TOYOTA VOLBRACHT MET ALONSO, BUEMI, NAKAJIMA DE KRACHTTOER IN LE MANS
Zevenëntwintig jaar na Mazda (1991) heeft Toyota als tweede Japanse merk de 24 Uren van Le Mans gewonnen. De stuurridders die de TS050 Hybrid naar deze overwinning reden heten Fernando Alonso, Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima. Deze laatste kreeg als Japanner de eer om de auto onder de zwartwit-geblokte vlag door te rijden. Het moet gezegd dat Toyota in afwezigheid van een gelijke concurrentie van fabrieksniveau "gemakkelijk" de algemene zege kon behalen en dus ook de LMP1 won. Geen afbreuk aan de krachttoer die Le Mans al 86 keer eistte van mens en machine.
De twee Japanse merken - Mazda en Toyota - gescheiden door de evolutiejaren, wonnen met totaal verschillende krachtbronnen. Mazda deed dat in 1991 met een "Rotary-engine", een rotatiemotor die een erfenis was van Felix Wankel's motor en koppig doorontwikkeld werd door Kenichi Yamamoto. Eerst R&D-ingenieur en daarna President van de Mazda Motor Company in Hiroshima. Deze Totota TS050 Hybrid gebruikte een "gewone" verbrandingsmotor die gekoppeld aan elektromotoren met 750 kW (1000 pk) naar de zege vloog.
Een zogoed als solovlucht, want buiten het feit dat de pitstop nu en dan ook eens Kobayashi, Lopez en Conway aan de leiding bracht, was de zege voor Alonso's clan vooraf gepland. De enige echte bedreiging voor Toyota was hun eigen zéér gesofistikeerde Hybrid-techniek. Maar falen zoals vorige jaren tegen Porsche bleef uit. De eigenaars en aspirant kopers van een Toyota-Hybrid kunnen dus in hun vuistje lachen. Ze maakten verbruiksgewijs de beste keuze. Want een Hybrid in Le Mans mag maar 48 liter tankinhoud hebben. Zelfs met meerdere stops bleef de auto superieur omdat in de bochten de elektromotor mee de voorwielen aandrijft. Waardoor betere wegligging.
In de LMP2 ging de zege naar de G-Driveploeg van Jean-Eric Vergne, Andrea Pizzitola en Rusinov. Ze eindigden overigens vijfde algemeen ! Na de Rebellion's die zéér verdienstelijk waren en de onvergeeflijke fout van André Lotterer in de eerste bocht, grotendeels recupereerden. Zonder die blunder zat er meer in...In diezelfde LMP2 moet de twaalfde algemeen en achtste in de klasse worden geciteerd van de Nederlandse Jumbo-zakenman Fritz van Eerd, Jan Lammers (winnaar 1988 met Jaguar) en Guido van der Garde. Hun Dallara P217-Gibson werd heel vakkundig rondgestuurd.
Spreken we van onze noorderburen, dan moet ook zeker onze Belg Laurens Vanthoor (27) worden vermeld. Met (M-) Kristensen en Estre won hij met een Porsche 911 RSR de GTE Pro-klasse. Met glans. Ten slotte wonnen Dempsey Proton Racing met Matt Campbell, Christian Ried en Julie Andlauer de GT-Am (van "amateurs"-zie bijlage) in eveneens een Porsche. Het is een beetje naast de kwestie Le Mans, de tweede wedstrijd van het WEC, dat de Spanjaard Fernando Alonso na zijn zege in de Zes Uren van Spa solied aan de leiding staat in de voorlopige stand om het World Endurance Championship.
Het verdrijft ongetwijfeld zijn zwaar gemoed in de Formule 1. Net als de schouderklop van onze Mister Le Mans, Jacky Ickx, toen die hem in de linkerarm sloot. Deze - en de Deen Tom Kristensen - kent Le Mans al niet één. "Het is een race die me altijd heeft verwend" placht Jacky (73) erover te zeggen. Nu heeft de grootste industriële autoconfrontatie dat met Alonso gedaan. Bij de champagne zei hij "Kampai", gezondheid ! Vanaf nu kan een woordje Japans geen kwaad. Iedereen zag hem als Spanjaard met een - klein - Japans vlaggetje zwaaien. Bubbels doen wonderen. (Walter Rombauts)
WAAROM TOYOTA KWETSBAAR BLIJFT IN DE RESTERENDE TIJD IN LE MANS
In afwezigheid van de Porsche-fabriek heeft Toyota uit Nagoya in Japan dit jaar een unieke kans om als tweede Japanse merk de 24 Uren van Le Mans te winnen. De TS050 is een Hybrid-auto en ingedeeld in de LMP1-klasse. Voor atmosferische krachtbronnen geldt daarin geen enkele beperking in cilinderinhoud. Het maximum vermogen van de Hybrid's wordt door het LM-reglement beperkt tot 1000 pk. Bovendien mag een Hybrid niet meer dan twee energie-recupererende systemen aan boord hebben.
