HAMILTON START VANUIT 38STE POLE UIT LOOPBAAN IN RUSLAND
De Brit Lewis Hamilton heeft deze namiddag de 38ste "pole" uit zijn loopbaan gereden. Dat wil zeggen dat hij morgen voor Mercedes-ploegmaat Nico Rosberg in de nieuwbakken GP van Rusland start. De Duitser kijkt aan tegen een achterstand van 10 punten voor de wereldtitel. Er ma heus niet veel misgaan of zijn kansen zijn verkeken. Met nog vier GP's te rijden is het WK spannender dan ooit. De Fin Valltera Bottas nam in de Williams-Mercedes de derde chrono voor ziin rekening. Felipe Massa ging in de tweede Williams-Mercedes de mist in. Iedereen is al met het seizoen 2015 bezig. Als gevolg van het verschrikkelijke ongeval dat de Fransman Jules Bianchi overkwam de vorige race in Suzuka, buigt de Fédération Internationale de l'Automobile in Parijs zich weldra over nieuwe, nog veiliger voorschriften. Morgen dus de GP van Rusland op het circuit van Sochi, zo'n 1600 km ten zuiden van Moskou aan de Zwarte Zee. Er worden 53 ronden van 5,853 km afgelegd met daarin 18 erg technische bochten.(wr)
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel verlaat eind 2014 de renstal Red Bull-Renault. Het nieuws slaat in als een Japanse aardbeving. Hij zal aan de zijde van de Australiër Daniël Riccardo worden vervangen door de snelle Rus Daniïl Kvyat die nu bij Toro Rosso rijdt. Wat de verdere toekomst van Vettel betreft is op dit ogenblik (03.14 onze tijd) niets bekend. Mogelijk zal het Ricciardo tot nummer één maken bij Red Bull-Renault...Het is sowieso een groot verlies voor energiedrank-magnaat Dieter Mateschitz. Omdat Vettel zich sinds de "nieuwe F1 2014" heeft miskend gevoeld.(wr)
ROSBERG RIJDT ACHTSTE POLE, HAMILTON CRASHT EN VETTEL NAAR FERRARI
De Duitser Nico Rosberg heeft in de bewogen kwalificaties om de "pole" om de GP van Japan zijn achtste van het seizoen binnengehaald. Razendsnelle ploegmaat Lewis Hamilton crashte in de kwalificaties, maar ziet daarmee geen optie op de wereldtitel wegvallen.De donderslag bij heldere hemel is wel geweest dat Sebastien Vettel Red Bull verlaat om in 2015 bij Ferrari te gaan rijden.(wr)
Vastbesloten zijn leidersplaats in de WK-stand duur te verdedigen, domineerde Lewis Hamilton de tweede vrije oefeningen (135"078) met het oog op de GP van Japan F1 volgende zondag. Rosberg (op 0,240/1000st) kon niet dichter meer komen. Vallteri Bottas in de Williams-Mercedes behield zijn derde plaats voor een herboren Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes. Ploegmaat Kevin Magnussen en Romain Grosjean in de Lotus, reden de meeste ronden (31). Naar het einde toe van de sessie begon het te regenen. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die vijfde reed, begon daarover te zagen naar de pits. Van waaruit de teamleiding lakoniek liet weten dat hij kon binnen rijden wanneer hij dat wilde...Vettel reed tot het eind braafjes zijn ronden.
Met op de hielen de Ferrari's van Kimi Räïkkönen en Fernando Alonso die zesde en zevende werden. Kevin Magnussen nam de achtste tijd voor zijn rekening. De jongeman voelt de hete adem van het volgend seizoen waarin zijn renstal de Mercedeskrachtbron wisselt voor een Honda Power Unit en in het team de naam Stoffel Vandoorne aan kracht wint. Morgenochtend, zaterdag, zijn er de derde vrije oefeningen, 's namiddags de kwalificaties en zondag de race. Mogelijk neemt het WK een definitieve wending - nu zijn beide Mercedesridders gescheiden door 3 punten in het voordeel van Hamilton. Hopelijk waait de aangekondigde tyfoon geen illusies van de baan.(wr)
ROSBERG SNELST IN FP1, VERSTAPPEN DOOR MOTOR VERRADEN
De Duitser Nico Rosberg hield met 1'35"461 in zijn Mercedes de overhand op ploegmaat Lewis Hamilton die 1'35"461 op de chrono's liet zetten. Derde werd Alonso in de Ferrari maar al in een volgende seconde. De Williams-Mercedes van Vallteri Bottas werd naar de vierde plek gestuurd. Max Verstappen maakte een opmerkelijk debuut en tikte met 1'38"157 aan in de Toro Rosso. Toen liet de motor het afweten. Maar in dat optreden reed hij toch alvast voor grotere jongens zoals Sergio Perez en Nico Hulkenberg. Pastor Maldonado's en Co mogen beginnen denken aan ander werk voor de komende jaren.(wr)
Weerkundigen voorspellen een tyfoon die zondag Suzuka zal aandoen. Dat is vanaf straks (in Japan is het nu 9 uur verder dan bij ons) het toneel van de eerste vrije oefeningen voor de GP van Japan. Het eerste F1 optreden van Max Verstappen in de Toro Rosso zal normaal door geen weersomstandigheden worden verstoord. Want de Japanse verschrikkelijke weerman mikt op zondag om het verdere verloop van het wereldkampioenschap te verstoren. Nochtans kondigt het duel Lewis Hamilton, leider in de voorlopige stand, en Nico Rosberg, beiden in een Mercedes, messcherp aan. Als Suzuka ontwricht wordt, is dat desastreus. Maar in Japan zijn er jaarlijks zo'n 1000 aardbevingen, barst er al eens een vulkaan uit en een tsunami waardoor de kerncentrale van Fukushima voor een wereldramp zorgde, worden zondag uitgerekend in de "tuin van Honda" niet gewenst. Er hangt al hoogspanning in de lucht, nog voor er actie op gang moet komen. Vanaf nu is alles gefocused op de GP van Japan Formule 1. Nochtans rijdt Honda dit weekeinde ook in het WTCC, waarin het met vele zege's een voorbode brengt van hun come-back in de F1 in 2015. Binnen minder dan zes maanden.(wr)
