Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    31-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT DE NIEUWE WLTP-NORM NU PRECIES IN DE PRAKTIJK IS

    De emissie- en verbruikswaarden van de Euro 6d TEMP-norm worden bepaald volgens de nieuwe "Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure" (WLTP). Die nieuwe testcyclus, als gevolg van het dieselschandaal, vervangt de oude NEDC (New European Driving Cycle) en heeft als doel om de reële verbruiks- en emissiecijfers van het dagelijks verkeer dichter te benaderen.

    Dat wordt betracht door rekening te houden met parameters zoals het voertuiggewicht, de omgevingstemperatuur, de spanning en de rolweerstand van de banden. Eigenlijk zou er ook de luchtweerstand en het volgeladen gewicht moeten worden bijgeteld, maar dat is men blijkbaar vergeten.

    Wél heeft de WLTP-cyclus een langere tijdsduur en wordt rekening gehouden met een gemiddelde- en topsnelheid. Precies zoals de NEDC-cyclus wordt de WLTP-cyclus uitgevoerd op de testbank om een eenvoudige vergelijking tussen de verschillende voertuigen mogelijk te maken. De Euro 6d TEMP-norm voorziet tegen 2019 ook daadwerkelijke wegtesten die de RDE-normen zullen bepalen. RDE staat voor "Real Driving Emission". Deze zal bij middel van draconisch uitziende instrumenten op de achtersteven van een auto vanaf september de schadelijke uitstoot in het echte wegverkeer meten. (Walter Rombauts)

    31-05-2018 om 23:37 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DIRK VERMEERSCH: I WILL DRINK THE WINE, THE BEST GT-RHÔNE WINE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat Dirk Vermeersch een weldoende cocktail is van hoogstaande autosport en verfijnde wijnbouw is het niet mogelijk hier zijn levensverhaal  in één keer te vertellen. Walter's Auto Cahiers onderneemt een poging vanaf 5 juni om deze pientere Belg, zakenman en ondernemer in Suze-la-Rousse in Frankrijk in drie afleveringen te vervatten. 1. Autosportkeizerrijk, 2. Industrieel autoleven en 3. Succes als wijnbouwer in de Rhônestreek. Dirk durfde eigenlijk alles. Naar het voorbeeld van Frank Sinatra's "I will drink the Wine" koos hij altijd voor het beste tussen twee dingen. Soms vocht hij en zijn dame Hélène er hardnekkig voor.

    Samen beleven ze nu de ereronde van hun leven met familie en kleinkind in La Douce France.  Overmorgen begint hier het nooit volledig in te vullen profiel van iemand die het héél ver bracht. Hij won al tientallen gouden, zilveren en bronzen medailles met zijn GT-wijnen. Als uitgelezen PR-man voor zijn eigen bedrijf kent hij het spreekwoord "doe eens water bij de wijn". Maar in speciaalzaken of klasse-restaurants is dat niet het geval. De "autopiloot" met een explosief palmares en een zakelijk "instinct" koos altijd voor het beste. We trachten te vertellen tot wat dat heeft geleid.(Walter Rombauts/Foto's: Steve Van den Heuvel/Le Plan-Vermeersch/wr)

    Bijlagen:
    's Werelds beste rallynavigator Christian Delferrier zat soms naast Dirk in de rallywagen i31518.JPG (1.2 MB)   
    Dirk Vermeersch i1618 1.png (3.1 MB)   
    Dirk's naam verschijnt ook op historische rallywagens op beurzen. i31518.JPG (2.5 MB)   
    Fiat 124 Spider uit 1976 - Foto Walter Rombauts.JPG (2.1 MB)   
    INTERNATIONAL WINEREPORT i30518 4.png (424.1 KB)   

    31-05-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW BIEDT ALS EERSTE DRAADLOOS OPLADEN VAN BATTERIJ AAN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Renault heeft er in het begin van hun ZOE-model op vele autoshows al mee gesnoefd: batterij opladen via inductie. Vandaag concretiseert BMW dat in een i530 plug-in hybrid. Weliswaar nog niet direct in ons land, maar het zal niet lang duren. Het betreft een met het elektrisch net verbonden bodemplaat waarover de auto wordt gestationeerd. Eens deze in de stekker kan de batterij in 3,5 uur worden opgeladen. Gevaar voor elektrocutie is er niet omdat er een detector voor menselijke bewegingen onder de auto zit. Vele eigenaars van oplaadbare auto's zullen ernaar uitkijken. Want stekker in en stekker uit is zeker voor de verwende automobilist geen optie meer. Die karwei heeft BMW nu kunnen uitwissen. Prijskaartje is nog niet bekend.(Walter Rombauts/Foto:BMW)

    29-05-2018 om 11:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA EN MET HEN NOG VELE MERKEN ZIJN KLAAR VOOR DE WLTP-NORMEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanaf september 2018 gaan de nieuwe WLTP-normen in. Ze zijn strenger en "realistischer" dan de vorige NEDC (New European Driving Cycle) die vooral door het zogenaamde dieselschandaal van Volkswagen onder vuur was komen te liggen. Porsche - bijvoorbeeld - maakt tot oktober geen wagens meer. Dus wie vandaag een "auto-object" koopt moet St.Niklaas 2018 of zelfs Drie Koningen 2019 tegemoet zien om zijn betrachting ingevuld te zien.. Veel parallelinvoerders - van zowat alle merken - hebben grote stocks aangelegd om nog de vorige normwagens te kunnen verkopen. WLTP staat voor "Worldwide Light Vehicle Test Procedure".

