Na een race, zoals die van vorige zondag, wil je als alles is geluwd wegwandelen van het asfalt. In gedachten zie je de race opnieuw, het kampioenschap opnieuw, de hele 64 jaar dat de Formule 1 bestaat, ook helemaal opnieuw. Met zijn successen, zijn drama's, zijn politiek, zijn reglementen, zijn kleine en grote kanten. "Het is nu na 64 jaar genoeg geweest" denk je. Maar je bent mis. Het asfalt zuigt je er weer naar toe. De "sound" van de motoren worden nu geproduceerd door jonge gasten. Stoffel Vandoorne's, Max Verstappen, Valtteri Bottas'. Niki Lauda's, Bernie Ecclestone, David Coulthard, zelfs de sakkerse Eddie Jordan, ze waren nog rond, commentariëren nog honderduit. Hun impact schuift naar de zijlijn, maar jongeren luisteren naar hen. In hun hoofden zindert geschiedenis en wetenschap.
Omdat ik het bedenkelijke voorrecht heb gehad van zowel de coureurs, de motoren en hoeren te begrijpen, ben ik in mijn relaxzetel een goed glas champagne gaan drinken. Terwijl liet ik de oer-pionier-film van Frankenheimer "Grand Prix" van de Formule 1 draaien. Op het laatst, als alles voorbij is, wordt de "parabolica" in Monza uitgewandeld, "The lonely Race Track" is het gedachtenvoedende sluitstuk. Alles opnieuw in vraag. Zin ? Zeer zeker ! Tot je voor dat deurtje in het crematorium staat. De vriend, ongelooflijke vriend Stijn, begrafenis-ondernemer, die denkt je te moeten ondersteunen. Maar dat is niet nodig. Deurtje van oven gaat open, kistje erin, deurtje terug dicht en - als ik goed heb geluisterd - zeven uur later is er niets meer. De ziel ? Een open vraag, een open discussie.
Dat lot wacht ons allen die zich 64 jaar lang hebben gelaafd, alleen hebben gevierd, orgastisch egoïstisch hebben geleefd. Ook Bernie Ecclestone wacht die eindbestemming. Waarna de Formule 1 in zijn conservatief grondwettelijk gedachtengoed als een puzzel zal uiteenvallen. De hoogste discipline, beoefend door stuurgenieën, zal verworden tot een kermisspel. Alleen de "24 Uren van Le Mans" en de "500 Mijlen van Indianapolis" zullen als geschiedkundige mijlpalen overeind blijven. Mochten deze ook ooit ten prooi vallen aan "beeldenstormers", dan is autosport als puurste, moeilijke oefening tegen zichzelf, dood. Net zoals de symboliek van het topstierenvechten in Spanje zal verdwijnen, zal ook "autoën" zoals na WOII Winkler Prins de F1 stipuleerde, opgaan in de mist van kermisstof. Ten prooi aan wat gokkers, ontvallen aan een ridderlijke gedachte.
In de hoop dat de jongeren van morgen, de nieuwelingen die moeten leven met hun hoeren en coureurs, hem EEUWIGE DANKBAARHEID, moeten betuigen, wens ik Walter Rombauts een blog -begonnen voor autosport.be in 2007 - af te sluiten met het oog op 2015 en een gezonder leven. Het voorrecht van ontvangen te worden door Enzo Ferrari hemzelf in Fiorano, tot twee keer toe, aanwezig te mogen zijn op de 80ste verjaardag van vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio, met daadwerkelijke steun van Graaf Paul Buysse, drie dagen met Jackie Stewart rondtoeren in Antwerpen in het kader van Ford's Formule Finesse, vriend te zijn geweest van buitenaardse diepgelovige Ayrton Senna, hoop ik dat de toevalige lezer van dit gekribbel, begrip kan opbrengen dat ik op 70-jarige leeftijd ermee stop. Niet kap. Er komt nog een vervolg. Dank aan iedereen die me zoveel hebben gegeven en ik zo weinig heb kunnen terugbieden. DANK en een gelukkig vredevol jaar 2015 !
Walter Rombauts
*Enige Vlaamse auto-autosportjournalist die met zijn pennetje vriend en vijand bewierookte. Te weinig mijn vrouw, die verdiende beter.