HONDA IN CHINA OP ZOEK NAAR MARKTAANDEEL IN PEKING'S WTCC-RACE
Als Honda in 2015 weerkomt in de Formule 1 is dat terug thuiskomen. Zondag in Peking in het kader van het "World Touring Car Championship" dat na een zomervakantie terug aan de slag gaat, is het andere koek. Geen geminnekoos rond de eer om de eer, geflirt met de bruutheid van de track en de zoete smaken van dure recepties. Neen, rijden omwille van keiharde waarheid marktaandeel te verwerven. Zeker in China. Citroën en Honda trachten zondag de Chinese koper te verleiden. Met een zege in de tweemaal 50 km race. Citroën heeft een Chinese piloot Ma - die perfect Engels getuned is - die de verkoopscijfers maandag de hoogte kan injagen. Honda doet het met grootheden uit de Formule 1. Zoals Gabriele Tarquini. De man die 19 keer de start nam in de GP van België F1, de recordhouder, en over de zestig lentes jong nog steeds winnaar in het WTCC. Voor Honda.(wr)
HONDA TOONT GLIMP VAN F1 V6 TURBO AAN VOORAVOND GP VAN JAPAN
Een jaar lang ongeveer rijdt er in het Engelse Milton Keynes een Mc Laren rond met een Honda V6 Turbo Hybrid die ontworpen en gebouwd is volgens de nieuwe Formule 1 2014-reglementen. Volgend jaar (2015-straks dus) rijdt Mc Laren met die motor het WK F1. Naast Fiat (Ferrari), Mercedes en Renault, komt er dus een intrigerende vierde "motorist" bij te pas. En niet de minste. Spijtig dat stichter van het merk, en grasmaaierspecialist, Soïchiro Honda het niet meer mag meemaken. Maar die Honda, onder supervisie van Yasuhisha Arai, Senior Manager Officer van R&D in Sakura (Tochigi, Japan), gaat het volgens een ons aangeboren tecnisch instinct - geen verdienste - vooral Mercedes lastig maken.
Want binnen de streng bepaalde technische reglementen is het logisch dat toleranties binnen motoren "flexibel" blijven. Zo de banaal genoemde "turbo". Een turbocompressor bestaat - het woord zegt het zelf - bestaat uit een turbinegedeelte waarin een klein en licht in gewicht schoepenwiel wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor. Naar inschatting met een kinetische energie van 600 km/h. Op diezelfde as zit een op het eerste gezicht gelijkgevormd schoepenwiel dat buitenlucht "aanzuigt" tegen plusminus...100.000 tot 150.000 t/m en de verbrandingsruimte vollaadt met brandbaar lucht/benzine-mengsel. Die "spielerei ist frei". Of zogoed als.
Als men die twee - en bovendien variabele - schoepenwielen op dezelfde as kan "scheiden" en ieder op zich een eigen leven kan laten leiden, dan onstaat er een groot "speelveld" voor ingenieurs om binnen hetzelfde item wonderbaarlijk verschillende resultaten te bereiken. Dat alles kompleet los van de allesbepalende elektronika die de ziel van een Hybrid-Engine is geworden. Mercedes denkt dat Honda - zou niet verwonderlijk zijn - daar een specifieke "symphonie" heeft op gevonden. Die reikhalzend doet uitkijken naar de start in de GP van Australië F1 in maart van volgend jaar in Melbourne. Met Stoffel Vandoorne als tegengewicht voor Max Verstappen (Toro Rosso) ? Die vraag is moeilijker te beantwoorden dan de technische puzzel van een "turbo".(Walter Rombauts/Foto:Honda)
De enige die nog een film over de Formule 1 had moeten maken is Alfred Hitchcock. Wat zou hij een thriller hebben gemaakt van het gisteren opgedoken "gegeven" als zou Nico Rosberg's Mercedes zijn gesaboteerd in Singapore. "Een niet te indenticifiëren "giftige vloeistof" zou de elektronica van vooral de koppeling, maar ook die van de V6 Turbomotor hebben ontregeld.Waardoor de Duitser op de grid niet wegraakte. Mercedes is er uiteraard zwijgzaam over, maar helemaal ondenkbaar is het niet. Gelukkig maar zeldzame duistere technische "voorvallen" zijn door de autosportgeschiedenis(-sen) voorgevallen. Soms opgelost in de zin de oorzaak gevonden, soms ook niet.
Met het oog op de GP van Japan die zondag 5 oktober op de omloop van Suzuka wordt gereden, is het een vervelende kwestie. Lewis Hamilton nam in Singapore de leiding en telt nu precies 3 punten voorsprong op Nico Rosberg. Er hangt hoogspanning in de lucht in de tuin van Honda (circuit ligt aan de uitgang van Honda's productie-eenheid aldaar). Raar in al die zaken is dat vader Kéké Rosberg zo vervelend op de achtergrond blijft en zelden commentaar uit over het verloop van de laatste vijf races.
Hij zou nochtans maar al te graag zoonlief zien doen wat hijzelf in 1981 met een Williams deed: wereldkampioen worden ! Binnen Mercedes weet teamleider Toto Wolff zich geen raad met heel de "affaire". De GP van Japan zal - zeker nu Honda terugkomt in 2015 - uitermate spannend worden. We volgen de intriges.(wr/foto: Rosberg in Portugal:archief Walter Rombauts)
GP VAN JAPAN ZEKER TOT 2019 GEREDEN OP SUZUKA-CIRCUIT
Zondag wordt voor de 26ste keer de GP van Japan gereden op het Suzuka-Circuit in de achtertuin van Honda. De omloop die 5,8 km lang en 17 bochten telt werd in 1962 uitgekiend door de Nederlander John Hugenholtz. Aanvankelijk was de "acht"baan bedoeld om er enkel nieuwe seriemodellen van gewone Honda's op uit te testen. Inderdaad, als de poort van de productiehall van de Hondafabriek openging, reden de nieuw gefabriceerde auto's als eerste testkilometers een rondje op de piste. Van opvatting is de achtbaan, die daardoor evenzeer met als tegen de wijzerzin van een uurwerk draait, een kleine oude "Nürburgring".
