BELGISCHE-EN NEDERLANDSE FORD FIESTA'S SPRINTEN IN ZOLDER
In het kader van de Zolder Superprix nu zaterdag 30 juni en zondag 1 juli rijden ongeveer veertig identieke Ford Fiesta's ST-Line in Cup-uitvoering tegen elkaar. Met de Ford Fiesta Sprint Cup werd een passend antwoord gevonden op de vraag naar een betaalbaar sprintkampioenschap in de Lage Landen. Naar verluidt zou de Nederlander Dick Van Elk de sterke man achter deze nieuwe Cup zijn. Principieel kopen de Fordealers een auto aan en zetten daarop al dan niet talentvolle piloten in. Een overzicht van het ontstaan, de filosofie erachter en het concrete autoconcept vatten we in verdere korte bijdragen samen. Wel al wat fotootjes als smaakmakers voor overmorgen in Zolder.(wr)
"Une touchette" in de eerste ronde tussen Valtteri Bottas, tweede gestart, en Sebastien Vettel, derde weggeschoten, lokte al direct een gele vlag uit. Lewis Hamilton was toen al voor iedereen buiten schot en zag alleen Max Verstappen in zijn achteruitkijkspiegels volgen. In de verwarring gingen zowel Bottas als Vettel in de box en begonnen zich naar voor te wringen. Charles Leclerc reed lang op de zesde plaats maar moest dan onder druk van snellere machines vrede nemen met een paar plaatsen minder. Zijn landgenoot Steban Ocon had toen al moeten opgeven en Romain Grosjean tufte een toonloze wedstrijd af.
Sebastien Vettel kwam sterk terug uit de achtergrond, maar kon niet verhinderen dat ploegmaat Kimi Räikkönen de derde plaats op het podium voor zich opeiste. Op de tweede stek daarvan troonde zéér verdienstelijk Max Verstappen. Daniël Ricciardo viel naast de podiumpunten. Met deze zege van start tot finish, niet één keer door iets verstoord verbetert de Brit en regerende wereldkampioen zijn kijk op een vijfde wereldtitel. In al wat anderen mateloos ergerde, o.a. de chicane midden op 1,8 km lange Mistrallijn, de blauw-rood geverfde vlakken naast de baan en ten slotte ook de te snelle en te nauwe pit in- en uitgang, vond hij geen graten. De Brit reed in een superieure Mercedes naar een even prestigieuze zege in de GP van Frankrijk. De volgdende GP is in Silverstone. Ah ja, Stoffel Vadoorne finishte twaalfde buiten de punten. (Walter Rombauts/Foto:s: Meredes)
HAMILTON VERTREKT VANUIT POLE VOOR GP VAN FRANKRIJK
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton vetrekt morgen vanaf de pole-position in zijn Mercedes die met de "update" zo'n 7,5 kW (10 pk) meer oplevert. Maar niet alleen die winst telt, want ook ploegmaat - en schaduwrivaal voor een titel - Valtteri Bottas zijn sterwagen stuurde vlot over een opgedroogd Le Castellet. De Q3 werd andermaal ontsierd door een zoveelste crash van Haas-rijder Romain Grosjean. Spijtig want de Fransman had even zicht op een zesde à zevende plaats op de grid. Wél als revelatie geldt een andere jongeman, de Monegask Charles Leclerc. Die raakte vlot door de Q2 en liet zich op de achtste plaats aanklikken in de Q3. Minstens opgemerkt door de teammanagers.
De Q1 kende "drama" voor Fernando Alonso en daarmee ook voor Stoffel Vandoorne. De ezelskar van een Mc Laren-Renault wilde geen galop doen. Met de trieste balans. Ook in de Q2 kon meer worden verwacht van de Duitser Nico Hülkenberg (Renault) maar Carlos Sainz jr doet het in éénzelfde Renault beter. Hij begint bij de coureurs te behoren wiens toekomstzitje, net als Grosjean en andere Sergio Perez' in vraag komt te staan. Voor wat de Force India-piloot betreft weet die zich natuurlijk gesteund door oliedollars. Wie zich ook als een vis in het water voelt op Paul Ricard is natuurlijk Lewis Hamilton. De Brit neemt het leven aslmaar luchtiger en kondigde recent zijn eigen kledinglijn aan. Met een eerste modeshow daarvan in september. Ah ja, Stoffel Vandoorne vertrekt vanop de achttiende plaats.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
REGENMAKER MAAKT BOTTAS KUNSTMATIG SNELST, VANDOORNE ZESDE
De klok tikte nog geen drie minuten weg van de één uur durende laatste vrije trainingen in Le Castellet, of de regen viel. Eerst meldde het Bottas (Mercedes) die toen iets sneller dan Carlos Sainz jr (Renault) 1'33"666 op de tabellen had staan. Dan meldde Vettel ook regen in bocht 5. Allen reden ze de pits binnen en er gebeurde....niets meer.
