Het is nog geen heibel, maar Honda's bazen hebben toch al een speciale vergadering bij de FIA doorgemaakt. Honda komt na zes jaar afwezigheid opnieuw in het WK Formule 1 als motorleverancier van Mc Laren. Dat betekent dat het geniale Japanse bedrijf eigenlijk met een lichte handicap tegenover Ferrari, Renault en Mercedes aan een wereldkampioenschap begint. Zoals de motorevolutie op 28 februari is, zo zal ze "bevrozen" worden tot de volgende winter. De constructeurs die in 2014 voor het eerst de nieuwe V6 Turbo's met energierecuperatie hebben gebruikt, mochten beschikken over vijf exemplaren voor het hele seizoen. Voor 2015 moeten de teams het met vier motoren stellen. De FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) gaat ervan uit dat de "kinderziektes" na een seizoen zijn verdwenen, de krachtbronnen minder broos zullen zijn en dus moeten 20 races met een motor minder worden gedaan.
"Debutant" Honda moet het dus ook met vier motoren doen. Terwijl deze nieuwe krachtbron nog alle mazelen kan vertonen die van een nieuwe motor kunnen worden verwacht. Honda verzoekt bijgevolg dat de FIA hen volgens dezelfde regels zou behandelen. Een eerste jaar sowiezo vijf motoren. Nu is er een oneerlijke handeling t.a.v. de concurrentie waarvan de ingenieurs al twintig races hebben mogen wakker liggen...Zeker bij Ferrari en Renault. Red Bull is er het hart van in. Van die ondermaatse Renaultmotoren. Bij Ferrari is het steigerend paard gaan liggen en zijn jockey - Fernando Alonso - is naar Mc Laren gegaan. Sebastien Vettel heeft de opdracht dat rode paard weer recht te krijgen en het de sporen te geven. In die mate dat opnieuw overwinningen worden behaald. Ploegmaat Kimi Raïkkönen - wereldkampioen 2007 met de Scuderia - ziet het allemaal lakoniek aan. Hij kent de diepgang van het woord "drama" in de historische Italiaanse renstal.
Nog voor de voorseizoentrainingen aanvangen, begin februari, zal een beslissing van de FIA Honda tevreden moeten stemmen. Over de motorentoleranties, ingenieurs werken altijd op het randje van het reglementaire, zal in de komende dagen ook meer bekend geraken. Voor Honda telt maar één ding: op gelijke voet worden behandeld zodat een GP volgens de hoogste fairplaygraad wordt gereden.(Walter Rombauts/Foto:Honda)
|