Dat is niet verwonderlijk want de ontwerper ervan was van een generatie waarin de oude Duitse 22,6 km lange Nürburgring, bijgenaamd "de groene hel", als summum van autocircuit gold. De grootste namen als vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio werd er als een god op de schouders rondgedragen na zijn laatste zege voor de wereldtitel in 1957. Met een tot Maserati omgebouwde Lancia. Voor WOII, in 1938, versloeg de "Duivel van Nantua", Tazio Nuvolari in een "kleine" Alfa Romeo de fabrieks-Audi's en Mercedessen die toen al het hakenkruis droegen. Het verschrikkelijke ongeval op 1 augustus 1976 van Oostenrijker Niki Lauda in een Ferrari, maakte een einde aan de mythe, of ook wel als je wil aan de waanzin.
De eerste GP van Japan F1 werd op 1 november 1987 gewonnen door de Oostenrijker Gerhard Berger in een Ferrari, voor Ayrton Senna in een Lotus-Honda. Onze landgenoot Thierry Boutsen werd verdienstelijk vijfde in een Benetton-Ford. De 25ste GP vorig jaar door de Duitser Sebastien Vettel in een Red Bull-RB9-Renault. Zeer recent heeft de Heer Hiroshi Soda, voorzitter van het "Mobilityland" dat als corporatie Suzuka Circuit beheert, een akkoord afgesloten met...Bernie Ecclestone dat de GP van Japan tot 2019 zeker in "de tuin van Honda" blijft. Beiders hoofden knokten van wederzijdse dankbaarheid op zijn Japan's tegen elkaar. Niet voor niets eigenlijk, want in 2015 komt Honda als "motorist" weer in de F1 en zal als beste klant Mc Laren bevoorraden.
Met een kans dat de Belg Stoffel Vandoorne meteen in de Formule 1 wordt geprojecteerd. Nu Dieter Maeteschitz, bigboss van Red Bull's energydrank, de "stunt" uithaalde door een 17-jarige Max Verstappen te laten debuteren in de Toro Rosso (nu vrijdagochtend al), kan Ron Dennis van Mc Laren omzeggens niet anders dan een even grote "donderdslag bij heldere hemel geven": Stoffel Vandoorne. Héél vroeg, mogelijk iets te vroeg, maar nood breekt wetten.
En Ron Dennis is aan Honda nogal wat verplicht, al staat dat nergens in een contract zwart op wit. Het is nog ongeschreven, maar de sfeer kan je zo uit de lucht plukken. De druk om Stoffel in te zetten is hoog. Het wordt dit weekeinde weer zo'n GP van Japan (8 uur + zomeruur vroeger dan bij ons) om tussen knusse kussens te genieten van die verre harde werkelijkheid die dit jaar gestalte geeft aan die race: duel Hamilton-Rosberg. Om enkele puntjes. Allebei Mercedes.(Tekst & Foto's: archief Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN RIJDT VRIJDAGOCHTEND IN VRIJE TRAININGEN IN JAPAN
Morgen wordt Max Verstappen (zoon van de Nederlander Jos-The-Boss) 17 jaar jong. Drie dagen later rijdt hij in de eerste vrije traingen voor de GP van Japan F1. In de Toro Rosso, de auto eigenlijk van de Fransman Jean-Eric Vergne, die voor 2015 wordt bedankt. Vergne zal evenwel zijn contractuele laatste vijf GP's rijden. Maar door de "stunt" van vrijdagochtend wordt Max Verstappen wel de jongste F1-deelnemer en breekt daarmee het "record" van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die in 2006 met 22 jaar de jongste was. Dat Max Verstappen door Red Bull talentenmanager Helmut Marko nu al "beter dan Senna" wordt genoemd is ruimschoots voorbarig. Max Verstappen wordt als Nederlander getaxeerd maar is eigenlijk geboren in Hasselt uit vader Jos Verstappen en Sophie Kumpen, dochter van het bekende bouwbedrijf.
Om het niveau van Senna, Prost, Fangio, Moss, Vettel, Lauda, Piquet of andere Brabham's te evenaren, moeten nog veel hindernissen worden genomen. Mogelijk zelfs een Belgische in de persoon van Stoffel Vandoorne bij Mc Laren in 2015. Dàt nieuws is nog niet echt officieel. Maar na een zet van Toro Rosso (Red Bull) kunnen Ron Dennis en Eric Boullier van de legendarische Britse renstal, omzeggens niets anders dan zo'n tegenzet doen. Het jong volkje rukt op, de gepensioneerden, de vergrijzing in de F1 neemt toe. Laat ons dat aanvaarden, want voor de meesten van die "grijsaards" is het goed geweest en is dank je zeggen voor 64 onvergetelijke jaren minstens billijk.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
8 TEAMS MET 3 AUTO'S VRAAGT HERVERDELINGSLEUTEL IN F1
Het zal één van de laatste spektakelstukken worden van Bernie Ecclestone in de F1. Volgend jaar 8 teams met drie auto's. Hij deelt de lakens uit, maar de constructeurs zijn ook niet oerdom. Force India heeft al laten weten dat als ze een derde auto moeten inzetten, ze een stuk meer van de financiële koek willen. Leuk gegeven. Vijay Mallya van Force India is zeer erkentelijk wat Bernie (straks 84) heeft gedaan voor de Formule 1. Vooral de oprichting in 1980 à 1981 van de Formule One Constructors Association (FOCA) - na een zwaar duel met de FISA in Parijs - van de de armoezaaiers die vooral de Engelse renstallen waren, multimiljardairs. Niet Jaguar, Vanwall of Ferrari natuurlijk, maar die "kleine" renstallen zoals Bristol, HWM, Cooper, zelfs Mc Laren en Lotus, helemaal in het begin, BRM ook, Connaught en andere Lancia's, die hadden het allemaal moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Meestal huisden ze in kleine, gammele garages verdoken in het prachtige Britse groen. De lijst is te lang om op te noemen, maar ze vochten zogoed als allemaal om te overleven.