    Mazda zegt klaar te zijn voor de nabije toekomst. Alle nieuwe wagens die bij de fabriek worden besteld zullen worden gecertificeerd volgens de nieuwe Euro 6d TEMP-norm, mét inbegrip van de WLTP-norm. Ook de RDE-test (Real Driving Emissions) op de weg is in iedere Mazda ingebakken die nu via het officiële dealersnet wordt verkocht. Omdat Mazda ruim een jaar voor de nieuwe norm van kracht wordt zijn modellengamma al heeft aangepast kunnen de eerste Mazda's met Euro 6d TEMP-norm al vanaf juli worden aan de man of vrouw gebracht.

    Mazda wil met een creatieve benadering aantonen dat "schone emissies" zowel voor de Otto- als Dieselmotor ook zonder complexe en dus ook kostelijke uitlaatgas-nabehandelingssystemen kunnen. Zo beantwoorden de direct ingespoten SkyActiv-G benzinemotoren van 1,5 - 2,0 en 2,5 liter aan de nieuwe Europese Euro 6d TEMP-normen zonder dat ze daar een roetfilter voor nodig hebben. De technici van de Japanner zijn er in geslaagd om enkel met motoraanpassingen aan de nieuwe RDE-normen te voldoen. Zonder die filter blijft de PM (partikel massa) binnen de gestelde normen.

    Anderzijds is aan de 2,2 SkyActiv-D een SRC-katalysator (Selective Catalyc Reduction) gekoppeld om aan de normen te voldoen inzake NOx (stikstofoxyden) te voldoen. Voor de 1,8 SkyActiv-D volstaat de NOx-katalysator. Maar laat ons eens kijken naar de SkyActiv-G benzinemotoren, de Otto-krachtbronnen dus. Ze kenmerken zich door een heel hoge compressieverhoudinhg en bijzondere verbrandingsgeometrie. Dat laatste wil zeggen dat het lucht/benzine-mengsel een gelijkmatig verbrandingsfront heeft en in samenwerking met de vorm van de zuigerbodem een zo compleet mogelijke verbranding geeft.

    Die is nuttig voor een minimaal verbruik bij iedere gasklepstand, maar ook om de roetuitstoot (die ook in benzineverbranding zit) zo miniem mogelijk te houden. Hulpmiddelen daartoe zijn o.a. een hoge inspuitdruk van de brandstof (+1600 bar), een beter koelsysteem en een algemene daling van de interne wrijving. Mogelijk door gebruik te maken van ijzerkoolstoflegering die in spitsmotoren de wrijving met 50% kan verminderen. Dus op papier een schot in de roos voor Mazda die daarmee de WLTP-normen inwilligt.

    Die nieuwe normen zijn een gevolg van het "dieselschandaal" maar zijn in essentie een politiek-industriële overeenkomst waarvoor zoals altijd de consument het gelag zal betalen. De WLTP-norm is op papier ingevoerd, dit jaar in september concreet in voege en vanaf september 2019 zullen autofabrikanten geen enkele auto meer mogen verkopen die niet aan deze en de RDE-norm voldoet. Vandaag kan men nog stockwagens kopen bij alle merken. Wie dat doet moet weten dat hij - sorry - aftandse bazaar koopt. Afhankelijk van het merk en het prijskaartje is dat al dan niet erg.

    Nu nog even die 2,2 SkyActiv-D met SCR-katalysator bekijken. Diesel dus, van Rudolf Diesel. Voor een dieselmotor heeft deze een zeer lage compressieverhouding: 14:1. De viercilinder werd al in 2012 geïntroduceerd en voldeed toen al aan de Euro 6-norm. Nu moesten er toch enkele wijzigingen gebeuren om die Euro 6d TEMP-emissienorm te halen. Verbrandingskamers kregen een andere dakvorm. De grootste van de twee beschikbare turbo's werd geëerd met een variabele geometrie, werd het beheer van de thermodynamiek verbeterd en piëzo-injectoren spuiten de brandstof in. Met de SCR-katalysator (Selective Catalyc Reduction) wordt de NOx (koolstofoxyde) teruggedrongen. Hierbij is ook geen AdBlue meer nodig wat omslachtigheid, tijd en geld uitspaart voor de gebruiker. Mazda scoort hiermee. (Walter Rombauts/Foto's:Mazda)

    Bijlagen:
    Mazda SkyActiv D die is voorgesteld in Genève i30518 1.jpg (2.5 MB)   

    29-05-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA VIERT 50-MILJOENSTE AUTO IN HOFU PLANT IN YAMAGUCHI, JAPAN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mazda Motor Corporation heeft op 15 mei j.l. de 50-miljoenste van de gecumuleerde Japanse productie auto afgeleverd in de Hofu Plant nabij Hiroshima. Deze mijlpaal werd gezet na 86 jaar en 7 maanden nadat Mazda zijn eerste driewielige truck op de markt zette. We schreven toen 1931... uiteraard zette ceo Masamichi Kogai, de hele Mazda-gemeenschap in de bloemetjes. In weerwil van enigzsins een "apart" merk te zijn is het palmares van Mazda, zeker het na-oorlogse, minstens indrukwekkend.

