TOYOTA TS050 HYBRID MET ALONSO AAN BOORD SNELST IN LE MANS
Het gaat nog maar over een eerste kennismaking met het asfalt voor de 86ste 24 Uren van Le Mans die op 16 en 17 juni worden gereden. Er werden flinke brokken gemaakt, de safetycar moest vaak buiten, maar alles liep zonder persoonlijke verwondingen af. De Toyota TS050 die klokte de snelste tijd in LMP1 - en dus de snelste totaaltijd - met 3'19"066. Het was Fernando Alonso die zijn eigen besttijd van 's ochtends scherper zette.
Toch wist een Rebellion-Gibson zich tussen de twee Toyota's te splitsen in 3'19"680. Behalve de publicitaire waarden van het plaatje krijgt Toyota tijdens de etmaalrace toch dreigende concurrentie van dat Zwitserse team. In de LMP2 reed de Oreca 07 - Gibson de snelste chrono in 3'27"228 dank zij de Fransman Nathanaël Berthon, en in de GTE Pro was dat een Porsche 911 RSR in 3'52"647. In de GTE-Am was het een Dempsey Proton met 3'55"551. Daarmee hebben de 60 ingeschreven auto's hun "Journée Test" afgerond. Nu uitkijken naar de kwalificaties op 13 juni om 22 uur tot middernacht... Wellicht zal in pure snelheid Toyota vooraan blijven. Maar over een etmaal...(Walter Rombauts/foto:ACO)
ALONSO - TOYOTA TS050 HYBRID - SNELT IN EERSTE HALVE DAG IN LE MANS
Met nog een uur te rijden werd "La Journée Test" in Le Mans onderbroken door een rode vlag. Die werd veroorzaakt door Marco Sörensen die zijn Aston Martin niet in de hand hield. Toen al had de Spanjaard Fernando Alonso zich in de Toyota TS050 Hybrid trainingsnelst getoond met 3'21"468. Min of meer verwacht natuurlijk. Niet verwacht was dat de Rebellion in handen van de Fransman Thomas Laurent zich als een wig tussen de twee Toyota's zou drijven.
Tussen de drie leiders om de chrono-eer vandaag is slechts 1" verschil. Op dit ogneblik zijn de auto's weer op de baan voor nog vier uur. Fernando Alonso won de "Zes Uren van Spa" j.l. en heeft de adrenaline in zich om ook de 24 Uren van Le Mans te winnen op 17 en 18 juni a.s. Maar met het Zwitserse Rebellionteam zal toch rekening moeten worden gehouden, want dat team was ook in Spa al heel sterk.(Walter Rombauts/Foto: ACO)
ACO WIL TERUG NAAR FORMULE SILHOUETTE, IN CONCRETO NAAR HERKENBARE AUTOS
Zondag wordt in Le Mans de testdag gereden met het oog op de 24 Uren van Le Mans die op 16 en 17 juni a.s. met start om 15 uur wordt gereden. Die "La Journée Test" heeft als achterliggende bedoeling vooral degenen die nog nooit in La Sarthe het circuit bereden, daarmee kennis te laten maken. Voor de race zelf is Toyota met de TS050 Hybrid zowat het enige "zwaargewicht" in de LMP1. De Japanse constructeur jaagt al jàààren een zege na, net zoals Nissan destijds. Maar tot nu toe is Mazda de enige Japanse auto die de legendarische race heeft gewonnen. In 1991.
Van het Zwitserse Rebellion-team dat in de jongste Zes Uren van Francorchamps (6 mei) een sterke indruk liet, wordt in Le Mans veel verwacht. Toyota draagt met de TS050 een Hybrid-systeem in zich. Principieel is de werking daarvan exact dezelfde als in de - miskende - Prius van het Japanse merk uit Nagoya. Verder blijven Audi (Dieselschandaal), Porsche (wegens kostenbesparing daarvan) en andere zwaargewichten weg. Nu is een WEC seizoen €200 miljoen waard. Net als nieuwe F1 eigenaar Liberty Media wil ook de F1 in 2021 al hebben "vereenvoudigd", zal ook de 'l Automobile Club de 'l Ouest die sinds 1923 de etmaalrace organiseert, ook zij willen in samenspraak met de FIA een budget-terugdringing van die orde naar €30 miljoen. Maar...
Met in tegenstelling van de F1 een waarborg dat de technische innoviteit die Le Mans altijd - met de nadruk op altijd - blijft bestaan. Nuchtere geesten beseffen direct dat een wens om terug te keren naar de "Formule Silhouette", de tijd van de Porsche's 934, een meer dan embryonale wens is. Auto's die gelijken op de modellen in de showroom. Aston Martin begint daar nu mee. Mercedes kan bijna niet anders dan volgen. Ferrari, Maserati e.a. Mc Laren's. Le Mans-bolides in straatversie. Herkenbare merken. Dat is de volgende stap in Le Mans. Zondag afwachten of Toyota de snelste tijd neerzet. Met Fernando Alonso is daar wel kans voor. (Walter Rombauts/Foto's:ACO, Mazda en wr)
WAT DE NIEUWE WLTP-NORM NU PRECIES IN DE PRAKTIJK IS
De emissie- en verbruikswaarden van de Euro 6d TEMP-norm worden bepaald volgens de nieuwe "Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure" (WLTP). Die nieuwe testcyclus, als gevolg van het dieselschandaal, vervangt de oude NEDC (New European Driving Cycle) en heeft als doel om de reële verbruiks- en emissiecijfers van het dagelijks verkeer dichter te benaderen.