Tot op het bot geanalyseerd bestaat de hedendaagse Formule 1 uit drie grote autoconstructeurs - als "motoristen" dan: het zijn Fiat (Ferrari), Mercedes en Renault. Volgend jaar zou d'r ook Honda nog bijkomen, een icoon meer. Nu hebben al die merken een renderende autoproductie lopen, die op het eerste gezicht niets met die vreemde namen van Forca India, Marussia, Sauber, Williams en Red Bull te maken hebben. Maar ze leveren er wel de motoren aan. En van Pirelli krijgen ze allemaal de zo omstreden banden. Dus vinden de grote constructeurs, Ferrari, Mercedes, Renault en straks ook Honda dat zij de acteurs zijn en wel eens iets meer uit de vetpot van Ecclestone zouden mogen graaien...
Dat is een discussie die al lang bezig is, maar de Grote Manitou wuift zo'n argument weg met de flair die we van hem kennen. Er zijn nog twee ongemakkelijke aspecten aan. Hij - Ecclestone - zegt het niet zo uitdrukkelijk, maar hij wil de "armoezaaiers" uit het veld. "Aleen degenen die dat kunnen betalen kunnen aan de feestdis zitten". Maar dan dienen de kleintjes de mist in te gaan. En eerlijk is eerlijk, Sauber heeft toch wel zeker verdiensten in de F1, niet ? Bovendien wordt het een lange processie eer alle teams een derde wagen en derde coureur hebben...Minstens half 2015. Bernie heeft ook het eeuwig leven niet... Maar daar staat hij nooit bij stil.
Hij zou zich gerust kunnen aansluiten bij de makers van een merkwaardige Nederlandse film die vinden dat de "baby-boomers" die geboren zijn tussen 1945 en 1955 teveel kosten, teveel plaats innemen en al het geld van de jonge generatie hebben opgedaan (sic). Dus moeten via "een uittredingssysteem" onze planeet verlaten. Tachtig jaar geleden liepen er ook mensen rond met zulke gedachten, en nu is er weer een nieuwe generatie van die denkers ontstaan.
Om maar te zeggen dat de 64-jaar jonge F1 (het WK is ingesteld in 1950; eerste race in Silverstone...zonder Ferrari; gewonnen door Dokter Guiseppe Farina in een Alfa Romeo), mogelijk over een nieuwe toekomst moet denken. De "baby-boomers" beginnen best naar een uitgang te zoeken. Hemelwaarts, liefst met het ruimteveer van Elon Musk, bedenker de elektrische Tesla. Dat kan nog terug naar de aarde keren. Want dictatoriale denkers kunnen wel eens van gedacht veranderen als hun beurt is om te gaan. "30 Milliseconden", zo heet de film. Bernie Ecclestone heeft hem nog niet gezien, er nog niets over vernomen, en zou er zich ook niets van aantrekken. 2015: 8 teams met elks 3 wagens aan de start...! (Walter Rombauts)
HAMILTON NEEMT OPTIE OP TWEEDE WERELDTITEL MET ZEGE IN SINGAPORE
De Brit Lewis Hamilton heeft de GP van Singapore gewonnen in de Mercedes. Zijn ploegmaat Nico Rosberg diende met technische problemen op te geven. Omdat Hamilton de volle pot van 25 punten erbij krijgt neemt hij de leiding in de voorlopige stand voor het WK over van Rosberg. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel werd tweede in de Red Bull-Renault. Buiten Ricciardo, Alonso en Räikkönen, reed de rest er voor spek en bonen bij. Dat de Ferrari-ridders niet beter konden, moet men niet bij hen zoeken, maar wel binnen het management waar ieder vaardig ingenieur liever weg is dan te blijven. Bij Mercedes is er hoogspanning. Teamleider Toto Wolff is bijna zeker al te biechten gegaan bij Niki Lauda, de non-executive ceo van Mercedes. In werkelijkheid God-de-Vader zelve.(wr)
NA ALONSO IN FP3 EIST HAMILTON DE "POLE" OP VOOR MORGEN
De GP van Singapore kondigt zich ongemeen spannend aan. De Spanjaard Fernando Alonso plaatste de Ferrari F14T met een 1'47"299 in de derde vrije oefeningen voor de Red Bull RB10-Renault van de Australiër Daniël Ricciardo. In de kwalificaties leek Felipe Massa (Williams-Mercedes) lang de "pole" te zullen hebben. Maar dan riep Magicus Lewis Hamilton de bliksems af over de chrono's en liet "gewoon" zijn 37ste "pole" uit zijn loopbaan optekenen. Tot grote frustratie van Rosberg die tweede werd, nadat het er eventjes had uitgezien dat hij snelste tijd zou hebben. Kimi Räikkönen's Ferrari liet hem technisch in de steek, terwijl die van Alonso spoorsslags in de eerste vijf vocht. Morgen heeft de GP van Singapore menige verrasing in petto. Ook met een Vettel die met zijn Red Bull-Renault vooraan zit.(wr)
ALONSO ZET MET ZIJN FERRARI IEDEREEN EEN NEUS IN FP1
Het is waar: het is slechts met 122/1000ste dat de Spanjaard Fernando Alonso de Ferrari F14T op voorsprong hield tegenover Lewis Hamilton die met 1'49"178 in de Mercedes tweede werd in de eerste vrije trainingen voor de GP van Singapore. Maar de 1'49"056 van Alonso zal wel het mikpunt worden om vandaag nog "af te zakken" naar tijden in de 1'48"...tijdens de tweede vrije oefeningen. Nico Rosberg reed de derde tijd en kreeg dus weer dat kleine psychologische "tikje" van zijn achtervolger, neen, nachtmerrie voor de wereldtitel, ploegmaat Lewis Hamilton. Met nog zes races te gaan is de Brit vastbesloten nog wereldkampioen te worden...Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel eistte in de Red Bull-Renault de vijfde chrono voor zich op, maar technische tegenspoed blijft de Duitser achtervolgen. Straks de tweede vrije trainingen waarin al direct meer puntjes op de i van de chronowijzers zullen worden gezet.(wr)
Lewis Hamilton (1'47"490) heeft in de tweede vrije training voor de GP van Singapore de Spanjaard Fernando Alonso naar de schaduwplaats (1'47"623) verwezen. Mercedes-ploegmaat Nico Rosberg's snelle ronde op softs werd door een zoveelste ongeval van Pastor Maldonado (Lotus) afgebroken en de Duitser bleef halverwege het veld op de 13de plaats hangen. In de voorlopige stand, redelijk onbeduidende stand, want morgen zijn er de derde niet-gebonden oefeningen. Daarin kan veel worden rechtgezet en worden geconditioneerd voor de kwalificatie om de pole-position.