    Mazda won als eerste Japanse auto de "24 Uren van Le Mans" in 1991 met Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Nog wel met een rotary-engine. De zogenaamde erfenis van Felix Wankel die in de persoon van Kenichi Yamamotor verder werd ontwikkeld. Recent kwam Mazda ook in het nieuws met diesels die zonder "pingelen" een compressieverhouding hebben van 14:1. En zéér recent met een SkyActiv D waarvan op de autobaan twee middelste van vier cilinders kunnen afgezet worden. Dat dient het verbruik en de emissiewaarden. Mazda staat ook klaar om tegen 2020 waterstofauto's op de markt te brengen. Wellicht met een ... rotary-engine. (Walter Rombauts/Foto's: Mazda)

    29-05-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DERDE KEER GOEDE KEER VOOR DANIËL RICCIARDO IN GP VAN MONACO

    De Australiër Daniël Ricciardo heeft in de Red Bull van start tot finish aan de leiding gereden en zeer verdiend de GP van Monaco gewonnen. De man die in 2016 door eigen team verraden werd doordat voor een pitstop de banden niet klaar lagen, werd vorig jaar wel derde maar de droom om in het Prinsdom te winnen bleef. Deze GP van Monaco - de zeventigste - beheerste hij heel het weekend. De drie vrije trainingen en de kwalificaties. Hij startte vanuit pole en bleef solied leider. Na China is dit de tweede GP-zege van hem dit seizoen.

    Even kwamen er donderwolken opdagen. Niet in de Monegaskse hemel, wel in de Red Bull-familie. De Red Bull kampte met een technisch probleem. Vanuit de stand ondersteunde men de nu 28-jarige (°1 juli 1989) met raad en daad. De verkeerdelijk soms "low-profile" driver genoemd vroeg zelfs of hij zijn rijstijl moest aanpassen. "Alleen super geconcentreerd blijven. De auto wordt niet meer beter", was het koele antwoord van teambaas Christian Horner. Met een gehandicapte versnellingsbak reed de Australiër tweederde van de race naar de zege. Met in zijn spiegel de rode vlek van de Ferrari van Vettel, wiens steigeren ook verminderde. Net als Hamilton. De race was gereden.

    Max Verstappen (Red Bull) vertrok op de laatste plaats en bracht - met net geen botsing - het met een dubieus inhaalmaneuver in de chicane tot de negende plaats. Verdienstelijk in de punten. Stoffel Vandoorne eindigde na een andermaal kleurloze race op de veertiende plaats. Opnieuw buiten de punten. Lando Norris, straks F2-kampioen en achttien lentes jong staat klaar om in 1919 onze landgenoot te vervangen bij Mc Laren. Lando's vader heeft dollars zat, belooft ze met koffers aan te voeren in Wokin...Iets waar Stoffel's clubje niet veel zal kunnen tegen doen. Ploegmaat Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) moest in ronde 53 voor het eerst dit seizoen opgeven wegens versnellingsbak.

    Deze race was de zesde in het WK dat éénentwintig races telt. In de WK-stand blijft Lewis Hamilton aan de leiding. Met 110 punten, hetzij 14 meer dan Vettel die er 96 bijeen sprokkelde. Monaco-winnaar Daniël Ricciardo plaatst zich derde in de voorlopige stand met 72 eenheden. De Australiër herhaalde in Monaco een stunt van Michaël Schumacher in 1995 door met een "manke" auto (slechts 6 van 8 versnellingen werkten nog) toch de meest prestigieuze race van het jaar te winnen. De volgende GP is die van Canada op 10 juni a.s. (Walter Rombauts)

    01. Daniël Ricciardo (Red Bull)

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)

    03. Lewis Hamilton (Mercedes)

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)

    05. Valtteri Bottas (Mercedes)

    14. Stoffel Vandoorne (Mc Laren- Renault)

    27-05-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RICCIARDO - RED BULL - NIEUW RONDERECORD EN POLE VOOR GP VAN MONACO

    De Australiër Daniël Ricciardo heeft in zijn licht onderstuurde Red Bull met 1'10"810 een nieuw absoluut ronderecord gereden en daarmee ook de "pole-position" veroverd voor de GP van Monaco F1. Omdat de mecaniciens de Red Bull van Max Verstappen de vernielde auto van vanochtend niet op tijd meer klaar kregen, kon de Belgische Nederlander vanuit de pits volgen hoe zijn tegenstrevers zonder botsen de kwalificaties afwerkten.

    Pirelli stelt supersofts, ultrasofts en hypersofts ter beschikking. Een moeilijke keuze omdat hoe zachter de band is hoe sneller hij slijt. Voor de kwalificatie poogden enkelen - zoals Hülkenberg - hun hachje te redden om in de Q3 te geraken. Het bleek niet altijd een heilzame keuze, want de Duitse Renaultpiloot haalde de Q3 niet. Ook onze landgenoot Stoffel Vandoorne niet, die morgen vanop de twaalfde "grijze" plaats start.

    Het mirakelkind Max Verstappen vertrekt op de twintigste en laatste asfaltmarkering. Hem is aangeraden St.Devote aan te roepen die ervoor kan zorgen dat in die eerste rechtse bocht een chaos van jewelste ontstaat. Als dan de safetycar op de baan komt, kan Max aan een nieuwe inhaalrace beginnen... 77 ronden (78 - formatieronde) heeft hij tijd om opnieuw als wonderkind aanzien te worden.

    Sebastien Vettel (Ferrari), tweede "buffert" Lewis Hamilton (Mercedes). Kimi Räikkönen (Ferrari), vierde, zal trachten Valtteri Bottas (Mercedes) van een opmars te weerhouden. Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) gaat geen hoofdrol spelen, maar vanop die zevende stek is de hyperbegaafde Spanjaard toch een gevaarlijk waarnemer voor de spits. Als de meute vooraan ineenhaakt - wat niet te hopen is - kan hij een onverwachte spectaculaire slag slaan.