Dat wordt betracht door rekening te houden met parameters zoals het voertuiggewicht, de omgevingstemperatuur, de spanning en de rolweerstand van de banden. Eigenlijk zou er ook de luchtweerstand en het volgeladen gewicht moeten worden bijgeteld, maar dat is men blijkbaar vergeten.
Wél heeft de WLTP-cyclus een langere tijdsduur en wordt rekening gehouden met een gemiddelde- en topsnelheid. Precies zoals de NEDC-cyclus wordt de WLTP-cyclus uitgevoerd op de testbank om een eenvoudige vergelijking tussen de verschillende voertuigen mogelijk te maken. De Euro 6d TEMP-norm voorziet tegen 2019 ook daadwerkelijke wegtesten die de RDE-normen zullen bepalen. RDE staat voor "Real Driving Emission". Deze zal bij middel van draconisch uitziende instrumenten op de achtersteven van een auto vanaf september de schadelijke uitstoot in het echte wegverkeer meten. (Walter Rombauts)
DIRK VERMEERSCH: I WILL DRINK THE WINE, THE BEST GT-RHÔNE WINE
Omdat Dirk Vermeersch een weldoende cocktail is van hoogstaande autosport en verfijnde wijnbouw is het niet mogelijk hier zijn levensverhaal in één keer te vertellen. Walter's Auto Cahiers onderneemt een poging vanaf 5 juni om deze pientere Belg, zakenman en ondernemer in Suze-la-Rousse in Frankrijk in drie afleveringen te vervatten. 1. Autosportkeizerrijk, 2. Industrieel autoleven en 3. Succes als wijnbouwer in de Rhônestreek. Dirk durfde eigenlijk alles. Naar het voorbeeld van Frank Sinatra's "I will drink the Wine" koos hij altijd voor het beste tussen twee dingen. Soms vocht hij en zijn dame Hélène er hardnekkig voor.
Samen beleven ze nu de ereronde van hun leven met familie en kleinkind in La Douce France. Overmorgen begint hier het nooit volledig in te vullen profiel van iemand die het héél ver bracht. Hij won al tientallen gouden, zilveren en bronzen medailles met zijn GT-wijnen. Als uitgelezen PR-man voor zijn eigen bedrijf kent hij het spreekwoord "doe eens water bij de wijn". Maar in speciaalzaken of klasse-restaurants is dat niet het geval. De "autopiloot" met een explosief palmares en een zakelijk "instinct" koos altijd voor het beste. We trachten te vertellen tot wat dat heeft geleid.(Walter Rombauts/Foto's: Steve Van den Heuvel/Le Plan-Vermeersch/wr)
BMW BIEDT ALS EERSTE DRAADLOOS OPLADEN VAN BATTERIJ AAN
Renault heeft er in het begin van hun ZOE-model op vele autoshows al mee gesnoefd: batterij opladen via inductie. Vandaag concretiseert BMW dat in een i530 plug-in hybrid. Weliswaar nog niet direct in ons land, maar het zal niet lang duren. Het betreft een met het elektrisch net verbonden bodemplaat waarover de auto wordt gestationeerd. Eens deze in de stekker kan de batterij in 3,5 uur worden opgeladen. Gevaar voor elektrocutie is er niet omdat er een detector voor menselijke bewegingen onder de auto zit. Vele eigenaars van oplaadbare auto's zullen ernaar uitkijken. Want stekker in en stekker uit is zeker voor de verwende automobilist geen optie meer. Die karwei heeft BMW nu kunnen uitwissen. Prijskaartje is nog niet bekend.(Walter Rombauts/Foto:BMW)
MAZDA EN MET HEN NOG VELE MERKEN ZIJN KLAAR VOOR DE WLTP-NORMEN
Vanaf september 2018 gaan de nieuwe WLTP-normen in. Ze zijn strenger en "realistischer" dan de vorige NEDC (New European Driving Cycle) die vooral door het zogenaamde dieselschandaal van Volkswagen onder vuur was komen te liggen. Porsche - bijvoorbeeld - maakt tot oktober geen wagens meer. Dus wie vandaag een "auto-object" koopt moet St.Niklaas 2018 of zelfs Drie Koningen 2019 tegemoet zien om zijn betrachting ingevuld te zien.. Veel parallelinvoerders - van zowat alle merken - hebben grote stocks aangelegd om nog de vorige normwagens te kunnen verkopen. WLTP staat voor "Worldwide Light Vehicle Test Procedure".
