VOOR EERSTE TRAININGEN IN FEBRUARI STELLEN TEAMS HUN NIEUWE AUTO'S VOOR
Mc Laren-Honda, Ferrari, Mercedes, Red Bull en alle anderen stellen de laatste week van januari 2015 hun "nieuwe" auto's voor. Buiten kleine maar aerodynamisch oh zo belangrijke wijzigingen blijft de globale cocktail dezelfde als vorig jaar. Toen beleefde de Formule 1 de komst van een V6 turbomotor met een "ERS" Energy Recovery System dat elektriciteit opslaat bij vertragingen. Tot 160 pk die op wens van de piloot weer kunnen afgeroepen worden bij - bijvoorbeeld - een flitsend inhaalmaneuver. In zijn geheel verandert er niets, maar de komst van Honda bij Mc Laren maakt het veld toch zenuwachtig. Honda is excentriek uniek. De technische klasse van het merk kan alleen een vergelijking doorstaan met...Mercedes. Wereldkampioen Lewis Hamilton houdt terdege rekening met die Honda-krachtbron...
Niemand is echt gelukkig met de modernste Formule 1. Bernie Ecclestone opperde al om een motorwijziging door te voeren, Eric Boullier, harlekijn van de echte baas Ron Dennis, verzucht een "ontvriezing" van de te strikte reglementen die technische vindingrijkheid obstakels voor de computerpen gooit. Bij Ferrari denkt men er net hetzelfde over. Als alle teams hun bolides onder het oog van de wereld hebben gebracht, beginnen in februari voorseizoentrainingen. Eén grote warboel omdat niemand precies weet wie met wat experimenteert. Op 15 maart 2015 in het Albertpark in het Australische Melbourne, wordt dan duidelijk wie in de eerste van twintig races met het pienterste concept uitpakt. Dit seizoen is het 65ste in de geschiedenis van het Wereldkampioenschap F1.(Tekst & Foto:wr)
Een dag voordat Kasper, Melchior en Balthazar als "De Drie Wijzen", Mirre, Wierook, en Goud", aanboden aan de pas geboren "Verlosser der Mensheid", Jezus, is een Keizer van het stuurwiel heengegaan: Jean-Pierre Beltoise, Fransman, 77 jaar de toegelaten leeftijd die Hergé op zijn "Tintin" (Kuifje voor de idioten) op zijn onnavolgde wekelijkse strip plakte. Jean-Pierre Beltoise's meest afgetekende herinneringen is de zege met een BRM in de GP van Monaco 1972 op een watergladde piste. Tweeëneenhalve uur hield de kranigheid zelve stand tegen de chrono's. Het werd zijn eerste en enige F1-overwinning.
Een minder opbeurende herinnering is een 1000 km van Monza waarin Beltoise Matra de geest gaf. Hij trachtte de auto verder naar de pits te duwen. Ignazio Giunti merkte de blauwe Matra niet op en reed zich te pletter op de stilgevallen auto. Dood. Jean-Pierre ontsnapte aan wat men het "ergste" noemt... Jean-Pierre Beltoise's linkerarm was - na een ander ongeval - in zulke positie gezet dat hij hem het gunstigst kon gebruiken in de racewagen. Een eerder voorbeeld daarvan was dat van de Schot Archie Scott Brown die in "La Source" in Francorchamps levend verbrandde toen hij met zijn Lister-Jaguar over de kop ging.
Dit jaar begint het 65-ste jaar van het Wereldkampioenschap F1. Met 20 races !!! Die van Korea werd zopas van de kalender afgevoerd, anders hadden het er 21 geweest. De "Ridders van de Ronde Tafel" verdwijnen ten gunste van de liberaal denkenden. "Nieuwdenkers" die op de dood van F1-Oppergod Bernie Ecclestone zitten te wachten, bedenken nieuwe "formules", nieuwe "alchemie". De Formule 1 gaat zijn ondergang met open ogen tegemoet. Tenzij Jean Todt, President van de "Fédération Internationale de l'Automobile", automonument als Ecclestone, zijn verantwoordelijkheid neemt en "halt" toeroept aan een ergerniswekkende verloedering van wat eens een riddersport was. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
VETTEL BIJ FERRARI WAARSCHUWT, FIAT HOUDT ZIJN HART VAST VOOR 2015
Ook Viervoudig wereldkampioen, de Duitser Sebastien Vettel, is op het F1 schaakbord verschoven naar Ferrari. De Spanjaard Fernando Alonso is naar Mc-Laren met de nieuwe Honda V6 Turbomomotor "Hybrid". Sinds 1979 schrijf ik deze blogs, artikels, onzin, helemaal alleen. Toen Keesing's Auto Magazine een feit was. Grotendeels door mezelf. Ik schreef, studeerde, schreef, tot het daglicht zelfs in de winter doorbrak. "Ik was zo naïef te danken voor het vertrouwen in mijn blad. War kan een mens schandelijk misdadig naïef zijn....
