Op 1 augustus 1976 overkwam de Oostenrijker Niki Lauda zijn verschrikkelijk ongeval op de Nürburgring. In Bergwerk ging hij door een losgekomen wiel van de baan en de Ferrari vloog in brand. Lauda werd met weerzinwekkende brandwonden afgevoerd naar het ziekenhuis in Bonn. Daarop besloot de Internationale Automobiel Federatie (FIA) de Nürburgring van de kalender te schrappen en de race in Hockenheim te laten doorgaan. Er werd een nieuwe moderne Nürburgring aangelegd en een tijd werd de GP van Duitsland alternatief in Hockenheim en in Nürburg gereden. Maar de nieuwe "Ring" had niet het uitdagende van de "oude" waarop Nuvolari's, Fangio's, Stewart's hadden getriomfeerd. Hockenheim bleek met zijn 160.000 zitplaatsen in de "Motodrom" attractiever en nadat de "Ostkurve" minder scherp, minder gevaarlijk, was gemaakt bleek het een circuit om van te snoepen.
Voordien was Hockenheim zeker niet ongevaarlijk. De Schot Jim Clark liet er in duistere omstandigheden in een nietszeggende F2-race het leven, de Fransman Patrick Depailler verongelukte in zijn Tyrrell in de "Ostkurve", de in een bootrace verongelukte andere Fransman Didier Pironi werd in zijn Ferrari in de bocht voor de aankomstlijn eens enkele meters hoog en ver door de lucht gekatapulteerd toen hij op een achterwiel van een voorligger reed. Kortom, Hockenheim heeft anekdotes genoeg geleverd om zich in het archief "historisch" te laten plaatsen.
Het management van de Nürbürgring - geleid door ene Schumacher, neen, niet dié, heeft de FIA ingelicht dat het alterneren met Hockenheim enige zuurstof zou brengen in een lege organisatiekas. Zelfs nog voor 2015...Het vond enig gehoor maar de Formule 1 Paus Bernie Ecclestone heeft snel ingegrepen..."Daar komt geen mens naar kijken", krijste Bernie (84) en bevestigde prompt dat Hockenheim de GP van Duitsland zou ontvangen.19 juli 2015. Als Bernie daar op staat, zal dat wellicht zo zijn.(Walter Rombauts-still alive)
|