De kleine toegevingen die het Honda-management heeft moeten doen aan de FIA-commissie wegen niet op tegen de vrijheid om de nieuwe V6 Turbo-motor tijdens het seizoen verder te ontwikkelen. Op die manier komt Mc Laren-Honda op gelijke voet te staan met de drie andere motorleveranciers, Mercedes, Ferrari en Renault. Dus op 15 maart als de GP van Australië in het Albert Park in Melbourne het 65ste WK F1 inluidt, vertrekt Mc Laren in complete gelijkwaardigheid voor een seizoen van 20 races. Nu een favoriet voorop zetten is onmogelijk. Mercedes zou voor de hand liggen, vermits Renault nog steeds kampt met het zoeken naar puur vermogen en Ferrari "hopeloos" achterligt op het geplande ontwikkelingsschema voor de renwagen van 2015.
Is Mercedes logischerwijze de uitdager en titelverdediger voor 2015 met Lewis Hamilton en Nico Rosberg, dan is de komst van Honda na zes jaar afwezigheid, natuurlijk opvallend. Mc Laren en Honda hebben altijd een nauwe band gehad. Dat tweevoudig wereldkampioen, de Spanjaard Fernando Alonso is binnengehaald naast Jenson Button is dan ook een niet te versmaden "detail". Toen Alonso zich losweekte van Ferrari keek hij verder in de toekomst.
Naast de F1 met Porsche de "24 Uren van Le Mans 2015" rijden op 13 en 14 juni 2015 stond op zijn verlanglijstje. Maar Honda stak daar in de vorige dagen een stokje voor. Het Japanse supermerk wil niet het risico nemen dat hun voornaamste pion enige onwelvalligheid zou overkomen en wil hem maximaal in de F1-context. De investering van Honda in Mc Laren is dan ook groot, terwijl een echte grote overkoepelende sponsor voorlopig uitblijft. Naar verluidt kan Mc Laren ook zonder een reclamegigant het seizoen ronden.(Walter Rombauts)
|