Vandaag is de persdag van het Salon van Brussel doorgegaan en hebben de enkele beroepsjournalisten, omringd door honderden profiteurs, de relatieve nieuwigheden binnen de auto-industrie kunnen ontdekken. Positiefste nieuws kwam wellicht van Audi die in Vorst bij ons in wat men België noemt fors verder investeert. De verhoopte elektrische wagen was alleen in dromenland waar te nemen. In feite heeft de wereld de stekker uit de vooruitgangstroom getrokken, de wereld verkeert opnieuw in duistere middeleeuwen...
Dat gevoel leeft ook in Detroit waar de North American International Auto Show zogoed als gelijktijdig met ons Brusselse familie- en verkoopssalon doorgaat. In het verloederde Detroit, meer bepaald in de Cobo-hall, waar vroeger Joe Louis grootse bokssuccessen oogstte, tiert het van grote namen uit de autoindustrie. In Detroit is altijd iets meer. Aan mooie, leuke dames, als aan nieuwere dingen. Alleen maar naar Sbarro gaan is hartverwarmend. Maar even prettig is het Sergio Marchionne, Grote FiatBaas op zijn persconferentie te beluisteren. Vooral goed tussen de regels luisteren.
Zo blijkt dat Ferrari - Fiatonderdeel - in schema dramatisch achterop hinkt met het ontwikkelen van de nieuwe bolide voor dit 65ste jaar Wereldkampioenschap F1. Alvast een mooie cadeau voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Marchionne gaf de aero- én motorachterstand in het ontwikkelingschema toe op het "Automotive News World Congress". De knappe manager is erg aan Amerika gelinkt omdat hij ook het eeuwig hinkende Chrysler met zich mag slepen. Jongens, neen, Heren die het zoveelste "drama" binnen Ferrari weer recht op de startgrid op 15 maart in Melbourne moeten zetten zijn James Allison die technisch de boel moet smeren, en een nieuw soort tovenaar Maurizio Arrivabene.
De jongens die met de rode, net geen zeepkisten, hun bankrekeningen en palmaressen moeten (in-)vullen zijn dus die knul van een Vettel en de onverschillige Fin Kimi Räikkönen. Die kent "draaamaaa" bij Ferrari als geen ander. Die fluistert Marchionne in het oor dat hij zich gelukkig mag prijzen dat de FIA vergeten was in het reglement 2015 een homologatie-deadline in te schrijven. Waardoor die afsluiting van verdere motorontwikkeling, "het bevriezen ervan" genoemd later zal komen dan de vooropgestelde 28ste februari.
Dus krijgt James Allison nog wat tijd om links en rechts nog wat bij te vijlen aan de Ferrari die op 30 januari a.s. aan de pers wordt voorgesteld. BigBoss Marchionne piepte zowaar even eerlijk en wuifde wat lof naar Luca di Montezemolo die hij ontsloeg. "Luca heeft 23 jaar lang veel gedaan voor Ferrari...". Hij had niet de moed te zeggen dat de jurist,playboy en geniale pr-man letterlijk de tien geboden van Enzo Ferrari kreeg overgedragen. Fiat is in hypocrisie niets veranderd. Gelukkig rijden er meer zulke merken in de autowereld. Niet allen kunnen ze een Ster zijn.(Walter Rombauts-still alive)
|