De brandstoftank heeft 48 liter inhoud en er is niet permanente vierwielaandrijving. Doordat de elektrische motor in de bochten ook de voorwielen aandrijft is de wegligging beter. De banden kunnen een grotere zijdelingse druk opvangen. Het motorkoppel gedeeld door vier zeg maar.
Uitgerekend omwille van de gesofistikeerdheid van de Toyota TS050 is de bolide die 878 kg weegt veel brozer. Een stoere niet-hybride die met 73 liter tankinhoud en alleen achterwielaandrijving heeft is de uithoudingsfactor groter. Bovendien kan het gewicht worden beperkt tot 833 kg. De Toyota's zijn op dit moment superieur. Maar de Rebellion's zijn betrouwbaar. Ware André Lotterer niet in de eerste bocht op de BR Engineering BR1-AER gereden, was hij en ploegmaats Bruno Senna en Neel Jani mogelijk zelfs leider. Zoniet de directe schaduw van de Toyota's. De nacht brengt raad wordt gezegd.
De ingenieurs van Toyota houden in ieder geval hun hart vast. Vorig jaar verloor hun techniek in de laatste bocht de etmaalrace ten gunste van Porsche... Nu zijn ze alleenheerser, maar speelbal van duistere technische krachten, die nog niet helemaal beheersbaar zijn. Vraag het maar aan Prius-eigenaars, of aan Fernando Alonso die in de F1 zoals iedereen daarin sinds 2014 ook de V6 Turbo Hybrid als aandrijving heeft. Dat is dé grote uitdaging van Le Mans. Vooral komende nacht.
En de "tripple crown" van Alonso ? Naar mijn bescheiden mening nog veraf. Tweemaal wereldkampioen F1 (2005-2006) met een dubieuze tweede titel (crashgate in Singapore...), Indianapolis niet beëindigd (technische pech). Kortom de Spanjaard stelt zich zichzelf iets te groot voor. Al is hij een steengoed autocoureur voor wie verkeerde merkenkeuzes zware gevolgen heeft gehad. Maar de zege in Le Mans is hem gegund. (Walter Rombauts)
GEVAARLIJK DUEL TUSSEN LEIDENDE TOYOTA'S BEHEERST LE MANS
aAndré Lotterer, driemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans. Naar eigen zeggen een slechte leerling als jongen. Dit laatste heeft hij bevestigd door in de eerste bocht na de start om 15 uur deze namiddag een ongeval te veroorzaken. De twee Toyota's TS050 Hybrid van Buemi en Conway waren gelukkig al aan hem voorbij. De Belgische Duitser remonteerde na herstelling in de pits wel met zijn makkers, maar het was een onvergeeflijke fout. Voor een race die 24 uren duurt en op DIT ogenblik vijf uren oud is.
Op dit eigenste ogenblik rijdt de Toyota met #7 met Lopez aan de leiding en op de tweede plaats # "Samurai" Fernando Alonso zit. Het blijkt een duel te worden tussen de twee. Als dit doorgaat is het onverstandig van het teammanegement omdat beide "Hybrid's" onder zware technische druk komen te liggen. De race is nog lang en concurrenten met een puur klassieke motor, als Rebellion, maar ook SMP-Racing liggen op de loer voor het minste foutje vooraan van de halfgoden.
Globaal beheerst het Japanse merk tot nu toe deze 86ste etmaalrace. Straks valt de nacht en omstreeks vier uur in de ochtend komt de zon weer op. Dat tijdstip heeft al vaak het eindplaatje van de beroemdste industriële confrontatie ter wereld bepaald. Mens en machine zijn dan moe. (Walter Rombauts)
Normaal gesproken is 21 juni altijd de langste dag van het jaar. En meteen de kortste nacht. Het is het tijdstip waartegen de "Automobile Club de 'l Ouest" sinds 1923, nu voor de 86ste keer, de weergaloze 24 Uren van Le Mans organiseert. Opdat de coureurs en vooral de amateurs waarmee de race rijkelijk is gestoffeerd, zo weinig mogelijk in de duisternis moeten rijden. Want dat is soms bloedstollende ervaring. Wereldkampioen Jenson Button, wereldkampioen Formule 1 in 2009 met Brawn, beschreef zijn eerste nachtervaring in La Sarthe "alsof hij 500 km/h reed in de Porsche-kurve"...
Ooit werd een WM-Peugeot in de toen 5,5 km lange rechte lijn van Hunaudières tegen 406 km/h door de rijkswacht geflitst... Ons Belgisch monument Paul Frère won in 1960 met Olivier Gendebien in een Ferrari 250 TR59/60 de etmaalrace. Links van mij zittend, naast mijn bureautje 78 in de perstribune, draaide hij zich naar mij en zei dat die 406 km/h niet kon. Technisch dan. Want hij had al uitgerekend dat de transmissie-verhoudingen van die WM-Peugeot dat niet toelieten...
