Na tien jaar is er weer een GP van Frankrijk en nog wel in het legendarische Le Castellet, waar op het 5,861 km lange Circuit Paul Ricard geschiedenis is geschreven. Dat de Mercedessen, nu wel met een update, er met hun iets langere wielbasis als vissen in het water gingen voelen was een onder de zon uitgemaakte zaak.
De Brit Lewis Hamilton tolereerde eerst wel Daniël Ricciardo (Red Bull) aan de spits. Maar het opwekkende decor daar in Zuid-Frankrijk nabij Marseille en Bandol, liet hem ultrasofts monteren. Daarmee zette hij in 1'32"231 de deze namiddag aan te vechten tijd neer. Ploegmaat Valtteri Bottas werd tweede. Dan volgend Ricciardo, Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel.
Net als de Duitser Nico Hülkenberg die voor Renault rijdt en in 2015 de 24 Uren van Le Mans won met Porsche 919 Hybrid, heeft de Spanjaard Fernando Alonso die vorige week met Toyota TS050 Hybrid de etmaalrace won, moeten ondervinden dat de Formule 1 verwarrender is. Met een wellicht andermaal ondermaats Mc Laren-chassis boekte hij de zestiende tijd op de twintig wagens.
Renault kan nog moeilijk verantwoordelijk worden gesteld voor de slechte prestaties van Mc Laren. Vorig jaar werd nog met Honda gereden, nu rijdt Toro Rosso daarmee en Brendon Hartley wringt er zich soms in de spits van de middenmoot mee... Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) reed voorlopig de negentiende of voorlaatste tijd. Met een knal kwam Ericsson in de Sauber tegen de barrières terecht, de auto vatte vuur, werd geblust maar drie minuten voor tijd werd de FP1 afgevlagd.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
|