Een omloop zonder enige auto erop...Op Paul Ricard is regen niet welkom. Toch duurde het tot net 11' voor het einde van deze FP3 dat Mc Laren kersverse Le Mans-winnaar Fernando Alonso met "full wets" de doorweekte baan op stuurde. Bij Williams vond men dat Lance Stroll dat ook maar moest proberen. Je weet maar nooit dat het morgen ook regent voor die achtste GP van het seizoen...
Ook de Fransman Leclerc (Sauber) kwam de baan op en...niet schuchter Stoffel Vandoorne. De andere groten bleven binnen. Stoffel reed vier ronden, goed voor een zesde plaats op de "wet-list". Net toen Leclerc door de radio uitschreeuwde klaar te zijn voor een snelle ronde "zonder risico's" viel de zwartwit-geblokte vlag over het natte doek.
De regenmaker bottelde de chrono van Bottas in: snelste tijd vandaag. Of dat straks in de kwalificaties ook zal zijn is zéér de vraag. Sebastien Vettel (Ferrari) en Lewis Hamilton (Mercedes) hebben als inzet de pole die verder kan leiden via de GP morgen naar een vijfde wereldtitel. Zoals Juan Manuel Fangio. Maar die had geen angst van een natte baan. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)
HAMILTON BLIJFT SNELST IN SAAIE FP2 VOOR GP VAN FRANKRIJK
Zoegoed als vanaf het begin van de Free Practice 2 zette regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) de boventoon. Hij gaf die niet meer af. Er gebeurden kleine details zoals Romain Grosjean (Haas) die zich in thuisland op een zesde chrono nestelde. De Mexicaan Sergio Perez verloor het linkerachterwiel van zijn Force India, waarmee direct een rode vlag werd uitgehangen voor liefst zeven minuten. Het wiel dolde een tijd vrolijk over het asfalt van 40°C warm en kwam op een desolate plek tot stilstand. Zeven minuten onderbreking voor een losgeslagen wiel....Nieuwe Amerikaanse normen wellicht.
Ook Brendon Hartley in de Toro Rosso lokte op tien minuten voor het einde een Virtuele Safety Car uit voor drie minuten wegens pruttelende Honda-motor. Met als gevolg dat geen mens nog zin had te knokken. Of toch. Twee mannen. De Fin Valtteri Bottas die graag langsheen zijn ongeschreven kopman zou gaan. In de plaats daarvan werd een lek in het koelsysteem ontdekt dat verder diende onderzocht te worden. De tweede die nog wou knokken, al was het uit frustratie misschien, die draaide enkele seconden voor het einde nog een ferme spin uit de Mc Laren-Renault. Als was het een kreet dat hij beter verdiende. Na Le Mans vorige week zal niemand dat nog in twijfel trekken. Morgen worden de derde vrije oefeningen gereden en de kwalificaties voor de pole-position. (Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
HAMILTON - MERCEDES - IN ZETEL NAAR SNELSTE TIJD IN FP1 IN LE CASTELLET
Na tien jaar is er weer een GP van Frankrijk en nog wel in het legendarische Le Castellet, waar op het 5,861 km lange Circuit Paul Ricard geschiedenis is geschreven. Dat de Mercedessen, nu wel met een update, er met hun iets langere wielbasis als vissen in het water gingen voelen was een onder de zon uitgemaakte zaak.
De Brit Lewis Hamilton tolereerde eerst wel Daniël Ricciardo (Red Bull) aan de spits. Maar het opwekkende decor daar in Zuid-Frankrijk nabij Marseille en Bandol, liet hem ultrasofts monteren. Daarmee zette hij in 1'32"231 de deze namiddag aan te vechten tijd neer. Ploegmaat Valtteri Bottas werd tweede. Dan volgend Ricciardo, Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel.
Net als de Duitser Nico Hülkenberg die voor Renault rijdt en in 2015 de 24 Uren van Le Mans won met Porsche 919 Hybrid, heeft de Spanjaard Fernando Alonso die vorige week met Toyota TS050 Hybrid de etmaalrace won, moeten ondervinden dat de Formule 1 verwarrender is. Met een wellicht andermaal ondermaats Mc Laren-chassis boekte hij de zestiende tijd op de twintig wagens.