Wie niet te zien was, was Sebastien Vettel. Red Bull besloot de Renaultmotor te vervangen door een eerder gebruikt exemplaar zodat er geen straf van tien plaatsen achteruit op de startgrid dreigde voor Sebastien. Uiteraard moet hij morgen alle registers uithalen om aansluiting te vinden in het intrigerende kopgroepje waarin naast Hamilton en Alonso ook Ricciardo (derde), Räikkönen, Magnussen, Bottas, Kvyatt en Button resideren.. Door de straf verbonden aan een wissel van een nieuwe motor te ontlopen behoudt Vettel een vierde plaats vooraan.
Bernie Ecclestone wil de arme teams schrappen voor 2015 en van 11 naar 8 teams overgaan. Die zouden dan ieder drie auto's "in lijn" brengen, waardoor het veld op 24 koppen komt. Zoals bekend keert Honda weer en dat is groot nieuws. Honda zou ook Mc Laren als motorist bevoorraden, en ook dat is hot news met bekende klanken uit heroïsche dagen. Ook zullen veel coureursnamen veranderen. Venezuela kan dan een rijk olieland zijn dat al het negende jaar Patsor Maldonado betaalt, maar Pastor maakt meer brokken dan wie ook. Lotus kan het geld alleen maar aanwenden om zogoed als iedere GP de Lotus-Renault op te lappen...
In concreto heeft Bernie Ecclestone het seizoen 2015 al laten aanvangen. Hij zal dan 84 jaar zijn, dictatoriaal sterker dan ooit. Degenen die hem zullen opvolgen als ook de "onsterfelijken" zullen verdwenen zijn, moeten nu al beven als een riet, bij de gedachte die fysiek kleine man met de grote geesteskracht te vervangen. Een gevoel zoals Sergio Marchionne, Fiat/Chryslerbaas, moet hebben nu Luca di Montezemolo weg is. Wat nu ? Gelukkig zijn er Fernando Alonso en Kimi Räikkönen om de Ferrari F14T te redden. Beiden joegen in ieder geval in Singapore vandaag al zijn ezelsgedrag eruit.
Mogelijk komt morgen een soort "duivelsuitdrijving" binnen het drama Ferrari en gaat die fascinerende rode bolide weer meer en meer gelijken op het Steigerende Paard dat Enzo Ferrari op zijn auto's plakte. Met dank aan Fernando en Kimi. Wat denk je Mister Sergio Marchionne ? Misschien toch niet altijd te streng zijn... Hopelijk valt de beursgang volgende maand in New York mee. De 18 miljard dollar die Luca di Montezemolo Ferrari over 23 jaar liet verrijken zullen mogelijk mee verdampen in een poging vijftig jaar mank management schuldenloos te maken. Mister Sergio Marchionne is een heel groot CEO, maar hij moet zich omringen met een ingenieurskern die auto's kan maken die mensen begeren. Zoals de 7000 Ferrari's die vorig jaar zijn gemaakt en als broodjes de deur zijn uitgegaan.
Omdat het een object is. Een object is een lust voor het oog en daardoor alleen al allesoverheersend, in goede en kwade zin. Fetisjisten hebben er heel hun koninkrijk voor over. Er worden oorlogen voor gevoerd, bedrijven zijn eraan kapot gegaan, mensen vergruisd... In weerwil daarvan is er niets sterkers dan een lust voor het oog. Zondag gaan Kimi en Fernando pogen de Ferrari-magie ook af te stralen op het merk Fiat, eigenaar.
Met een even moeilijke als geniale Sergio Marchionne als baas. Geruchten doen de ronde dat hij met Sinterklaas, al dan niet met een Zwarte Piet, een toverstokje krijgt zodat hij via Ferrari - en met dank aan die flamboyante, arrogante, stijlvolle Luca di Montezemolo - Fiat in fysiek goud kan veranderen. Chrysler hangt daar ook aan. Als wat nog, weet geen enkel autokenner meer. Misschien als papieren goudmijnenaandeel ?Morgen in Singapore strijd om de "pole", een niet te onderschatten aandachtstrekker.(Walter Rombauts)
OP ZES GP'S VAN WK-EINDE HEEFT HAMILTON MAAR 22 PUNTEN IN TE HALEN
Met nog zes GP's te gaan, zondag die van Singapore, heeft de Brit Lewis Hamilton met 216 punten minder dan één maximum-punten-zege achterstand op ploegmaat Nico Rosberg met 238. Praktisch blijft Rosberg de logische wereldkampioen. Hoewel, in Monza heeft Hamilton de Duitser een psychologische slag toegebracht door na een kompleet gemiste start terug te komen en eerste te finishen. En daarmee de maximum 25 punten te oogsten. Rosberg werd tweede en oogstte er 18. De nuchtere analyse na Monza is echter dat Rosberg 4 GP's won en Hamilton zes ! Dus kan de hoger geciteerde logica in vraag worden gesteld. In Singapore wordt het tussen "de twee" Mercedesrijders weer hoogspanning. De gemoederen tussen hen beiden lijken wat gekalmeerd. Sebastien Vettel daarentegen brengt een nieuwe intrige op het toneel.