("Mijn...) vrouwen hingen in de disco's rond Grobbendonk, al dan niet verleidelijk zwierend of boertig, zoals ze meestal zijn. Morgen vertelt Walter de relatie Vettel-Ferrari en Ron Dennis die bij Mc Laren "de verloren zoon" terugvond. Met een hoge moeilijkheidsgraad voor tweevoudig wereldkampioen Lewis Hamilton bij Mercedes....Tot morgen. Walter gaat nu slapen.En wenst daarbij iedereen een Zalig Kerstfeest en Gelukkig Nieuwjaar. Met twijfel in het hart door de vraag of de meeste het wel verdienen. Ik vrees van niet.(wr)
Met tegenzin dwaal ik rond in mijn archief dat enkele stappen doet stoppen. Naar mijn oeroud gevoel is "Le Grand Prix de France" in 1906 de eerste GP in "La Sarthe" die de naam waardig is. Nu vind ik daar een knipsel over Onoffre Marimon die van 1951 (dus het officiële WK sinds 1950 (FIA)) tot 1954 actief is geweest in de F1. Hij reed zich te pletter op de Nürburgring (1954) en liet aldus de eerste dode noteren in het officiël F1-kampioenschap. 't Is geen prestatie, maar een nota waard.(wr)
RED BULL-TROFEEËN WEERGEVONDEN IN MEER NABIJ FACTORY
De 20 eerder deze maand gestolen Red Bull-troféeën zijn nabij de fabriek in Sandhurst in een meer weergevonden. Sebastien Vettel - die naar Ferrari is vertrokken voor 2015 - heeft er al fier voor geposeerd. Daarmee kent het onverkwikkelijke avontuur een happy end. 2015 is het tweede jaar waarin de nieuwe V6 turbomotoren zullen worden gebruikt. De "power-unit" als combinatie van een verbrandingsmotor met hybridetechniek, heeft niemand echt bekoord. Uitgerekend Bernie Ecclestone ijvert achter de schermen voor een vernieuwing van de 1,6 liter krachtbronnen. Hij heeft steun van o.a. Mc Laren die de nieuwe Hondamotor gebruikt, en dus ook van Ron Dennis. Om nauwlettend te volgen.(wr)
AGAIN, OPNIEUW, DE NOUVEAU, WIEDER, DIE ALTE LIEBE
Liefde is een kruising van driften, emoties en economische belangen. Liefde zorgt voor ruzies, voor huiselijke oorlogen. Maar de essentie voor iemand of iets kan nooit worden vernietigd. Tot het onbehaaglijke toe. Zo ben ik weer naar de Formule 1 gezogen, en ook naar iemand anders die het daar zéér moeilijk mee heeft. Je kan niet los van de motoren, de intriges, de techniek die - bijvoorbeeld Mc Laren-Honda volgend jaar naar het voorplan moet terugstuwen. Liefde is de "sound" van motoren zoals die van grootmeester Julien Mampaey over Francorchamps klonk, die Eddy Joosen, Dirk Vermeersch en Mon Van Hove over het unieke asfalt van ONS land, zijnde België, over het asfalt joegen. Ik dacht van NOOIT meer over autosport te schrijven. Maar het is een verslaving, zoals je verslavend iemand kan liefhebben. Zelfs al weet ze erzelf geen raad mee.