Mijn leven lang heb ik voor Bernie Ecclestone het grootste respect gehad. Vanaf vandaag niet meer. Naar het NASCAR-voorbeeld wil hij in de laatste GP van het seizoen de werelditiel door dubbele of enkele puntentoekenning toekennen aan de wereldkampioen 2014. Die wellicht Lewis Hamilton wordt. Terecht, maar het einde van de Formule 1 is daarmee na 64 jaar wel bezegeld. Een "koninklijke kunst" beslis je niet met dobbelstenen, misschien wel met een goeie vriendin waarmee je seksspelletjes speelt. Maar zeker niet met wetenschap.(wr)
NA ZEGE HAMILTON BEHOREN DE VOLGENDE ZEVEN DAGEN MIJ TOE
Liefhebben is één van de moeilijkste dingen die er bestaan. Ik ben Lewis Hamilton na zijn zege in de GP van Amerika in Austin gaan liefhebben. Niet alleen hem. Zoals Toon Hermans ooit emotioneel zwaar geladen zon "ik heb het leven lief". Maar dan in zijn ALLE facetten. Mensen durven niet meer te leven, kruipen in hun schulp. Iemand die "Büchenwald" heeft overleefd, nog 36 kg zwaar toen het andermaal door de Amerikanen is bevrijd, zei me op een dag "durf te leven man !" Het is duur geweest. Vanaf vandaag behoren Walter's Auto Chahiers hemzelf als Walter Rombauts toe. Hij zal U berichten, zo tussen de lijnen door, terwijl hij schrijft aan zijn "mémoires". Niet groots, wel bangstigend echt.(wr)
DEZE BLOG HERNEEMT MET ZANARDI DIE IRONMAN VOLBRACHT
Als je getroffen wordt door een hartoperatie, een ongelukkige val waarmee je met je rechterbeen nergens terecht kan, en een zogenaamde cardio-revalidatie je opnieuw een schouderletsel bezorgd is flauwekul. Dit onder de arrogante goedkeuring van iemand die zich kinesiste noemt, dan verdwijnt dit alles in het niet bij het feit dat Allesandro Zanardi - met kunstbenen - de "Ironman" afrondde. Daarover ga ik het vanaf morgen hebben. De Italiaan die ooit na een Formule 1 loopbaan zijn beide benen kwijtraakte nadat hij in 1997 en 1998 CART-kampioen werd, is NOOIT zijn verbetenheid kwijt geraakt. Ik, Walter Rombauts, vertel vanaf morgen zijn epos. Als Windows, virussen, hoeren en coureurs het toelaten. Desnoods zwem ik wel tussen hen door. ALLESANDRO ZANARDI. Vanaf morgen, bij geluk van leven HIER.
Allesandro Zanardi werd voor F1-werk ontdekt door Eddie Jordan, maar knallende resultaten bleven uit. Hetzelfde eigenlijk bij Minardi en Lotus. Dat waren de seizoenen van 1991 t/m 1994, het jaar waarin op 1 mei de Braziliaan Ayrton Senna in een Williams-Renault verongelukte. In 1999 nodigde Frank Williams Zanardi uit bij hem te komen rijden. Weer gaf de samenwerking niet het gewenste resultaat. Dus ging de Italiaan naar de "States" waar zijn "moeilijke" voornaam al snel werd veranderd, afgekort als u wil, in Alex. Daar behoorde hij snel bij de besten, vooral op "ovalraces" waarop tegen gemiddelde snelheden van plusminus 350 km/h werd gereden. Met een titel in 1997 en 1998 leek zijn broodje gebakken. Allesandro Zanardi was de komeet aan het firmament van de Amerikaanse F1.
Tot in 2001 het noodlot toesloeg en hij in een crash zijn beide benen verloor. De passie voor racen was echter zo groot dat hij voor BMW in het World Touring Car Championship (WTCC) nog uitkwam in een voor hem aangepaste wagen die alleen met de handen en armen kon worden bediend. Hij scoorde er één overwinning in regel mee. Diezelfde Allesandro Zanardi nam in zijn rolstoel deel aan de jongste Ironman die in Hawaï tussen Kailua en Kona werd gehouden. Hij werd 272ste op de 2187 deelnemers. Daarmee vestigde hij ook weer de aandacht dat hij in 2012 mee vooraan reed en won in wat kampioenschappen voor "Handcycling" werd genoemd. Zanardi's wilskracht werd legendarisch. Zijn epos begint hiermee pas. De loopbaan van de autocoureur overlopend, is het één lange reeks van tegenslagen en die telkens weer overwinnen. Op wilskracht, op "zijn".(wr)
HAMILTON START VANUIT 38STE POLE UIT LOOPBAAN IN RUSLAND