Hij bekritiseerde Ferrari zo onbeschoft i.v.m. een gefantaseerde transfer van hem naar de Scuderia en Fernando naar Red Bull, dat Fernando Alonso er zich kwaad over maakte "omdat met dergelijke beledigende uitspraken de eenheid binnen het team Ferrari wordt bedreigd, minstens gekrenkt." Morgen, straks eigenlijk, is het verbale psychologische spelletje gedaan. Dan moet weer aan het stuurtje worden gedraaid, met de voeten ballet gedanst op het gas- en rempedaal, knopjes op het stuurtje juist worden bediend. En weinig gebabbeld, want de FIA legde nu ook het radioverkeer tussen piloot en pitmuur aan banden. Geen woorden meer, maar alleen daden. In dat laatste is vooral die verbeten, razendsnelle Lewis Hamilton wel heel sterk. Toffe GP in het vooruitzicht.(wr)
GP VAN SINGAPORE, DE VIDEOGAME VAN DE WK-FINALE F1
De eerste GP van Singapore was in 2008 meteen de eerste "nachtrace" ooit in de nu 64-jarige geschiedenis van het Wereldkampioenschap Formule 1. Als decor schitterend, als circuit met 23 listige bochten over 5,067 km waarrond 110.000 toeshouwers post vatten, en als primeur meteen een schandaal dat kon tellen. Winnaar van de race "onder safety car", de Spanjaard Fernando Alonso die met een Renault reed. Niet echt proper want het "crashgate-scandal" is vandaag duidelijk naar het onderbewustzijn verdrongen. Omdat de combinatie van de vele straatbochten die altijd opnieuw "stop-start" gedrag van de coureur vragen, de gloed van de verlichting en de zachtheid van de nacht, wordt een sfeerbeeld van een videogame opgeroepen. Bovendien is Singapore de aanloop naar de ontknoping van het WK tussen Hamilton en Rosberg. De aanloop naar de finale.
Want men moet goed thuis zijn in de even glitterende als ongenadige Formule 1 om die race uit 2008 nog te kunnen analyseren. Het kostte - figuurlijk - de kop van Renault-teambaas Flavio Briatore en ook de beloftevolle F1-carrière van Nelson Piquet jr. Zoon van briljante Braziliaan en toffe gast, drievoudig wereldkampioen, Nelson Piquet. Wat hield "crashgate-scandal" precies in ? In het jaar dat Lewis Hamilton zijn eerste wereldtitel behaalde in een Mc Laren. Ook over die wereldtitel hangt een waas, in het Braziliaanse Interlagos waar Felipe Massa (Ferrari) op een aquariumdiepe natte piste even wereldkampioen was (door de micro's gezegd) maar aan de andere zijde van de omloop Hamilton de Duitser Timo Glock voorbijreed of eerder gleed.
Juist dat ene plaatsje vooruit om niet Massa maar hemzelf Lewis Hamilton de wereldtitel te laten pakken. De mist over de al dan niet gespeelde, gewilde of ongewilde rol van Glock zal nooit of te nimmer in deze ouwe generatie F1-kenners optrekken. Mogelijk spreekt ooit iemand uit de biecht... Terug naar het "crashgate-scandal" in Singapore in de eerste WK-race van de zes die er al gereden zijn. Singapore is de meest gedisciplineerde en properste stad ter wereld. Alleen Flavio Briatore bezoedelde die GP. Door Nelsinho Piquet jr. op te dragen zijn Renault tegen 160 km/h tegen een muur ineen te knallen. Dan zou de Safety Car uitrukken en Fernando Alonso met zijn verzwakkende Renault "ingedekt" winnen ! Zo geschiedde. Maar de opdracht van Briatore aan Piquet kwam uit. Renault, historisch merk in de F1, stond voor de hele wereld met de billen bloot.
Op die omloop wordt zondag 21 september 2014 de zevende GP van Singapore over 61 ronden gereden. Tegen wijzerzin in. Met Lewis Hamilton en Nico Rosberg met hun Mercedes opnieuw in een hoofdrol. "Hutsepot" Ferrari gaat Alonso en Räikkönen nieuwe componenten voor 2015 laten uitproberen. Hoofdrolspeler in dat technisch leuke spelletje is ingenieurchef Pat Fry. Hij moet vooral het "Energy Recovery System (ERS) aanpakken.
Dat systeem is vanaf de nieuwe F1 dit jaar de opvolger van het vorige "Kinetic Energy Recovery System" (KERS) en eens zo sterk. (120 kW) 164 pk i.p.v. (60 kW) 82 pk als elektrisch afroepbare vermogensreserve in wat een supercondensator kan worden genoemd. Noch de Fin, noch de Spanjaard zijn er tevreden over. Het gevraagde "toegevoegde" vermogen komt te traag en niet intens genoeg. Beiden vrezen zoals iedereen een hoog benzineverbruik, juist omwille van dat altijd opnieuw remmen, plankgas, remmen, plankgas... Zo 1403 keer in de race.