Ik moest al lang naar Lohérac, nabij Homell, waar één van de meest merkwaardige automuseums ter wereld is. Ik moest al héél lang naar Locranon, waar in een uitzonderlijke glasblazerij de mooiste oranje-vazen worden geblazen. Zo oranje dat onze Noorderburen, de geliefde Nederlanders er geel bij worden. Wat moet men nog doen om liefde uit te dragen. Gezien de menselijke geest het - om zeer begrijpelijke redenen - niet baas kan, ben ik maar weergekeerd naar de F1. Waar - het zal velen tegen het zere been zijn - mijn Franstalige vrienden zoals Pierre van Vliet, Christian Lahay en andere Luc Willems de essentie kennen. Honda beging de fout grootmeester in de materie (WTCC, BTCC, F1 en de 24 Uren van Francorchamps) de Heer Koen Wijckmans te bedanken voor bewezen diensten. Een fout van jewelste.
De Heer Koen Wijckmans is de grootste, beste, meest kennende, Belgische autojournalist, zoals Pierre Van Vliet, van het kleine, ONS, Belgische landje. Koen ligt wakker, ik ook van iemand over wie ik dacht dat het ooit mogelijk zou zijn nog méér lief te hebben. Zij weet er ook geen raad mee. Mogelijk helpt het beluisteren van Johnny Matthis "MORE" enige verklaring. Of "Madame" van Claude Barzotti...Geen zinnige verklaring. Daarom komt Walter Rombauts maar terug naar de OUDE STAL (zeker Antwerp Motor Union, waarin ALLES begon met STAF VAN GRIEKEN). En natuurlijk "superboss" Jacques de Clippel gestalte gaf aan "un enfant térrible". En dan begon alles. Na 64 jaar word ik als een magneet aangetrokken naar de na-oorlogse geschiedenis. Machteloos overgeleverd aan liefde, gevoelsmatig, driftmatig en die onuitspreekbare sfeer van "zijn". Aristoteles zou het niet beter kunnen omschrijven. Verloren strijd. Maar we hebben elkaar lief. Zoals je vergiftigd door de F1 niet anders kan. Opvretend. Iemand en ik hebben elkaar lief op een andermaal verloren manier. Levensverterend.(Walter Rombauts/Back in F1)
Na een race, zoals die van vorige zondag, wil je als alles is geluwd wegwandelen van het asfalt. In gedachten zie je de race opnieuw, het kampioenschap opnieuw, de hele 64 jaar dat de Formule 1 bestaat, ook helemaal opnieuw. Met zijn successen, zijn drama's, zijn politiek, zijn reglementen, zijn kleine en grote kanten. "Het is nu na 64 jaar genoeg geweest" denk je. Maar je bent mis. Het asfalt zuigt je er weer naar toe. De "sound" van de motoren worden nu geproduceerd door jonge gasten. Stoffel Vandoorne's, Max Verstappen, Valtteri Bottas'. Niki Lauda's, Bernie Ecclestone, David Coulthard, zelfs de sakkerse Eddie Jordan, ze waren nog rond, commentariëren nog honderduit. Hun impact schuift naar de zijlijn, maar jongeren luisteren naar hen. In hun hoofden zindert geschiedenis en wetenschap.
Omdat ik het bedenkelijke voorrecht heb gehad van zowel de coureurs, de motoren en hoeren te begrijpen, ben ik in mijn relaxzetel een goed glas champagne gaan drinken. Terwijl liet ik de oer-pionier-film van Frankenheimer "Grand Prix" van de Formule 1 draaien. Op het laatst, als alles voorbij is, wordt de "parabolica" in Monza uitgewandeld, "The lonely Race Track" is het gedachtenvoedende sluitstuk. Alles opnieuw in vraag. Zin ? Zeer zeker ! Tot je voor dat deurtje in het crematorium staat. De vriend, ongelooflijke vriend Stijn, begrafenis-ondernemer, die denkt je te moeten ondersteunen. Maar dat is niet nodig. Deurtje van oven gaat open, kistje erin, deurtje terug dicht en - als ik goed heb geluisterd - zeven uur later is er niets meer. De ziel ? Een open vraag, een open discussie.
Dat lot wacht ons allen die zich 64 jaar lang hebben gelaafd, alleen hebben gevierd, orgastisch egoïstisch hebben geleefd. Ook Bernie Ecclestone wacht die eindbestemming. Waarna de Formule 1 in zijn conservatief grondwettelijk gedachtengoed als een puzzel zal uiteenvallen. De hoogste discipline, beoefend door stuurgenieën, zal verworden tot een kermisspel. Alleen de "24 Uren van Le Mans" en de "500 Mijlen van Indianapolis" zullen als geschiedkundige mijlpalen overeind blijven. Mochten deze ook ooit ten prooi vallen aan "beeldenstormers", dan is autosport als puurste, moeilijke oefening tegen zichzelf, dood. Net zoals de symboliek van het topstierenvechten in Spanje zal verdwijnen, zal ook "autoën" zoals na WOII Winkler Prins de F1 stipuleerde, opgaan in de mist van kermisstof. Ten prooi aan wat gokkers, ontvallen aan een ridderlijke gedachte.
