrische auto's Tesla, ligt onder vuur. Niet alleen omdat hij een weerkeerbare shuttle wil inzetten voor een vakantietje op Mars, maar vooral omdat hij er zo goed als enige is in geslaagd de elektrische auto gestalte te geven. Wie zo'n goed als waardeloze €100.000 in overschot heeft, kan zich zo'n elektrisch wonder aanschaffen. Tesla, dat in België een volwaardig net krijgt over heel het land, is vanaf 2007 het voorwerp van afgunst, niet in het minst omdat die Tesla Roadster van destijds en nu ook het nieuwe model "S" iedere Porsche, Ferrari of - noem maar wat - wonderauto het nakijken geeft aan het groene licht. Het "geheim" is héél simpel. IEDERE echte en enkel elektrische auto (dus geen hybride-kermisrommel) beschikt vanaf de eerste omwenteling van de rotor binnen het ankerhuis van de motor over het maximale koppel. Dus schiet iedere echte elektrische auto als een pijl uit een boog weg. Tot frustraties van de miljardairs die het met hun verbrandingsmotortje moeten stellen en het maximum koppel (k.a= Nm) moeten opbouwen. Laat ons dat koppel vrij vertalen als "trekkracht". Die overigens in een menselijk koppel ook voorkomt....
Nu is die geboren Zuid-Afrikaan Elon Musk zo pienter geweest een decennia geleden de naam van zijn auto's te ontlenen aan die van het genie Nicolas Tesla, een Kroaat, directe concurrent van Edison in de USA en wegens zijn "vreemd-zijn" achtergesteld. Hij is in werkelijkheid de uitvinder van de wisselstroom en alles wat we nu draadloos beleven en ook - sorry gentlemen - ook het internet en niet de persoon die daarvoor wordt genoemd, de uitvinder en bedenker is. Hij "plukte" letterlijk elektrische energie uit de lucht. Zoals alle genieën heeft hij een hard en moeilijk leven gehad. Maar Elon Musk, daar in zijn Californische basis, herinnerde zich die Nicolas Tesla. In België rijden er nu 700 met die legendarische, heroïsche naam rond.
Tesla boekte successen in de Rally van Monte Carlo voor auto's op alternatieve energie. Autonomie tot 500 km staan geboekt. En wat is, dat is. Daihatsu liet een EV-tje iets meer dan 1000 km rijden tussen Tokio en Nagoya in Japan. Maar daar was verder geen ondernemingszin of diepzinnigheid mee gemoeid. Maar 't Is wel gebeurd en natuurlijk hangt alles af van de batterijmaterie. Daar zit nu iedereen op gevlast. Wie de zeldzame aardmetalen kent en bezit (China voor 97%) kan ze binnenkort aanwenden als politiek wapen... Maar wat minder geweten is waarom de Grote Mijnheer Elon Musk(43) van Tesla onder vuur ligt is dat er in de USA al jàààren autonoom rijdende - elektrische - auto's van...Google zich in het verkeer menegen zo nu en dan... (Hetzelfde Google zonder welke niemand meer kan, dat tijdens mijn redactionele betrokkenheid bij Clean Week 2020 in Zolder schaamteloos artikels van mijn blog haalde...).
Nu Apple, ja de PC's, besloten heeft tegen 2020 ook met een eigen elektrische auto op de markt te komen, worden Elon Musk's zorgen groter. Omdat hij wordt geconfronteerd met het "verleiden" van personeel van Tesla naar Apple met als tegenwaarde een éénmalige premie van $250.000 en een loonsverhoging met 60% als ze maar vooral de batterijgeheimen meebrengen. Musk dreigt - hoewel nu succesvoller dan ooit - de rol te gaan spelen die zijn koosnaampje Tesla (Nicolas-voor de kenners) héél zijn leven heeft moeten vervullen. Genialiteit weten afgestraft zijn. Die dreiging is reëel. Nu moet Musk niet panikeren, maar wie de geheimen van de zeldzame aardmetalen kent waarmee de actieradius van een batterij kan worden verlengd wordt de baas van de toekomst-automarkt.
Elon Musk pleitte recent in "Knack" voor meer tunnels omdat die de "fluïde" van een elektrische auto (nu voor altijd EV=Electric Vehicle) verzekert. Niets is dodelijker voor een EV dan stadsverkeer, files, stoppen opnieuw de massa (lees: wagengewicht, schoonmoeder en valiezen) weer op gang trekken. Tijdens mijn testrit met de onderkende, onderschatte Nissan LEAF vetrok ik met een autonomie van 126 km en kwam thuis met een autonomie van 123 km !!! Het geheim daarrond is geen geheim. Zoals met de meeste zogenaamde geheimen... Omdat ik secundaire bochtige wegen kon/mocht berijden, kon ik "spelen" met het accelereren en weer opnieuw opladen van de batterij (Lithium-Ion) door vetragings-energie (= zowel de potentiometer loslaten of remmen) waardoor ik telkens iets gaf, maar ook weer mocht nemen. Evenwicht. Bijna zoals in het echte leven mensen zeggen "je moet kunnen geven en nemen".