Morgen om 15 uur waakt Jacky Ickx (73) als super-marchal over het goede verloop van de langste dag. Morgen vertel ik ook iets meer over hem. Hij won de 24 Uren van Le Mans zes keer. Tweemaal met Ford en viermaal met Porsche. Dan schat ik ook Alonso's kansen in om met een Toyota TS050 Hybrid als trainingssnelste de koers te winnen. Hybrid (huwelijk van verbrandings- en elektromotor) or not Hybrid (Rebellion bijvoorbeeld) is tomorrow the question. Naast de amateurs in de GT-klasse's die tegelijk vooruit en achteruit moeten lijken. Ze worden tientallen keren gedubbeld door de LMP1's en LMP2's. Ze zijn door heel de geschiedenis van Le Mans de doorn in de verstralers van de hypersnelle bolides geweest. Daarin zitten gelukkig knappe coureurs - piloten heet dat sinds lang - die de schildpadden van de weg net niet platrijden. De 60 wagens worden op start geflitst door Rafaël Nadal. (Walter Rombauts/Foto:Mazda)
TOYOTA TS050 HYBRID MET ALONSO AAN BOORD SNELST IN LE MANS
Wat hij al voorgedaaan heeft op de testdag, deed hij en Sebasien Buemi opnieuw in de nachtelijke kwalificaties voor de 24 Uren van Le Mans. We hebben het over de Spanjaard Fernando Alonso. De Toyota TS050 werd door hem geplaatst in 3'17"270. Ook op de tweede plaats is het Japanse merk te vinden. Maar behoudens Rebellion met Neel Jani, André Lotterer en Bruno Senna is er voor het Japanse merk niet veel tegenstand te zien. Behoudens mechanisch/elektrische pech natuurlijk want het zijn Hybrid-wagens. Verbrandings én elektromtor in combinatie met kwetsbare batterijen.
Waar Mazda in 1991 de eerste Japanse auto is die de 24 Uren van Le Mans won, deed Toyota al meermaals en zelfs lang geleden al een greep naar die begeerde zege. Vergeefs. Mazda deed het met een Rotary-Engine, Toyota probeert het nogmaals met een Hybrid. Niet om mee te lachen want met de Prius zette Toyota uit Nagoya in de auto-industrie een mijlpaal neer. Overigens heeft het Prius-model de moderne F1 - 2014 - geïnspireerd om met een V6 Turbo Hybrid te laten rijden. Voor wat Toyota betreft hebben we het over de LMP1. De hoogste kategorie waarin slechts tien auto's vertegenwoordigd zijn. Omdat het kostenplaatje voor vele merken te hoog is. Dat is het voor de LMP1. Morgen vullen we de LMP2 in. Daarin strijden twintig auto's voor de klasse- maar mits wat "rommel" vooraan misschien ook voor de zege, minstens een podium. (Walter Rombauts/Foto:wr)
VETTEL - FERRARI - HERNEEMT WK-LEIDING MET ZEGE IN GP VAN CANADA
De GP van Canada is gewonnen door de viervoudige wereldkampioen Sebastien Vettel. Vanuit de "pole" vertrokken beheerste hij heel de race. Sebastien won hiermee zijn 50ste GP. In de eerste ronde al was het "koekenbak" tussen Lance Stroll (Williams) en Brendon Hartley. Spectaculair vlogen ze samen het decor in en sleepten gelukkig niet nog meerderen mee in hun vernietiging. Vier ronden Safety Car. Vanaf opnieuw groene vlag hernam de Duitser zijn autoriteit, terwijl zijn grootste tegenstander, regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met banden én motor kampte.
De Brit voorspelde al niet veel goeds voor zijn kansen in de GP van Canada. Het niet uitvoeren van een update op de V6 Turbo-Hybrid van de Mercedes maakte de auto trager tegenover de Ferrari's die wel na zes GP's die opwaardering uitvoerden. Lewis kon niet echt mopperen. Hij was het met de beslissing van het team eens. Bij Mercedes ging men er ook van uit dat de "oude" motor meer betrouwbaarheid zou geven en geen risico's op hartfalen. Lewis kreeg een rijdende "update" toen zijn motor te heet werd. Vanuit de pits gaf zijn ingenieur hem wat meer koeling mee. Daarmee kon hij op het laatste, vergeefs, Daniël Ricciardo (Red Bull) nog aanvallen. Daar bleef het bij.
"Treintje rijden" was het opvallendste kenmerk van deze zevende GP voor het WK 2018. Natuurlijk kan men een opgave van Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) in zijn 300ste GP ook tot een triest hoogtepunt rekenen. Net als dat Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) op de 16de plaats finishte van de 17 auto's die de race uitreden.
Een grappige anekdote was ook dat een niet lukraak opgepikte MeToo-Madame, Winnie Harlow én vriendin van Hamilton, de zwartwit geblokte vlag één ronde te vroeg zwaaide, met evenveel brio als haar wapperende haren. Vettel, die het door had, bekloeg zich via zijn boordradio. Koersdirecteur Charlie Whiting is hiervoor eigenlijk de enige verantwoordelijke...