De Brit Lewis Hamilton heeft deze namiddag de 38ste "pole" uit zijn loopbaan gereden. Dat wil zeggen dat hij morgen voor Mercedes-ploegmaat Nico Rosberg in de nieuwbakken GP van Rusland start. De Duitser kijkt aan tegen een achterstand van 10 punten voor de wereldtitel. Er ma heus niet veel misgaan of zijn kansen zijn verkeken. Met nog vier GP's te rijden is het WK spannender dan ooit. De Fin Valltera Bottas nam in de Williams-Mercedes de derde chrono voor ziin rekening. Felipe Massa ging in de tweede Williams-Mercedes de mist in. Iedereen is al met het seizoen 2015 bezig. Als gevolg van het verschrikkelijke ongeval dat de Fransman Jules Bianchi overkwam de vorige race in Suzuka, buigt de Fédération Internationale de l'Automobile in Parijs zich weldra over nieuwe, nog veiliger voorschriften. Morgen dus de GP van Rusland op het circuit van Sochi, zo'n 1600 km ten zuiden van Moskou aan de Zwarte Zee. Er worden 53 ronden van 5,853 km afgelegd met daarin 18 erg technische bochten.(wr)
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel verlaat eind 2014 de renstal Red Bull-Renault. Het nieuws slaat in als een Japanse aardbeving. Hij zal aan de zijde van de Australiër Daniël Riccardo worden vervangen door de snelle Rus Daniïl Kvyat die nu bij Toro Rosso rijdt. Wat de verdere toekomst van Vettel betreft is op dit ogenblik (03.14 onze tijd) niets bekend. Mogelijk zal het Ricciardo tot nummer één maken bij Red Bull-Renault...Het is sowieso een groot verlies voor energiedrank-magnaat Dieter Mateschitz. Omdat Vettel zich sinds de "nieuwe F1 2014" heeft miskend gevoeld.(wr)
ROSBERG RIJDT ACHTSTE POLE, HAMILTON CRASHT EN VETTEL NAAR FERRARI
De Duitser Nico Rosberg heeft in de bewogen kwalificaties om de "pole" om de GP van Japan zijn achtste van het seizoen binnengehaald. Razendsnelle ploegmaat Lewis Hamilton crashte in de kwalificaties, maar ziet daarmee geen optie op de wereldtitel wegvallen.De donderslag bij heldere hemel is wel geweest dat Sebastien Vettel Red Bull verlaat om in 2015 bij Ferrari te gaan rijden.(wr)
Vastbesloten zijn leidersplaats in de WK-stand duur te verdedigen, domineerde Lewis Hamilton de tweede vrije oefeningen (135"078) met het oog op de GP van Japan F1 volgende zondag. Rosberg (op 0,240/1000st) kon niet dichter meer komen. Vallteri Bottas in de Williams-Mercedes behield zijn derde plaats voor een herboren Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes. Ploegmaat Kevin Magnussen en Romain Grosjean in de Lotus, reden de meeste ronden (31). Naar het einde toe van de sessie begon het te regenen. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die vijfde reed, begon daarover te zagen naar de pits. Van waaruit de teamleiding lakoniek liet weten dat hij kon binnen rijden wanneer hij dat wilde...Vettel reed tot het eind braafjes zijn ronden.
Met op de hielen de Ferrari's van Kimi Räïkkönen en Fernando Alonso die zesde en zevende werden. Kevin Magnussen nam de achtste tijd voor zijn rekening. De jongeman voelt de hete adem van het volgend seizoen waarin zijn renstal de Mercedeskrachtbron wisselt voor een Honda Power Unit en in het team de naam Stoffel Vandoorne aan kracht wint. Morgenochtend, zaterdag, zijn er de derde vrije oefeningen, 's namiddags de kwalificaties en zondag de race. Mogelijk neemt het WK een definitieve wending - nu zijn beide Mercedesridders gescheiden door 3 punten in het voordeel van Hamilton. Hopelijk waait de aangekondigde tyfoon geen illusies van de baan.(wr)
ROSBERG SNELST IN FP1, VERSTAPPEN DOOR MOTOR VERRADEN
De Duitser Nico Rosberg hield met 1'35"461 in zijn Mercedes de overhand op ploegmaat Lewis Hamilton die 1'35"461 op de chrono's liet zetten. Derde werd Alonso in de Ferrari maar al in een volgende seconde. De Williams-Mercedes van Vallteri Bottas werd naar de vierde plek gestuurd. Max Verstappen maakte een opmerkelijk debuut en tikte met 1'38"157 aan in de Toro Rosso. Toen liet de motor het afweten. Maar in dat optreden reed hij toch alvast voor grotere jongens zoals Sergio Perez en Nico Hulkenberg. Pastor Maldonado's en Co mogen beginnen denken aan ander werk voor de komende jaren.(wr)
Weerkundigen voorspellen een tyfoon die zondag Suzuka zal aandoen. Dat is vanaf straks (in Japan is het nu 9 uur verder dan bij ons) het toneel van de eerste vrije oefeningen voor de GP van Japan. Het eerste F1 optreden van Max Verstappen in de Toro Rosso zal normaal door geen weersomstandigheden worden verstoord. Want de Japanse verschrikkelijke weerman mikt op zondag om het verdere verloop van het wereldkampioenschap te verstoren. Nochtans kondigt het duel Lewis Hamilton, leider in de voorlopige stand, en Nico Rosberg, beiden in een Mercedes, messcherp aan. Als Suzuka ontwricht wordt, is dat desastreus. Maar in Japan zijn er jaarlijks zo'n 1000 aardbevingen, barst er al eens een vulkaan uit en een tsunami waardoor de kerncentrale van Fukushima voor een wereldramp zorgde, worden zondag uitgerekend in de "tuin van Honda" niet gewenst. Er hangt al hoogspanning in de lucht, nog voor er actie op gang moet komen. Vanaf nu is alles gefocused op de GP van Japan Formule 1. Nochtans rijdt Honda dit weekeinde ook in het WTCC, waarin het met vele zege's een voorbode brengt van hun come-back in de F1 in 2015. Binnen minder dan zes maanden.(wr)