In de hoop dat de jongeren van morgen, de nieuwelingen die moeten leven met hun hoeren en coureurs, hem EEUWIGE DANKBAARHEID, moeten betuigen, wens ik Walter Rombauts een blog -begonnen voor autosport.be in 2007 - af te sluiten met het oog op 2015 en een gezonder leven. Het voorrecht van ontvangen te worden door Enzo Ferrari hemzelf in Fiorano, tot twee keer toe, aanwezig te mogen zijn op de 80ste verjaardag van vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio, met daadwerkelijke steun van Graaf Paul Buysse, drie dagen met Jackie Stewart rondtoeren in Antwerpen in het kader van Ford's Formule Finesse, vriend te zijn geweest van buitenaardse diepgelovige Ayrton Senna, hoop ik dat de toevalige lezer van dit gekribbel, begrip kan opbrengen dat ik op 70-jarige leeftijd ermee stop. Niet kap. Er komt nog een vervolg. Dank aan iedereen die me zoveel hebben gegeven en ik zo weinig heb kunnen terugbieden. DANK en een gelukkig vredevol jaar 2015 !
Walter Rombauts
*Enige Vlaamse auto-autosportjournalist die met zijn pennetje vriend en vijand bewierookte. Te weinig mijn vrouw, die verdiende beter.
Mijn leven lang heb ik voor Bernie Ecclestone het grootste respect gehad. Vanaf vandaag niet meer. Naar het NASCAR-voorbeeld wil hij in de laatste GP van het seizoen de werelditiel door dubbele of enkele puntentoekenning toekennen aan de wereldkampioen 2014. Die wellicht Lewis Hamilton wordt. Terecht, maar het einde van de Formule 1 is daarmee na 64 jaar wel bezegeld. Een "koninklijke kunst" beslis je niet met dobbelstenen, misschien wel met een goeie vriendin waarmee je seksspelletjes speelt. Maar zeker niet met wetenschap.(wr)
NA ZEGE HAMILTON BEHOREN DE VOLGENDE ZEVEN DAGEN MIJ TOE
Liefhebben is één van de moeilijkste dingen die er bestaan. Ik ben Lewis Hamilton na zijn zege in de GP van Amerika in Austin gaan liefhebben. Niet alleen hem. Zoals Toon Hermans ooit emotioneel zwaar geladen zon "ik heb het leven lief". Maar dan in zijn ALLE facetten. Mensen durven niet meer te leven, kruipen in hun schulp. Iemand die "Büchenwald" heeft overleefd, nog 36 kg zwaar toen het andermaal door de Amerikanen is bevrijd, zei me op een dag "durf te leven man !" Het is duur geweest. Vanaf vandaag behoren Walter's Auto Chahiers hemzelf als Walter Rombauts toe. Hij zal U berichten, zo tussen de lijnen door, terwijl hij schrijft aan zijn "mémoires". Niet groots, wel bangstigend echt.(wr)
DEZE BLOG HERNEEMT MET ZANARDI DIE IRONMAN VOLBRACHT
Als je getroffen wordt door een hartoperatie, een ongelukkige val waarmee je met je rechterbeen nergens terecht kan, en een zogenaamde cardio-revalidatie je opnieuw een schouderletsel bezorgd is flauwekul. Dit onder de arrogante goedkeuring van iemand die zich kinesiste noemt, dan verdwijnt dit alles in het niet bij het feit dat Allesandro Zanardi - met kunstbenen - de "Ironman" afrondde. Daarover ga ik het vanaf morgen hebben. De Italiaan die ooit na een Formule 1 loopbaan zijn beide benen kwijtraakte nadat hij in 1997 en 1998 CART-kampioen werd, is NOOIT zijn verbetenheid kwijt geraakt. Ik, Walter Rombauts, vertel vanaf morgen zijn epos. Als Windows, virussen, hoeren en coureurs het toelaten. Desnoods zwem ik wel tussen hen door. ALLESANDRO ZANARDI. Vanaf morgen, bij geluk van leven HIER.