Renault kan nog moeilijk verantwoordelijk worden gesteld voor de slechte prestaties van Mc Laren. Vorig jaar werd nog met Honda gereden, nu rijdt Toro Rosso daarmee en Brendon Hartley wringt er zich soms in de spits van de middenmoot mee... Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) reed voorlopig de negentiende of voorlaatste tijd. Met een knal kwam Ericsson in de Sauber tegen de barrières terecht, de auto vatte vuur, werd geblust maar drie minuten voor tijd werd de FP1 afgevlagd.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
RENAULT SHOWT IN MARSEILLE EN OP PAUL RICARD LIEFST 17 HISTORISCHE RENWAGENS
Renault is in de autosport één van de pioniers geweest. In 1902 al nam het merk met Louis Renault succesvol deel aan de straatrace Parijs-Wenen over 1300 km... Het waren auto's met 30 HP-motoren en er reed ook altijd een boordmecanicien mee. Een jaar later in 1903 reed Marcel en Louis Renault Renault de race Parijs-Madrid, die hem fataal zou worden. Op 25 mei 1903 overleed hij aan de verwondingen die hij opliep in Parijs - Madrid. Hij werd begraven op de Cimetière de Passy in Parijs. Langs de RN10 is een gedenksteen geplaatst waar de stichter van Renault - hij en broer Louis - zijn dodelijk ongeval had. Er werd ook nog een standbeeld voor hem opgericht dat echter in WO II werd vernietigd.(Walter Rombauts/Foto's: Renault)
MORGEN BEGINT DE GP VAN FRANKRIJK F1, OPNIEUW IN LE CASTELLET
Het Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet zal na tien jaar afwezigheid op de kalender "zijn" GP de France hernemen. Er wordt de achtste race om het WK F1 gereden. De omloop telt vijftien bochten en de rechtse van "Signes" is de snelste en wordt tegen 300 km/h genomen... Het is 28 jaar geleden dat de laatste Formule 1 hier werd gereden. Met een zegevierende Alain Prost die hier "op de Ricard" vijf van zijn zes GP's van eigen bodem op zijn naam schreef. Deze in 1990, de laatste keer op Paul Ricard, won hij in een Ferrari voor Yvan Capelli in een March en Ayrton Senna in een Mc Laren-Honda.
Alain Prost (63) heeft net als Renault een speciale binding met Le Castellet. Hij bracht er zijn "puberjaren" door in de autosport. Ook is Alain Prost, net als Jean-Pierre Jabouille en René Arnoux gegrifd in de moderne Formule 1 geschiedenis van de Franse constructeur die al meer dan 120 jaar aan autosport doet. Toen in 1946 het reglement voor een na-oorlogse F1 werd bepaald en met een eerste race in Silverstone op 13 juli 1950 werd geconcretiseerd, liet het reglement keuze uit een drieliter atmosferische motor of 1,5 liter turbo (drukvulling heette dat toen). Geen enkele constructeur zag dit laatste zitten.
Met een 1500 cm3 wereldkampioen trachten te worden. Renault durfde het, kwam ermee en won in Dijon op 1 juli 1979 en de "pole" en de GP !!! Met wat bijgenaamd de "yellow teapot" werd genoemd. De zege zou een revolutie inluiden in de racerij met vermogens van 750 kW (1000 pk) getoverd uit een anderhalve liter grote V6 Turbo...!!! De "pietluttige" krachtbron leidde tot ongeziene duels. Daarbij zal geen enkele autosportfreak dat duel vergeten dat zich afspeelde in Dijon-Prenois tussen René Arnoux Renault Turbo) en de in 1982 in Zolder verongelukte Gilles Villeneuve (Ferrari)
Renault heeft de turbojaren in de F1 markant getekend. Zoals ook hun top-ingenieur Bernard Dudot later de V10 zou inspireren. De V10-krachtbronnen hadden het voordeel korter en dus stijver te zijn dan V12's en minder wringkrachten te ontlokken aan vooral de krukas maar ook het hele motorblok en chassis. In een kostenbesparende poging bracht de FIA dan toch de V8 terug in zwang. Sinds 2014 wordt gereden met de V6 Turbo Hybrid, een zogenaamde knipoog naar de massaproductie van "Hybrid's".
Dat is een combinatie van verbrandings- en elektromotor. De batterij (eerder een supercapacitor) ervan wordt tijdens een negatieve versnelling (remmen, gas lossen, afdalingen) opgeladen en kan op afroep van de piloot weer meer dan 160 pk leveren. Voor inhaalmaneuvers. Morgen zet Renault zijn opmars, begonnen in de vorige GP van Canada, naar de frontlinie voort. Met de eerste vrije oefeningen. Met Alain Prost als team-adviseur.(Walter Rombauts/Foto's: Renault/wr/Fiat)
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superprix in Zolder op 30 juni en 1 juli komt de Ford Fiesta Sprint Cup in de kijker. Het is een organisatorische co-samenwerking tussen de Nederlandse promotor Dick Van Elck en de Belgische DVB-Racing met als spektakelleveranciers de officiële Ford-dealers die voor €23.000 zonder BTW de Ford Fiesta's "Look" ST-Line aankopen en met een piloot inzetten. De Fiesta's worden aangedreven op de voorwielen door een 1000 cm3 motor en braken via een "eco"-boost 110 kW (150) pk uit. Goed voor flitsende acceleraties en dus mogelijk zéér spannende duels. Wie zich daarvoor al heeft aangemeld zijn de "kartingbrothers" Ayrton (20) en Yannick Redant (19). Ze zullen in hun broederduel echter moeten rekening houden met ook o.a. Ford Geeraerts uit Lennik en andere QSR Racing Scholen zoeken hun beste piloten in de komende dagen bekend maken.(wr)
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.