De vrije trainingen beginnen vrijdag, zaterdag de publiciteitslag om de pole, en zondag de race. Nu al werkt Singapore als een magneet op iedereen. De spanning loopt op en Bernie Ecclestone maakt zich geen zorgen dat er zondagavond stroomuitval zou zijn om de "nachtrace" in het licht te zetten. Het "Doel" van de Grote Manitou is natuurlijk beter onderhandeld dan bij ons aan de Schelde, waar de kerncentrale's buiten barstjes, wat lekken. Maar waar naar verluidt de beste sprot heeft rondzwemmen omwille van de temperatuur van het koelwater dat in de stroom vloeit. Een kwestie van schaalverhoudingen, van Museum aan de Stroom ook. Tegenover een nieuwe rijke wereld van welvaart. Waarin geld verdienen vooralsnog geen schande is. Singapore. Vrijdag, zaterdag, zondag.(Walter Rombauts)
ALS MERCEDES PORSCHE VISEERT WORDT LE MANS RIJDEN ONONTKOOMBAAR
Porsche maakt met de 911 als meer dan vijftig jaar lang de beste sportauto ter wereld. Mercedes' is dat een doorn in het oog, conceptioneel én commercieel. Via autosportdochter AMG - dus officieel niet in eigen naam - wordt een plan gesmeed om een AMG GT te bouwen die de ingenieurs van Weissach zenuwachtig zouden moeten maken. Dat zal niet gemakkelijk zijn, want om de halve eeuw zogoed als ongewijzigde, volmaakte contouren van Porsche nog maar te benaderen, is magie nodig. Anders zal dat geen kans van slagen hebben. AMG op zich zijn natuurlijk geen prutsers, Mercedes nog veel minder.
Het gezever over Porsche's nieuwe uitdager, de Mercedes AMG GT is bekend: V8-motor, 462 pk, van 0 naar 100 km in 4", topsnelheid 300 km/h (zéér doeltreffend in de files) en ah ja, hij zal zo'n €105.000 als richtprijs meekrijgen. Tot slot: alles aan de AMG GT zal het summum zijn. Uitgenomen de persoonlijkheid, het niet te peilen maar zo unieke karakter van een naam waarvoor er geen tweede is: Porsche. Het merk won zestien keer de 24 Uren van Le Mans, Mercedes in 1952 met Lang/Riess in een 300 SL één keer.
Daarna is er een "maar" aan verbonden. Mercedes zou mogelijk meer hebben gewonnen dan Porsche, Audi en Jaguar. Maar in 1955 vloog de Mercedes-Benz van Pierre Levegh na een misverstand met Mike Hawthorn (Jaguar) in de hoofdtribune tegenover de pits op het "Circuit de la Sarthe". Balans: 82 doden en tientallen gewonden. Hawthorn-Bueb wonnen in de Jaguar D en Mercedes trok zich terug. Ook uit de hele autosport. Tot ze in de 21ste eeuw weer aanknoopten met de F1. Dat verhaal van de come-back van Michaël Schumacher, de opkomst van Kéké Rosberg, de aanval naar een tweede wereldtitel voor Hamilton is dagelijkse kost.
De tweede "maar" is tot vandaag nergens te zien, te lezen of te horen. Het is een ongemakkelijke "maar", die zelfs de sportpuristen van Mercedes en ook bij AMG niet héél graag zullen vernemen. Als je de intentie/pretentie hebt Porsche in fysiotechniek "aan te vallen" op de automarkt, dan moet diezelfde groep enthousiasten ook genoeg ballen aan het macholijf hebben om datzelfde Porsche als tegenstander te ontmoeten in de 24 Uren van Le Mans. Niet op 13 en 14 juni 2015.
Dat is te vroeg. Dat zou geen eerlijke ontmoeting zijn, zo'n beetje als de eerste keer Audi-Toyota voor twee jaar. Maar laat ons afsluiten met de wens uit te spreken dat Mercedes via AMG daaraan al wel heeft gedacht als de nieuwe auto van Porsche klanten zou moeten "afpikken". Le Mans is sinds 1923 de grootste industriële autokrachtmeting ter wereld. Winnen op zich daar is alleen de besten gegeven. Hallo Mercedes...? 't Zal een emailtje worden. (Walter Rombauts)
MARCHIONNE HAD LUCA DE EER AAN ZICHZELF MOETEN LATEN
De enige die het verdwijnen van Luca Di Montezemolo juist heeft getypeerd is Bernie Ecclestone (83). "Montezemolo weg bij Ferrari is als de dood van Enzo Ferrari zelf is geweest. Luca was Ferrari zelve na de dood van de legende." Dat zei de man die op zijn beurt de Formule 1 ook zelf is. Bernie Ecclestone, een monument, sorry voor zijn vijanden, inzonder de jaloersen. Ook Luca di Montezemolo is een legende binnen de autosport in het algemeen en die van Ferrari in het bijzonder. Sergio Marchionne, ceo van de Fiatgroep waarin o.a. Ferrari zit, was de arrogantie, het "sterdom" van de stijlvol geklede, karaktervolle Luca di Montezemolo moe. Vooral omdat er geen resultaten kwamen. Niet in "de nieuwe F1", en eigenlijk ook industrieel niet. In cijfers dan toch niet, wel in populariteit van modellen bij het rijke publiek.
Maar achter de schermen liggen de kaarten iets anders. Sinds Enzo Ferrari in 1973 Luca aanduidde als baas van het Formule 1 team verzamelde "het Steigerende Paard" liefst 19 wereldtitels. Alleen Schumacher nam er zes voor zijn rekening met Ferrari, Lauda twee, en Scheckter één. Nu na 23 jaar wezenlijk trouwe dienst Fiatbaas Sergio Marchionne zijn doorn in zijn oog eruit wil, blijft dat niet zozeer over het uitblijven van zege's in de F1 te gaan. In de jaren 2000 kende Di Montezemolo met Jean Todt, Ross Brawn en Michaël Schumacher een nooit eerder gezien succes. Volgens "lekken" zou Di Montezemolo Ferrari 18 miljard dollar verrijkt hebben. En daarop zit Fiatbaas Marchionne te azen.