    Monaco is immer onvoorspelbaar gebleken en dat is voor de zeventigste uitgave van de GP niet anders. De eerste race in Monaco werd gereden in 1929. Gewonnen door William Grover Williams in een Bugatti T35B. Dus lang voordat er een WK F1 in 1946 werd bedacht en in 1950 is geconcretiseerd. Morgen is het de tweede GP van Monaco die onder het nieuwe bewind van Liberty Media wordt georganiseerd. Met start om 15.10 uur én mét gridgirls. Maar wel met lange rokken. Zoals Sainte Dévote (het is een zij) het graag zou hebben gezien. Hoewel ? (Walter Rombauts)

    01. Daniël Ricciardo (Red Bull)                                  1'10"810

    02. Sebastien Vettel (Ferrari)                                    1'11"039

    03. Lewis Hamilton (Mercedes)                                  1'11"232

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                                     1'11"256

    05. Valtteri Bottas (Mercedes)                                   1'11"441

    12. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)                  1"12"440

    26-05-2018 om 16:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RICCIARDO SNELST NA VERSTAPPEN'S CRASH IN FP3 IN MONACO

    Max Verstappen heeft lang de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco beheerst. Na bijna één uur over het 3,337 km korte circuit met 19 bochten te hebben geraasd moest de Nederlander de snelste tijd afgeven door een "respectabele" crash in de chicane aan het zwembad. Omzeggens identiek aan de vorige crash daar in 2016 in de kwalificaties. Daarmee gaf hij met 0,001 zijn snelle chrono af aan ploegmaat Daniël Ricciardo die altijd sterk presteert in het Prinsom. De Australiër heeft dus alle drie de "Free Practices" gewonnen. Maar straks om 15 uur komen de kwalificaties om de "pole" die in Monaco van uitzonderlijk belang is. De stratenomloop biedt héél weinig inhaalkansen.

    De bandenstrategie met de pitstops zal doorslaggevend zijn voor de uitslag. Pirelli meent dat degenen die het gebruik van hypersofts kunnen beperken kansrijker zijn. Zowel Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hebben in de héél korte bochten zoals aan Mirabeau last van de lange wielbasis van hun Mercedes. Straks kijken of hun puur talent deze lichte handicap zal compenseren. Een niiet simpele opgave want ook St Devote kijkt mee. Die heilige is zeer streng en geeft nooit een "pardon" voor een fout remmaneuver voor zijn deur, namelijk de eerste rechtse bocht na de startlijn. Stoffel Vandoorne reed de elfde plaats. (Walter Rombauts)

    01.Daniël Riiciardo (Red Bull)                      1'11"786

    02. Max Verstappen (Red Bull)                    1'11"787

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                      1'12"023

    04. Kimi Räikkönen (Ferarri)                       1'12"142

    05. Lewis Hamilton (Mercedes)                   1'12"273

    11. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)    1'12"874

    26-05-2018 om 15:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BERNIE ECCLESTONE: JEAN TODT VERWAARLOOST DE F1.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bernie Ecclestone (87) kijkt met heimwee terug op de 66-jarige historie van de Formule 1. In die tijdspanne heeft hij meer dan veertig jaar de hoogste autosportdiscipline tot het niveau gebracht waar ze nu is. Al dreigen de nieuwe eigenaars, het Amerikaanse Liberty Media, de sport van een technisch hoogstaand gegeven naar eenheidsworst te brengen. Dat zullen ze doen nadat in 2020 - straks dus - de Concorde Accoorden zullen komen te vervallen met de Fédération Internationale de l'Automobile. De FIA is nog altijd de eigenaar van de sport, stelt het reglement op, en viert ieder jaar de wereldkampioen in Parijs.

    Jean Todt, zeven jaar in de Schumachertijd teambaas en ceo van Ferrari, wordt een dagje ouder en ziet er tegenop om die lange vermoeiende verplaatsingen naar de GP's te doen waar alleen maar kakelende mensen rondlopen. Hoe holler hoe meer verbale klank. Onlangs moet koersdirecteur Charles Whiting hebben gezegd: "Als de dames en heren even hun mond willen houden, kan u het geraas van de motoren horen."

    Mogelijk als grap. Maar de vooral technische leegte die in de verslaggeving rond de F1 gebeurt is bedroevend. Dat vindt ook Jean Todt, maar verwijst dan naar de Formula E. Het eenzitterkampioenschap voor puur elektrische auto's waarin veel prominente merken aanwezig zijn. Het vervolg en waarom Bernie Ecclestone het niet kan opbrengen de Formula E hoog in te schatten, dat leest u morgen verder. Vooralsnog zijn er morgenochtend nog de derde vrije trainingen voor de GP van Monaco. (Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    Renault domineerde al 3 jaar de Formule E i25518.jpg (365 KB)   

    25-05-2018 om 22:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RICCIARDO - RED BULL - BLIJFT BOVENAAN DE TIMETABLES IN FP2 IN MONACO

    Max Verstappen zou zich met 1'12"071 weerom aan de spits rijden van de tijdkolommen. Er werd een rode vlag gegeven voor een putdeksel dat in de weg loskwam. In het verleden heeft ook Rubens Barrichello dat meegemaakt in Monaco. Nadat Charlie Withing de baan had gecontroleerd en "groen" gegeven, kwam Daniël Ricciardo opzetten. Zijn "truuk" bestond erin met een minimum aan benzine, en dus gewicht, een acrobatentoer te maken in het Prinsdom. Vanochtend al, en nu weer in de FP2.