De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)
De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet:
Toen Alonso één van de vele wissels Sebastien Buemi afloste, stond er een auto net voor hem in de pits. Waardoor de Spanjaard niet direct weg kon. Achteruit rijden in de stands is uitsluiting van de verdere race. Maar Alonso liet de mecanicien hem wat achteruit duwen zodat hij wel in eerste langsheen de stilstaande wagen kon. Dat is wel toegelaten. Sommige TV-stations die dat vanuit een hoek vooraan filmden suggereerden dat hij eerst in achteruit en dan pas vooruit reed. De werkelijkheid lag anders. Maar in de impulsivietit van het ogenblik, de drang zo weinig mogelijk te verliezen, had dit gekund. Fernando kende echter de regels van het spel. (Walter Rombauts)
SLECHTS VIER WERELDKAMPIOENEN F1 WONNEN DE 24 UREN VAN LE MANS
Fernando Alonso heeft als wereldkampioen F1 in 2005 en 2006 gisteren zijn naam toegevoegd aan de korte lijst van vier F1-rijders die in de lange geschiedenis van Le Mans die etmaatrace wonnen. Er is vooreerst Mike Hawthorn, wereldkampioen 1958 met Ferrari. Hij won de dramatische editie van 1955. Daarin vloog de Mercedes van Pierre Levegh in de hoofdtribune, ontplofte, en doodde 82 mensen. Volgens de geschiedenisboeken week een Austin Healy uit voor een dubieus maneuvre van Hawthorn en die Engelse sportauto diende op zijn beurt als springplank voor de Mercedes. Met het gekende gevolg. Hawthorn won met Yvor Beub in een Jaguar D de 24 Uren van Le Mans. Mercedes trok zich terug. Tot aan zijn dood op 22 januari 1959 in een verkeersongeval in Engeland bleef Hawthorn het verwijt achtervolgen dat hij de oorzaak is geweest van die crash waarna Mercedes zich terugtrok.
In het jaar 1958 waarin Mike Hawthorn - die lang met wit hemd en strikje reed - wereldkampioen F1 werd met Ferrari, won een andere wereldkampioen Phil (Ferrari) de 24 Uren van Le Mans. Hij deed dat met de Belg Olivier Gendebien in 1958 dus, maar ook in 1961 en 1962, telkens in een Ferrari. Dat Gendebien vier keer Le Mans won heeft hij mee te danken aan een andere Belg, Paul Frère. Daarmee won hij in 1960. Weerom in een Ferrari.
De Brit Graham Hill (wereldkampioen 1962 en 1968) is de enige autopiloot die the "tripple-crown" die Fernando Alonso nu najaagt ook daadwerkelijk op zijn sympathieke hoofd zette. Hij won vijfmaal de GP van Monaco, de 500 Mijlen van Indianapolis in een Lola-Ford(1966) én de 24 Uren van Le Mans in 1972 met Henri Pescarolo in een Matra Simca MS670B. De zéér sympathieke Brit kwam om in een vliegtuigongeval, samen met zijn pupil Tonny Byrne. Voor Fernando Alonso blijft het nu zaak volgend jaar de 500 Mijlen van Indianapolis te winnen. gezien zijn 36 lentes wordt dat hoogtijd. Daarmee de hoop koesterend dat de auto die hij met 850 km doet rondrazen op het 4 km lange ovaal tegen zo'n 370 km/h... gemiddeld, dat die heel blijft. Het is Fernando gegund.
In Le Mans ontmoette de Spanjaard natuuurlijk Jacky Ickx. Ze hadden beiden een hartelijk gesprek in het Engels. In die babbel citeerde Jacky Ickx zo tussen de lijnen door ook Parijs-Dakar (de echte van Thierry Sabine dan). Verder werd er niet op ingegaan. Maar het deed bij mij de bedenking rijzen of een heuse bekroning van een autoloopbaan niet van 1. Monaco winnen, 2. 24 Uren van Le Mans winnen 3. de 500 Mijlen van Indianapolis winnen en 4. misschien ook minstens één wereldbefaamde rally winnen, deze van Finland of een Dakar... (Walter Rombauts)
TOYOTA VOLBRACHT MET ALONSO, BUEMI, NAKAJIMA DE KRACHTTOER IN LE MANS
Zevenëntwintig jaar na Mazda (1991) heeft Toyota als tweede Japanse merk de 24 Uren van Le Mans gewonnen. De stuurridders die de TS050 Hybrid naar deze overwinning reden heten Fernando Alonso, Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima. Deze laatste kreeg als Japanner de eer om de auto onder de zwartwit-geblokte vlag door te rijden. Het moet gezegd dat Toyota in afwezigheid van een gelijke concurrentie van fabrieksniveau "gemakkelijk" de algemene zege kon behalen en dus ook de LMP1 won. Geen afbreuk aan de krachttoer die Le Mans al 86 keer eistte van mens en machine.
