MORGEN BEGINT DE GP VAN FRANKRIJK F1, OPNIEUW IN LE CASTELLET
Het Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet zal na tien jaar afwezigheid op de kalender "zijn" GP de France hernemen. Er wordt de achtste race om het WK F1 gereden. De omloop telt vijftien bochten en de rechtse van "Signes" is de snelste en wordt tegen 300 km/h genomen... Het is 28 jaar geleden dat de laatste Formule 1 hier werd gereden. Met een zegevierende Alain Prost die hier "op de Ricard" vijf van zijn zes GP's van eigen bodem op zijn naam schreef. Deze in 1990, de laatste keer op Paul Ricard, won hij in een Ferrari voor Yvan Capelli in een March en Ayrton Senna in een Mc Laren-Honda.
Alain Prost (63) heeft net als Renault een speciale binding met Le Castellet. Hij bracht er zijn "puberjaren" door in de autosport. Ook is Alain Prost, net als Jean-Pierre Jabouille en René Arnoux gegrifd in de moderne Formule 1 geschiedenis van de Franse constructeur die al meer dan 120 jaar aan autosport doet. Toen in 1946 het reglement voor een na-oorlogse F1 werd bepaald en met een eerste race in Silverstone op 13 juli 1950 werd geconcretiseerd, liet het reglement keuze uit een drieliter atmosferische motor of 1,5 liter turbo (drukvulling heette dat toen). Geen enkele constructeur zag dit laatste zitten.
Met een 1500 cm3 wereldkampioen trachten te worden. Renault durfde het, kwam ermee en won in Dijon op 1 juli 1979 en de "pole" en de GP !!! Met wat bijgenaamd de "yellow teapot" werd genoemd. De zege zou een revolutie inluiden in de racerij met vermogens van 750 kW (1000 pk) getoverd uit een anderhalve liter grote V6 Turbo...!!! De "pietluttige" krachtbron leidde tot ongeziene duels. Daarbij zal geen enkele autosportfreak dat duel vergeten dat zich afspeelde in Dijon-Prenois tussen René Arnoux Renault Turbo) en de in 1982 in Zolder verongelukte Gilles Villeneuve (Ferrari)
Renault heeft de turbojaren in de F1 markant getekend. Zoals ook hun top-ingenieur Bernard Dudot later de V10 zou inspireren. De V10-krachtbronnen hadden het voordeel korter en dus stijver te zijn dan V12's en minder wringkrachten te ontlokken aan vooral de krukas maar ook het hele motorblok en chassis. In een kostenbesparende poging bracht de FIA dan toch de V8 terug in zwang. Sinds 2014 wordt gereden met de V6 Turbo Hybrid, een zogenaamde knipoog naar de massaproductie van "Hybrid's".
Dat is een combinatie van verbrandings- en elektromotor. De batterij (eerder een supercapacitor) ervan wordt tijdens een negatieve versnelling (remmen, gas lossen, afdalingen) opgeladen en kan op afroep van de piloot weer meer dan 160 pk leveren. Voor inhaalmaneuvers. Morgen zet Renault zijn opmars, begonnen in de vorige GP van Canada, naar de frontlinie voort. Met de eerste vrije oefeningen. Met Alain Prost als team-adviseur.(Walter Rombauts/Foto's: Renault/wr/Fiat)
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superprix in Zolder op 30 juni en 1 juli komt de Ford Fiesta Sprint Cup in de kijker. Het is een organisatorische co-samenwerking tussen de Nederlandse promotor Dick Van Elck en de Belgische DVB-Racing met als spektakelleveranciers de officiële Ford-dealers die voor €23.000 zonder BTW de Ford Fiesta's "Look" ST-Line aankopen en met een piloot inzetten. De Fiesta's worden aangedreven op de voorwielen door een 1000 cm3 motor en braken via een "eco"-boost 110 kW (150) pk uit. Goed voor flitsende acceleraties en dus mogelijk zéér spannende duels. Wie zich daarvoor al heeft aangemeld zijn de "kartingbrothers" Ayrton (20) en Yannick Redant (19). Ze zullen in hun broederduel echter moeten rekening houden met ook o.a. Ford Geeraerts uit Lennik en andere QSR Racing Scholen zoeken hun beste piloten in de komende dagen bekend maken.(wr)
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.