    Stoffel Vandoorne reed zich verdienstelijk naar een achtste plaats, evenwel op hypersofts waarmee je maar enkele ronden kunt afwerken. De derde vrije oefeningen worden zaterdagochtend gereden en de kwalificaties in de namiddag. Zondag start de GP van Monaco om 15.30 uur, zodat veel Amerikanen kunnen meegenieten. Al staat Lewis Hamilton op de voorlopige vierde plaats, hij geniet nu al van de "gridgirls". De nieuwe eigenaars van de F1, Liberty Media, hebben Monaco die niet kunnen onthouden. En velen zien met hem dat zoiets goed is. (Walter Rombauts)

    01. Daniël Ricciardo (Red Bull)                1'11"841

    02. Max Verstappen (Red Bull)                1'12"035

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                  1'12"413

    04. Lewis Hamilton (Mercedes)                1'12"536

    05. Kimi Räikkönen (Ferrari)                    1'12"543

    08. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) 1'13"077

                      

    24-05-2018 om 21:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RICCIARDO SNOEPT SNELSTE CHRONO AF VAN VERSTAPPEN IN MONACO

    De Nederlander Max Verstappen heeft lange tijd de eerste vrije oefeningen van de GP van Monaco beheerst. Na iets meer dan een halfuur nam zijn ploegmaat Daniël Ricciardo over. Nipt. Hun teamduel belooft voor de FP2 deze namiddag. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton nam genoegen met een derde tijd. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) bezet de...vijftiende plaats. Hij heeft beloofd het straks beter te doen. (wr)

    01. Daniël Ricciardo (Red Bull)                        1'12"126

    02. Max Verstappen (Red Bull)                        1'12"280

    03. Lewis Hamilton (Mercedes)                        1'12"480

    04. Sebastien Vettel (Ferrari)                          1'13"041

    05. Kimi Räikkönen (Ferrari)                           1'13"066

    24-05-2018 om 15:37 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA KOMT STERK DOOR DE DIESELSTORM MET 1.8 SKYACTIV IN NIEUWE 3-SERIE

    Naar verluidt, maar niet echt te conroleren, zou Bosch een middel gevonden hebben om de dieselmotor verder te zuiveren van de gewraakte NOx (stikstofoxyde) die inderdaad heus giftig is. Al een hele poos zien automobilisten al "Ad Blue" langs de weg. In concreto amoniak, maar met een elegantere naam. De roetfilters verbranden niet alle Nox, maar toch 75%. Voor de politiek is het niet genoeg, voor de autoindustrie is het een helletocht. Het belet Mazda Motor Corporation in Hiroshima echter niet om door te gaan met Diesel. Het moet gezegd dat Mazda niet klaar is met de elektrische auto maar alles in de kast heeft voor een waterstofversie. Deze zal het uiteindelijk halen van de EV.

    Terug naar die nieuwe Mazda 3. Die herbergt een 1.8 liter SkyActiv-D (Diesel) en heeft volgens de constructeurs al alles wat de nieuwe 6d-temp-emmissienormen vereisen. Daar bovenop heeft "de nieuwe" al de "RDE" aan boord. Dat staat voor Real Drive Emission. Het zijn allemaal verdiensten die het rijplezier niet in de weg staan. Naast de speciale zuiger"koppen" (vroeger sprak men van zuigerbodems...), betere injectoren is voor de consument alleen maar rijplezier weggelegd. Dat puurt de bezitter uit een héél soepel koppel dat omzeggens over het hele toerentalbereik beschikbaar is. Bij het instappen valt de Nappa-lederbekleding op, de verwennede uitrusting, ook heeft men dan al de nieuwe achterlichtblokken en het "opgewaardeerde" radiatorrooster gezien. Alleen na betaling wegrijden rest er nog. Geen reklame.(Walter Rombauts/Foto:Mazda)

    18-05-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE WON 24 UREN VAN DE NÜRBURGRING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De F1 heeft het weekend benomen, maar natuurlijk is er naast dit buitenaards spel ook nog andere autosport. Zo zijn gisteren de "24 Uren van de Nürburgring" gereden. De "oude" Ring wel te verstaan waarop F1-monument Niki Lauda op 1 augustus 1971 zijn verschrikkelijk ongeval heeft gehad in een Ferrari op de plaats "Bergwerk". Nadien kwam de Ring in vraag te staan - onder druk van o.a. Sir Jackie Stewart - en werd die voor de F1 afgevoerd.

    Maar de "24 Uren van de Nürburgring" verzamelt het kruim van de GT's. Gisteren wonnen Richard Lietz, Patrick Pilet, Fréderic Malkowiecki en Nick Tandy in een Porsche 911 GT3 R de beruchte race voor het oog van zo'n 200.000 toeschouwers. De race brengt 148 auto's en 500 piloten in actie op wat een bedevaartplaats van de autosport kan worden genoemd. Met de "Karrusel"-bocht, één van de markantste plaatsen in de Groene Hel, is het  22,8 km lange cirrcuit een ongeziene uitdaging die in 176 bochten ligt. Het bovengenoemde viertal met respectievelijk Oostenrijkse, Franse en Britse nationaliteit bestuurden de Porsche 911 GT3 R van het Manthey-Racing team.