HONDA IN CHINA OP ZOEK NAAR MARKTAANDEEL IN PEKING'S WTCC-RACE
Als Honda in 2015 weerkomt in de Formule 1 is dat terug thuiskomen. Zondag in Peking in het kader van het "World Touring Car Championship" dat na een zomervakantie terug aan de slag gaat, is het andere koek. Geen geminnekoos rond de eer om de eer, geflirt met de bruutheid van de track en de zoete smaken van dure recepties. Neen, rijden omwille van keiharde waarheid marktaandeel te verwerven. Zeker in China. Citroën en Honda trachten zondag de Chinese koper te verleiden. Met een zege in de tweemaal 50 km race. Citroën heeft een Chinese piloot Ma - die perfect Engels getuned is - die de verkoopscijfers maandag de hoogte kan injagen. Honda doet het met grootheden uit de Formule 1. Zoals Gabriele Tarquini. De man die 19 keer de start nam in de GP van België F1, de recordhouder, en over de zestig lentes jong nog steeds winnaar in het WTCC. Voor Honda.(wr)
HONDA TOONT GLIMP VAN F1 V6 TURBO AAN VOORAVOND GP VAN JAPAN
Een jaar lang ongeveer rijdt er in het Engelse Milton Keynes een Mc Laren rond met een Honda V6 Turbo Hybrid die ontworpen en gebouwd is volgens de nieuwe Formule 1 2014-reglementen. Volgend jaar (2015-straks dus) rijdt Mc Laren met die motor het WK F1. Naast Fiat (Ferrari), Mercedes en Renault, komt er dus een intrigerende vierde "motorist" bij te pas. En niet de minste. Spijtig dat stichter van het merk, en grasmaaierspecialist, Soïchiro Honda het niet meer mag meemaken. Maar die Honda, onder supervisie van Yasuhisha Arai, Senior Manager Officer van R&D in Sakura (Tochigi, Japan), gaat het volgens een ons aangeboren tecnisch instinct - geen verdienste - vooral Mercedes lastig maken.
Want binnen de streng bepaalde technische reglementen is het logisch dat toleranties binnen motoren "flexibel" blijven. Zo de banaal genoemde "turbo". Een turbocompressor bestaat - het woord zegt het zelf - bestaat uit een turbinegedeelte waarin een klein en licht in gewicht schoepenwiel wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor. Naar inschatting met een kinetische energie van 600 km/h. Op diezelfde as zit een op het eerste gezicht gelijkgevormd schoepenwiel dat buitenlucht "aanzuigt" tegen plusminus...100.000 tot 150.000 t/m en de verbrandingsruimte vollaadt met brandbaar lucht/benzine-mengsel. Die "spielerei ist frei". Of zogoed als.
Als men die twee - en bovendien variabele - schoepenwielen op dezelfde as kan "scheiden" en ieder op zich een eigen leven kan laten leiden, dan onstaat er een groot "speelveld" voor ingenieurs om binnen hetzelfde item wonderbaarlijk verschillende resultaten te bereiken. Dat alles kompleet los van de allesbepalende elektronika die de ziel van een Hybrid-Engine is geworden. Mercedes denkt dat Honda - zou niet verwonderlijk zijn - daar een specifieke "symphonie" heeft op gevonden. Die reikhalzend doet uitkijken naar de start in de GP van Australië F1 in maart van volgend jaar in Melbourne. Met Stoffel Vandoorne als tegengewicht voor Max Verstappen (Toro Rosso) ? Die vraag is moeilijker te beantwoorden dan de technische puzzel van een "turbo".(Walter Rombauts/Foto:Honda)
De enige die nog een film over de Formule 1 had moeten maken is Alfred Hitchcock. Wat zou hij een thriller hebben gemaakt van het gisteren opgedoken "gegeven" als zou Nico Rosberg's Mercedes zijn gesaboteerd in Singapore. "Een niet te indenticifiëren "giftige vloeistof" zou de elektronica van vooral de koppeling, maar ook die van de V6 Turbomotor hebben ontregeld.Waardoor de Duitser op de grid niet wegraakte. Mercedes is er uiteraard zwijgzaam over, maar helemaal ondenkbaar is het niet. Gelukkig maar zeldzame duistere technische "voorvallen" zijn door de autosportgeschiedenis(-sen) voorgevallen. Soms opgelost in de zin de oorzaak gevonden, soms ook niet.