Mazda zegt klaar te zijn voor de nabije toekomst. Alle nieuwe wagens die bij de fabriek worden besteld zullen worden gecertificeerd volgens de nieuwe Euro 6d TEMP-norm, mét inbegrip van de WLTP-norm. Ook de RDE-test (Real Driving Emissions) op de weg is in iedere Mazda ingebakken die nu via het officiële dealersnet wordt verkocht. Omdat Mazda ruim een jaar voor de nieuwe norm van kracht wordt zijn modellengamma al heeft aangepast kunnen de eerste Mazda's met Euro 6d TEMP-norm al vanaf juli worden aan de man of vrouw gebracht.
Mazda wil met een creatieve benadering aantonen dat "schone emissies" zowel voor de Otto- als Dieselmotor ook zonder complexe en dus ook kostelijke uitlaatgas-nabehandelingssystemen kunnen. Zo beantwoorden de direct ingespoten SkyActiv-G benzinemotoren van 1,5 - 2,0 en 2,5 liter aan de nieuwe Europese Euro 6d TEMP-normen zonder dat ze daar een roetfilter voor nodig hebben. De technici van de Japanner zijn er in geslaagd om enkel met motoraanpassingen aan de nieuwe RDE-normen te voldoen. Zonder die filter blijft de PM (partikel massa) binnen de gestelde normen.
Anderzijds is aan de 2,2 SkyActiv-D een SRC-katalysator (Selective Catalyc Reduction) gekoppeld om aan de normen te voldoen inzake NOx (stikstofoxyden) te voldoen. Voor de 1,8 SkyActiv-D volstaat de NOx-katalysator. Maar laat ons eens kijken naar de SkyActiv-G benzinemotoren, de Otto-krachtbronnen dus. Ze kenmerken zich door een heel hoge compressieverhoudinhg en bijzondere verbrandingsgeometrie. Dat laatste wil zeggen dat het lucht/benzine-mengsel een gelijkmatig verbrandingsfront heeft en in samenwerking met de vorm van de zuigerbodem een zo compleet mogelijke verbranding geeft.
Die is nuttig voor een minimaal verbruik bij iedere gasklepstand, maar ook om de roetuitstoot (die ook in benzineverbranding zit) zo miniem mogelijk te houden. Hulpmiddelen daartoe zijn o.a. een hoge inspuitdruk van de brandstof (+1600 bar), een beter koelsysteem en een algemene daling van de interne wrijving. Mogelijk door gebruik te maken van ijzerkoolstoflegering die in spitsmotoren de wrijving met 50% kan verminderen. Dus op papier een schot in de roos voor Mazda die daarmee de WLTP-normen inwilligt.
Die nieuwe normen zijn een gevolg van het "dieselschandaal" maar zijn in essentie een politiek-industriële overeenkomst waarvoor zoals altijd de consument het gelag zal betalen. De WLTP-norm is op papier ingevoerd, dit jaar in september concreet in voege en vanaf september 2019 zullen autofabrikanten geen enkele auto meer mogen verkopen die niet aan deze en de RDE-norm voldoet. Vandaag kan men nog stockwagens kopen bij alle merken. Wie dat doet moet weten dat hij - sorry - aftandse bazaar koopt. Afhankelijk van het merk en het prijskaartje is dat al dan niet erg.
Nu nog even die 2,2 SkyActiv-D met SCR-katalysator bekijken. Diesel dus, van Rudolf Diesel. Voor een dieselmotor heeft deze een zeer lage compressieverhouding: 14:1. De viercilinder werd al in 2012 geïntroduceerd en voldeed toen al aan de Euro 6-norm. Nu moesten er toch enkele wijzigingen gebeuren om die Euro 6d TEMP-emissienorm te halen. Verbrandingskamers kregen een andere dakvorm. De grootste van de twee beschikbare turbo's werd geëerd met een variabele geometrie, werd het beheer van de thermodynamiek verbeterd en piëzo-injectoren spuiten de brandstof in. Met de SCR-katalysator (Selective Catalyc Reduction) wordt de NOx (koolstofoxyde) teruggedrongen. Hierbij is ook geen AdBlue meer nodig wat omslachtigheid, tijd en geld uitspaart voor de gebruiker. Mazda scoort hiermee. (Walter Rombauts/Foto's:Mazda)
MAZDA VIERT 50-MILJOENSTE AUTO IN HOFU PLANT IN YAMAGUCHI, JAPAN
Mazda Motor Corporation heeft op 15 mei j.l. de 50-miljoenste van de gecumuleerde Japanse productie auto afgeleverd in de Hofu Plant nabij Hiroshima. Deze mijlpaal werd gezet na 86 jaar en 7 maanden nadat Mazda zijn eerste driewielige truck op de markt zette. We schreven toen 1931... uiteraard zette ceo Masamichi Kogai, de hele Mazda-gemeenschap in de bloemetjes. In weerwil van enigzsins een "apart" merk te zijn is het palmares van Mazda, zeker het na-oorlogse, minstens indrukwekkend.