    Het is sinds 2011 de eerste maal dat Porsche zijn naam weer op de erelijst plaatst, maar totaal vermeldt die lange lijst al twaalf zeges voor het merk. Porsche werkt ook aan een Formule 1 wagen om in 2021 weer te komen in de Formule 1. Dat is het eerste jaar waarin de befaamde "Concorde-Accoorden" vervallen. Vanaf dat jaar willen de nieuwe eigenaars van de F1 een herverdeling doen van de prijzenpot die is verbonden aan de prestaties in het Constructeurskampioenschap.

    Een nieuwe dimensie in de F1, met ook herziene éénzitterconcepten. Op zijn Amerikaans zoals het er nu uit ziet. Belangrijk voor alle constructeurs, want de Amerikaanse markt is een lokkertje. Dat hopen vooral Liberty Media die zullen pogen meerdere constructeurs naar de F1 te brengen. De huidigen, Mercedes, Ferrari (Fiat), Renault en Honda, die 20 auto's in lijn brengen, volstaan volgens hen in aantal niet. Wel in kwaliteit. Dat laatste woord wil Porsche in de F1 opnieuw waarmaken. Minstens zoals gisteren op de Nürburgring. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)

    14-05-2018 om 14:37 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON WINT 64STE KEER, VERSTAPPEN DERDE, VANDOORNE OPGAVE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft met de GP van Spanje zijn 64ste zege behaald. Hij versterkt nog zijn leiderspositie in de voorlopige stand voor het WK ten nadele van Vettel die vierde werd. In de start hielden de "groten" zich aan enig "gentlemens' agreement" en raakte iedereen zonder carrosseriescheuren door de eerste bocht. Maar d'r was zowaar de Fransman Romain Grosjean die met de Haas uit de derde bocht reed, en terug op de baan kwam in een dolle spin. Daarmee knokte hij Nico Hülkenberg (Renault) en de Sauber van Pierre Gasly uit het spel. Romain Grosjean begint een kwalijke reputatie te krijgen.

    Over Max Verstappen durft men al iets minder in beschuldigende termen te spreken. De Red Bull-coureur reed door bandenwissels een poos aan de leiding. In zijn verbetenheid raakte tijdens een onbeduidend inhaalmaneuver van Lance Stroll (Williams), beschadigde daarbij de linkerkant van de vleugel maar reed toch in stijl verder.Sebastien Vettel (Ferrari) die achter Max Verstappen trachtte in te halen lukte daar niet in. Of misschien wou hij zich niet meer met de Nederlander meten omwille van de risico's die Max toch nog altijd met zich brengt. Ook stelde Vettel daarmee zekere WK-punten zeker, wetende dat Ferrari t.a.v. Mercedes een onjuiste bandenstrategie uitdokterde.

    De safetycar was dus al ronde 1 uit en bleef zes toeren op de baan. Toen de groene vlag werd gezwaaid reed Lewis Hamilton als door engelen gedragen van de rest weg. Valtteri Bottas bleef verre van hem rijden, Verstappen was met zijn bandenwissel naar mediums ook wat achteruit geslagen maar lukte toch in een podium. Een grootheid als Kimi Räikkönen zag die eer aan zich voorbij gaan door motorpech, Stoffel Vandoorne werd verraden door zijn versnellingsbak. Zo stond Esteban Ocon met de Forca India ook aan de kant - dit keer virtuele safety car - en de rest is wezenlijk onbelangrijk.

    Voor de Spanjaarden natuurlijk wel dat de twee, Carlos Sainz en Fernando Alonso in de punten eindigden. De volgende ontmoeting tussen de "extra-terrestres" is de GP van Monaco. De meest moeilijke, de meest mondaine, de meest gevulde met champagne, mooie vrouwen en bakken geld. Alleen moeten de dames sinds de Israëlische overwinning in het Eurosongfestival wel weten dat ook die rijke jongens daar niet altijd een "toy" voor hen zijn. Dat heeft de "MeToo"-beweging op gang gebracht. Er bestaat namelijk ook een mannelijke "Metoo"-lijst. Terug naar de middeleeuwen. Maar niet in Monaco. Hamilton leidt met 95 punten voor Vettel met 78. Tot in Monaco. (Walter Romabust/Foto's:Mercedes en Renault)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)

    02. Valtteri Bottas (Mercedes)

    03. Max Verstappen (Red Bull)

    04. Sebastien Vettel (Ferrari)

    05. Daniël Ricciardo (Red Bull)

    06. Kevin Magnussen (Haas)

    07. Carlos Sainz jr (Renault)

    08. Fernando Alonso (Mc Laren-Renault)

    09. Sergio Perez (Force India-Mercedes)

    10. Charles Leclerc (Sauber)

    13-05-2018 om 18:47 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON WEEROM IN POLE VOOR BOTTAS, VANDOORNE ELFDE

    Lewis Hamilton vertrekt morgen in "pole" voor de GP van Spanje. Niet helemaal ontspannen omdat zijn Mercedes-ploegmaat in zijn schaduw op de tweede plaats staat. Niet om de viervoudige wereldkampioen te bufferen voor de concurrentie Vettel en Räikkönen in de Ferraris. Integendeel de intentie van de Fin is bekend: Hamilton verslaan. Noch min nog meer. Dat is het startgegeven voor morgen.

    Pijnlijk is te zien dat Nico Hülkenberg door een ondermaatse auto niet door de Q3 raakte en op de 16de plaats start. Gelukkig zal Renault er niet mee zijn. Het is bovendien raar dat de constructeur die 120 jaar geschiedenis-bepalend was, de top niet sneller bijbeent. Ongetwijfeld komt daar snel verandering in, anders zou Renault niet meer Renault zijn. 

