In afwezigheid van de Porsche-fabriek heeft Toyota uit Nagoya in Japan dit jaar een unieke kans om als tweede Japanse merk de 24 Uren van Le Mans te winnen. De TS050 is een Hybrid-auto en ingedeeld in de LMP1-klasse. Voor atmosferische krachtbronnen geldt daarin geen enkele beperking in cilinderinhoud. Het maximum vermogen van de Hybrid's wordt door het LM-reglement beperkt tot 1000 pk. Bovendien mag een Hybrid niet meer dan twee energie-recupererende systemen aan boord hebben.
De brandstoftank heeft 48 liter inhoud en er is niet permanente vierwielaandrijving. Doordat de elektrische motor in de bochten ook de voorwielen aandrijft is de wegligging beter. De banden kunnen een grotere zijdelingse druk opvangen. Het motorkoppel gedeeld door vier zeg maar.
Uitgerekend omwille van de gesofistikeerdheid van de Toyota TS050 is de bolide die 878 kg weegt veel brozer. Een stoere niet-hybride die met 73 liter tankinhoud en alleen achterwielaandrijving heeft is de uithoudingsfactor groter. Bovendien kan het gewicht worden beperkt tot 833 kg. De Toyota's zijn op dit moment superieur. Maar de Rebellion's zijn betrouwbaar. Ware André Lotterer niet in de eerste bocht op de BR Engineering BR1-AER gereden, was hij en ploegmaats Bruno Senna en Neel Jani mogelijk zelfs leider. Zoniet de directe schaduw van de Toyota's. De nacht brengt raad wordt gezegd.
De ingenieurs van Toyota houden in ieder geval hun hart vast. Vorig jaar verloor hun techniek in de laatste bocht de etmaalrace ten gunste van Porsche... Nu zijn ze alleenheerser, maar speelbal van duistere technische krachten, die nog niet helemaal beheersbaar zijn. Vraag het maar aan Prius-eigenaars, of aan Fernando Alonso die in de F1 zoals iedereen daarin sinds 2014 ook de V6 Turbo Hybrid als aandrijving heeft. Dat is dé grote uitdaging van Le Mans. Vooral komende nacht.
En de "tripple crown" van Alonso ? Naar mijn bescheiden mening nog veraf. Tweemaal wereldkampioen F1 (2005-2006) met een dubieuze tweede titel (crashgate in Singapore...), Indianapolis niet beëindigd (technische pech). Kortom de Spanjaard stelt zich zichzelf iets te groot voor. Al is hij een steengoed autocoureur voor wie verkeerde merkenkeuzes zware gevolgen heeft gehad. Maar de zege in Le Mans is hem gegund. (Walter Rombauts)
|