De emissie- en verbruikswaarden van de Euro 6d TEMP-norm worden bepaald volgens de nieuwe "Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure" (WLTP). Die nieuwe testcyclus, als gevolg van het dieselschandaal, vervangt de oude NEDC (New European Driving Cycle) en heeft als doel om de reële verbruiks- en emissiecijfers van het dagelijks verkeer dichter te benaderen.
Dat wordt betracht door rekening te houden met parameters zoals het voertuiggewicht, de omgevingstemperatuur, de spanning en de rolweerstand van de banden. Eigenlijk zou er ook de luchtweerstand en het volgeladen gewicht moeten worden bijgeteld, maar dat is men blijkbaar vergeten.
Wél heeft de WLTP-cyclus een langere tijdsduur en wordt rekening gehouden met een gemiddelde- en topsnelheid. Precies zoals de NEDC-cyclus wordt de WLTP-cyclus uitgevoerd op de testbank om een eenvoudige vergelijking tussen de verschillende voertuigen mogelijk te maken. De Euro 6d TEMP-norm voorziet tegen 2019 ook daadwerkelijke wegtesten die de RDE-normen zullen bepalen. RDE staat voor "Real Driving Emission". Deze zal bij middel van draconisch uitziende instrumenten op de achtersteven van een auto vanaf september de schadelijke uitstoot in het echte wegverkeer meten. (Walter Rombauts)
|