Ik hoop dat de materialen-industrie Elon Musk en zijn Tesla ter hulp schiet. Tesla's succes is niet onkreukbaar. Maar onrecht zou geschieden, als er aan zou worden geraakt. Maar tja, wie ligt er in deze wereld nog wakker van onrecht. Het woord op zich lijkt al aftands, voorbijgestreefd, iets voor in Bokrijk, gebruikt in lang vervlogen tijdens. Daarom dat het zo beangstigend is te zien dat "apple's" met "peerdenkrachten" worden vergeleken. Trouwens de "paardenkracht" wordt in de moderne techniek juist uitgedrukt in kiloWatts (kW). Maar dat gaat te ver, want dan zitten we weer bij die échte (Nicolas-) Tesla die daar alles over wist. Als je een motorvermogen in pk ziet, deel dat dan door 1,36 en dan heb je de kW's. Prettig weekend. En vergeet nooit Elon Musk en zijn - tot nu toe - onverbeterde Tesla's. Overigens dachten de eerste autoconstructeurs al aan de elektrische auto.
Er was de "La Jamais Contente" van Camiel Jenatzy in...1899 al die het eerst door de "muur" van 100 km/h ging (105 km/h), er was de Lohner-Porsche die Ferdinand Porsche maakte. De eerste Porsche was eigenlijk een elektrische... Zo kunnen we nog een poos doorgaan. Elon Musk is geen dagdromer. Zoals we vroeger of later zullen moeten toegeven dat verbrandingsmotoren alleen nog in musea zullen te zien zijn. Zonne-energie is geen optie maar een feit. Voorbeeld het vliegtuig dat enkel daarop nu in twaalf stappen om de aarde vliegt... Politiek-religieus ligt dat natuurlijk ànders. Met domheid en onwetendheid komen politici toch wel een eind weg... Dat zijn niet mijn woorden, maar die van Freek de Jonge. Kennis impliceert niet noodzakelijk macht. Voorbeeld: Nicolas Tesla.(Tekst en foto's: Walter Rombauts, Nissan en Tesla)
MALDONADO OVERKLAST NIPT MAX-V IN DE NAMIDDAG IN BARCELONA
De Venezolaan Pastor Maldonado reed deze namiddag met 1'24"348 nipt sneller dan Max Verstappen die met de Toro Rosso op de tweede plaats de tweede voorseizoenstraining in Barcelona afsloot. De Lotus-rijder die nu ongeveer bijna tien jaar door de Venezolaanse olie-industrie is gesponsord én Max-V waren de enige twee die in die fameuze 1'24" rondetijd geraakten. Op de derde plaats "strandde" wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes op...1'26"076. Nieuwe Ferrari-ridder Sebastian Vettel haalde de vijfde chrono achter nieuweling Marcus Ericsson in de Sauber.
Jenson Button in de Mc Laren-Honda pikte de tiende tijd in en de miserie bij het even arrogante als historische team lijkt nog lang niet voorbij. Terwijl iedereen in de peilingen Renault als motorleverancier met 4% in de bak van afgelaten olie gooit, rijdt de Franse autogigant toch maar netjes in de spits van de voorlopige hiërarchie... Ricciardo in de Red Bull, Max Verstappen in de Toro Rosso en Pastor (wat een zalige voornaam; anders dan Devil...) Maldonado doorbrak deze namiddag de Renaultspitsen in de Lotus-Mercedes. Vooral de piepjonge Max-V is een doorn in het oog van de Grote Mijnheren, al jaren getooid met wereldtitels. Dat zal morgen zondag vuurwerk geven...Gensters onder en om de bolide's. Coureurs met het mes tussen de tanden. Gelukkig willen ze daarmee alleen chrono's de wijzerkoppen afsnijden.(Walter Rombauts)
We schrijven 11.30 uur in Barcelona. Max Verstappen heeft in zijn Toro Rosso met 1'25"417 respectievelijk wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) enSebastian Vettel (Ferrari) een neus gezet. Hij staat op de snelste tijd, eerste plaats, op de voorlopige trainingslijst ! Vettel spinde al in het begin met de Ferrari, en noch hij, noch Hamilton kwamen onder de 1'26". Alleen Max-V. Er is nu weer een peiling aan de gang welke piloot het meest GP's zal winnen. Favoriet daar is - weeral voorlopig - Kimi Räikkönen met Ferrari.... Iceman ontdooit als je hem nu bezig ziet. Hij overigens gesproken, iets wat hij zelden doet. "Ferrari is op alle gebied verbeterd !". Zijn woorden waren nog niet koud of Max-V zette die snelste chrono met een Renault-motor ! Terwijl dit aan mijn blog wordt toegevoegd heeft de "rakker" voor de middagpauze zijn eigen tijd nog eens verbeterd: 1'24"739. Waarmee hij momenteel torenhoog boven de wereldkampioen Hamilton (2 titels) en Vettel (4 titels) staat. Bijna twee volle seconden...Max-V meld zich aan de Grote Wereld aan. (Walter Rombauts)
IN DE LAATSTE STAND VAN ZAKEN KLOPT FERRARI NET HONDA
Terwijl het een Renaultmotor is die door Ricciardo in de Red Bull op de snelste chrono is gezet in Barcelona, gingen de opiniepeilingen door. In de laatste stand van zaken klopt Ferrari met 44% net Honda dat 40% telt als attraktiefste motorleverancier voor het seizoen 2015. Renault telt 4% maar rijdt wel de snelste tijd, of hoe relatief (lees: waardeloos) opiniepeilingen kunnen zijn. Mercedes haalt 12% binnen maar vangt wel als wereldkampioen bij de constructeurs EN de piloten (Lewis Hamilton) het seizoen 2015 aan !!!!??? Bovendien figureert Mc Laren deze testdag op de vijfde plaats.