Mazda won als eerste Japanse auto de "24 Uren van Le Mans" in 1991 met Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Nog wel met een rotary-engine. De zogenaamde erfenis van Felix Wankel die in de persoon van Kenichi Yamamotor verder werd ontwikkeld. Recent kwam Mazda ook in het nieuws met diesels die zonder "pingelen" een compressieverhouding hebben van 14:1. En zéér recent met een SkyActiv D waarvan op de autobaan twee middelste van vier cilinders kunnen afgezet worden. Dat dient het verbruik en de emissiewaarden. Mazda staat ook klaar om tegen 2020 waterstofauto's op de markt te brengen. Wellicht met een ... rotary-engine. (Walter Rombauts/Foto's: Mazda)
DERDE KEER GOEDE KEER VOOR DANIËL RICCIARDO IN GP VAN MONACO
De Australiër Daniël Ricciardo heeft in de Red Bull van start tot finish aan de leiding gereden en zeer verdiend de GP van Monaco gewonnen. De man die in 2016 door eigen team verraden werd doordat voor een pitstop de banden niet klaar lagen, werd vorig jaar wel derde maar de droom om in het Prinsdom te winnen bleef. Deze GP van Monaco - de zeventigste - beheerste hij heel het weekend. De drie vrije trainingen en de kwalificaties. Hij startte vanuit pole en bleef solied leider. Na China is dit de tweede GP-zege van hem dit seizoen.
Even kwamen er donderwolken opdagen. Niet in de Monegaskse hemel, wel in de Red Bull-familie. De Red Bull kampte met een technisch probleem. Vanuit de stand ondersteunde men de nu 28-jarige (°1 juli 1989) met raad en daad. De verkeerdelijk soms "low-profile" driver genoemd vroeg zelfs of hij zijn rijstijl moest aanpassen. "Alleen super geconcentreerd blijven. De auto wordt niet meer beter", was het koele antwoord van teambaas Christian Horner. Met een gehandicapte versnellingsbak reed de Australiër tweederde van de race naar de zege. Met in zijn spiegel de rode vlek van de Ferrari van Vettel, wiens steigeren ook verminderde. Net als Hamilton. De race was gereden.
Max Verstappen (Red Bull) vertrok op de laatste plaats en bracht - met net geen botsing - het met een dubieus inhaalmaneuver in de chicane tot de negende plaats. Verdienstelijk in de punten. Stoffel Vandoorne eindigde na een andermaal kleurloze race op de veertiende plaats. Opnieuw buiten de punten. Lando Norris, straks F2-kampioen en achttien lentes jong staat klaar om in 1919 onze landgenoot te vervangen bij Mc Laren. Lando's vader heeft dollars zat, belooft ze met koffers aan te voeren in Wokin...Iets waar Stoffel's clubje niet veel zal kunnen tegen doen. Ploegmaat Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) moest in ronde 53 voor het eerst dit seizoen opgeven wegens versnellingsbak.
Deze race was de zesde in het WK dat éénentwintig races telt. In de WK-stand blijft Lewis Hamilton aan de leiding. Met 110 punten, hetzij 14 meer dan Vettel die er 96 bijeen sprokkelde. Monaco-winnaar Daniël Ricciardo plaatst zich derde in de voorlopige stand met 72 eenheden. De Australiër herhaalde in Monaco een stunt van Michaël Schumacher in 1995 door met een "manke" auto (slechts 6 van 8 versnellingen werkten nog) toch de meest prestigieuze race van het jaar te winnen. De volgende GP is die van Canada op 10 juni a.s. (Walter Rombauts)
RICCIARDO - RED BULL - NIEUW RONDERECORD EN POLE VOOR GP VAN MONACO
De Australiër Daniël Ricciardo heeft in zijn licht onderstuurde Red Bull met 1'10"810 een nieuw absoluut ronderecord gereden en daarmee ook de "pole-position" veroverd voor de GP van Monaco F1. Omdat de mecaniciens de Red Bull van Max Verstappen de vernielde auto van vanochtend niet op tijd meer klaar kregen, kon de Belgische Nederlander vanuit de pits volgen hoe zijn tegenstrevers zonder botsen de kwalificaties afwerkten.
Pirelli stelt supersofts, ultrasofts en hypersofts ter beschikking. Een moeilijke keuze omdat hoe zachter de band is hoe sneller hij slijt. Voor de kwalificatie poogden enkelen - zoals Hülkenberg - hun hachje te redden om in de Q3 te geraken. Het bleek niet altijd een heilzame keuze, want de Duitse Renaultpiloot haalde de Q3 niet. Ook onze landgenoot Stoffel Vandoorne niet, die morgen vanop de twaalfde "grijze" plaats start.