De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)
De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet:
Toen Alonso één van de vele wissels Sebastien Buemi afloste, stond er een auto net voor hem in de pits. Waardoor de Spanjaard niet direct weg kon. Achteruit rijden in de stands is uitsluiting van de verdere race. Maar Alonso liet de mecanicien hem wat achteruit duwen zodat hij wel in eerste langsheen de stilstaande wagen kon. Dat is wel toegelaten. Sommige TV-stations die dat vanuit een hoek vooraan filmden suggereerden dat hij eerst in achteruit en dan pas vooruit reed. De werkelijkheid lag anders. Maar in de impulsivietit van het ogenblik, de drang zo weinig mogelijk te verliezen, had dit gekund. Fernando kende echter de regels van het spel. (Walter Rombauts)
SLECHTS VIER WERELDKAMPIOENEN F1 WONNEN DE 24 UREN VAN LE MANS
Fernando Alonso heeft als wereldkampioen F1 in 2005 en 2006 gisteren zijn naam toegevoegd aan de korte lijst van vier F1-rijders die in de lange geschiedenis van Le Mans die etmaatrace wonnen. Er is vooreerst Mike Hawthorn, wereldkampioen 1958 met Ferrari. Hij won de dramatische editie van 1955. Daarin vloog de Mercedes van Pierre Levegh in de hoofdtribune, ontplofte, en doodde 82 mensen. Volgens de geschiedenisboeken week een Austin Healy uit voor een dubieus maneuvre van Hawthorn en die Engelse sportauto diende op zijn beurt als springplank voor de Mercedes. Met het gekende gevolg. Hawthorn won met Yvor Beub in een Jaguar D de 24 Uren van Le Mans. Mercedes trok zich terug. Tot aan zijn dood op 22 januari 1959 in een verkeersongeval in Engeland bleef Hawthorn het verwijt achtervolgen dat hij de oorzaak is geweest van die crash waarna Mercedes zich terugtrok.
In het jaar 1958 waarin Mike Hawthorn - die lang met wit hemd en strikje reed - wereldkampioen F1 werd met Ferrari, won een andere wereldkampioen Phil (Ferrari) de 24 Uren van Le Mans. Hij deed dat met de Belg Olivier Gendebien in 1958 dus, maar ook in 1961 en 1962, telkens in een Ferrari. Dat Gendebien vier keer Le Mans won heeft hij mee te danken aan een andere Belg, Paul Frère. Daarmee won hij in 1960. Weerom in een Ferrari.
De Brit Graham Hill (wereldkampioen 1962 en 1968) is de enige autopiloot die the "tripple-crown" die Fernando Alonso nu najaagt ook daadwerkelijk op zijn sympathieke hoofd zette. Hij won vijfmaal de GP van Monaco, de 500 Mijlen van Indianapolis in een Lola-Ford(1966) én de 24 Uren van Le Mans in 1972 met Henri Pescarolo in een Matra Simca MS670B. De zéér sympathieke Brit kwam om in een vliegtuigongeval, samen met zijn pupil Tonny Byrne. Voor Fernando Alonso blijft het nu zaak volgend jaar de 500 Mijlen van Indianapolis te winnen. gezien zijn 36 lentes wordt dat hoogtijd. Daarmee de hoop koesterend dat de auto die hij met 850 km doet rondrazen op het 4 km lange ovaal tegen zo'n 370 km/h... gemiddeld, dat die heel blijft. Het is Fernando gegund.
