Vanaf september 2018 gaan de nieuwe WLTP-normen in. Ze zijn strenger en "realistischer" dan de vorige NEDC (New European Driving Cycle) die vooral door het zogenaamde dieselschandaal van Volkswagen onder vuur was komen te liggen. Porsche - bijvoorbeeld - maakt tot oktober geen wagens meer. Dus wie vandaag een "auto-object" koopt moet St.Niklaas 2018 of zelfs Drie Koningen 2019 tegemoet zien om zijn betrachting ingevuld te zien.. Veel parallelinvoerders - van zowat alle merken - hebben grote stocks aangelegd om nog de vorige normwagens te kunnen verkopen. WLTP staat voor "Worldwide Light Vehicle Test Procedure".
Mazda zegt klaar te zijn voor de nabije toekomst. Alle nieuwe wagens die bij de fabriek worden besteld zullen worden gecertificeerd volgens de nieuwe Euro 6d TEMP-norm, mét inbegrip van de WLTP-norm. Ook de RDE-test (Real Driving Emissions) op de weg is in iedere Mazda ingebakken die nu via het officiële dealersnet wordt verkocht. Omdat Mazda ruim een jaar voor de nieuwe norm van kracht wordt zijn modellengamma al heeft aangepast kunnen de eerste Mazda's met Euro 6d TEMP-norm al vanaf juli worden aan de man of vrouw gebracht.
Mazda wil met een creatieve benadering aantonen dat "schone emissies" zowel voor de Otto- als Dieselmotor ook zonder complexe en dus ook kostelijke uitlaatgas-nabehandelingssystemen kunnen. Zo beantwoorden de direct ingespoten SkyActiv-G benzinemotoren van 1,5 - 2,0 en 2,5 liter aan de nieuwe Europese Euro 6d TEMP-normen zonder dat ze daar een roetfilter voor nodig hebben. De technici van de Japanner zijn er in geslaagd om enkel met motoraanpassingen aan de nieuwe RDE-normen te voldoen. Zonder die filter blijft de PM (partikel massa) binnen de gestelde normen.
Anderzijds is aan de 2,2 SkyActiv-D een SRC-katalysator (Selective Catalyc Reduction) gekoppeld om aan de normen te voldoen inzake NOx (stikstofoxyden) te voldoen. Voor de 1,8 SkyActiv-D volstaat de NOx-katalysator. Maar laat ons eens kijken naar de SkyActiv-G benzinemotoren, de Otto-krachtbronnen dus. Ze kenmerken zich door een heel hoge compressieverhoudinhg en bijzondere verbrandingsgeometrie. Dat laatste wil zeggen dat het lucht/benzine-mengsel een gelijkmatig verbrandingsfront heeft en in samenwerking met de vorm van de zuigerbodem een zo compleet mogelijke verbranding geeft.
Die is nuttig voor een minimaal verbruik bij iedere gasklepstand, maar ook om de roetuitstoot (die ook in benzineverbranding zit) zo miniem mogelijk te houden. Hulpmiddelen daartoe zijn o.a. een hoge inspuitdruk van de brandstof (+1600 bar), een beter koelsysteem en een algemene daling van de interne wrijving. Mogelijk door gebruik te maken van ijzerkoolstoflegering die in spitsmotoren de wrijving met 50% kan verminderen. Dus op papier een schot in de roos voor Mazda die daarmee de WLTP-normen inwilligt.
Die nieuwe normen zijn een gevolg van het "dieselschandaal" maar zijn in essentie een politiek-industriële overeenkomst waarvoor zoals altijd de consument het gelag zal betalen. De WLTP-norm is op papier ingevoerd, dit jaar in september concreet in voege en vanaf september 2019 zullen autofabrikanten geen enkele auto meer mogen verkopen die niet aan deze en de RDE-norm voldoet. Vandaag kan men nog stockwagens kopen bij alle merken. Wie dat doet moet weten dat hij - sorry - aftandse bazaar koopt. Afhankelijk van het merk en het prijskaartje is dat al dan niet erg.
Nu nog even die 2,2 SkyActiv-D met SCR-katalysator bekijken. Diesel dus, van Rudolf Diesel. Voor een dieselmotor heeft deze een zeer lage compressieverhouding: 14:1. De viercilinder werd al in 2012 geïntroduceerd en voldeed toen al aan de Euro 6-norm. Nu moesten er toch enkele wijzigingen gebeuren om die Euro 6d TEMP-emissienorm te halen. Verbrandingskamers kregen een andere dakvorm. De grootste van de twee beschikbare turbo's werd geëerd met een variabele geometrie, werd het beheer van de thermodynamiek verbeterd en piëzo-injectoren spuiten de brandstof in. Met de SCR-katalysator (Selective Catalyc Reduction) wordt de NOx (koolstofoxyde) teruggedrongen. Hierbij is ook geen AdBlue meer nodig wat omslachtigheid, tijd en geld uitspaart voor de gebruiker. Mazda scoort hiermee. (Walter Rombauts/Foto's:Mazda)
|