Het mirakelkind Max Verstappen vertrekt op de twintigste en laatste asfaltmarkering. Hem is aangeraden St.Devote aan te roepen die ervoor kan zorgen dat in die eerste rechtse bocht een chaos van jewelste ontstaat. Als dan de safetycar op de baan komt, kan Max aan een nieuwe inhaalrace beginnen... 77 ronden (78 - formatieronde) heeft hij tijd om opnieuw als wonderkind aanzien te worden.
Sebastien Vettel (Ferrari), tweede "buffert" Lewis Hamilton (Mercedes). Kimi Räikkönen (Ferrari), vierde, zal trachten Valtteri Bottas (Mercedes) van een opmars te weerhouden. Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) gaat geen hoofdrol spelen, maar vanop die zevende stek is de hyperbegaafde Spanjaard toch een gevaarlijk waarnemer voor de spits. Als de meute vooraan ineenhaakt - wat niet te hopen is - kan hij een onverwachte spectaculaire slag slaan.
Monaco is immer onvoorspelbaar gebleken en dat is voor de zeventigste uitgave van de GP niet anders. De eerste race in Monaco werd gereden in 1929. Gewonnen door William Grover Williams in een Bugatti T35B. Dus lang voordat er een WK F1 in 1946 werd bedacht en in 1950 is geconcretiseerd. Morgen is het de tweede GP van Monaco die onder het nieuwe bewind van Liberty Media wordt georganiseerd. Met start om 15.10 uur én mét gridgirls. Maar wel met lange rokken. Zoals Sainte Dévote (het is een zij) het graag zou hebben gezien. Hoewel ? (Walter Rombauts)
RICCIARDO SNELST NA VERSTAPPEN'S CRASH IN FP3 IN MONACO
Max Verstappen heeft lang de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco beheerst. Na bijna één uur over het 3,337 km korte circuit met 19 bochten te hebben geraasd moest de Nederlander de snelste tijd afgeven door een "respectabele" crash in de chicane aan het zwembad. Omzeggens identiek aan de vorige crash daar in 2016 in de kwalificaties. Daarmee gaf hij met 0,001 zijn snelle chrono af aan ploegmaat Daniël Ricciardo die altijd sterk presteert in het Prinsom. De Australiër heeft dus alle drie de "Free Practices" gewonnen. Maar straks om 15 uur komen de kwalificaties om de "pole" die in Monaco van uitzonderlijk belang is. De stratenomloop biedt héél weinig inhaalkansen.
De bandenstrategie met de pitstops zal doorslaggevend zijn voor de uitslag. Pirelli meent dat degenen die het gebruik van hypersofts kunnen beperken kansrijker zijn. Zowel Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hebben in de héél korte bochten zoals aan Mirabeau last van de lange wielbasis van hun Mercedes. Straks kijken of hun puur talent deze lichte handicap zal compenseren. Een niiet simpele opgave want ook St Devote kijkt mee. Die heilige is zeer streng en geeft nooit een "pardon" voor een fout remmaneuver voor zijn deur, namelijk de eerste rechtse bocht na de startlijn. Stoffel Vandoorne reed de elfde plaats. (Walter Rombauts)
Bernie Ecclestone (87) kijkt met heimwee terug op de 66-jarige historie van de Formule 1. In die tijdspanne heeft hij meer dan veertig jaar de hoogste autosportdiscipline tot het niveau gebracht waar ze nu is. Al dreigen de nieuwe eigenaars, het Amerikaanse Liberty Media, de sport van een technisch hoogstaand gegeven naar eenheidsworst te brengen. Dat zullen ze doen nadat in 2020 - straks dus - de Concorde Accoorden zullen komen te vervallen met de Fédération Internationale de l'Automobile. De FIA is nog altijd de eigenaar van de sport, stelt het reglement op, en viert ieder jaar de wereldkampioen in Parijs.
Jean Todt, zeven jaar in de Schumachertijd teambaas en ceo van Ferrari, wordt een dagje ouder en ziet er tegenop om die lange vermoeiende verplaatsingen naar de GP's te doen waar alleen maar kakelende mensen rondlopen. Hoe holler hoe meer verbale klank. Onlangs moet koersdirecteur Charles Whiting hebben gezegd: "Als de dames en heren even hun mond willen houden, kan u het geraas van de motoren horen."
Mogelijk als grap. Maar de vooral technische leegte die in de verslaggeving rond de F1 gebeurt is bedroevend. Dat vindt ook Jean Todt, maar verwijst dan naar de Formula E. Het eenzitterkampioenschap voor puur elektrische auto's waarin veel prominente merken aanwezig zijn. Het vervolg en waarom Bernie Ecclestone het niet kan opbrengen de Formula E hoog in te schatten, dat leest u morgen verder. Vooralsnog zijn er morgenochtend nog de derde vrije trainingen voor de GP van Monaco. (Walter Rombauts)
RICCIARDO - RED BULL - BLIJFT BOVENAAN DE TIMETABLES IN FP2 IN MONACO
Max Verstappen zou zich met 1'12"071 weerom aan de spits rijden van de tijdkolommen. Er werd een rode vlag gegeven voor een putdeksel dat in de weg loskwam. In het verleden heeft ook Rubens Barrichello dat meegemaakt in Monaco. Nadat Charlie Withing de baan had gecontroleerd en "groen" gegeven, kwam Daniël Ricciardo opzetten. Zijn "truuk" bestond erin met een minimum aan benzine, en dus gewicht, een acrobatentoer te maken in het Prinsdom. Vanochtend al, en nu weer in de FP2.