In Le Mans ontmoette de Spanjaard natuuurlijk Jacky Ickx. Ze hadden beiden een hartelijk gesprek in het Engels. In die babbel citeerde Jacky Ickx zo tussen de lijnen door ook Parijs-Dakar (de echte van Thierry Sabine dan). Verder werd er niet op ingegaan. Maar het deed bij mij de bedenking rijzen of een heuse bekroning van een autoloopbaan niet van 1. Monaco winnen, 2. 24 Uren van Le Mans winnen 3. de 500 Mijlen van Indianapolis winnen en 4. misschien ook minstens één wereldbefaamde rally winnen, deze van Finland of een Dakar... (Walter Rombauts)
TOYOTA VOLBRACHT MET ALONSO, BUEMI, NAKAJIMA DE KRACHTTOER IN LE MANS
Zevenëntwintig jaar na Mazda (1991) heeft Toyota als tweede Japanse merk de 24 Uren van Le Mans gewonnen. De stuurridders die de TS050 Hybrid naar deze overwinning reden heten Fernando Alonso, Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima. Deze laatste kreeg als Japanner de eer om de auto onder de zwartwit-geblokte vlag door te rijden. Het moet gezegd dat Toyota in afwezigheid van een gelijke concurrentie van fabrieksniveau "gemakkelijk" de algemene zege kon behalen en dus ook de LMP1 won. Geen afbreuk aan de krachttoer die Le Mans al 86 keer eistte van mens en machine.
De twee Japanse merken - Mazda en Toyota - gescheiden door de evolutiejaren, wonnen met totaal verschillende krachtbronnen. Mazda deed dat in 1991 met een "Rotary-engine", een rotatiemotor die een erfenis was van Felix Wankel's motor en koppig doorontwikkeld werd door Kenichi Yamamoto. Eerst R&D-ingenieur en daarna President van de Mazda Motor Company in Hiroshima. Deze Totota TS050 Hybrid gebruikte een "gewone" verbrandingsmotor die gekoppeld aan elektromotoren met 750 kW (1000 pk) naar de zege vloog.
Een zogoed als solovlucht, want buiten het feit dat de pitstop nu en dan ook eens Kobayashi, Lopez en Conway aan de leiding bracht, was de zege voor Alonso's clan vooraf gepland. De enige echte bedreiging voor Toyota was hun eigen zéér gesofistikeerde Hybrid-techniek. Maar falen zoals vorige jaren tegen Porsche bleef uit. De eigenaars en aspirant kopers van een Toyota-Hybrid kunnen dus in hun vuistje lachen. Ze maakten verbruiksgewijs de beste keuze. Want een Hybrid in Le Mans mag maar 48 liter tankinhoud hebben. Zelfs met meerdere stops bleef de auto superieur omdat in de bochten de elektromotor mee de voorwielen aandrijft. Waardoor betere wegligging.
In de LMP2 ging de zege naar de G-Driveploeg van Jean-Eric Vergne, Andrea Pizzitola en Rusinov. Ze eindigden overigens vijfde algemeen ! Na de Rebellion's die zéér verdienstelijk waren en de onvergeeflijke fout van André Lotterer in de eerste bocht, grotendeels recupereerden. Zonder die blunder zat er meer in...In diezelfde LMP2 moet de twaalfde algemeen en achtste in de klasse worden geciteerd van de Nederlandse Jumbo-zakenman Fritz van Eerd, Jan Lammers (winnaar 1988 met Jaguar) en Guido van der Garde. Hun Dallara P217-Gibson werd heel vakkundig rondgestuurd.
Spreken we van onze noorderburen, dan moet ook zeker onze Belg Laurens Vanthoor (27) worden vermeld. Met (M-) Kristensen en Estre won hij met een Porsche 911 RSR de GTE Pro-klasse. Met glans. Ten slotte wonnen Dempsey Proton Racing met Matt Campbell, Christian Ried en Julie Andlauer de GT-Am (van "amateurs"-zie bijlage) in eveneens een Porsche. Het is een beetje naast de kwestie Le Mans, de tweede wedstrijd van het WEC, dat de Spanjaard Fernando Alonso na zijn zege in de Zes Uren van Spa solied aan de leiding staat in de voorlopige stand om het World Endurance Championship.