Niet dank zij de Hondamotor maar wel door het talent van Fernando Alonso. Het is tijd dat het 15 maart is, dan is er de eerste race. Zonder gezwetst, wel met concreet precies stuurwerk zoals dat vandaag ook door Kimi Räikkönen werd opgevoerd in Barcelona. En met Renaultmotoren die wel eens viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel spijt kan doen krijgen van Red Bull te wisselen voor Ferrari, waar nu de ware "boss" Kimi is. Hij kan met "drama" leven. Als je dat bij Ferrari niet kan, kan je d'r ook niet werken. Vettel zal er moeite mee hebben....(wr)
PEILINGEN DOEN HONDA EN FERRARI BIJNA GELIJK SCOREN
Momenteel rijdt de Australiër Daniël Ricciardo met zijn Red Bull-Renault met 1'24"574 de snelste tijd in de voorseizoentrainingen in Barcelona. Daarmee gaat hij Kimi Räikkönen in de Ferrari vooraf. Met één tiende van een seconde. Raar die Renaultmotor bovenaan de tabellen. Want de peilingen die zijn uitgevoerd over wie de beste motorleverancier zal worden geven Honda (foto-inzet) met 43% als beste aan en Ferrari met 41%. Mercedes komt uit op 12% en Renault aan...4%. Peilingen zijn relatief. Net zoals de voorseizoenstrainingen. De ware toedracht zal pas duidelijk worden op 15 maart 2015 als in Australië het echte seizoen van 20 races aanvangt. Want al geven de peilingen Honda als beste aan, Mc Laren mag zich gelukkig prijzen een Fernando Alonso te hebben die een manke Honda toch - bijna - voorin rijdt.(wr)
JEREZ DAG 3 EN 4: GROSJEAN GLANST, RAIKKÖNEN SNELST !
Tijdens de derde trainingsdag in het Spaanse Jerez-de-la-Frontera plaatste de Fransman Romain Grosjean zich in de nieuwe Lotus E23 zowaar bovenaan de chronotabellen. Vandaag, de vierde en laatste dag van de pré-seizoentrainingen, is hij zojuist goedgemutst vertrokken. Een snelle chrono geeft een coureur adrenaline en een goed humeur. Jenson Button rijdt vandaag in de Mc Laren-Honda. Raar, maar deze nieuwe motor klinkt luider dan de anderen. Maar Jenson was nog maar net de pits uit of de auto viel al stil.
Omzwermd door tientallen fotografen werd de auto door de mecaniciens dan maar opnieuw de pits ingeduwd voor wat denk- en sleutelwerk. Door de schimmigheid die voorseizoen-trainingen met zich brengen lijken Lotus en Ferrari erop vooruit te gaan. Toch is het voor iedereen duidelijk dat de Mercedes van wereldkampioen Lewis Hamilton en zijn compaan Kéké Rosberg de te kloppen combinatie blijft.
Om 10 uur vanochtend was het de Rus Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault die de snelste tijd reed: 1'37"195. Hij ging Marcus Ericsson in de Sauber-Ferrari vooraf. Romain Grosjean plaatste zich derde met de Lotus E23. Uiteraard zijn pas vanavond de chrono's bindend om een - wankele - momentopname te maken van de eerste actie van het WK F1 2015, het 65ste in de rij sinds het ontstaan van het Wereldkampioenschap van de Piloten in 1950.