    Max Verstappen (Red Bull) staat op de vijfde plaats, als het zwaard van Damocles op al wie voor hem staat. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) werd elfde. Met wat uitvallers rijdt hij morgen in de punten. Hetzelfde geldt voor Alonso die achtste werd. Maar die rijdt dan al wel voor eigen publiek voor een podium. (Walter Rombauts)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                   1'16"173

    02. Valtteri Bottas (Mercedes)                    1'16"213

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                     1'16"305

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                      1'16"612

    05. Max Verstappen (Red Bull)                   1'16"816

    11. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)   1'18"323

    12-05-2018 om 16:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON HEERSER IN FP3, VANDOORNE VEERTIENDE

    Een bliksemduel tussen Valtteri Bottas en Lewis Hamilton in hun Mercedessen animeerde de laatste vrije trainingen in Barcelona. Even strooide Sebastien Vettel roet in het snelheidsbord, maar nam met het oog op de kwalificaties straks genoegen met een derde tijd. De supersoft zullen dan het mooie - bewolkte - weer uitmaken. Vandaag bieden deze zachte rubbers meer grip dan gisteren. "Mediums" zijn de hardste compound die Pirelli voor de vijfde GP van het seizoen ter beschikking stelt.

    Markant waren de Haas-Brothers, Kevin Magnussen en Romain Grosjean die hun Amerikaanse bolides met Ferrari-motor lieten aansluiten bij de topdrie. De Renaultjongens Hülkenberg en Sainz blijven hangen in de middenmoot. Brian Hartley knalde zijn Toro Rosso-Honda naar het eind van de sessie toe nog op de muur in de snelle bocht 9. De vraag is of de mecaniciens de bolide weer rijklaar krijgen tegen de kwalificaties. Het was een ernstige impact. Rode vlag en knaldokter erbij.

    Bij het wegtakelen van de auto vielen de brokken van de Toro Rosso. Honda op de flank bleef overeind en ook "Halo", Hallo autocoureurs, willen jullie met een ouderwetse gespleten voorruit blijven rijden ? Of is er moed genoeg in dat moeilijke F1-vak om zéér berekende risico's te nemen ? De échte groten deden jullie dat voor. Die verdienden ook niet die valiezen dollars. Juan Manuel Fangio reed in 1954 zijn eerste race voor Mercedes voor - omgerekend - nu €1500. Hij was toen al wereldkampioen...

    Ah ja, Stoffel Vandoorne bezet in de FP3 de 14de plaats. Het kan een troost zijn dat de in Hasselt geboren Max Verstappen ook slechts 12de is. Maar bij de Nederlander die in Spanje zijn eerste GP-zege boekte in 2016 is dat een accuut autoprobleem. Voor Stoffel is dat door de manke Mc Laren-Renault spijtig geneg chronish. De GP van Spanje wordt morgen over 66 ronden van 4,655 km gereden. De inzet is naast de overwinning ook de leiding in de WK-stand waarin Lewis Hamilton nu nipt leidt tegenover Sebastien Vettel.(Walter Rombauts)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                      1'17"281

    02. Valtteri Bottas (Mercedes)                       1'17"294

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                        1'17"550

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                         1'17"581

    05. Daniël Ricciardo (Red Bull)                      1'17"981

    14. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)      1'19"236

    12-05-2018 om 14:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON PIKT SNELSTE TIJD IN FP2, VANDOORNE NEGENDE

    De tweede vrije oefensessie in Barcelona met het oog op de GP van Spanje heeft alleen regerend wereldkampioen Lewis Hamilton geaccentueerd. Hij pikte met 1'18"259 de snelste tijd weg voor Daniël Ricciardo. Die leek na zijn opdoffer van vanochtend ei zo na in staat om zich bovenaan de tabellen te plaatsen. In ieder geval bleef de Australiër nipt voor zijn teamgenoot Max Verstappen. Onze Stoffel Vandoorne kwam laat op de baan en plaatste zich negende. Beter in de Mc-Laren-Renault dan hun motorleverancier zelf, want Nico Hülkenberg en Carlos Sainz raken maar niet los uit het middenveld om aan te sluiten bij de top drie: Mercedes, Ferrari en Redbull...Deze laatste weerom aangedreven door diezelfde V6 Turbo Hybrid van Renault.

    Figuranten waren er in de namiddag genoeg. Grosjean (Haas) opende de reeks in de grindbak, Frans talent Charles Leclerc (Sauber) deed hem achterna. Het deed geen afbreuk echter aan zijn jonge belofte. F1-icoon Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, schoof ook de zandbak in. Jolijt alom. Kimi werd gevraagd zijn motor te sparen en processie-gewijs naar de pits te komen. Motorprobleem. Stoffel Vandoorne deed beter dan Fernando Alonso. Het zij andermaal gezegd: die vrije oefeningen dienen om uit te proberen, om de concurrentie eventueel op een verkeerd been te zetten. Morgen, na de derde vrije oefeningen, als al meer in race-configuratie verschijnt, zijn de verschillen te analyseren voor de race van zondag. De "pole" zal fel worden betwist. Een Nederlander hunkert ernaar. Hij won hier zijn eerste GP: Max Verstappen. Met hem héél Nederland, anders ingesteld dan Belgen. (Walter Rombauts)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                                   1'18"259

    02. Daniël Ricciardo (Red Bull)                                    + 0,133

    03. Max Verstappen (Red Bull)                                    + 0,274

    04. Sebastien Vettel (Ferrari)                                      + 0,326

    05. Valtteri Bottas (Mercedes)                                     + 0,362

    09. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)                    + 0,1"463

    11-05-2018 om 23:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VALTTERI BOTTAS SNELLER DAN HAMILTON IN FP1 IN BARCELONA

    De Fin Valtteri Bottas heeft in zijn Mercedes de eerste vrije oefeningen van de GP van Spanje in Barcelona gedomineerd. Hij beduidend sneller dan ploegmaat en viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De "Free Practice 1" werd gekenmerkt door een schuiver van Vettel, een harde knal tegen de muur van Daniël Ricciardo (Red Bull), dit na 35' training in bocht 4.  Voorvleugel en linker wielophanging naar de bliksem. Daarvoor werd een Virtuele Safety Car (VSC) gesignaleerd. De meesten gingen dan de pits in. Bij "groen" hernam de meute maar wat ook werd geprobeerd, de Fin bleef aan de spits.

