De Fin Valtteri Bottas heeft in zijn Mercedes ploegmaat Lewis Hamilton nipt achter zich weten te houden in de kwalificaties. Voor morgen blijkt de hiärchie er bij de start alvast zo uit te zien: Mercedes, Ferrari, Red Bull. Dan volgt de rest. Maar in die restanten bevindt zich dit keer - eindelijk - uiterst positief met een zesde tijd de Fransman Romain Grosjean (Haas-Ferrari). Misschien omdat de Monegask Charles Leclerc zo bekletoond wordt in die Sauber, dat Romain de tijd gekomen acht minder fouten te maken. Charles Leclerc, die genoemd wordt in verband met vervanging van Kimi Räikkönen voor 2019, gaat morgen wel vijf plaatsen terug op de stargrid omdat de versnellingsbak van de Sauber is gewisseld.
Valtteri Bottas herhaalde zijn prestatie van vorig jaar in Spielberg, met name de "pole". Vorig jaar was hij ook winnaar. De wens om dat morgen over te doen is groot. Maar d'r loert Lewis Hamilton die WK-punten wil happen. Met "Seb" zal worden uitgemaakt wie van beiden zich opvolger van Juan Manuel Fangio zal mogen noemen na een zwaar seizoen van 21 races. Een vijfde wereldtitel is niet niks. Daar is Max Verstappen nog een eind van af, al zal hij morgen in het Red Bull Ring theater zeker geen figurantenrol spelen.
We hopen dat voor Stoffel Vandoorne ook. De slippendragers van de autoindustrie - zij noemen zichzelf ook wel autojournalisten maar zijn meestal ambtenaren, leraars of bijklussers voor een sandwich - zijn niet bij machte een industriële Belgische macht te vormen om de bekwame Stoffel Vandoorne een échte steun in de rug te geven. Kan de Belgische grootindustrie niet echt bijspringen om een fijne man op te waarderen.
De tijd dat Thierry Boutsen op een tapijt van Depoortere uit West-Vlaanderen op de stargrid stond is voorbij. Maar niet echt vergeten. Racing for Belgium bestond, nietwaar Daniël Herregods ? De Belgian Racing Press Club met medestichter Christian de Baré was een feit en hielp o.a. Eric Van de Poele aan een stuur waarmee hij vele internationale zege's behaalde. Waarom kunnen onze noorderburen voor Max wat wij, Oude Belgen, niet meer kunnen opbrengen.
Of alleen maar voor de Rode Duivels die meesal zwartgeblakerd zijn van het luxevuur dat voetbal is. Neen, de tijd dat wij de Dappersten onder alle Galliërs waren is voorbij. Met lede ogen zien we de teloorgang van ons Belgisch autopatrimonium aan. "For a few dollars more", zoals vaders bij Mc Laren klaar staan voor zoonlief. Morgen is het de GP van Oostenrijk, het land dat drievoudig wereldkampioen, levend icoon Niki Lauda, heeft voortgebracht. Morgen staat hij in de Mercedes-stand als adviseur, niet-betitelde baas. Op Spielberg. Maar als je zijn gedachten kon lezen zou daarin verschijnen "Es wär nicht nür Spielerei. Das ist autorennen nicht." Ook voor Stoffel Vandoorne niet. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
01. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'03"130
02. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'03"149
03. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'03"644
04. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'03"660
05. Max Verstappen (Red Bull) 1'03"840
16. Stoffel Vadoorne (Mc Laren-Renault) 1'05"271
|