Het is te zien dat de F1 van technische ernst naar wansmakelijke verloedering neigt. Maar geen gridgirls hé !? De overnemers van de F1, Liberty Media, scoren tot nu toe geen punten met hun "vernieuwingen". Bernie Ecclestone (87) blijft het hoogst scoren in zijn levenswerk. Hij bekijkt het nu van thuis. En lacht in zijn vuistje. 31 miljoen dollar in de pocket, aan de deur gezet op advies van Ross Brawn. De Amerikanen hebben nog wel wat werk tegen 2021 als de nieuwe F1 er aan komt...
Wél een serieus te nemen hoogtepunt was de tweede plaats van Valtteri Bottas (Mercedes) en opnieuw een podium voor Max Verstappen die een even snelle als correcte race reed. Sebastien Vettel komt met 1 punt nipt aan de leiding in de WK-stand en dat minieme verschil maakt de GP van Frankrijk binnen veertien dagen extra pikant. Mercedes heeft dan een nieuwe motor voor Lewis... (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
VETTEL BEHAALT 54STE POLE MET UPDATE-FERRARI VOOR BOTTAS EN VERSTAPPEN
Vooral Lewis Hamilton wist dat een pole in de Q3 voor de GP van Canada zéér moeilijk haalbaar zou zijn. Mercedes besliste om duurzaamheidsredenen geen motor-update te doen voor de GP van Frankrijk binnen veertien dagen. Ferrari had dit wél gedaan en ook Renault had dit voor Red Bull ook gedaan. Logisch dus dat - behoudens motorfalen - het Steigerende Paard van Maranello de hoogste kans maakte om snelst over de baan te gieren.
Max Verstappen dacht daar drie free-practices anders over door telkens de beste chrono op te eisen. Tot zelfs in de Q2 plaatste hij zich aan de spits met hypersofts. Dat zijn de zachtste compounds van bandenleverancier Pirelli. Alle betrokken wereldkampioenen fronsten de wenkbrauwen. Hamilton, Vettel en Räikkönen vroegen zich af hoe ze die vliegende Hollander (eigenlijk een geboren Belg, Hasselt) konden neerhalen.
Max liet in de Q2 wellicht te vroeg in de kaarten kijken, want de wereldkampioenen én de Fin Bottas die het graag de eerste keer zou worden vielen aan. Max snelste chrono sneuvelde. De Duitser Sebastien Vettel (Ferrari) zette de wijzers het scherpst in zijn voordeel. Op een ogenblik 1/1000ste sneller dan ploegmaat Kimi Räikkönen. Uiteindelijk redde Valtteri Bottas de eer voor Mercedes door de tweede tijd te pakken. Lewis remde zijn banden herhaaldelijk "vierkant".
Met dank vanwege Max Verstappen die hiermee kans zag derde te worden. Morgen om 20.10 uur onze tijd wordt de start gegeven voor 70 ronden (- opwarmingsronde) en iedereen houdt zijn hart vast. Vooraan zeker, achteraan ook want daar staat Alonso 14de en Vandoorne 15de. Allebei in de Mc Laren-Renault. De Spanjaard met twee wereldtitels en een snelste tijd in Le Mans vorige week met Toyota op het visitekaartje kan de auto nog in vraag stellen. Stoffel Vandoorne, die heeft laten weten dat de ingenieurs hem superieur vinden, staat wezenlijk met lege handen. De tijd is tegen hem. 2019 dient zich aan. Morgen eerst de GP van Canada F1. (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
MAX VERSTAPPEN VERSLAAT DRIE WERELDKAMPIOENEN IN FP3 IN CANADA
Eerst was het Kimi Räikkönen (Ferrari) die de les spelde in de derde vrije oefeningen voor de GP van Canada. Tot hij de "Wall of Champions" aantikte en met lichte schade de pits in moest voor herstelling. Sebastien Vettel (Ferrari) nam dan de leidersrol over. Voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, beiden in Mercedes, was het moeilijk de Italiaanse furie aan te klampen. Vooral Lewis begon spijt te krijgen dat zijn team de motorupdate niet had uitgevoerd. Ferrari wél. "Het kan me de zege hier kosten", jammerde Lewis. Mercedes zal de motorupdate uitvoeren in de GP van Frankrijk, binnen veertien dagen.