De twee Japanse merken - Mazda en Toyota - gescheiden door de evolutiejaren, wonnen met totaal verschillende krachtbronnen. Mazda deed dat in 1991 met een "Rotary-engine", een rotatiemotor die een erfenis was van Felix Wankel's motor en koppig doorontwikkeld werd door Kenichi Yamamoto. Eerst R&D-ingenieur en daarna President van de Mazda Motor Company in Hiroshima. Deze Totota TS050 Hybrid gebruikte een "gewone" verbrandingsmotor die gekoppeld aan elektromotoren met 750 kW (1000 pk) naar de zege vloog.
Een zogoed als solovlucht, want buiten het feit dat de pitstop nu en dan ook eens Kobayashi, Lopez en Conway aan de leiding bracht, was de zege voor Alonso's clan vooraf gepland. De enige echte bedreiging voor Toyota was hun eigen zéér gesofistikeerde Hybrid-techniek. Maar falen zoals vorige jaren tegen Porsche bleef uit. De eigenaars en aspirant kopers van een Toyota-Hybrid kunnen dus in hun vuistje lachen. Ze maakten verbruiksgewijs de beste keuze. Want een Hybrid in Le Mans mag maar 48 liter tankinhoud hebben. Zelfs met meerdere stops bleef de auto superieur omdat in de bochten de elektromotor mee de voorwielen aandrijft. Waardoor betere wegligging.
In de LMP2 ging de zege naar de G-Driveploeg van Jean-Eric Vergne, Andrea Pizzitola en Rusinov. Ze eindigden overigens vijfde algemeen ! Na de Rebellion's die zéér verdienstelijk waren en de onvergeeflijke fout van André Lotterer in de eerste bocht, grotendeels recupereerden. Zonder die blunder zat er meer in...In diezelfde LMP2 moet de twaalfde algemeen en achtste in de klasse worden geciteerd van de Nederlandse Jumbo-zakenman Fritz van Eerd, Jan Lammers (winnaar 1988 met Jaguar) en Guido van der Garde. Hun Dallara P217-Gibson werd heel vakkundig rondgestuurd.
Spreken we van onze noorderburen, dan moet ook zeker onze Belg Laurens Vanthoor (27) worden vermeld. Met (M-) Kristensen en Estre won hij met een Porsche 911 RSR de GTE Pro-klasse. Met glans. Ten slotte wonnen Dempsey Proton Racing met Matt Campbell, Christian Ried en Julie Andlauer de GT-Am (van "amateurs"-zie bijlage) in eveneens een Porsche. Het is een beetje naast de kwestie Le Mans, de tweede wedstrijd van het WEC, dat de Spanjaard Fernando Alonso na zijn zege in de Zes Uren van Spa solied aan de leiding staat in de voorlopige stand om het World Endurance Championship.
Het verdrijft ongetwijfeld zijn zwaar gemoed in de Formule 1. Net als de schouderklop van onze Mister Le Mans, Jacky Ickx, toen die hem in de linkerarm sloot. Deze - en de Deen Tom Kristensen - kent Le Mans al niet één. "Het is een race die me altijd heeft verwend" placht Jacky (73) erover te zeggen. Nu heeft de grootste industriële autoconfrontatie dat met Alonso gedaan. Bij de champagne zei hij "Kampai", gezondheid ! Vanaf nu kan een woordje Japans geen kwaad. Iedereen zag hem als Spanjaard met een - klein - Japans vlaggetje zwaaien. Bubbels doen wonderen. (Walter Rombauts)
WAAROM TOYOTA KWETSBAAR BLIJFT IN DE RESTERENDE TIJD IN LE MANS
In afwezigheid van de Porsche-fabriek heeft Toyota uit Nagoya in Japan dit jaar een unieke kans om als tweede Japanse merk de 24 Uren van Le Mans te winnen. De TS050 is een Hybrid-auto en ingedeeld in de LMP1-klasse. Voor atmosferische krachtbronnen geldt daarin geen enkele beperking in cilinderinhoud. Het maximum vermogen van de Hybrid's wordt door het LM-reglement beperkt tot 1000 pk. Bovendien mag een Hybrid niet meer dan twee energie-recupererende systemen aan boord hebben.
De brandstoftank heeft 48 liter inhoud en er is niet permanente vierwielaandrijving. Doordat de elektrische motor in de bochten ook de voorwielen aandrijft is de wegligging beter. De banden kunnen een grotere zijdelingse druk opvangen. Het motorkoppel gedeeld door vier zeg maar.