Het verdrijft ongetwijfeld zijn zwaar gemoed in de Formule 1. Net als de schouderklop van onze Mister Le Mans, Jacky Ickx, toen die hem in de linkerarm sloot. Deze - en de Deen Tom Kristensen - kent Le Mans al niet één. "Het is een race die me altijd heeft verwend" placht Jacky (73) erover te zeggen. Nu heeft de grootste industriële autoconfrontatie dat met Alonso gedaan. Bij de champagne zei hij "Kampai", gezondheid ! Vanaf nu kan een woordje Japans geen kwaad. Iedereen zag hem als Spanjaard met een - klein - Japans vlaggetje zwaaien. Bubbels doen wonderen. (Walter Rombauts)
WAAROM TOYOTA KWETSBAAR BLIJFT IN DE RESTERENDE TIJD IN LE MANS
In afwezigheid van de Porsche-fabriek heeft Toyota uit Nagoya in Japan dit jaar een unieke kans om als tweede Japanse merk de 24 Uren van Le Mans te winnen. De TS050 is een Hybrid-auto en ingedeeld in de LMP1-klasse. Voor atmosferische krachtbronnen geldt daarin geen enkele beperking in cilinderinhoud. Het maximum vermogen van de Hybrid's wordt door het LM-reglement beperkt tot 1000 pk. Bovendien mag een Hybrid niet meer dan twee energie-recupererende systemen aan boord hebben.
De brandstoftank heeft 48 liter inhoud en er is niet permanente vierwielaandrijving. Doordat de elektrische motor in de bochten ook de voorwielen aandrijft is de wegligging beter. De banden kunnen een grotere zijdelingse druk opvangen. Het motorkoppel gedeeld door vier zeg maar.
Uitgerekend omwille van de gesofistikeerdheid van de Toyota TS050 is de bolide die 878 kg weegt veel brozer. Een stoere niet-hybride die met 73 liter tankinhoud en alleen achterwielaandrijving heeft is de uithoudingsfactor groter. Bovendien kan het gewicht worden beperkt tot 833 kg. De Toyota's zijn op dit moment superieur. Maar de Rebellion's zijn betrouwbaar. Ware André Lotterer niet in de eerste bocht op de BR Engineering BR1-AER gereden, was hij en ploegmaats Bruno Senna en Neel Jani mogelijk zelfs leider. Zoniet de directe schaduw van de Toyota's. De nacht brengt raad wordt gezegd.
De ingenieurs van Toyota houden in ieder geval hun hart vast. Vorig jaar verloor hun techniek in de laatste bocht de etmaalrace ten gunste van Porsche... Nu zijn ze alleenheerser, maar speelbal van duistere technische krachten, die nog niet helemaal beheersbaar zijn. Vraag het maar aan Prius-eigenaars, of aan Fernando Alonso die in de F1 zoals iedereen daarin sinds 2014 ook de V6 Turbo Hybrid als aandrijving heeft. Dat is dé grote uitdaging van Le Mans. Vooral komende nacht.
En de "tripple crown" van Alonso ? Naar mijn bescheiden mening nog veraf. Tweemaal wereldkampioen F1 (2005-2006) met een dubieuze tweede titel (crashgate in Singapore...), Indianapolis niet beëindigd (technische pech). Kortom de Spanjaard stelt zich zichzelf iets te groot voor. Al is hij een steengoed autocoureur voor wie verkeerde merkenkeuzes zware gevolgen heeft gehad. Maar de zege in Le Mans is hem gegund. (Walter Rombauts)
GEVAARLIJK DUEL TUSSEN LEIDENDE TOYOTA'S BEHEERST LE MANS
aAndré Lotterer, driemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans. Naar eigen zeggen een slechte leerling als jongen. Dit laatste heeft hij bevestigd door in de eerste bocht na de start om 15 uur deze namiddag een ongeval te veroorzaken. De twee Toyota's TS050 Hybrid van Buemi en Conway waren gelukkig al aan hem voorbij. De Belgische Duitser remonteerde na herstelling in de pits wel met zijn makkers, maar het was een onvergeeflijke fout. Voor een race die 24 uren duurt en op DIT ogenblik vijf uren oud is.