Met het oog op de GP van Japan die zondag 5 oktober op de omloop van Suzuka wordt gereden, is het een vervelende kwestie. Lewis Hamilton nam in Singapore de leiding en telt nu precies 3 punten voorsprong op Nico Rosberg. Er hangt hoogspanning in de lucht in de tuin van Honda (circuit ligt aan de uitgang van Honda's productie-eenheid aldaar). Raar in al die zaken is dat vader Kéké Rosberg zo vervelend op de achtergrond blijft en zelden commentaar uit over het verloop van de laatste vijf races.
Hij zou nochtans maar al te graag zoonlief zien doen wat hijzelf in 1981 met een Williams deed: wereldkampioen worden ! Binnen Mercedes weet teamleider Toto Wolff zich geen raad met heel de "affaire". De GP van Japan zal - zeker nu Honda terugkomt in 2015 - uitermate spannend worden. We volgen de intriges.(wr/foto: Rosberg in Portugal:archief Walter Rombauts)
GP VAN JAPAN ZEKER TOT 2019 GEREDEN OP SUZUKA-CIRCUIT
Zondag wordt voor de 26ste keer de GP van Japan gereden op het Suzuka-Circuit in de achtertuin van Honda. De omloop die 5,8 km lang en 17 bochten telt werd in 1962 uitgekiend door de Nederlander John Hugenholtz. Aanvankelijk was de "acht"baan bedoeld om er enkel nieuwe seriemodellen van gewone Honda's op uit te testen. Inderdaad, als de poort van de productiehall van de Hondafabriek openging, reden de nieuw gefabriceerde auto's als eerste testkilometers een rondje op de piste. Van opvatting is de achtbaan, die daardoor evenzeer met als tegen de wijzerzin van een uurwerk draait, een kleine oude "Nürburgring".
Dat is niet verwonderlijk want de ontwerper ervan was van een generatie waarin de oude Duitse 22,6 km lange Nürburgring, bijgenaamd "de groene hel", als summum van autocircuit gold. De grootste namen als vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio werd er als een god op de schouders rondgedragen na zijn laatste zege voor de wereldtitel in 1957. Met een tot Maserati omgebouwde Lancia. Voor WOII, in 1938, versloeg de "Duivel van Nantua", Tazio Nuvolari in een "kleine" Alfa Romeo de fabrieks-Audi's en Mercedessen die toen al het hakenkruis droegen. Het verschrikkelijke ongeval op 1 augustus 1976 van Oostenrijker Niki Lauda in een Ferrari, maakte een einde aan de mythe, of ook wel als je wil aan de waanzin.
De eerste GP van Japan F1 werd op 1 november 1987 gewonnen door de Oostenrijker Gerhard Berger in een Ferrari, voor Ayrton Senna in een Lotus-Honda. Onze landgenoot Thierry Boutsen werd verdienstelijk vijfde in een Benetton-Ford. De 25ste GP vorig jaar door de Duitser Sebastien Vettel in een Red Bull-RB9-Renault. Zeer recent heeft de Heer Hiroshi Soda, voorzitter van het "Mobilityland" dat als corporatie Suzuka Circuit beheert, een akkoord afgesloten met...Bernie Ecclestone dat de GP van Japan tot 2019 zeker in "de tuin van Honda" blijft. Beiders hoofden knokten van wederzijdse dankbaarheid op zijn Japan's tegen elkaar. Niet voor niets eigenlijk, want in 2015 komt Honda als "motorist" weer in de F1 en zal als beste klant Mc Laren bevoorraden.
Met een kans dat de Belg Stoffel Vandoorne meteen in de Formule 1 wordt geprojecteerd. Nu Dieter Maeteschitz, bigboss van Red Bull's energydrank, de "stunt" uithaalde door een 17-jarige Max Verstappen te laten debuteren in de Toro Rosso (nu vrijdagochtend al), kan Ron Dennis van Mc Laren omzeggens niet anders dan een even grote "donderdslag bij heldere hemel geven": Stoffel Vandoorne. Héél vroeg, mogelijk iets te vroeg, maar nood breekt wetten.