Als een duiveltje uit een doosje kwam op 10' voor het einde Max Verstappen met een rakettijd op de proppen: 1'11"599. Ongezien, Ongehoord, maar geen enkele wereldkampioen (samen negen titels wegend) kon replikeren. Max zegevierde dan ook in deze FP3 op een niet eerder getoonde wijze. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne reed parallel daaraan...1'13"034. Goed voor een tiende plaats maar wel op 1"435 van Max. Straks om 20 uur onze tijd gaan de kwaificaties voor de "pole" door. Benieuwd of Hamilton (vier titels), Vettel (vier-) en Kimi Räikkönen (één-) de komplete ontketening van de Red Bull met Renaultmotor (ge-üpdated) kunnen stoppen. Spannend. Hopelijk raakt Max niet overmoedig "out of control". Rijdend tussen drie wereldkampioenen. (Walter Rombauts)
PORSCHE 911 SPEEDSTER CONCEPT TER GELEGENHEID VAN 70 JAAR SPORTWAGENS
Het mooiste geschenk voor zijn 70ste verjaardag krijgt Porsche van zichzelf: de 911 Speedster Concept is een rijklaar studiemodel van een bijzondere, open en opwindende sportwagen die de Porsche 356 "Nr 1" Roadster uit 1948 weer helemaal actueel maakt. Met zijn puristische lijnen en historisch correcte uitvoering illustreert de 911 Speedster Concept perfect de kernwaarden van het sportwagenmerk uit Stuttgart. Het rijplezier komt andermaal uitgesproken op de eerste plaats.
De aandrijftechniek onder het tweekleurige koetswerk is afkomstig van de huidige GT-modellen. Het 911 Speedster Concept werd ontwikkeld bij de Porsche Motorsport afdeling waar ook de 911 GT2 RS en zeer recent de GT3 RS werden geconcretiseerd. Dit rijklare studiemodel beleefde zijn wereldpremière tijdens de officiële feestelijkheden van het Jubileum "70 Jaar Porsche Sportwagen" in Zuffenhausen. Het werpt al een licht op een mogelijk seriemodel dat in 2019 zou worden voorgesteld. In de komende maanden valt daarover de beslissing.
Enkele van de opvallendste kenmerken van de 911 Speedster Concept zijn de verkorte raamlijsten met verlaagde dakkap en de overeenkomstige kleine zijruitjes. Met de bijzondere lage flyline krijgt het studiemodel een meer gedrongen profiel. Speciaal om de herinnering op te roepen naar de historische voorbeelden als de Porsche 356 1500 Speedster. Daaronder zit een rolbeveiligingsstructuur met dubbele welving, die sinds de 911 Speedster uit 1988 is uitgegroeid tot een traditie bij deze carrosserievorm.
Zoals zijn historische voorbeeld is ook de 911 Speedster Concept uitgerust met een lichte tonneaucover in plaats van een hardtop. Deze kap beschermt het interieur en wordt bevestigd met acht zogenaamde Tenax-knoppen. Ook binnenin wordt de lichte bouwlijn van de Speedster-filosofie doorgetrokken. Er is geen navigatie- of radiosysteem, en ook geen airco. De kuipstoelen uit één stuk zijn gemaakt in carbon. Het lichtbruine anilineleder in kleur "Cognac 356" verwijst naar zijn legendarische voorgangers.
Het brede koetswerk van de conceptcar is gebaseerd op de 911 Carrera 4 Cabriolet. De zijpanelen, motorkap en achterzijde zijn in dit geval echter gemaakt uit lichte koolstofcomposiet. De lak in de klassieke tinten GT Zilver en wit grijpt weer terug naar de eerste racewagens van Porsche. Om die link te accentueren is er veel aandacht geschonken aan details. Zo is de tankdop in jaren '50-stijl in het midden op de motorkap geplaatst. De achteruitkijkspiegels hebben de klassieke "Talbot"-vorm, terwijl de koplampen door hun specificiteit direct de aandacht trekken.
De heldere en matte vlakken op de kappen vormen een kruis en verwijzen op die manier naar een bijzonderheid uit de vroege motorsportjaren van Porsche. Toen werden voor races de originele koplampen afgeplakt om ze te beschermen tegen steenslag en glasbreuk. De brede B-stijlen en de achterkant zijn versierd met het gefreesde en vergulde Speedster-opschrift.
Onder het koetswerk trekt de 911 Speedster Concept voluit de kaart van de moderniteit. De ophanging is ontleend aan de 911 GT3 en de slotbouten van de imposante 21" Fuch's velgen zijn gepolijst. Voor het eerst zijn de wielen uitgerust met een centrale wielmoer. De uitlaat met uitlaatpijp is vervaardigd in titanium en de drijfstang alsook de handgeschakelde zesbak is ontleend aan de GT-reeks. De zescilinder boxermotor van deze conceptstudie zal 500 pk leveren tegen 9.000 t/m. (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
VERSTAPPEN WEERLEGT LASTER MET SNELSTE TIJD IN FP1 IN CANADA
Een eerste vrije training heeft weinig met koersconfiguratie te maken. Dus was het van Fernando Alonso alleen maar van publicitair belang de Mc Laren-Renault even op de eerste plaats te zetten. "Onze" Stoffel reed zowaar even tweede. Maar Lewis Hamilton vond dat maar allemaal niks. Hij reed zelfs pijlsnelle Daniël Ricciardo van zijn sokken. Allemaal "spielerei", zelfs tot en met de rode vlag omdat Nico Hülkenberg zijn Renault naast de baan parkeerde. Max Verstappen was nauwelijks te zien geweest. Iedereen loopt wat om de snaak om, nu hij iedere kritikaster heeft beloofd te zullen bekeren met een kopstoot... De 20-jarige Belgische Nederlander verdraagt geen verdere kritiek en schreeuwde dat gisteren uit in de perszaal naar de aanwezige journalisten.