Allesandro Zanardi werd voor F1-werk ontdekt door Eddie Jordan, maar knallende resultaten bleven uit. Hetzelfde eigenlijk bij Minardi en Lotus. Dat waren de seizoenen van 1991 t/m 1994, het jaar waarin op 1 mei de Braziliaan Ayrton Senna in een Williams-Renault verongelukte. In 1999 nodigde Frank Williams Zanardi uit bij hem te komen rijden. Weer gaf de samenwerking niet het gewenste resultaat. Dus ging de Italiaan naar de "States" waar zijn "moeilijke" voornaam al snel werd veranderd, afgekort als u wil, in Alex. Daar behoorde hij snel bij de besten, vooral op "ovalraces" waarop tegen gemiddelde snelheden van plusminus 350 km/h werd gereden. Met een titel in 1997 en 1998 leek zijn broodje gebakken. Allesandro Zanardi was de komeet aan het firmament van de Amerikaanse F1.
Tot in 2001 het noodlot toesloeg en hij in een crash zijn beide benen verloor. De passie voor racen was echter zo groot dat hij voor BMW in het World Touring Car Championship (WTCC) nog uitkwam in een voor hem aangepaste wagen die alleen met de handen en armen kon worden bediend. Hij scoorde er één overwinning in regel mee. Diezelfde Allesandro Zanardi nam in zijn rolstoel deel aan de jongste Ironman die in Hawaï tussen Kailua en Kona werd gehouden. Hij werd 272ste op de 2187 deelnemers. Daarmee vestigde hij ook weer de aandacht dat hij in 2012 mee vooraan reed en won in wat kampioenschappen voor "Handcycling" werd genoemd. Zanardi's wilskracht werd legendarisch. Zijn epos begint hiermee pas. De loopbaan van de autocoureur overlopend, is het één lange reeks van tegenslagen en die telkens weer overwinnen. Op wilskracht, op "zijn".(wr)
HAMILTON START VANUIT 38STE POLE UIT LOOPBAAN IN RUSLAND
De Brit Lewis Hamilton heeft deze namiddag de 38ste "pole" uit zijn loopbaan gereden. Dat wil zeggen dat hij morgen voor Mercedes-ploegmaat Nico Rosberg in de nieuwbakken GP van Rusland start. De Duitser kijkt aan tegen een achterstand van 10 punten voor de wereldtitel. Er ma heus niet veel misgaan of zijn kansen zijn verkeken. Met nog vier GP's te rijden is het WK spannender dan ooit. De Fin Valltera Bottas nam in de Williams-Mercedes de derde chrono voor ziin rekening. Felipe Massa ging in de tweede Williams-Mercedes de mist in. Iedereen is al met het seizoen 2015 bezig. Als gevolg van het verschrikkelijke ongeval dat de Fransman Jules Bianchi overkwam de vorige race in Suzuka, buigt de Fédération Internationale de l'Automobile in Parijs zich weldra over nieuwe, nog veiliger voorschriften. Morgen dus de GP van Rusland op het circuit van Sochi, zo'n 1600 km ten zuiden van Moskou aan de Zwarte Zee. Er worden 53 ronden van 5,853 km afgelegd met daarin 18 erg technische bochten.(wr)
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel verlaat eind 2014 de renstal Red Bull-Renault. Het nieuws slaat in als een Japanse aardbeving. Hij zal aan de zijde van de Australiër Daniël Riccardo worden vervangen door de snelle Rus Daniïl Kvyat die nu bij Toro Rosso rijdt. Wat de verdere toekomst van Vettel betreft is op dit ogenblik (03.14 onze tijd) niets bekend. Mogelijk zal het Ricciardo tot nummer één maken bij Red Bull-Renault...Het is sowieso een groot verlies voor energiedrank-magnaat Dieter Mateschitz. Omdat Vettel zich sinds de "nieuwe F1 2014" heeft miskend gevoeld.(wr)
ROSBERG RIJDT ACHTSTE POLE, HAMILTON CRASHT EN VETTEL NAAR FERRARI
De Duitser Nico Rosberg heeft in de bewogen kwalificaties om de "pole" om de GP van Japan zijn achtste van het seizoen binnengehaald. Razendsnelle ploegmaat Lewis Hamilton crashte in de kwalificaties, maar ziet daarmee geen optie op de wereldtitel wegvallen.De donderslag bij heldere hemel is wel geweest dat Sebastien Vettel Red Bull verlaat om in 2015 bij Ferrari te gaan rijden.(wr)
Vastbesloten zijn leidersplaats in de WK-stand duur te verdedigen, domineerde Lewis Hamilton de tweede vrije oefeningen (135"078) met het oog op de GP van Japan F1 volgende zondag. Rosberg (op 0,240/1000st) kon niet dichter meer komen. Vallteri Bottas in de Williams-Mercedes behield zijn derde plaats voor een herboren Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes. Ploegmaat Kevin Magnussen en Romain Grosjean in de Lotus, reden de meeste ronden (31). Naar het einde toe van de sessie begon het te regenen. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die vijfde reed, begon daarover te zagen naar de pits. Van waaruit de teamleiding lakoniek liet weten dat hij kon binnen rijden wanneer hij dat wilde...Vettel reed tot het eind braafjes zijn ronden.