Uitgerekend omwille van de gesofistikeerdheid van de Toyota TS050 is de bolide die 878 kg weegt veel brozer. Een stoere niet-hybride die met 73 liter tankinhoud en alleen achterwielaandrijving heeft is de uithoudingsfactor groter. Bovendien kan het gewicht worden beperkt tot 833 kg. De Toyota's zijn op dit moment superieur. Maar de Rebellion's zijn betrouwbaar. Ware André Lotterer niet in de eerste bocht op de BR Engineering BR1-AER gereden, was hij en ploegmaats Bruno Senna en Neel Jani mogelijk zelfs leider. Zoniet de directe schaduw van de Toyota's. De nacht brengt raad wordt gezegd.
De ingenieurs van Toyota houden in ieder geval hun hart vast. Vorig jaar verloor hun techniek in de laatste bocht de etmaalrace ten gunste van Porsche... Nu zijn ze alleenheerser, maar speelbal van duistere technische krachten, die nog niet helemaal beheersbaar zijn. Vraag het maar aan Prius-eigenaars, of aan Fernando Alonso die in de F1 zoals iedereen daarin sinds 2014 ook de V6 Turbo Hybrid als aandrijving heeft. Dat is dé grote uitdaging van Le Mans. Vooral komende nacht.
En de "tripple crown" van Alonso ? Naar mijn bescheiden mening nog veraf. Tweemaal wereldkampioen F1 (2005-2006) met een dubieuze tweede titel (crashgate in Singapore...), Indianapolis niet beëindigd (technische pech). Kortom de Spanjaard stelt zich zichzelf iets te groot voor. Al is hij een steengoed autocoureur voor wie verkeerde merkenkeuzes zware gevolgen heeft gehad. Maar de zege in Le Mans is hem gegund. (Walter Rombauts)
GEVAARLIJK DUEL TUSSEN LEIDENDE TOYOTA'S BEHEERST LE MANS
aAndré Lotterer, driemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans. Naar eigen zeggen een slechte leerling als jongen. Dit laatste heeft hij bevestigd door in de eerste bocht na de start om 15 uur deze namiddag een ongeval te veroorzaken. De twee Toyota's TS050 Hybrid van Buemi en Conway waren gelukkig al aan hem voorbij. De Belgische Duitser remonteerde na herstelling in de pits wel met zijn makkers, maar het was een onvergeeflijke fout. Voor een race die 24 uren duurt en op DIT ogenblik vijf uren oud is.
Op dit eigenste ogenblik rijdt de Toyota met #7 met Lopez aan de leiding en op de tweede plaats # "Samurai" Fernando Alonso zit. Het blijkt een duel te worden tussen de twee. Als dit doorgaat is het onverstandig van het teammanegement omdat beide "Hybrid's" onder zware technische druk komen te liggen. De race is nog lang en concurrenten met een puur klassieke motor, als Rebellion, maar ook SMP-Racing liggen op de loer voor het minste foutje vooraan van de halfgoden.
Globaal beheerst het Japanse merk tot nu toe deze 86ste etmaalrace. Straks valt de nacht en omstreeks vier uur in de ochtend komt de zon weer op. Dat tijdstip heeft al vaak het eindplaatje van de beroemdste industriële confrontatie ter wereld bepaald. Mens en machine zijn dan moe. (Walter Rombauts)
Normaal gesproken is 21 juni altijd de langste dag van het jaar. En meteen de kortste nacht. Het is het tijdstip waartegen de "Automobile Club de 'l Ouest" sinds 1923, nu voor de 86ste keer, de weergaloze 24 Uren van Le Mans organiseert. Opdat de coureurs en vooral de amateurs waarmee de race rijkelijk is gestoffeerd, zo weinig mogelijk in de duisternis moeten rijden. Want dat is soms bloedstollende ervaring. Wereldkampioen Jenson Button, wereldkampioen Formule 1 in 2009 met Brawn, beschreef zijn eerste nachtervaring in La Sarthe "alsof hij 500 km/h reed in de Porsche-kurve"...
Ooit werd een WM-Peugeot in de toen 5,5 km lange rechte lijn van Hunaudières tegen 406 km/h door de rijkswacht geflitst... Ons Belgisch monument Paul Frère won in 1960 met Olivier Gendebien in een Ferrari 250 TR59/60 de etmaalrace. Links van mij zittend, naast mijn bureautje 78 in de perstribune, draaide hij zich naar mij en zei dat die 406 km/h niet kon. Technisch dan. Want hij had al uitgerekend dat de transmissie-verhoudingen van die WM-Peugeot dat niet toelieten...