Onder een stralende zon van Jerez sloot Kimi Räikkönen met de Ferrari SF15-T met 1'20"841 de laatste fase af als snelste. "Iceman" ontdooit opnieuw. Een verrassing toch wel, want bij Mc Laren-Honda bleef het gesukkel de hele dag duren voor Jenson Button. Wereldkampioen Lewis Hamilton reed de derde tijd met de Mercedes en na de verrassende Fin Kimi, finishte Marcus Ericsson in de Sauber-Ferrari tweede !ii. Ook kwam er een donderslag bij heldere hemel met een vierde tijd van Max Verstappen in de Toro Rosso, net achter Hamilton en voor Felipe Massa. Ferrari schitterde dus in Jerez. Moet Fernando Alonso besluiten te vroeg zijn zitje aan Vettel te geven in de Scuderia Ferrari ? Antwoord op deze vraag komt op 15 maart 2015 in Melbourne als de eerste GP van 20 in dit seizoen wordt gereden.(Walter Rombauts/Foto Fiat/Ferrari)
Nissan zal op 13 en 14 juni 2015 Audi, Porsche en Toyota aanvallen in het wereldkampioenschap uithouding (WEC= "World Endurance Championship") waarvan het hoogtepunt op die data ligt. Met name de 24 Uren van Le Mans, waarin Audi vorig jaar voor het eerst een hybride-auto aan de top van de erelijst zette. Nissan Nismo heeft een centraal voorin liggende 3 liter V6 motor met biturbotechniek en vierwielaandrijving én hybridetechniek. Dat betekent dat er een verbrandingsmotor én een elektromotor inzit die interactief werken. Nissan nam lang geleden al deel aan de etmaalrace, maar beet telkens, net als Toyota in ongeveer dezelfde periode, in het zand. Mazda blijft - voorlopig ? - de enige Japanse auto die in Le Mans won. Met een rotary-engine nog wel, een erfenis van wijlen Felix Wankel. Audi won vorig jaar met de nu zo bekritiseerde dieselmotor. Toch wordt die nog door-ontwikkeld. Nissan staat voor een grote uitdaging...(wr)
JEREZ DAG 2: BOTTAS GELUKKIG MET PROBLEEMLOZE DAG VOOR WILLIAMS
In het Spaanse Jerez is voor de tweede opeenvolgende dag getraind met de Formule 1's van 2015. Jenson Button reed de Mc Laren met de nieuwe Hondamotor. Evenmin als gisteren was hij ongerust over de trage aanloop van de auto. Toch verwacht men de nieuwkomer na zes jaar afwezigheid in de voorste gelederen voor de eerste GP van het WK 2015 op 15 maart a.s. in Australië.
Gisteren reed Sebastien Vettel in de nieuwe Ferrari de snelste tijd. Hij was tevreden, maar gaf geen commentaar. Dat deed Felipe Nasr die de Sauber C34 reed wel. Sauber die dezelfde Ferrari-motor gebruikt, zou volgens hem héél dicht tegen de soepelheid en vermogen liggen van de Mercedes-motor die hij vorig jaar in de Williams reed. Het blijft gissen.
Die voorseizoenstrainingen zijn misleidend. Niemand weet precies met wat de ander bezig is. Dag per dag gaat het plaatje duidelijker worden. Morgen, dinsdag rijdt Vettel weer in de Ferrari en Alonso opnieuw in de Mc Laren-Honda. Alleen eind februari zullen we monden zien lachen en anderen hun wenkbrauwen zien fronsen... en in de warrige haren zien krabben...Romain Grosjean in de Lotus-Renault reed de snelste chrono voor Paul di Resta en Daniël Ricciardo.(wr)
JEREZ DAG 1 VETTEL SNELST IN FERRARI, HONDA MAAR ZES RONDEN
Jerez-de-la Frontera. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel reed vandaag in de Ferrari de snelste tijd in de voorseizoentrainingen. Fernando Alonso rondde met de Mc Laren MP30 slechts zes ronden. De V6 Honda turbomotor baart nog wat zorgen. "Doodnormaal" becommentarieerde de Spanjaard het nieuw begonnen F1-seizoen 2015.(wr)
Met het invoeren in 2014 van de V6 Turbo + Energy Recovery System, weet Jean Todt, voorzitter van de Fédeération Internationale de l'Automobile (FIA), bestaande uit 169 landen, niet welk duivels hij door zijn technische commissie heeft laten ontbinden. Het gaat terug tot de tijd van de Braziliaan Nelson Piquet sr. die in 1983 wereldkampioen F1 werd in een Brabham-BMW, viercilinder turbo die...1000 pk uitbraakte, geluid gaf als een heavy-metalconcert en fans naar de oorarts deden lopen. Nu is met niet "content" met de "zwakke sound" van de V6 Turbo's. Coureurs niet, toeschouwers sommigen, maar in het algemeen een luwte aan enthousiasme. De Formule 1 omloop is waarschijnlijk de enige plaats waar een orgie van lawaai, een bachanale van drank en het uitschreeuwen van enthousiasme nog kan. Gaan we dat aan banden leggen ?