Stoffel Vandoorne reed zich verdienstelijk naar een achtste plaats, evenwel op hypersofts waarmee je maar enkele ronden kunt afwerken. De derde vrije oefeningen worden zaterdagochtend gereden en de kwalificaties in de namiddag. Zondag start de GP van Monaco om 15.30 uur, zodat veel Amerikanen kunnen meegenieten. Al staat Lewis Hamilton op de voorlopige vierde plaats, hij geniet nu al van de "gridgirls". De nieuwe eigenaars van de F1, Liberty Media, hebben Monaco die niet kunnen onthouden. En velen zien met hem dat zoiets goed is. (Walter Rombauts)
RICCIARDO SNOEPT SNELSTE CHRONO AF VAN VERSTAPPEN IN MONACO
De Nederlander Max Verstappen heeft lange tijd de eerste vrije oefeningen van de GP van Monaco beheerst. Na iets meer dan een halfuur nam zijn ploegmaat Daniël Ricciardo over. Nipt. Hun teamduel belooft voor de FP2 deze namiddag. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton nam genoegen met een derde tijd. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) bezet de...vijftiende plaats. Hij heeft beloofd het straks beter te doen. (wr)
MAZDA KOMT STERK DOOR DE DIESELSTORM MET 1.8 SKYACTIV IN NIEUWE 3-SERIE
Naar verluidt, maar niet echt te conroleren, zou Bosch een middel gevonden hebben om de dieselmotor verder te zuiveren van de gewraakte NOx (stikstofoxyde) die inderdaad heus giftig is. Al een hele poos zien automobilisten al "Ad Blue" langs de weg. In concreto amoniak, maar met een elegantere naam. De roetfilters verbranden niet alle Nox, maar toch 75%. Voor de politiek is het niet genoeg, voor de autoindustrie is het een helletocht. Het belet Mazda Motor Corporation in Hiroshima echter niet om door te gaan met Diesel. Het moet gezegd dat Mazda niet klaar is met de elektrische auto maar alles in de kast heeft voor een waterstofversie. Deze zal het uiteindelijk halen van de EV.
Terug naar die nieuwe Mazda 3. Die herbergt een 1.8 liter SkyActiv-D (Diesel) en heeft volgens de constructeurs al alles wat de nieuwe 6d-temp-emmissienormen vereisen. Daar bovenop heeft "de nieuwe" al de "RDE" aan boord. Dat staat voor Real Drive Emission. Het zijn allemaal verdiensten die het rijplezier niet in de weg staan. Naast de speciale zuiger"koppen" (vroeger sprak men van zuigerbodems...), betere injectoren is voor de consument alleen maar rijplezier weggelegd. Dat puurt de bezitter uit een héél soepel koppel dat omzeggens over het hele toerentalbereik beschikbaar is. Bij het instappen valt de Nappa-lederbekleding op, de verwennede uitrusting, ook heeft men dan al de nieuwe achterlichtblokken en het "opgewaardeerde" radiatorrooster gezien. Alleen na betaling wegrijden rest er nog. Geen reklame.(Walter Rombauts/Foto:Mazda)
De F1 heeft het weekend benomen, maar natuurlijk is er naast dit buitenaards spel ook nog andere autosport. Zo zijn gisteren de "24 Uren van de Nürburgring" gereden. De "oude" Ring wel te verstaan waarop F1-monument Niki Lauda op 1 augustus 1971 zijn verschrikkelijk ongeval heeft gehad in een Ferrari op de plaats "Bergwerk". Nadien kwam de Ring in vraag te staan - onder druk van o.a. Sir Jackie Stewart - en werd die voor de F1 afgevoerd.
Maar de "24 Uren van de Nürburgring" verzamelt het kruim van de GT's. Gisteren wonnen Richard Lietz, Patrick Pilet, Fréderic Malkowiecki en Nick Tandy in een Porsche 911 GT3 R de beruchte race voor het oog van zo'n 200.000 toeschouwers. De race brengt 148 auto's en 500 piloten in actie op wat een bedevaartplaats van de autosport kan worden genoemd. Met de "Karrusel"-bocht, één van de markantste plaatsen in de Groene Hel, is het 22,8 km lange cirrcuit een ongeziene uitdaging die in 176 bochten ligt. Het bovengenoemde viertal met respectievelijk Oostenrijkse, Franse en Britse nationaliteit bestuurden de Porsche 911 GT3 R van het Manthey-Racing team.