Maar nu komt het: de klok tikte 60' van de 90' voorziene minuten aan ! Als een aanstormende stier die in de arena zijn matador opzoekt, briezend, gekwetst in zijn eer, liet Max de Red Bull - je ziet de energie vanonder de helm spuiten - het Circuit Gilles Villeneuve rondrazen en zette zijn adrenaline om in een 1'13"389 ! De eerste plaats. Iedereen zakte de moed in de raceschoentjes. Max moest er met de Red Bull zelfs niet de hoogste topsnelheid voor uitpersen. Max verbeterde daarna zijn eigen tijd nog tot 1'13"302...
Dat deed Brendon Hartley wel in de Toro Rosso-Honda: 328,5 km/h. Goeie aerodynamische afstelling én goeie Hondamotor ? Teambaas van Red Bull, Christian Horner, bevestigde dat de Honda-data nauwkeurig worden gevolgd. Want een motor-agreement voor 2019 tussen RB en Renault is er vooralsnog niet... Wordt vervolgd...Straks al om 20 uur onze tijd voor de Free Practie 2. Energiedrankjes zijn geen toeval. Je zal d'r maar moeten drinken, beroepshalve en voor die leuke "stoot" van een vrouw. Gezelliger dan kopstoten. (Walter Rombauts)
PORSCHE'S EERSTE ELEKTRISCHE SPORTWAGEN ZAL TAYCAN HETEN
De mobiliteitstoekomst is bij Porsche weer een stap dichter gekomen. De reeds befaamde "Mission E" conceptstudie wordt tegen begin volgend jaar (Genève begin maart 2019) gecommercialiseerd. Het is een volledig elektrische sportwagen met natuurlijk zero-uitstoot en prestaties die naar de traditie van Porsche sinds 1952 hun weerga niet hebben. De Mission E zal in zijn handels- en straatversie de Oosterse naam Taycan krijgen.
De auto wordt aangedreven door twee permanent synchrone elektromotoren die 440 kW (600 pk) leveren. Deze EV kan van 0 naar 100 km/h acceleren in minder dan 3,5" en van 0 naar 200 km/h in minder dan 12". Gewoon omdat de constructeur uit Weissach zoiets kan. Maar belangrijker is te weten dat er een actieradius van + 500 km kan worden gehaald. De "Taycan" als naam werd aangekondigd bij de tentoonstelling van 70 jaar Porsche sportwagens.(Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
MAX VERSTAPPEN OOK IN FP2 IEDEREEN DE BAAS IN MONTREAL
Supersofts, Ultrasofts en Hypersofts lonkten naar ieders chronostrategie. Hoe zachter, hoe sneller. Toen Lewis Hamilton als eerste de weg wees in de Free Practice 2 door als eerste onder de 1'13" te gaan, overviel Kimi Räikkönen hem. Dan had Carlos Sainz al een rode vlag uitgelokt door tegen de muur te knallen. Maar na één uur van het anderhalve uur spektakel zette Max Verstappen zich met een ongeziene superioriteit opnieuw aan de spits van de tijdkolommen. Hij bevestigde zijn prestatie van deze ochtend. Foutloos. Hij werkte zo als een rode lap op een stier dat wat een "vrije training" moest zijn het klimaat schiep van een heuse kwalificatie voor de "pole". Kimi Räikkönen kwam het dichtst bij hem en bleef tweede in de FP2.
Precies toen Max Verstappen iedereen had ontmoedigd, kuste Stoffel Vandoorne de muur aan en vernielde daarbij de achterophanging van de Mc Laren-Renault. 't Kan bij iedereen gebeuren en de koersdirectie gaf Virtuele Safety Car (VSC). Daniël Ricciardo stond toen ook nog in Red Bullpits omdat hij ruim een half uur eerder was binnengeroepen om in zijn motor wat elektronische verfijningen toe te passen. Toen hij na de VSC ook weer de baan op kon, met duidelijk meer power dan voordien, was het echter te laat.