Gaan we elkaar daarvoor onthoofden ? Het antwoord is NEEN !!! "Je suis un vrai Charlie Hebdo", die omdat hij te vrijmoeidg was in zijn taal in de katholieke pers - niet door moslims - werd onthoofd, minstens monddood gemaakt. ...."Je reste Charlie, pas hebdo, mais quotidienne..." Je vais parlé d'un temps jamais connu par le plusiers des "connaisseurs" Je vais parlé sur le temps de quatre cilindre-à-quattre spoupapes, avec un turbo qui étai...in staat was tijdens de kwalificaties een vermogen van 1200 pk te ontwikkelen. Daarover ga ik, Walter Rombauts, verhalen en aansluiting vinden bij wat in 2017 zal gebeuren en in eerste instantie - drievoudig '73,'75 en '84 - wereldkampioen Niki Lauda achter staat: de "tamtam" moet weer roffelen.(-begin, wr)
ALONSO RIJDT DE NIEUWE MC LAREN-HONDA OP 1 FEBRUARI IN JEREZ
Tweevoudig wereldkampioen, de Spanjaard Fernando Alonso krijgt de eer om als eerste de nieuwe Hondamotor te rijden. Dat zal gebeuren op 1 februari a.s. op het circuit van Jerez-de-la-Frontera. 's Anderendaags neemt Jenson Button de taak over, vervolgens weer Alonso en Button sluit de eerste testsessie af. Op 15 maart 2015 vangt het WK Formule 1 aan in het Australische Melbourne in het Albert Park. De gemoederen raken stilaan verhit want - zoals gewoonlijk - heeft niemand klaar zicht op het verloop naar het 65ste Wereldkampioenschap Autorijden.
Pirelli is opnieuw de bandenleverancier. Vorig jaar dat de Italiaanse bandenreus veel kritiek op de constructie en sommige piloten verweten de rubberleverancier dat het hun zege's heeft gekost. Pirelli beweert dat alle kinderziekten van de banden verdwenen zijn en dat ze zelfs 2 à 3 seconden sneller zijn dan vorig jaar. Dat zou willen zeggen dat de rondetijden in de buurt zullen komen van de auto's die in 2013 met V8 atmosferische reden.
Of dat het mindere lawaai zal doen vergeten, is zeer de vraag. Anderzijds gaan er organsiatorische stemmen op dat het lagere geluidsniveau van de V6 Turbomotoren meer publiek zou lokken. Veel meer ouders nemen hun kinderen nu mee naar de races omdat ze minder bloot staan aan mogelijke gehoorschade. Zo zie je maar dat iedere medaille zijn keerzijde heeft.(Walter Rombauts)
HONDA HAALT ZIJN SLAG THUIS BIJ FIA VOOR MOTORONTWIKKELING
De kleine toegevingen die het Honda-management heeft moeten doen aan de FIA-commissie wegen niet op tegen de vrijheid om de nieuwe V6 Turbo-motor tijdens het seizoen verder te ontwikkelen. Op die manier komt Mc Laren-Honda op gelijke voet te staan met de drie andere motorleveranciers, Mercedes, Ferrari en Renault. Dus op 15 maart als de GP van Australië in het Albert Park in Melbourne het 65ste WK F1 inluidt, vertrekt Mc Laren in complete gelijkwaardigheid voor een seizoen van 20 races. Nu een favoriet voorop zetten is onmogelijk. Mercedes zou voor de hand liggen, vermits Renault nog steeds kampt met het zoeken naar puur vermogen en Ferrari "hopeloos" achterligt op het geplande ontwikkelingsschema voor de renwagen van 2015.
Is Mercedes logischerwijze de uitdager en titelverdediger voor 2015 met Lewis Hamilton en Nico Rosberg, dan is de komst van Honda na zes jaar afwezigheid, natuurlijk opvallend. Mc Laren en Honda hebben altijd een nauwe band gehad. Dat tweevoudig wereldkampioen, de Spanjaard Fernando Alonso is binnengehaald naast Jenson Button is dan ook een niet te versmaden "detail". Toen Alonso zich losweekte van Ferrari keek hij verder in de toekomst.