Het kwakkelmerk Fiat - nooit anders geweest - zou onder druk van Marchionne in oktober op de beurs van New York worden gegooid om de nooit aflatende schulden van het consortium te verzachten. Omdat Luca Di Montezemolo zich daartegen verzette, wilde Marchionne hem eruit. Officieel heet het dat Luca (67) weggaat. In werkelijkheid kreeg hij geen kans van de bigboss om langs de Grote Poort zijn passie - de Scuderia Ferrari - te verlaten. Dat is gewoon niet netjes van Sergio Marchionne. Maar de bikkelharde manager kent zoals de meeste managers gewoonweg geen fatsoen.
Sergio Marchionne is de antipool van Luca. Nooit draagt hij een das. Een hemd met een trui erover. Hij heeft lak aan glitter, schone schijn, gewichtigheid die naast de kwestie is. Hij is een manager van het barbaarse type. Twee maanden geleden liet Walter's Auto Cahiers al uitschijnen dat Luca di Montezemolo eens goed naar zichzelf in de spiegel moest kijken. De Fiatbaas had als eens intrigerend geïnformeerd bij Di Montezemolo wanneer er nog eens een Ferrari een GP ging winnen...? Het was al van 2007 geleden...Toen moest de bel in het niet domme hoofd van de 23 jaar aan het bewind zijnde Ferraribaas gaan rinkelen. Maar neen, Stefano Domenicali ontslagen...Motoreningenieur Mormorini die "zelf opstapte".
Fernando Alonso en Kimi Räikkönen die geen resultaten kunnen halen met de "doodgeboren" F14T. En Luca had een Sergio Mattiacci van Ferrari-Noord Amerika binnengehaald als vervanger van Domenicali...Om een lang verhaal kort te maken: Sergio Marchionne is nu baas. Waaruit de vraag is geboren "Wat nu Marchionne ?". De man die ook baas is van Chrysler moet nu toch ook even met zijn mond vol tanden staan. De naam van de gepensioneerde renwagengenius Ross Brawn is alweer gevallen. Maar of de rustige, filosofische reus voor enkele honderden miljoenen euro's zijn forellenvissserij in de Schotse rivieren zal staken is zeer de vraag.
Ross schoot goed op met Di Montezemolo, wat wil je, vrienden onder elkaar: Todt, Brawn, Schumacher, zes wereldtitels. Dus zal de Fiatbaas met een conflict te zoeken met Di Montezemolo wellicht zijn eigen ruiten hebben ingeslagen. De volgende GP F1 is die van Singapore die bij "duisternis" wordt gereden. Weliswaar kan je er de krant lezen door de - weerom door Ecclestone bedachte én uitgevoerde - verlichtings-installatie. In het team kijken Alonso en Räikkönen als gestrafte tieners rond. "Hun" Luca (en met hen het aanvoelen van vele andere autocoureurs) werd verbannen. De enige die zowat zalvend doet rond de onverkwikkelijke situatie is Ron Dennis van Mc Laren (die ook weergehaald werd). Tot het zijn beurt is om te gaan.
Want als straks (2015) onze Stoffel Vandoorne in de Mc Laren misschien zelfs Jenson Button vervangt, of Kevin Magnussen, dan zal duidelijk worden dat monumenten niet overeind blijven. Ze hebben hun tijd gehad. Erosie wreet, Alzheimer, zelfs de "lightversie" ervan doet vervagen, investeringsmaatschappijen (CVC bijvoorbeeld) laten passie vervangen door kille cijfers. Iedereen, zonder uitzondering, want zo is het leven. Ook in de Formule 1. Hoe de post-F1 er dan zal uitzien weet geen mens. De "ouwe rakkers" van vandaag, de aanbidders destijds van Fangio's, Moss' Senna's en andere Prost's zullen het gevoel hebben dat die 64 jaar F1 nooit meer voortduurt, zeker niet terugkomt.
De Duitser Hans Herrmann (86), naar mijn gevoel de oudste nog levende F1-legende, zegde onlangs nog tijdens het volgen van een race ter plekke "Ich hatte das gefüll fremdgegangen zu sein". Gelukkig is hij niet alleen met dat gevoel. Zo zal de "New Brave Formula 1" uit het embryo van 2014 definitief gestalte krijgen in 2015. Straks. Hij zal niet zoals Huxley's boek "A brave New World" worden verboden, althans niet voor lang, maar de essenties ervan zullen doen concluderen dat stuurgenieën gewoon met anti-depressiepillen, slaap- en peppillen een "geordende nieuwe F1-orde" zullen aanbrengen.
Slaafs en braaf, eenheidsworst, emotieloos, geen woede, ook geen echte vreugde.. Gewoon de opgedragen rondjes draaien. Naam maken ? Dat wordt gewoon fantasie. Goëthe zou er zich in zijn graf door omdraaien. "Persoonlijkheid is het hoogste goed dat een mensenkind kan bezitten", placht hij te zeggen. Die verdwijnt nu stap voor stap uit de moeilijkste oefening die een autocoureur kan maken. In de spiegel naar zijn hoogste rechter kijken. Dat is vanaf nu verleden tijd.
Zelfs al zou Luca Di Montezemolo - zo wordt beweerd - het alweer noodlijdende Alitalia gaan leiden. Hoe spannend het WK F1 dit jaar ook is, de discipline is vleugellam gemaakt door over-reglementering van de FIA. Hoogvliegers als Lauda Air zijn voorgoed nostalgie, beslist een teken van oud worden en eveneens een signaal van een nakend afscheid. Van een alles verterende passie. Je er aan blijven vastklampen kan niet. Net zo min als degenen die zich gedragen of ze het eeuwig leven hebben. Potsierlijk.(Walter Rombauts/foto's: Mercedes)