Morgen om 15 uur waakt Jacky Ickx (73) als super-marchal over het goede verloop van de langste dag. Morgen vertel ik ook iets meer over hem. Hij won de 24 Uren van Le Mans zes keer. Tweemaal met Ford en viermaal met Porsche. Dan schat ik ook Alonso's kansen in om met een Toyota TS050 Hybrid als trainingssnelste de koers te winnen. Hybrid (huwelijk van verbrandings- en elektromotor) or not Hybrid (Rebellion bijvoorbeeld) is tomorrow the question. Naast de amateurs in de GT-klasse's die tegelijk vooruit en achteruit moeten lijken. Ze worden tientallen keren gedubbeld door de LMP1's en LMP2's. Ze zijn door heel de geschiedenis van Le Mans de doorn in de verstralers van de hypersnelle bolides geweest. Daarin zitten gelukkig knappe coureurs - piloten heet dat sinds lang - die de schildpadden van de weg net niet platrijden. De 60 wagens worden op start geflitst door Rafaël Nadal. (Walter Rombauts/Foto:Mazda)
TOYOTA TS050 HYBRID MET ALONSO AAN BOORD SNELST IN LE MANS
Wat hij al voorgedaaan heeft op de testdag, deed hij en Sebasien Buemi opnieuw in de nachtelijke kwalificaties voor de 24 Uren van Le Mans. We hebben het over de Spanjaard Fernando Alonso. De Toyota TS050 werd door hem geplaatst in 3'17"270. Ook op de tweede plaats is het Japanse merk te vinden. Maar behoudens Rebellion met Neel Jani, André Lotterer en Bruno Senna is er voor het Japanse merk niet veel tegenstand te zien. Behoudens mechanisch/elektrische pech natuurlijk want het zijn Hybrid-wagens. Verbrandings én elektromtor in combinatie met kwetsbare batterijen.
Waar Mazda in 1991 de eerste Japanse auto is die de 24 Uren van Le Mans won, deed Toyota al meermaals en zelfs lang geleden al een greep naar die begeerde zege. Vergeefs. Mazda deed het met een Rotary-Engine, Toyota probeert het nogmaals met een Hybrid. Niet om mee te lachen want met de Prius zette Toyota uit Nagoya in de auto-industrie een mijlpaal neer. Overigens heeft het Prius-model de moderne F1 - 2014 - geïnspireerd om met een V6 Turbo Hybrid te laten rijden. Voor wat Toyota betreft hebben we het over de LMP1. De hoogste kategorie waarin slechts tien auto's vertegenwoordigd zijn. Omdat het kostenplaatje voor vele merken te hoog is. Dat is het voor de LMP1. Morgen vullen we de LMP2 in. Daarin strijden twintig auto's voor de klasse- maar mits wat "rommel" vooraan misschien ook voor de zege, minstens een podium. (Walter Rombauts/Foto:wr)
VETTEL - FERRARI - HERNEEMT WK-LEIDING MET ZEGE IN GP VAN CANADA
De GP van Canada is gewonnen door de viervoudige wereldkampioen Sebastien Vettel. Vanuit de "pole" vertrokken beheerste hij heel de race. Sebastien won hiermee zijn 50ste GP. In de eerste ronde al was het "koekenbak" tussen Lance Stroll (Williams) en Brendon Hartley. Spectaculair vlogen ze samen het decor in en sleepten gelukkig niet nog meerderen mee in hun vernietiging. Vier ronden Safety Car. Vanaf opnieuw groene vlag hernam de Duitser zijn autoriteit, terwijl zijn grootste tegenstander, regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met banden én motor kampte.
De Brit voorspelde al niet veel goeds voor zijn kansen in de GP van Canada. Het niet uitvoeren van een update op de V6 Turbo-Hybrid van de Mercedes maakte de auto trager tegenover de Ferrari's die wel na zes GP's die opwaardering uitvoerden. Lewis kon niet echt mopperen. Hij was het met de beslissing van het team eens. Bij Mercedes ging men er ook van uit dat de "oude" motor meer betrouwbaarheid zou geven en geen risico's op hartfalen. Lewis kreeg een rijdende "update" toen zijn motor te heet werd. Vanuit de pits gaf zijn ingenieur hem wat meer koeling mee. Daarmee kon hij op het laatste, vergeefs, Daniël Ricciardo (Red Bull) nog aanvallen. Daar bleef het bij.
"Treintje rijden" was het opvallendste kenmerk van deze zevende GP voor het WK 2018. Natuurlijk kan men een opgave van Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) in zijn 300ste GP ook tot een triest hoogtepunt rekenen. Net als dat Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) op de 16de plaats finishte van de 17 auto's die de race uitreden.
Een grappige anekdote was ook dat een niet lukraak opgepikte MeToo-Madame, Winnie Harlow én vriendin van Hamilton, de zwartwit geblokte vlag één ronde te vroeg zwaaide, met evenveel brio als haar wapperende haren. Vettel, die het door had, bekloeg zich via zijn boordradio. Koersdirecteur Charlie Whiting is hiervoor eigenlijk de enige verantwoordelijke...