Op dit eigenste ogenblik rijdt de Toyota met #7 met Lopez aan de leiding en op de tweede plaats # "Samurai" Fernando Alonso zit. Het blijkt een duel te worden tussen de twee. Als dit doorgaat is het onverstandig van het teammanegement omdat beide "Hybrid's" onder zware technische druk komen te liggen. De race is nog lang en concurrenten met een puur klassieke motor, als Rebellion, maar ook SMP-Racing liggen op de loer voor het minste foutje vooraan van de halfgoden.
Globaal beheerst het Japanse merk tot nu toe deze 86ste etmaalrace. Straks valt de nacht en omstreeks vier uur in de ochtend komt de zon weer op. Dat tijdstip heeft al vaak het eindplaatje van de beroemdste industriële confrontatie ter wereld bepaald. Mens en machine zijn dan moe. (Walter Rombauts)
Normaal gesproken is 21 juni altijd de langste dag van het jaar. En meteen de kortste nacht. Het is het tijdstip waartegen de "Automobile Club de 'l Ouest" sinds 1923, nu voor de 86ste keer, de weergaloze 24 Uren van Le Mans organiseert. Opdat de coureurs en vooral de amateurs waarmee de race rijkelijk is gestoffeerd, zo weinig mogelijk in de duisternis moeten rijden. Want dat is soms bloedstollende ervaring. Wereldkampioen Jenson Button, wereldkampioen Formule 1 in 2009 met Brawn, beschreef zijn eerste nachtervaring in La Sarthe "alsof hij 500 km/h reed in de Porsche-kurve"...
Ooit werd een WM-Peugeot in de toen 5,5 km lange rechte lijn van Hunaudières tegen 406 km/h door de rijkswacht geflitst... Ons Belgisch monument Paul Frère won in 1960 met Olivier Gendebien in een Ferrari 250 TR59/60 de etmaalrace. Links van mij zittend, naast mijn bureautje 78 in de perstribune, draaide hij zich naar mij en zei dat die 406 km/h niet kon. Technisch dan. Want hij had al uitgerekend dat de transmissie-verhoudingen van die WM-Peugeot dat niet toelieten...
Morgen om 15 uur waakt Jacky Ickx (73) als super-marchal over het goede verloop van de langste dag. Morgen vertel ik ook iets meer over hem. Hij won de 24 Uren van Le Mans zes keer. Tweemaal met Ford en viermaal met Porsche. Dan schat ik ook Alonso's kansen in om met een Toyota TS050 Hybrid als trainingssnelste de koers te winnen. Hybrid (huwelijk van verbrandings- en elektromotor) or not Hybrid (Rebellion bijvoorbeeld) is tomorrow the question. Naast de amateurs in de GT-klasse's die tegelijk vooruit en achteruit moeten lijken. Ze worden tientallen keren gedubbeld door de LMP1's en LMP2's. Ze zijn door heel de geschiedenis van Le Mans de doorn in de verstralers van de hypersnelle bolides geweest. Daarin zitten gelukkig knappe coureurs - piloten heet dat sinds lang - die de schildpadden van de weg net niet platrijden. De 60 wagens worden op start geflitst door Rafaël Nadal. (Walter Rombauts/Foto:Mazda)
TOYOTA TS050 HYBRID MET ALONSO AAN BOORD SNELST IN LE MANS
Wat hij al voorgedaaan heeft op de testdag, deed hij en Sebasien Buemi opnieuw in de nachtelijke kwalificaties voor de 24 Uren van Le Mans. We hebben het over de Spanjaard Fernando Alonso. De Toyota TS050 werd door hem geplaatst in 3'17"270. Ook op de tweede plaats is het Japanse merk te vinden. Maar behoudens Rebellion met Neel Jani, André Lotterer en Bruno Senna is er voor het Japanse merk niet veel tegenstand te zien. Behoudens mechanisch/elektrische pech natuurlijk want het zijn Hybrid-wagens. Verbrandings én elektromtor in combinatie met kwetsbare batterijen.