Naast de F1 met Porsche de "24 Uren van Le Mans 2015" rijden op 13 en 14 juni 2015 stond op zijn verlanglijstje. Maar Honda stak daar in de vorige dagen een stokje voor. Het Japanse supermerk wil niet het risico nemen dat hun voornaamste pion enige onwelvalligheid zou overkomen en wil hem maximaal in de F1-context. De investering van Honda in Mc Laren is dan ook groot, terwijl een echte grote overkoepelende sponsor voorlopig uitblijft. Naar verluidt kan Mc Laren ook zonder een reclamegigant het seizoen ronden.(Walter Rombauts)
Op 1 augustus 1976 overkwam de Oostenrijker Niki Lauda zijn verschrikkelijk ongeval op de Nürburgring. In Bergwerk ging hij door een losgekomen wiel van de baan en de Ferrari vloog in brand. Lauda werd met weerzinwekkende brandwonden afgevoerd naar het ziekenhuis in Bonn. Daarop besloot de Internationale Automobiel Federatie (FIA) de Nürburgring van de kalender te schrappen en de race in Hockenheim te laten doorgaan. Er werd een nieuwe moderne Nürburgring aangelegd en een tijd werd de GP van Duitsland alternatief in Hockenheim en in Nürburg gereden. Maar de nieuwe "Ring" had niet het uitdagende van de "oude" waarop Nuvolari's, Fangio's, Stewart's hadden getriomfeerd. Hockenheim bleek met zijn 160.000 zitplaatsen in de "Motodrom" attractiever en nadat de "Ostkurve" minder scherp, minder gevaarlijk, was gemaakt bleek het een circuit om van te snoepen.
Voordien was Hockenheim zeker niet ongevaarlijk. De Schot Jim Clark liet er in duistere omstandigheden in een nietszeggende F2-race het leven, de Fransman Patrick Depailler verongelukte in zijn Tyrrell in de "Ostkurve", de in een bootrace verongelukte andere Fransman Didier Pironi werd in zijn Ferrari in de bocht voor de aankomstlijn eens enkele meters hoog en ver door de lucht gekatapulteerd toen hij op een achterwiel van een voorligger reed. Kortom, Hockenheim heeft anekdotes genoeg geleverd om zich in het archief "historisch" te laten plaatsen.
Het management van de Nürbürgring - geleid door ene Schumacher, neen, niet dié, heeft de FIA ingelicht dat het alterneren met Hockenheim enige zuurstof zou brengen in een lege organisatiekas. Zelfs nog voor 2015...Het vond enig gehoor maar de Formule 1 Paus Bernie Ecclestone heeft snel ingegrepen..."Daar komt geen mens naar kijken", krijste Bernie (84) en bevestigde prompt dat Hockenheim de GP van Duitsland zou ontvangen.19 juli 2015. Als Bernie daar op staat, zal dat wellicht zo zijn.(Walter Rombauts-still alive)
FERRARI GELUKKIG MET OPGESCHORTE MOTORBEVRIEZING WEGENS ACHTERSTAND
Vandaag is de persdag van het Salon van Brussel doorgegaan en hebben de enkele beroepsjournalisten, omringd door honderden profiteurs, de relatieve nieuwigheden binnen de auto-industrie kunnen ontdekken. Positiefste nieuws kwam wellicht van Audi die in Vorst bij ons in wat men België noemt fors verder investeert. De verhoopte elektrische wagen was alleen in dromenland waar te nemen. In feite heeft de wereld de stekker uit de vooruitgangstroom getrokken, de wereld verkeert opnieuw in duistere middeleeuwen...
Dat gevoel leeft ook in Detroit waar de North American International Auto Show zogoed als gelijktijdig met ons Brusselse familie- en verkoopssalon doorgaat. In het verloederde Detroit, meer bepaald in de Cobo-hall, waar vroeger Joe Louis grootse bokssuccessen oogstte, tiert het van grote namen uit de autoindustrie. In Detroit is altijd iets meer. Aan mooie, leuke dames, als aan nieuwere dingen. Alleen maar naar Sbarro gaan is hartverwarmend. Maar even prettig is het Sergio Marchionne, Grote FiatBaas op zijn persconferentie te beluisteren. Vooral goed tussen de regels luisteren.
Zo blijkt dat Ferrari - Fiatonderdeel - in schema dramatisch achterop hinkt met het ontwikkelen van de nieuwe bolide voor dit 65ste jaar Wereldkampioenschap F1. Alvast een mooie cadeau voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Marchionne gaf de aero- én motorachterstand in het ontwikkelingschema toe op het "Automotive News World Congress". De knappe manager is erg aan Amerika gelinkt omdat hij ook het eeuwig hinkende Chrysler met zich mag slepen. Jongens, neen, Heren die het zoveelste "drama" binnen Ferrari weer recht op de startgrid op 15 maart in Melbourne moeten zetten zijn James Allison die technisch de boel moet smeren, en een nieuw soort tovenaar Maurizio Arrivabene.