Het is te zien dat de F1 van technische ernst naar wansmakelijke verloedering neigt. Maar geen gridgirls hé !? De overnemers van de F1, Liberty Media, scoren tot nu toe geen punten met hun "vernieuwingen". Bernie Ecclestone (87) blijft het hoogst scoren in zijn levenswerk. Hij bekijkt het nu van thuis. En lacht in zijn vuistje. 31 miljoen dollar in de pocket, aan de deur gezet op advies van Ross Brawn. De Amerikanen hebben nog wel wat werk tegen 2021 als de nieuwe F1 er aan komt...
Wél een serieus te nemen hoogtepunt was de tweede plaats van Valtteri Bottas (Mercedes) en opnieuw een podium voor Max Verstappen die een even snelle als correcte race reed. Sebastien Vettel komt met 1 punt nipt aan de leiding in de WK-stand en dat minieme verschil maakt de GP van Frankrijk binnen veertien dagen extra pikant. Mercedes heeft dan een nieuwe motor voor Lewis... (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
VETTEL BEHAALT 54STE POLE MET UPDATE-FERRARI VOOR BOTTAS EN VERSTAPPEN
Vooral Lewis Hamilton wist dat een pole in de Q3 voor de GP van Canada zéér moeilijk haalbaar zou zijn. Mercedes besliste om duurzaamheidsredenen geen motor-update te doen voor de GP van Frankrijk binnen veertien dagen. Ferrari had dit wél gedaan en ook Renault had dit voor Red Bull ook gedaan. Logisch dus dat - behoudens motorfalen - het Steigerende Paard van Maranello de hoogste kans maakte om snelst over de baan te gieren.
Max Verstappen dacht daar drie free-practices anders over door telkens de beste chrono op te eisen. Tot zelfs in de Q2 plaatste hij zich aan de spits met hypersofts. Dat zijn de zachtste compounds van bandenleverancier Pirelli. Alle betrokken wereldkampioenen fronsten de wenkbrauwen. Hamilton, Vettel en Räikkönen vroegen zich af hoe ze die vliegende Hollander (eigenlijk een geboren Belg, Hasselt) konden neerhalen.
Max liet in de Q2 wellicht te vroeg in de kaarten kijken, want de wereldkampioenen én de Fin Bottas die het graag de eerste keer zou worden vielen aan. Max snelste chrono sneuvelde. De Duitser Sebastien Vettel (Ferrari) zette de wijzers het scherpst in zijn voordeel. Op een ogenblik 1/1000ste sneller dan ploegmaat Kimi Räikkönen. Uiteindelijk redde Valtteri Bottas de eer voor Mercedes door de tweede tijd te pakken. Lewis remde zijn banden herhaaldelijk "vierkant".
Met dank vanwege Max Verstappen die hiermee kans zag derde te worden. Morgen om 20.10 uur onze tijd wordt de start gegeven voor 70 ronden (- opwarmingsronde) en iedereen houdt zijn hart vast. Vooraan zeker, achteraan ook want daar staat Alonso 14de en Vandoorne 15de. Allebei in de Mc Laren-Renault. De Spanjaard met twee wereldtitels en een snelste tijd in Le Mans vorige week met Toyota op het visitekaartje kan de auto nog in vraag stellen. Stoffel Vandoorne, die heeft laten weten dat de ingenieurs hem superieur vinden, staat wezenlijk met lege handen. De tijd is tegen hem. 2019 dient zich aan. Morgen eerst de GP van Canada F1. (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
MAX VERSTAPPEN VERSLAAT DRIE WERELDKAMPIOENEN IN FP3 IN CANADA
Eerst was het Kimi Räikkönen (Ferrari) die de les spelde in de derde vrije oefeningen voor de GP van Canada. Tot hij de "Wall of Champions" aantikte en met lichte schade de pits in moest voor herstelling. Sebastien Vettel (Ferrari) nam dan de leidersrol over. Voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, beiden in Mercedes, was het moeilijk de Italiaanse furie aan te klampen. Vooral Lewis begon spijt te krijgen dat zijn team de motorupdate niet had uitgevoerd. Ferrari wél. "Het kan me de zege hier kosten", jammerde Lewis. Mercedes zal de motorupdate uitvoeren in de GP van Frankrijk, binnen veertien dagen.
Als een duiveltje uit een doosje kwam op 10' voor het einde Max Verstappen met een rakettijd op de proppen: 1'11"599. Ongezien, Ongehoord, maar geen enkele wereldkampioen (samen negen titels wegend) kon replikeren. Max zegevierde dan ook in deze FP3 op een niet eerder getoonde wijze. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne reed parallel daaraan...1'13"034. Goed voor een tiende plaats maar wel op 1"435 van Max. Straks om 20 uur onze tijd gaan de kwaificaties voor de "pole" door. Benieuwd of Hamilton (vier titels), Vettel (vier-) en Kimi Räikkönen (één-) de komplete ontketening van de Red Bull met Renaultmotor (ge-üpdated) kunnen stoppen. Spannend. Hopelijk raakt Max niet overmoedig "out of control". Rijdend tussen drie wereldkampioenen. (Walter Rombauts)