En Ron Dennis is aan Honda nogal wat verplicht, al staat dat nergens in een contract zwart op wit. Het is nog ongeschreven, maar de sfeer kan je zo uit de lucht plukken. De druk om Stoffel in te zetten is hoog. Het wordt dit weekeinde weer zo'n GP van Japan (8 uur + zomeruur vroeger dan bij ons) om tussen knusse kussens te genieten van die verre harde werkelijkheid die dit jaar gestalte geeft aan die race: duel Hamilton-Rosberg. Om enkele puntjes. Allebei Mercedes.(Tekst & Foto's: archief Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN RIJDT VRIJDAGOCHTEND IN VRIJE TRAININGEN IN JAPAN
Morgen wordt Max Verstappen (zoon van de Nederlander Jos-The-Boss) 17 jaar jong. Drie dagen later rijdt hij in de eerste vrije traingen voor de GP van Japan F1. In de Toro Rosso, de auto eigenlijk van de Fransman Jean-Eric Vergne, die voor 2015 wordt bedankt. Vergne zal evenwel zijn contractuele laatste vijf GP's rijden. Maar door de "stunt" van vrijdagochtend wordt Max Verstappen wel de jongste F1-deelnemer en breekt daarmee het "record" van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die in 2006 met 22 jaar de jongste was. Dat Max Verstappen door Red Bull talentenmanager Helmut Marko nu al "beter dan Senna" wordt genoemd is ruimschoots voorbarig. Max Verstappen wordt als Nederlander getaxeerd maar is eigenlijk geboren in Hasselt uit vader Jos Verstappen en Sophie Kumpen, dochter van het bekende bouwbedrijf.
Om het niveau van Senna, Prost, Fangio, Moss, Vettel, Lauda, Piquet of andere Brabham's te evenaren, moeten nog veel hindernissen worden genomen. Mogelijk zelfs een Belgische in de persoon van Stoffel Vandoorne bij Mc Laren in 2015. Dàt nieuws is nog niet echt officieel. Maar na een zet van Toro Rosso (Red Bull) kunnen Ron Dennis en Eric Boullier van de legendarische Britse renstal, omzeggens niets anders dan zo'n tegenzet doen. Het jong volkje rukt op, de gepensioneerden, de vergrijzing in de F1 neemt toe. Laat ons dat aanvaarden, want voor de meesten van die "grijsaards" is het goed geweest en is dank je zeggen voor 64 onvergetelijke jaren minstens billijk.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
8 TEAMS MET 3 AUTO'S VRAAGT HERVERDELINGSLEUTEL IN F1
Het zal één van de laatste spektakelstukken worden van Bernie Ecclestone in de F1. Volgend jaar 8 teams met drie auto's. Hij deelt de lakens uit, maar de constructeurs zijn ook niet oerdom. Force India heeft al laten weten dat als ze een derde auto moeten inzetten, ze een stuk meer van de financiële koek willen. Leuk gegeven. Vijay Mallya van Force India is zeer erkentelijk wat Bernie (straks 84) heeft gedaan voor de Formule 1. Vooral de oprichting in 1980 à 1981 van de Formule One Constructors Association (FOCA) - na een zwaar duel met de FISA in Parijs - van de de armoezaaiers die vooral de Engelse renstallen waren, multimiljardairs. Niet Jaguar, Vanwall of Ferrari natuurlijk, maar die "kleine" renstallen zoals Bristol, HWM, Cooper, zelfs Mc Laren en Lotus, helemaal in het begin, BRM ook, Connaught en andere Lancia's, die hadden het allemaal moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Meestal huisden ze in kleine, gammele garages verdoken in het prachtige Britse groen. De lijst is te lang om op te noemen, maar ze vochten zogoed als allemaal om te overleven.
Tot op het bot geanalyseerd bestaat de hedendaagse Formule 1 uit drie grote autoconstructeurs - als "motoristen" dan: het zijn Fiat (Ferrari), Mercedes en Renault. Volgend jaar zou d'r ook Honda nog bijkomen, een icoon meer. Nu hebben al die merken een renderende autoproductie lopen, die op het eerste gezicht niets met die vreemde namen van Forca India, Marussia, Sauber, Williams en Red Bull te maken hebben. Maar ze leveren er wel de motoren aan. En van Pirelli krijgen ze allemaal de zo omstreden banden. Dus vinden de grote constructeurs, Ferrari, Mercedes, Renault en straks ook Honda dat zij de acteurs zijn en wel eens iets meer uit de vetpot van Ecclestone zouden mogen graaien...
Dat is een discussie die al lang bezig is, maar de Grote Manitou wuift zo'n argument weg met de flair die we van hem kennen. Er zijn nog twee ongemakkelijke aspecten aan. Hij - Ecclestone - zegt het niet zo uitdrukkelijk, maar hij wil de "armoezaaiers" uit het veld. "Aleen degenen die dat kunnen betalen kunnen aan de feestdis zitten". Maar dan dienen de kleintjes de mist in te gaan. En eerlijk is eerlijk, Sauber heeft toch wel zeker verdiensten in de F1, niet ? Bovendien wordt het een lange processie eer alle teams een derde wagen en derde coureur hebben...Minstens half 2015. Bernie heeft ook het eeuwig leven niet... Maar daar staat hij nooit bij stil.