Met op de hielen de Ferrari's van Kimi Räïkkönen en Fernando Alonso die zesde en zevende werden. Kevin Magnussen nam de achtste tijd voor zijn rekening. De jongeman voelt de hete adem van het volgend seizoen waarin zijn renstal de Mercedeskrachtbron wisselt voor een Honda Power Unit en in het team de naam Stoffel Vandoorne aan kracht wint. Morgenochtend, zaterdag, zijn er de derde vrije oefeningen, 's namiddags de kwalificaties en zondag de race. Mogelijk neemt het WK een definitieve wending - nu zijn beide Mercedesridders gescheiden door 3 punten in het voordeel van Hamilton. Hopelijk waait de aangekondigde tyfoon geen illusies van de baan.(wr)
ROSBERG SNELST IN FP1, VERSTAPPEN DOOR MOTOR VERRADEN
De Duitser Nico Rosberg hield met 1'35"461 in zijn Mercedes de overhand op ploegmaat Lewis Hamilton die 1'35"461 op de chrono's liet zetten. Derde werd Alonso in de Ferrari maar al in een volgende seconde. De Williams-Mercedes van Vallteri Bottas werd naar de vierde plek gestuurd. Max Verstappen maakte een opmerkelijk debuut en tikte met 1'38"157 aan in de Toro Rosso. Toen liet de motor het afweten. Maar in dat optreden reed hij toch alvast voor grotere jongens zoals Sergio Perez en Nico Hulkenberg. Pastor Maldonado's en Co mogen beginnen denken aan ander werk voor de komende jaren.(wr)
Weerkundigen voorspellen een tyfoon die zondag Suzuka zal aandoen. Dat is vanaf straks (in Japan is het nu 9 uur verder dan bij ons) het toneel van de eerste vrije oefeningen voor de GP van Japan. Het eerste F1 optreden van Max Verstappen in de Toro Rosso zal normaal door geen weersomstandigheden worden verstoord. Want de Japanse verschrikkelijke weerman mikt op zondag om het verdere verloop van het wereldkampioenschap te verstoren. Nochtans kondigt het duel Lewis Hamilton, leider in de voorlopige stand, en Nico Rosberg, beiden in een Mercedes, messcherp aan. Als Suzuka ontwricht wordt, is dat desastreus. Maar in Japan zijn er jaarlijks zo'n 1000 aardbevingen, barst er al eens een vulkaan uit en een tsunami waardoor de kerncentrale van Fukushima voor een wereldramp zorgde, worden zondag uitgerekend in de "tuin van Honda" niet gewenst. Er hangt al hoogspanning in de lucht, nog voor er actie op gang moet komen. Vanaf nu is alles gefocused op de GP van Japan Formule 1. Nochtans rijdt Honda dit weekeinde ook in het WTCC, waarin het met vele zege's een voorbode brengt van hun come-back in de F1 in 2015. Binnen minder dan zes maanden.(wr)
HONDA IN CHINA OP ZOEK NAAR MARKTAANDEEL IN PEKING'S WTCC-RACE
Als Honda in 2015 weerkomt in de Formule 1 is dat terug thuiskomen. Zondag in Peking in het kader van het "World Touring Car Championship" dat na een zomervakantie terug aan de slag gaat, is het andere koek. Geen geminnekoos rond de eer om de eer, geflirt met de bruutheid van de track en de zoete smaken van dure recepties. Neen, rijden omwille van keiharde waarheid marktaandeel te verwerven. Zeker in China. Citroën en Honda trachten zondag de Chinese koper te verleiden. Met een zege in de tweemaal 50 km race. Citroën heeft een Chinese piloot Ma - die perfect Engels getuned is - die de verkoopscijfers maandag de hoogte kan injagen. Honda doet het met grootheden uit de Formule 1. Zoals Gabriele Tarquini. De man die 19 keer de start nam in de GP van België F1, de recordhouder, en over de zestig lentes jong nog steeds winnaar in het WTCC. Voor Honda.(wr)