Waar Mazda in 1991 de eerste Japanse auto is die de 24 Uren van Le Mans won, deed Toyota al meermaals en zelfs lang geleden al een greep naar die begeerde zege. Vergeefs. Mazda deed het met een Rotary-Engine, Toyota probeert het nogmaals met een Hybrid. Niet om mee te lachen want met de Prius zette Toyota uit Nagoya in de auto-industrie een mijlpaal neer. Overigens heeft het Prius-model de moderne F1 - 2014 - geïnspireerd om met een V6 Turbo Hybrid te laten rijden. Voor wat Toyota betreft hebben we het over de LMP1. De hoogste kategorie waarin slechts tien auto's vertegenwoordigd zijn. Omdat het kostenplaatje voor vele merken te hoog is. Dat is het voor de LMP1. Morgen vullen we de LMP2 in. Daarin strijden twintig auto's voor de klasse- maar mits wat "rommel" vooraan misschien ook voor de zege, minstens een podium. (Walter Rombauts/Foto:wr)
VETTEL - FERRARI - HERNEEMT WK-LEIDING MET ZEGE IN GP VAN CANADA
De GP van Canada is gewonnen door de viervoudige wereldkampioen Sebastien Vettel. Vanuit de "pole" vertrokken beheerste hij heel de race. Sebastien won hiermee zijn 50ste GP. In de eerste ronde al was het "koekenbak" tussen Lance Stroll (Williams) en Brendon Hartley. Spectaculair vlogen ze samen het decor in en sleepten gelukkig niet nog meerderen mee in hun vernietiging. Vier ronden Safety Car. Vanaf opnieuw groene vlag hernam de Duitser zijn autoriteit, terwijl zijn grootste tegenstander, regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met banden én motor kampte.
De Brit voorspelde al niet veel goeds voor zijn kansen in de GP van Canada. Het niet uitvoeren van een update op de V6 Turbo-Hybrid van de Mercedes maakte de auto trager tegenover de Ferrari's die wel na zes GP's die opwaardering uitvoerden. Lewis kon niet echt mopperen. Hij was het met de beslissing van het team eens. Bij Mercedes ging men er ook van uit dat de "oude" motor meer betrouwbaarheid zou geven en geen risico's op hartfalen. Lewis kreeg een rijdende "update" toen zijn motor te heet werd. Vanuit de pits gaf zijn ingenieur hem wat meer koeling mee. Daarmee kon hij op het laatste, vergeefs, Daniël Ricciardo (Red Bull) nog aanvallen. Daar bleef het bij.
"Treintje rijden" was het opvallendste kenmerk van deze zevende GP voor het WK 2018. Natuurlijk kan men een opgave van Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) in zijn 300ste GP ook tot een triest hoogtepunt rekenen. Net als dat Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) op de 16de plaats finishte van de 17 auto's die de race uitreden.
Een grappige anekdote was ook dat een niet lukraak opgepikte MeToo-Madame, Winnie Harlow én vriendin van Hamilton, de zwartwit geblokte vlag één ronde te vroeg zwaaide, met evenveel brio als haar wapperende haren. Vettel, die het door had, bekloeg zich via zijn boordradio. Koersdirecteur Charlie Whiting is hiervoor eigenlijk de enige verantwoordelijke...
Het is te zien dat de F1 van technische ernst naar wansmakelijke verloedering neigt. Maar geen gridgirls hé !? De overnemers van de F1, Liberty Media, scoren tot nu toe geen punten met hun "vernieuwingen". Bernie Ecclestone (87) blijft het hoogst scoren in zijn levenswerk. Hij bekijkt het nu van thuis. En lacht in zijn vuistje. 31 miljoen dollar in de pocket, aan de deur gezet op advies van Ross Brawn. De Amerikanen hebben nog wel wat werk tegen 2021 als de nieuwe F1 er aan komt...
Wél een serieus te nemen hoogtepunt was de tweede plaats van Valtteri Bottas (Mercedes) en opnieuw een podium voor Max Verstappen die een even snelle als correcte race reed. Sebastien Vettel komt met 1 punt nipt aan de leiding in de WK-stand en dat minieme verschil maakt de GP van Frankrijk binnen veertien dagen extra pikant. Mercedes heeft dan een nieuwe motor voor Lewis... (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
VETTEL BEHAALT 54STE POLE MET UPDATE-FERRARI VOOR BOTTAS EN VERSTAPPEN
Vooral Lewis Hamilton wist dat een pole in de Q3 voor de GP van Canada zéér moeilijk haalbaar zou zijn. Mercedes besliste om duurzaamheidsredenen geen motor-update te doen voor de GP van Frankrijk binnen veertien dagen. Ferrari had dit wél gedaan en ook Renault had dit voor Red Bull ook gedaan. Logisch dus dat - behoudens motorfalen - het Steigerende Paard van Maranello de hoogste kans maakte om snelst over de baan te gieren.