De jongens die met de rode, net geen zeepkisten, hun bankrekeningen en palmaressen moeten (in-)vullen zijn dus die knul van een Vettel en de onverschillige Fin Kimi Räikkönen. Die kent "draaamaaa" bij Ferrari als geen ander. Die fluistert Marchionne in het oor dat hij zich gelukkig mag prijzen dat de FIA vergeten was in het reglement 2015 een homologatie-deadline in te schrijven. Waardoor die afsluiting van verdere motorontwikkeling, "het bevriezen ervan" genoemd later zal komen dan de vooropgestelde 28ste februari.
Dus krijgt James Allison nog wat tijd om links en rechts nog wat bij te vijlen aan de Ferrari die op 30 januari a.s. aan de pers wordt voorgesteld. BigBoss Marchionne piepte zowaar even eerlijk en wuifde wat lof naar Luca di Montezemolo die hij ontsloeg. "Luca heeft 23 jaar lang veel gedaan voor Ferrari...". Hij had niet de moed te zeggen dat de jurist,playboy en geniale pr-man letterlijk de tien geboden van Enzo Ferrari kreeg overgedragen. Fiat is in hypocrisie niets veranderd. Gelukkig rijden er meer zulke merken in de autowereld. Niet allen kunnen ze een Ster zijn.(Walter Rombauts-still alive)
Het "Belgian Racing Car Championship" belooft in 2015 een duel te worden tussen Ferrari en Porsche. In moeilijke tijden als deze belooft het niettemin een spannende en spectaculaire bedoening te worden. De drijvende kracht hierachter is natuurlijk weer promotor Kronos.(wr)
HONDA WIL EEN GELIJKWAARDIGE COMPETITIE IN F1 2015
Het is nog geen heibel, maar Honda's bazen hebben toch al een speciale vergadering bij de FIA doorgemaakt. Honda komt na zes jaar afwezigheid opnieuw in het WK Formule 1 als motorleverancier van Mc Laren. Dat betekent dat het geniale Japanse bedrijf eigenlijk met een lichte handicap tegenover Ferrari, Renault en Mercedes aan een wereldkampioenschap begint. Zoals de motorevolutie op 28 februari is, zo zal ze "bevrozen" worden tot de volgende winter. De constructeurs die in 2014 voor het eerst de nieuwe V6 Turbo's met energierecuperatie hebben gebruikt, mochten beschikken over vijf exemplaren voor het hele seizoen. Voor 2015 moeten de teams het met vier motoren stellen. De FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) gaat ervan uit dat de "kinderziektes" na een seizoen zijn verdwenen, de krachtbronnen minder broos zullen zijn en dus moeten 20 races met een motor minder worden gedaan.
"Debutant" Honda moet het dus ook met vier motoren doen. Terwijl deze nieuwe krachtbron nog alle mazelen kan vertonen die van een nieuwe motor kunnen worden verwacht. Honda verzoekt bijgevolg dat de FIA hen volgens dezelfde regels zou behandelen. Een eerste jaar sowiezo vijf motoren. Nu is er een oneerlijke handeling t.a.v. de concurrentie waarvan de ingenieurs al twintig races hebben mogen wakker liggen...Zeker bij Ferrari en Renault. Red Bull is er het hart van in. Van die ondermaatse Renaultmotoren. Bij Ferrari is het steigerend paard gaan liggen en zijn jockey - Fernando Alonso - is naar Mc Laren gegaan. Sebastien Vettel heeft de opdracht dat rode paard weer recht te krijgen en het de sporen te geven. In die mate dat opnieuw overwinningen worden behaald. Ploegmaat Kimi Raïkkönen - wereldkampioen 2007 met de Scuderia - ziet het allemaal lakoniek aan. Hij kent de diepgang van het woord "drama" in de historische Italiaanse renstal.
Nog voor de voorseizoentrainingen aanvangen, begin februari, zal een beslissing van de FIA Honda tevreden moeten stemmen. Over de motorentoleranties, ingenieurs werken altijd op het randje van het reglementaire, zal in de komende dagen ook meer bekend geraken. Voor Honda telt maar één ding: op gelijke voet worden behandeld zodat een GP volgens de hoogste fairplaygraad wordt gereden.(Walter Rombauts/Foto:Honda)
VOOR EERSTE TRAININGEN IN FEBRUARI STELLEN TEAMS HUN NIEUWE AUTO'S VOOR
Mc Laren-Honda, Ferrari, Mercedes, Red Bull en alle anderen stellen de laatste week van januari 2015 hun "nieuwe" auto's voor. Buiten kleine maar aerodynamisch oh zo belangrijke wijzigingen blijft de globale cocktail dezelfde als vorig jaar. Toen beleefde de Formule 1 de komst van een V6 turbomotor met een "ERS" Energy Recovery System dat elektriciteit opslaat bij vertragingen. Tot 160 pk die op wens van de piloot weer kunnen afgeroepen worden bij - bijvoorbeeld - een flitsend inhaalmaneuver. In zijn geheel verandert er niets, maar de komst van Honda bij Mc Laren maakt het veld toch zenuwachtig. Honda is excentriek uniek. De technische klasse van het merk kan alleen een vergelijking doorstaan met...Mercedes. Wereldkampioen Lewis Hamilton houdt terdege rekening met die Honda-krachtbron...