HONDA TOONT GLIMP VAN F1 V6 TURBO AAN VOORAVOND GP VAN JAPAN
Een jaar lang ongeveer rijdt er in het Engelse Milton Keynes een Mc Laren rond met een Honda V6 Turbo Hybrid die ontworpen en gebouwd is volgens de nieuwe Formule 1 2014-reglementen. Volgend jaar (2015-straks dus) rijdt Mc Laren met die motor het WK F1. Naast Fiat (Ferrari), Mercedes en Renault, komt er dus een intrigerende vierde "motorist" bij te pas. En niet de minste. Spijtig dat stichter van het merk, en grasmaaierspecialist, Soïchiro Honda het niet meer mag meemaken. Maar die Honda, onder supervisie van Yasuhisha Arai, Senior Manager Officer van R&D in Sakura (Tochigi, Japan), gaat het volgens een ons aangeboren tecnisch instinct - geen verdienste - vooral Mercedes lastig maken.
Want binnen de streng bepaalde technische reglementen is het logisch dat toleranties binnen motoren "flexibel" blijven. Zo de banaal genoemde "turbo". Een turbocompressor bestaat - het woord zegt het zelf - bestaat uit een turbinegedeelte waarin een klein en licht in gewicht schoepenwiel wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor. Naar inschatting met een kinetische energie van 600 km/h. Op diezelfde as zit een op het eerste gezicht gelijkgevormd schoepenwiel dat buitenlucht "aanzuigt" tegen plusminus...100.000 tot 150.000 t/m en de verbrandingsruimte vollaadt met brandbaar lucht/benzine-mengsel. Die "spielerei ist frei". Of zogoed als.
Als men die twee - en bovendien variabele - schoepenwielen op dezelfde as kan "scheiden" en ieder op zich een eigen leven kan laten leiden, dan onstaat er een groot "speelveld" voor ingenieurs om binnen hetzelfde item wonderbaarlijk verschillende resultaten te bereiken. Dat alles kompleet los van de allesbepalende elektronika die de ziel van een Hybrid-Engine is geworden. Mercedes denkt dat Honda - zou niet verwonderlijk zijn - daar een specifieke "symphonie" heeft op gevonden. Die reikhalzend doet uitkijken naar de start in de GP van Australië F1 in maart van volgend jaar in Melbourne. Met Stoffel Vandoorne als tegengewicht voor Max Verstappen (Toro Rosso) ? Die vraag is moeilijker te beantwoorden dan de technische puzzel van een "turbo".(Walter Rombauts/Foto:Honda)
De enige die nog een film over de Formule 1 had moeten maken is Alfred Hitchcock. Wat zou hij een thriller hebben gemaakt van het gisteren opgedoken "gegeven" als zou Nico Rosberg's Mercedes zijn gesaboteerd in Singapore. "Een niet te indenticifiëren "giftige vloeistof" zou de elektronica van vooral de koppeling, maar ook die van de V6 Turbomotor hebben ontregeld.Waardoor de Duitser op de grid niet wegraakte. Mercedes is er uiteraard zwijgzaam over, maar helemaal ondenkbaar is het niet. Gelukkig maar zeldzame duistere technische "voorvallen" zijn door de autosportgeschiedenis(-sen) voorgevallen. Soms opgelost in de zin de oorzaak gevonden, soms ook niet.
Met het oog op de GP van Japan die zondag 5 oktober op de omloop van Suzuka wordt gereden, is het een vervelende kwestie. Lewis Hamilton nam in Singapore de leiding en telt nu precies 3 punten voorsprong op Nico Rosberg. Er hangt hoogspanning in de lucht in de tuin van Honda (circuit ligt aan de uitgang van Honda's productie-eenheid aldaar). Raar in al die zaken is dat vader Kéké Rosberg zo vervelend op de achtergrond blijft en zelden commentaar uit over het verloop van de laatste vijf races.