Het is sinds 2011 de eerste maal dat Porsche zijn naam weer op de erelijst plaatst, maar totaal vermeldt die lange lijst al twaalf zeges voor het merk. Porsche werkt ook aan een Formule 1 wagen om in 2021 weer te komen in de Formule 1. Dat is het eerste jaar waarin de befaamde "Concorde-Accoorden" vervallen. Vanaf dat jaar willen de nieuwe eigenaars van de F1 een herverdeling doen van de prijzenpot die is verbonden aan de prestaties in het Constructeurskampioenschap.
Een nieuwe dimensie in de F1, met ook herziene éénzitterconcepten. Op zijn Amerikaans zoals het er nu uit ziet. Belangrijk voor alle constructeurs, want de Amerikaanse markt is een lokkertje. Dat hopen vooral Liberty Media die zullen pogen meerdere constructeurs naar de F1 te brengen. De huidigen, Mercedes, Ferrari (Fiat), Renault en Honda, die 20 auto's in lijn brengen, volstaan volgens hen in aantal niet. Wel in kwaliteit. Dat laatste woord wil Porsche in de F1 opnieuw waarmaken. Minstens zoals gisteren op de Nürburgring. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
HAMILTON WINT 64STE KEER, VERSTAPPEN DERDE, VANDOORNE OPGAVE
Viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft met de GP van Spanje zijn 64ste zege behaald. Hij versterkt nog zijn leiderspositie in de voorlopige stand voor het WK ten nadele van Vettel die vierde werd. In de start hielden de "groten" zich aan enig "gentlemens' agreement" en raakte iedereen zonder carrosseriescheuren door de eerste bocht. Maar d'r was zowaar de Fransman Romain Grosjean die met de Haas uit de derde bocht reed, en terug op de baan kwam in een dolle spin. Daarmee knokte hij Nico Hülkenberg (Renault) en de Sauber van Pierre Gasly uit het spel. Romain Grosjean begint een kwalijke reputatie te krijgen.
Over Max Verstappen durft men al iets minder in beschuldigende termen te spreken. De Red Bull-coureur reed door bandenwissels een poos aan de leiding. In zijn verbetenheid raakte tijdens een onbeduidend inhaalmaneuver van Lance Stroll (Williams), beschadigde daarbij de linkerkant van de vleugel maar reed toch in stijl verder.Sebastien Vettel (Ferrari) die achter Max Verstappen trachtte in te halen lukte daar niet in. Of misschien wou hij zich niet meer met de Nederlander meten omwille van de risico's die Max toch nog altijd met zich brengt. Ook stelde Vettel daarmee zekere WK-punten zeker, wetende dat Ferrari t.a.v. Mercedes een onjuiste bandenstrategie uitdokterde.
De safetycar was dus al ronde 1 uit en bleef zes toeren op de baan. Toen de groene vlag werd gezwaaid reed Lewis Hamilton als door engelen gedragen van de rest weg. Valtteri Bottas bleef verre van hem rijden, Verstappen was met zijn bandenwissel naar mediums ook wat achteruit geslagen maar lukte toch in een podium. Een grootheid als Kimi Räikkönen zag die eer aan zich voorbij gaan door motorpech, Stoffel Vandoorne werd verraden door zijn versnellingsbak. Zo stond Esteban Ocon met de Forca India ook aan de kant - dit keer virtuele safety car - en de rest is wezenlijk onbelangrijk.
Voor de Spanjaarden natuurlijk wel dat de twee, Carlos Sainz en Fernando Alonso in de punten eindigden. De volgende ontmoeting tussen de "extra-terrestres" is de GP van Monaco. De meest moeilijke, de meest mondaine, de meest gevulde met champagne, mooie vrouwen en bakken geld. Alleen moeten de dames sinds de Israëlische overwinning in het Eurosongfestival wel weten dat ook die rijke jongens daar niet altijd een "toy" voor hen zijn. Dat heeft de "MeToo"-beweging op gang gebracht. Er bestaat namelijk ook een mannelijke "Metoo"-lijst. Terug naar de middeleeuwen. Maar niet in Monaco. Hamilton leidt met 95 punten voor Vettel met 78. Tot in Monaco. (Walter Romabust/Foto's:Mercedes en Renault)
HAMILTON WEEROM IN POLE VOOR BOTTAS, VANDOORNE ELFDE
Lewis Hamilton vertrekt morgen in "pole" voor de GP van Spanje. Niet helemaal ontspannen omdat zijn Mercedes-ploegmaat in zijn schaduw op de tweede plaats staat. Niet om de viervoudige wereldkampioen te bufferen voor de concurrentie Vettel en Räikkönen in de Ferraris. Integendeel de intentie van de Fin is bekend: Hamilton verslaan. Noch min nog meer. Dat is het startgegeven voor morgen.