Hij kon de derde chrono nog grijpen omdat een sterke Vettel in een chicane een steek liet vallen. Max Verstappen heeft niemand een kopstoot moeten geven. In de perspraat nadien sloegen de meeste journalisten zichzelf tegen het hoofd. Teambaas Christian Horner formuleerde het simpel en duidelijk: "Max blijft een piloot om rekening mee te houden. Hij zal deze GP van Canada gebruiken om "clean" zijn seizoen een ommezwaai te geven". Natuurlijk rijden ze zondag allemaal samen. In "verkeer" heet dat. Zelfs Loydds wil sommige waarborgen niet verzekeren....(Walter Rombauts)
NOSTALGIE: ICKX-MUIR VERZEKEREN SHOW IN 24 UREN VAN NIJVEL
Op 10 oktober 1973 blokletterde de Gazet van Antwerpen dit bericht over de 24 Uren van Nijvel in het rijk van Robert Benoit. Het was de GVA in de persoon van Walter Rombauts die de autosport in Vlaanderen begon door te duwen in de pers.(wr)
NOSTALGIE: THONON-DUYKAERTS - FORD ESCORT - WINNEN OMLOOP VAN HASPENGOUW
Hierbij een kort rallyverslag vanuit de Gazet van Antwerpen van 13 mei 1973. Het ging over het Nationaal Kriterium waarin Guy Colcoul met de VW 1302S ook een hofdrol speelde.(wr)
TOYOTA TS050 HYBRID MET ALONSO AAN BOORD SNELST IN LE MANS
Het gaat nog maar over een eerste kennismaking met het asfalt voor de 86ste 24 Uren van Le Mans die op 16 en 17 juni worden gereden. Er werden flinke brokken gemaakt, de safetycar moest vaak buiten, maar alles liep zonder persoonlijke verwondingen af. De Toyota TS050 die klokte de snelste tijd in LMP1 - en dus de snelste totaaltijd - met 3'19"066. Het was Fernando Alonso die zijn eigen besttijd van 's ochtends scherper zette.
Toch wist een Rebellion-Gibson zich tussen de twee Toyota's te splitsen in 3'19"680. Behalve de publicitaire waarden van het plaatje krijgt Toyota tijdens de etmaalrace toch dreigende concurrentie van dat Zwitserse team. In de LMP2 reed de Oreca 07 - Gibson de snelste chrono in 3'27"228 dank zij de Fransman Nathanaël Berthon, en in de GTE Pro was dat een Porsche 911 RSR in 3'52"647. In de GTE-Am was het een Dempsey Proton met 3'55"551. Daarmee hebben de 60 ingeschreven auto's hun "Journée Test" afgerond. Nu uitkijken naar de kwalificaties op 13 juni om 22 uur tot middernacht... Wellicht zal in pure snelheid Toyota vooraan blijven. Maar over een etmaal...(Walter Rombauts/foto:ACO)
ALONSO - TOYOTA TS050 HYBRID - SNELT IN EERSTE HALVE DAG IN LE MANS
Met nog een uur te rijden werd "La Journée Test" in Le Mans onderbroken door een rode vlag. Die werd veroorzaakt door Marco Sörensen die zijn Aston Martin niet in de hand hield. Toen al had de Spanjaard Fernando Alonso zich in de Toyota TS050 Hybrid trainingsnelst getoond met 3'21"468. Min of meer verwacht natuurlijk. Niet verwacht was dat de Rebellion in handen van de Fransman Thomas Laurent zich als een wig tussen de twee Toyota's zou drijven.
Tussen de drie leiders om de chrono-eer vandaag is slechts 1" verschil. Op dit ogneblik zijn de auto's weer op de baan voor nog vier uur. Fernando Alonso won de "Zes Uren van Spa" j.l. en heeft de adrenaline in zich om ook de 24 Uren van Le Mans te winnen op 17 en 18 juni a.s. Maar met het Zwitserse Rebellionteam zal toch rekening moeten worden gehouden, want dat team was ook in Spa al heel sterk.(Walter Rombauts/Foto: ACO)
ACO WIL TERUG NAAR FORMULE SILHOUETTE, IN CONCRETO NAAR HERKENBARE AUTOS
Zondag wordt in Le Mans de testdag gereden met het oog op de 24 Uren van Le Mans die op 16 en 17 juni a.s. met start om 15 uur wordt gereden. Die "La Journée Test" heeft als achterliggende bedoeling vooral degenen die nog nooit in La Sarthe het circuit bereden, daarmee kennis te laten maken. Voor de race zelf is Toyota met de TS050 Hybrid zowat het enige "zwaargewicht" in de LMP1. De Japanse constructeur jaagt al jàààren een zege na, net zoals Nissan destijds. Maar tot nu toe is Mazda de enige Japanse auto die de legendarische race heeft gewonnen. In 1991.
Van het Zwitserse Rebellion-team dat in de jongste Zes Uren van Francorchamps (6 mei) een sterke indruk liet, wordt in Le Mans veel verwacht. Toyota draagt met de TS050 een Hybrid-systeem in zich. Principieel is de werking daarvan exact dezelfde als in de - miskende - Prius van het Japanse merk uit Nagoya. Verder blijven Audi (Dieselschandaal), Porsche (wegens kostenbesparing daarvan) en andere zwaargewichten weg. Nu is een WEC seizoen €200 miljoen waard. Net als nieuwe F1 eigenaar Liberty Media wil ook de F1 in 2021 al hebben "vereenvoudigd", zal ook de 'l Automobile Club de 'l Ouest die sinds 1923 de etmaalrace organiseert, ook zij willen in samenspraak met de FIA een budget-terugdringing van die orde naar €30 miljoen. Maar...