Hij zou zich gerust kunnen aansluiten bij de makers van een merkwaardige Nederlandse film die vinden dat de "baby-boomers" die geboren zijn tussen 1945 en 1955 teveel kosten, teveel plaats innemen en al het geld van de jonge generatie hebben opgedaan (sic). Dus moeten via "een uittredingssysteem" onze planeet verlaten. Tachtig jaar geleden liepen er ook mensen rond met zulke gedachten, en nu is er weer een nieuwe generatie van die denkers ontstaan.
Om maar te zeggen dat de 64-jaar jonge F1 (het WK is ingesteld in 1950; eerste race in Silverstone...zonder Ferrari; gewonnen door Dokter Guiseppe Farina in een Alfa Romeo), mogelijk over een nieuwe toekomst moet denken. De "baby-boomers" beginnen best naar een uitgang te zoeken. Hemelwaarts, liefst met het ruimteveer van Elon Musk, bedenker de elektrische Tesla. Dat kan nog terug naar de aarde keren. Want dictatoriale denkers kunnen wel eens van gedacht veranderen als hun beurt is om te gaan. "30 Milliseconden", zo heet de film. Bernie Ecclestone heeft hem nog niet gezien, er nog niets over vernomen, en zou er zich ook niets van aantrekken. 2015: 8 teams met elks 3 wagens aan de start...! (Walter Rombauts)
HAMILTON NEEMT OPTIE OP TWEEDE WERELDTITEL MET ZEGE IN SINGAPORE
De Brit Lewis Hamilton heeft de GP van Singapore gewonnen in de Mercedes. Zijn ploegmaat Nico Rosberg diende met technische problemen op te geven. Omdat Hamilton de volle pot van 25 punten erbij krijgt neemt hij de leiding in de voorlopige stand voor het WK over van Rosberg. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel werd tweede in de Red Bull-Renault. Buiten Ricciardo, Alonso en Räikkönen, reed de rest er voor spek en bonen bij. Dat de Ferrari-ridders niet beter konden, moet men niet bij hen zoeken, maar wel binnen het management waar ieder vaardig ingenieur liever weg is dan te blijven. Bij Mercedes is er hoogspanning. Teamleider Toto Wolff is bijna zeker al te biechten gegaan bij Niki Lauda, de non-executive ceo van Mercedes. In werkelijkheid God-de-Vader zelve.(wr)
NA ALONSO IN FP3 EIST HAMILTON DE "POLE" OP VOOR MORGEN
De GP van Singapore kondigt zich ongemeen spannend aan. De Spanjaard Fernando Alonso plaatste de Ferrari F14T met een 1'47"299 in de derde vrije oefeningen voor de Red Bull RB10-Renault van de Australiër Daniël Ricciardo. In de kwalificaties leek Felipe Massa (Williams-Mercedes) lang de "pole" te zullen hebben. Maar dan riep Magicus Lewis Hamilton de bliksems af over de chrono's en liet "gewoon" zijn 37ste "pole" uit zijn loopbaan optekenen. Tot grote frustratie van Rosberg die tweede werd, nadat het er eventjes had uitgezien dat hij snelste tijd zou hebben. Kimi Räikkönen's Ferrari liet hem technisch in de steek, terwijl die van Alonso spoorsslags in de eerste vijf vocht. Morgen heeft de GP van Singapore menige verrasing in petto. Ook met een Vettel die met zijn Red Bull-Renault vooraan zit.(wr)
ALONSO ZET MET ZIJN FERRARI IEDEREEN EEN NEUS IN FP1
Het is waar: het is slechts met 122/1000ste dat de Spanjaard Fernando Alonso de Ferrari F14T op voorsprong hield tegenover Lewis Hamilton die met 1'49"178 in de Mercedes tweede werd in de eerste vrije trainingen voor de GP van Singapore. Maar de 1'49"056 van Alonso zal wel het mikpunt worden om vandaag nog "af te zakken" naar tijden in de 1'48"...tijdens de tweede vrije oefeningen. Nico Rosberg reed de derde tijd en kreeg dus weer dat kleine psychologische "tikje" van zijn achtervolger, neen, nachtmerrie voor de wereldtitel, ploegmaat Lewis Hamilton. Met nog zes races te gaan is de Brit vastbesloten nog wereldkampioen te worden...Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel eistte in de Red Bull-Renault de vijfde chrono voor zich op, maar technische tegenspoed blijft de Duitser achtervolgen. Straks de tweede vrije trainingen waarin al direct meer puntjes op de i van de chronowijzers zullen worden gezet.(wr)
Lewis Hamilton (1'47"490) heeft in de tweede vrije training voor de GP van Singapore de Spanjaard Fernando Alonso naar de schaduwplaats (1'47"623) verwezen. Mercedes-ploegmaat Nico Rosberg's snelle ronde op softs werd door een zoveelste ongeval van Pastor Maldonado (Lotus) afgebroken en de Duitser bleef halverwege het veld op de 13de plaats hangen. In de voorlopige stand, redelijk onbeduidende stand, want morgen zijn er de derde niet-gebonden oefeningen. Daarin kan veel worden rechtgezet en worden geconditioneerd voor de kwalificatie om de pole-position.