Pijnlijk is te zien dat Nico Hülkenberg door een ondermaatse auto niet door de Q3 raakte en op de 16de plaats start. Gelukkig zal Renault er niet mee zijn. Het is bovendien raar dat de constructeur die 120 jaar geschiedenis-bepalend was, de top niet sneller bijbeent. Ongetwijfeld komt daar snel verandering in, anders zou Renault niet meer Renault zijn.
Max Verstappen (Red Bull) staat op de vijfde plaats, als het zwaard van Damocles op al wie voor hem staat. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) werd elfde. Met wat uitvallers rijdt hij morgen in de punten. Hetzelfde geldt voor Alonso die achtste werd. Maar die rijdt dan al wel voor eigen publiek voor een podium. (Walter Rombauts)
Een bliksemduel tussen Valtteri Bottas en Lewis Hamilton in hun Mercedessen animeerde de laatste vrije trainingen in Barcelona. Even strooide Sebastien Vettel roet in het snelheidsbord, maar nam met het oog op de kwalificaties straks genoegen met een derde tijd. De supersoft zullen dan het mooie - bewolkte - weer uitmaken. Vandaag bieden deze zachte rubbers meer grip dan gisteren. "Mediums" zijn de hardste compound die Pirelli voor de vijfde GP van het seizoen ter beschikking stelt.
Markant waren de Haas-Brothers, Kevin Magnussen en Romain Grosjean die hun Amerikaanse bolides met Ferrari-motor lieten aansluiten bij de topdrie. De Renaultjongens Hülkenberg en Sainz blijven hangen in de middenmoot. Brian Hartley knalde zijn Toro Rosso-Honda naar het eind van de sessie toe nog op de muur in de snelle bocht 9. De vraag is of de mecaniciens de bolide weer rijklaar krijgen tegen de kwalificaties. Het was een ernstige impact. Rode vlag en knaldokter erbij.
Bij het wegtakelen van de auto vielen de brokken van de Toro Rosso. Honda op de flank bleef overeind en ook "Halo", Hallo autocoureurs, willen jullie met een ouderwetse gespleten voorruit blijven rijden ? Of is er moed genoeg in dat moeilijke F1-vak om zéér berekende risico's te nemen ? De échte groten deden jullie dat voor. Die verdienden ook niet die valiezen dollars. Juan Manuel Fangio reed in 1954 zijn eerste race voor Mercedes voor - omgerekend - nu €1500. Hij was toen al wereldkampioen...
Ah ja, Stoffel Vandoorne bezet in de FP3 de 14de plaats. Het kan een troost zijn dat de in Hasselt geboren Max Verstappen ook slechts 12de is. Maar bij de Nederlander die in Spanje zijn eerste GP-zege boekte in 2016 is dat een accuut autoprobleem. Voor Stoffel is dat door de manke Mc Laren-Renault spijtig geneg chronish. De GP van Spanje wordt morgen over 66 ronden van 4,655 km gereden. De inzet is naast de overwinning ook de leiding in de WK-stand waarin Lewis Hamilton nu nipt leidt tegenover Sebastien Vettel.(Walter Rombauts)
HAMILTON PIKT SNELSTE TIJD IN FP2, VANDOORNE NEGENDE
De tweede vrije oefensessie in Barcelona met het oog op de GP van Spanje heeft alleen regerend wereldkampioen Lewis Hamilton geaccentueerd. Hij pikte met 1'18"259 de snelste tijd weg voor Daniël Ricciardo. Die leek na zijn opdoffer van vanochtend ei zo na in staat om zich bovenaan de tabellen te plaatsen. In ieder geval bleef de Australiër nipt voor zijn teamgenoot Max Verstappen. Onze Stoffel Vandoorne kwam laat op de baan en plaatste zich negende. Beter in de Mc-Laren-Renault dan hun motorleverancier zelf, want Nico Hülkenberg en Carlos Sainz raken maar niet los uit het middenveld om aan te sluiten bij de top drie: Mercedes, Ferrari en Redbull...Deze laatste weerom aangedreven door diezelfde V6 Turbo Hybrid van Renault.
Figuranten waren er in de namiddag genoeg. Grosjean (Haas) opende de reeks in de grindbak, Frans talent Charles Leclerc (Sauber) deed hem achterna. Het deed geen afbreuk echter aan zijn jonge belofte. F1-icoon Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, schoof ook de zandbak in. Jolijt alom. Kimi werd gevraagd zijn motor te sparen en processie-gewijs naar de pits te komen. Motorprobleem. Stoffel Vandoorne deed beter dan Fernando Alonso. Het zij andermaal gezegd: die vrije oefeningen dienen om uit te proberen, om de concurrentie eventueel op een verkeerd been te zetten. Morgen, na de derde vrije oefeningen, als al meer in race-configuratie verschijnt, zijn de verschillen te analyseren voor de race van zondag. De "pole" zal fel worden betwist. Een Nederlander hunkert ernaar. Hij won hier zijn eerste GP: Max Verstappen. Met hem héél Nederland, anders ingesteld dan Belgen. (Walter Rombauts)