Met in tegenstelling van de F1 een waarborg dat de technische innoviteit die Le Mans altijd - met de nadruk op altijd - blijft bestaan. Nuchtere geesten beseffen direct dat een wens om terug te keren naar de "Formule Silhouette", de tijd van de Porsche's 934, een meer dan embryonale wens is. Auto's die gelijken op de modellen in de showroom. Aston Martin begint daar nu mee. Mercedes kan bijna niet anders dan volgen. Ferrari, Maserati e.a. Mc Laren's. Le Mans-bolides in straatversie. Herkenbare merken. Dat is de volgende stap in Le Mans. Zondag afwachten of Toyota de snelste tijd neerzet. Met Fernando Alonso is daar wel kans voor. (Walter Rombauts/Foto's:ACO, Mazda en wr)
WAT DE NIEUWE WLTP-NORM NU PRECIES IN DE PRAKTIJK IS
De emissie- en verbruikswaarden van de Euro 6d TEMP-norm worden bepaald volgens de nieuwe "Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure" (WLTP). Die nieuwe testcyclus, als gevolg van het dieselschandaal, vervangt de oude NEDC (New European Driving Cycle) en heeft als doel om de reële verbruiks- en emissiecijfers van het dagelijks verkeer dichter te benaderen.
Dat wordt betracht door rekening te houden met parameters zoals het voertuiggewicht, de omgevingstemperatuur, de spanning en de rolweerstand van de banden. Eigenlijk zou er ook de luchtweerstand en het volgeladen gewicht moeten worden bijgeteld, maar dat is men blijkbaar vergeten.
Wél heeft de WLTP-cyclus een langere tijdsduur en wordt rekening gehouden met een gemiddelde- en topsnelheid. Precies zoals de NEDC-cyclus wordt de WLTP-cyclus uitgevoerd op de testbank om een eenvoudige vergelijking tussen de verschillende voertuigen mogelijk te maken. De Euro 6d TEMP-norm voorziet tegen 2019 ook daadwerkelijke wegtesten die de RDE-normen zullen bepalen. RDE staat voor "Real Driving Emission". Deze zal bij middel van draconisch uitziende instrumenten op de achtersteven van een auto vanaf september de schadelijke uitstoot in het echte wegverkeer meten. (Walter Rombauts)
DIRK VERMEERSCH: I WILL DRINK THE WINE, THE BEST GT-RHÔNE WINE
Omdat Dirk Vermeersch een weldoende cocktail is van hoogstaande autosport en verfijnde wijnbouw is het niet mogelijk hier zijn levensverhaal in één keer te vertellen. Walter's Auto Cahiers onderneemt een poging vanaf 5 juni om deze pientere Belg, zakenman en ondernemer in Suze-la-Rousse in Frankrijk in drie afleveringen te vervatten. 1. Autosportkeizerrijk, 2. Industrieel autoleven en 3. Succes als wijnbouwer in de Rhônestreek. Dirk durfde eigenlijk alles. Naar het voorbeeld van Frank Sinatra's "I will drink the Wine" koos hij altijd voor het beste tussen twee dingen. Soms vocht hij en zijn dame Hélène er hardnekkig voor.
Samen beleven ze nu de ereronde van hun leven met familie en kleinkind in La Douce France. Overmorgen begint hier het nooit volledig in te vullen profiel van iemand die het héél ver bracht. Hij won al tientallen gouden, zilveren en bronzen medailles met zijn GT-wijnen. Als uitgelezen PR-man voor zijn eigen bedrijf kent hij het spreekwoord "doe eens water bij de wijn". Maar in speciaalzaken of klasse-restaurants is dat niet het geval. De "autopiloot" met een explosief palmares en een zakelijk "instinct" koos altijd voor het beste. We trachten te vertellen tot wat dat heeft geleid.(Walter Rombauts/Foto's: Steve Van den Heuvel/Le Plan-Vermeersch/wr)
BMW BIEDT ALS EERSTE DRAADLOOS OPLADEN VAN BATTERIJ AAN
Renault heeft er in het begin van hun ZOE-model op vele autoshows al mee gesnoefd: batterij opladen via inductie. Vandaag concretiseert BMW dat in een i530 plug-in hybrid. Weliswaar nog niet direct in ons land, maar het zal niet lang duren. Het betreft een met het elektrisch net verbonden bodemplaat waarover de auto wordt gestationeerd. Eens deze in de stekker kan de batterij in 3,5 uur worden opgeladen. Gevaar voor elektrocutie is er niet omdat er een detector voor menselijke bewegingen onder de auto zit. Vele eigenaars van oplaadbare auto's zullen ernaar uitkijken. Want stekker in en stekker uit is zeker voor de verwende automobilist geen optie meer. Die karwei heeft BMW nu kunnen uitwissen. Prijskaartje is nog niet bekend.(Walter Rombauts/Foto:BMW)