Zondag wordt in Le Mans de testdag gereden met het oog op de 24 Uren van Le Mans die op 16 en 17 juni a.s. met start om 15 uur wordt gereden. Die "La Journée Test" heeft als achterliggende bedoeling vooral degenen die nog nooit in La Sarthe het circuit bereden, daarmee kennis te laten maken. Voor de race zelf is Toyota met de TS050 Hybrid zowat het enige "zwaargewicht" in de LMP1. De Japanse constructeur jaagt al jàààren een zege na, net zoals Nissan destijds. Maar tot nu toe is Mazda de enige Japanse auto die de legendarische race heeft gewonnen. In 1991.
Van het Zwitserse Rebellion-team dat in de jongste Zes Uren van Francorchamps (6 mei) een sterke indruk liet, wordt in Le Mans veel verwacht. Toyota draagt met de TS050 een Hybrid-systeem in zich. Principieel is de werking daarvan exact dezelfde als in de - miskende - Prius van het Japanse merk uit Nagoya. Verder blijven Audi (Dieselschandaal), Porsche (wegens kostenbesparing daarvan) en andere zwaargewichten weg. Nu is een WEC seizoen €200 miljoen waard. Net als nieuwe F1 eigenaar Liberty Media wil ook de F1 in 2021 al hebben "vereenvoudigd", zal ook de 'l Automobile Club de 'l Ouest die sinds 1923 de etmaalrace organiseert, ook zij willen in samenspraak met de FIA een budget-terugdringing van die orde naar €30 miljoen. Maar...
Met in tegenstelling van de F1 een waarborg dat de technische innoviteit die Le Mans altijd - met de nadruk op altijd - blijft bestaan. Nuchtere geesten beseffen direct dat een wens om terug te keren naar de "Formule Silhouette", de tijd van de Porsche's 934, een meer dan embryonale wens is. Auto's die gelijken op de modellen in de showroom. Aston Martin begint daar nu mee. Mercedes kan bijna niet anders dan volgen. Ferrari, Maserati e.a. Mc Laren's. Le Mans-bolides in straatversie. Herkenbare merken. Dat is de volgende stap in Le Mans. Zondag afwachten of Toyota de snelste tijd neerzet. Met Fernando Alonso is daar wel kans voor. (Walter Rombauts/Foto's:ACO, Mazda en wr)
|