Wie niet te zien was, was Sebastien Vettel. Red Bull besloot de Renaultmotor te vervangen door een eerder gebruikt exemplaar zodat er geen straf van tien plaatsen achteruit op de startgrid dreigde voor Sebastien. Uiteraard moet hij morgen alle registers uithalen om aansluiting te vinden in het intrigerende kopgroepje waarin naast Hamilton en Alonso ook Ricciardo (derde), Räikkönen, Magnussen, Bottas, Kvyatt en Button resideren.. Door de straf verbonden aan een wissel van een nieuwe motor te ontlopen behoudt Vettel een vierde plaats vooraan.
Bernie Ecclestone wil de arme teams schrappen voor 2015 en van 11 naar 8 teams overgaan. Die zouden dan ieder drie auto's "in lijn" brengen, waardoor het veld op 24 koppen komt. Zoals bekend keert Honda weer en dat is groot nieuws. Honda zou ook Mc Laren als motorist bevoorraden, en ook dat is hot news met bekende klanken uit heroïsche dagen. Ook zullen veel coureursnamen veranderen. Venezuela kan dan een rijk olieland zijn dat al het negende jaar Patsor Maldonado betaalt, maar Pastor maakt meer brokken dan wie ook. Lotus kan het geld alleen maar aanwenden om zogoed als iedere GP de Lotus-Renault op te lappen...
In concreto heeft Bernie Ecclestone het seizoen 2015 al laten aanvangen. Hij zal dan 84 jaar zijn, dictatoriaal sterker dan ooit. Degenen die hem zullen opvolgen als ook de "onsterfelijken" zullen verdwenen zijn, moeten nu al beven als een riet, bij de gedachte die fysiek kleine man met de grote geesteskracht te vervangen. Een gevoel zoals Sergio Marchionne, Fiat/Chryslerbaas, moet hebben nu Luca di Montezemolo weg is. Wat nu ? Gelukkig zijn er Fernando Alonso en Kimi Räikkönen om de Ferrari F14T te redden. Beiden joegen in ieder geval in Singapore vandaag al zijn ezelsgedrag eruit.
Mogelijk komt morgen een soort "duivelsuitdrijving" binnen het drama Ferrari en gaat die fascinerende rode bolide weer meer en meer gelijken op het Steigerende Paard dat Enzo Ferrari op zijn auto's plakte. Met dank aan Fernando en Kimi. Wat denk je Mister Sergio Marchionne ? Misschien toch niet altijd te streng zijn... Hopelijk valt de beursgang volgende maand in New York mee. De 18 miljard dollar die Luca di Montezemolo Ferrari over 23 jaar liet verrijken zullen mogelijk mee verdampen in een poging vijftig jaar mank management schuldenloos te maken. Mister Sergio Marchionne is een heel groot CEO, maar hij moet zich omringen met een ingenieurskern die auto's kan maken die mensen begeren. Zoals de 7000 Ferrari's die vorig jaar zijn gemaakt en als broodjes de deur zijn uitgegaan.
Omdat het een object is. Een object is een lust voor het oog en daardoor alleen al allesoverheersend, in goede en kwade zin. Fetisjisten hebben er heel hun koninkrijk voor over. Er worden oorlogen voor gevoerd, bedrijven zijn eraan kapot gegaan, mensen vergruisd... In weerwil daarvan is er niets sterkers dan een lust voor het oog. Zondag gaan Kimi en Fernando pogen de Ferrari-magie ook af te stralen op het merk Fiat, eigenaar.
Met een even moeilijke als geniale Sergio Marchionne als baas. Geruchten doen de ronde dat hij met Sinterklaas, al dan niet met een Zwarte Piet, een toverstokje krijgt zodat hij via Ferrari - en met dank aan die flamboyante, arrogante, stijlvolle Luca di Montezemolo - Fiat in fysiek goud kan veranderen. Chrysler hangt daar ook aan. Als wat nog, weet geen enkel autokenner meer. Misschien als papieren goudmijnenaandeel ?Morgen in Singapore strijd om de "pole", een niet te onderschatten aandachtstrekker.(Walter Rombauts)