    De Pool Robert Kubica die heroptrad in een Williams, maakt ook een spin in bocht 13 en raakte op die manier slecht negentiende. Stoffel Vandoorne zette de Mc Laren-met-nieuwe-neus op de negende plaats. De meeste obstakels voor de coureurs waren het zoeken naar een evenwicht in grip, terwijl de stevige wind voor enig opletten zorgde op de lange rechte lijn. Om 15 uur wordt FP2 gereden. Alles is nog mogelijk. Want altijd is die eerste dag een uitvissen naar wat kan. Morgen in FP3 en natuurlijk in de daaropvolgende kwalificaties is "spielerei" gedaan en wordt het zeer ernstig voor de "pole". Wie ? (Walter Rombauts)

    01. Valtteri Bottas (Mercedes)                                1'18"148 over 4,655km

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)                               1'18"997

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                                 1'19"098

    04. Max Verstappen (Red Bull)                               1'19"178

    05. Kimi Räikkönen (Ferrari)                                  1'19"499

    09. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault)               1'20"083

    19. Robert Kubica (Williams)                                  1'21"510

    11-05-2018 om 12:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DR.HELMUT MARKO: GEEN TEAMORDERS, WEL GEZOND VERSTAND GEVRAAGD

    Dr. Helmut Marko die het voor het zeggen heeft bij Red Bull, heeft een goed gesprek gehad met Max Verstappen en Daniël Ricciardo samen. De conclusie ervan is dat Red Bull - met Renaultmotoren - de twee piloten verder tegen elkaar zal laten racen. Alleen is hun uitdrukkelijk gevraagd om het verstand te laten primeren en het team niet in de vernieling te koersen.

    Tussen de regels door kan wel worden verstaan dat als een herhaling van Baku nog maar dreigt, het team wél zal ingrijpen. Tenslotte rijdt Red Bull ook voor de constructeurstitel. In die optiek zijn in Azerbeidzjan veel kostelijke punten verloren gegaan. Morgenochtend om 11 uur, onze tijd, beginnen de eerste vrije oefeningen met het oog op de GP van Spanje die zondag wordt gereden in Catalonië.(Walter Rombauts)

    10-05-2018 om 11:47 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN SPANJE MET NIEUWE UITLAAT-REGELS VOOR 2019...

    Vrijdag begint de GP van Spanje in Barcelona met de eerste vrije trainingen. Buiten dat de vijfde race al, een trio-gevecht op de affiche plaatst van Ferrari-Mercedes-Red Bull, is er ook de inleiding naar het nieuwe uitlaatreglement dat in 2019 in voege treedt. Meer bepaald of die zich achter dan wel voor de achtervleugel mag positioneren. En op welke hoogte. Op het eerste gezicht is het een detail, maar de concurrentie van Ferrari in het algemeen keek met argusogen naar een derde knop op het stuurwiel van Vettel's Ferrari.

    Die zou in de bochten de uitlaatgassen die met een kinetische snelheid van 600 km/h de motor verlaten de "downforce" achteraan héél gunstig kunnen beïnvloeden. Het vermoeden werd door de FIA ernstig genomen en nu is die uitlaatkwestie herzien en zal in een nieuw reglement worden gegoten. Allemaal details, zelfs het huidige WK F1, net als die van 2019 en 2020. In dat laatste jaar eindigen de Concorde-Accoorden en heeft de nieuwe eigenaar, het Amerikaanse Liberty Media, de vrije hand een heuse nieuwe F1 te creëren. Ross Brawn is daar al mee bezig. Ferarri brengt nu vrijdag eerste achteruitkijkspiegels op de "Halo-beugel" en Mc Laren heeft de veelbesproken nieuwe neus. Ook al niet echt mooi.

    Voor de Amerikanen is "erbij zijn" belangrijker dan kostenverslindende nieuwe technologie toepassen (bv. zoals nu de hybrid-F1). Dus zullen de bolides in dat nieuwe tijdperk eenvoudiger zijn, minder vleugelwerk, eenheidsmotoren, meer spektakel en minder vernuft dan in de historische F1 sinds 1950 aanwezig was. Vrijdag is dat allemaal even vergeten want dan juichen de Spanjaarden - zeker zondag - Fernando Alonso toe die in een Toyota TS050 Hybrid de "Zes Uren van Spa" won en zich voorbereidt op de 24 Uren van Le Mans (16-17 juni 2018). Ook Carlos Sainz jr koestert zich voor eigen publiek. Renault zal zijn contract verlengen voor 2019. Vrijdag kijken, zaterdag ook voor de "pole" en zondag voor wie de WK-stand opnieuw verandert; Hamilton, Vettel of een derde.... Raïkkönen ? (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)

    09-05-2018 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!