Niemand is echt gelukkig met de modernste Formule 1. Bernie Ecclestone opperde al om een motorwijziging door te voeren, Eric Boullier, harlekijn van de echte baas Ron Dennis, verzucht een "ontvriezing" van de te strikte reglementen die technische vindingrijkheid obstakels voor de computerpen gooit. Bij Ferrari denkt men er net hetzelfde over. Als alle teams hun bolides onder het oog van de wereld hebben gebracht, beginnen in februari voorseizoentrainingen. Eén grote warboel omdat niemand precies weet wie met wat experimenteert. Op 15 maart 2015 in het Albertpark in het Australische Melbourne, wordt dan duidelijk wie in de eerste van twintig races met het pienterste concept uitpakt. Dit seizoen is het 65ste in de geschiedenis van het Wereldkampioenschap F1.(Tekst & Foto:wr)
Een dag voordat Kasper, Melchior en Balthazar als "De Drie Wijzen", Mirre, Wierook, en Goud", aanboden aan de pas geboren "Verlosser der Mensheid", Jezus, is een Keizer van het stuurwiel heengegaan: Jean-Pierre Beltoise, Fransman, 77 jaar de toegelaten leeftijd die Hergé op zijn "Tintin" (Kuifje voor de idioten) op zijn onnavolgde wekelijkse strip plakte. Jean-Pierre Beltoise's meest afgetekende herinneringen is de zege met een BRM in de GP van Monaco 1972 op een watergladde piste. Tweeëneenhalve uur hield de kranigheid zelve stand tegen de chrono's. Het werd zijn eerste en enige F1-overwinning.
Een minder opbeurende herinnering is een 1000 km van Monza waarin Beltoise Matra de geest gaf. Hij trachtte de auto verder naar de pits te duwen. Ignazio Giunti merkte de blauwe Matra niet op en reed zich te pletter op de stilgevallen auto. Dood. Jean-Pierre ontsnapte aan wat men het "ergste" noemt... Jean-Pierre Beltoise's linkerarm was - na een ander ongeval - in zulke positie gezet dat hij hem het gunstigst kon gebruiken in de racewagen. Een eerder voorbeeld daarvan was dat van de Schot Archie Scott Brown die in "La Source" in Francorchamps levend verbrandde toen hij met zijn Lister-Jaguar over de kop ging.
Dit jaar begint het 65-ste jaar van het Wereldkampioenschap F1. Met 20 races !!! Die van Korea werd zopas van de kalender afgevoerd, anders hadden het er 21 geweest. De "Ridders van de Ronde Tafel" verdwijnen ten gunste van de liberaal denkenden. "Nieuwdenkers" die op de dood van F1-Oppergod Bernie Ecclestone zitten te wachten, bedenken nieuwe "formules", nieuwe "alchemie". De Formule 1 gaat zijn ondergang met open ogen tegemoet. Tenzij Jean Todt, President van de "Fédération Internationale de l'Automobile", automonument als Ecclestone, zijn verantwoordelijkheid neemt en "halt" toeroept aan een ergerniswekkende verloedering van wat eens een riddersport was. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
VETTEL BIJ FERRARI WAARSCHUWT, FIAT HOUDT ZIJN HART VAST VOOR 2015
Ook Viervoudig wereldkampioen, de Duitser Sebastien Vettel, is op het F1 schaakbord verschoven naar Ferrari. De Spanjaard Fernando Alonso is naar Mc-Laren met de nieuwe Honda V6 Turbomomotor "Hybrid". Sinds 1979 schrijf ik deze blogs, artikels, onzin, helemaal alleen. Toen Keesing's Auto Magazine een feit was. Grotendeels door mezelf. Ik schreef, studeerde, schreef, tot het daglicht zelfs in de winter doorbrak. "Ik was zo naïef te danken voor het vertrouwen in mijn blad. War kan een mens schandelijk misdadig naïef zijn....
("Mijn...) vrouwen hingen in de disco's rond Grobbendonk, al dan niet verleidelijk zwierend of boertig, zoals ze meestal zijn. Morgen vertelt Walter de relatie Vettel-Ferrari en Ron Dennis die bij Mc Laren "de verloren zoon" terugvond. Met een hoge moeilijkheidsgraad voor tweevoudig wereldkampioen Lewis Hamilton bij Mercedes....Tot morgen. Walter gaat nu slapen.En wenst daarbij iedereen een Zalig Kerstfeest en Gelukkig Nieuwjaar. Met twijfel in het hart door de vraag of de meeste het wel verdienen. Ik vrees van niet.(wr)