Hij zou nochtans maar al te graag zoonlief zien doen wat hijzelf in 1981 met een Williams deed: wereldkampioen worden ! Binnen Mercedes weet teamleider Toto Wolff zich geen raad met heel de "affaire". De GP van Japan zal - zeker nu Honda terugkomt in 2015 - uitermate spannend worden. We volgen de intriges.(wr/foto: Rosberg in Portugal:archief Walter Rombauts)
GP VAN JAPAN ZEKER TOT 2019 GEREDEN OP SUZUKA-CIRCUIT
Zondag wordt voor de 26ste keer de GP van Japan gereden op het Suzuka-Circuit in de achtertuin van Honda. De omloop die 5,8 km lang en 17 bochten telt werd in 1962 uitgekiend door de Nederlander John Hugenholtz. Aanvankelijk was de "acht"baan bedoeld om er enkel nieuwe seriemodellen van gewone Honda's op uit te testen. Inderdaad, als de poort van de productiehall van de Hondafabriek openging, reden de nieuw gefabriceerde auto's als eerste testkilometers een rondje op de piste. Van opvatting is de achtbaan, die daardoor evenzeer met als tegen de wijzerzin van een uurwerk draait, een kleine oude "Nürburgring".
Dat is niet verwonderlijk want de ontwerper ervan was van een generatie waarin de oude Duitse 22,6 km lange Nürburgring, bijgenaamd "de groene hel", als summum van autocircuit gold. De grootste namen als vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio werd er als een god op de schouders rondgedragen na zijn laatste zege voor de wereldtitel in 1957. Met een tot Maserati omgebouwde Lancia. Voor WOII, in 1938, versloeg de "Duivel van Nantua", Tazio Nuvolari in een "kleine" Alfa Romeo de fabrieks-Audi's en Mercedessen die toen al het hakenkruis droegen. Het verschrikkelijke ongeval op 1 augustus 1976 van Oostenrijker Niki Lauda in een Ferrari, maakte een einde aan de mythe, of ook wel als je wil aan de waanzin.
De eerste GP van Japan F1 werd op 1 november 1987 gewonnen door de Oostenrijker Gerhard Berger in een Ferrari, voor Ayrton Senna in een Lotus-Honda. Onze landgenoot Thierry Boutsen werd verdienstelijk vijfde in een Benetton-Ford. De 25ste GP vorig jaar door de Duitser Sebastien Vettel in een Red Bull-RB9-Renault. Zeer recent heeft de Heer Hiroshi Soda, voorzitter van het "Mobilityland" dat als corporatie Suzuka Circuit beheert, een akkoord afgesloten met...Bernie Ecclestone dat de GP van Japan tot 2019 zeker in "de tuin van Honda" blijft. Beiders hoofden knokten van wederzijdse dankbaarheid op zijn Japan's tegen elkaar. Niet voor niets eigenlijk, want in 2015 komt Honda als "motorist" weer in de F1 en zal als beste klant Mc Laren bevoorraden.
Met een kans dat de Belg Stoffel Vandoorne meteen in de Formule 1 wordt geprojecteerd. Nu Dieter Maeteschitz, bigboss van Red Bull's energydrank, de "stunt" uithaalde door een 17-jarige Max Verstappen te laten debuteren in de Toro Rosso (nu vrijdagochtend al), kan Ron Dennis van Mc Laren omzeggens niet anders dan een even grote "donderdslag bij heldere hemel geven": Stoffel Vandoorne. Héél vroeg, mogelijk iets te vroeg, maar nood breekt wetten.
En Ron Dennis is aan Honda nogal wat verplicht, al staat dat nergens in een contract zwart op wit. Het is nog ongeschreven, maar de sfeer kan je zo uit de lucht plukken. De druk om Stoffel in te zetten is hoog. Het wordt dit weekeinde weer zo'n GP van Japan (8 uur + zomeruur vroeger dan bij ons) om tussen knusse kussens te genieten van die verre harde werkelijkheid die dit jaar gestalte geeft aan die race: duel Hamilton-Rosberg. Om enkele puntjes. Allebei Mercedes.(Tekst & Foto's: archief Walter Rombauts)