Max Verstappen dacht daar drie free-practices anders over door telkens de beste chrono op te eisen. Tot zelfs in de Q2 plaatste hij zich aan de spits met hypersofts. Dat zijn de zachtste compounds van bandenleverancier Pirelli. Alle betrokken wereldkampioenen fronsten de wenkbrauwen. Hamilton, Vettel en Räikkönen vroegen zich af hoe ze die vliegende Hollander (eigenlijk een geboren Belg, Hasselt) konden neerhalen.
Max liet in de Q2 wellicht te vroeg in de kaarten kijken, want de wereldkampioenen én de Fin Bottas die het graag de eerste keer zou worden vielen aan. Max snelste chrono sneuvelde. De Duitser Sebastien Vettel (Ferrari) zette de wijzers het scherpst in zijn voordeel. Op een ogenblik 1/1000ste sneller dan ploegmaat Kimi Räikkönen. Uiteindelijk redde Valtteri Bottas de eer voor Mercedes door de tweede tijd te pakken. Lewis remde zijn banden herhaaldelijk "vierkant".
Met dank vanwege Max Verstappen die hiermee kans zag derde te worden. Morgen om 20.10 uur onze tijd wordt de start gegeven voor 70 ronden (- opwarmingsronde) en iedereen houdt zijn hart vast. Vooraan zeker, achteraan ook want daar staat Alonso 14de en Vandoorne 15de. Allebei in de Mc Laren-Renault. De Spanjaard met twee wereldtitels en een snelste tijd in Le Mans vorige week met Toyota op het visitekaartje kan de auto nog in vraag stellen. Stoffel Vandoorne, die heeft laten weten dat de ingenieurs hem superieur vinden, staat wezenlijk met lege handen. De tijd is tegen hem. 2019 dient zich aan. Morgen eerst de GP van Canada F1. (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
MAX VERSTAPPEN VERSLAAT DRIE WERELDKAMPIOENEN IN FP3 IN CANADA
Eerst was het Kimi Räikkönen (Ferrari) die de les spelde in de derde vrije oefeningen voor de GP van Canada. Tot hij de "Wall of Champions" aantikte en met lichte schade de pits in moest voor herstelling. Sebastien Vettel (Ferrari) nam dan de leidersrol over. Voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, beiden in Mercedes, was het moeilijk de Italiaanse furie aan te klampen. Vooral Lewis begon spijt te krijgen dat zijn team de motorupdate niet had uitgevoerd. Ferrari wél. "Het kan me de zege hier kosten", jammerde Lewis. Mercedes zal de motorupdate uitvoeren in de GP van Frankrijk, binnen veertien dagen.
Als een duiveltje uit een doosje kwam op 10' voor het einde Max Verstappen met een rakettijd op de proppen: 1'11"599. Ongezien, Ongehoord, maar geen enkele wereldkampioen (samen negen titels wegend) kon replikeren. Max zegevierde dan ook in deze FP3 op een niet eerder getoonde wijze. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne reed parallel daaraan...1'13"034. Goed voor een tiende plaats maar wel op 1"435 van Max. Straks om 20 uur onze tijd gaan de kwaificaties voor de "pole" door. Benieuwd of Hamilton (vier titels), Vettel (vier-) en Kimi Räikkönen (één-) de komplete ontketening van de Red Bull met Renaultmotor (ge-üpdated) kunnen stoppen. Spannend. Hopelijk raakt Max niet overmoedig "out of control". Rijdend tussen drie wereldkampioenen. (Walter Rombauts)
PORSCHE 911 SPEEDSTER CONCEPT TER GELEGENHEID VAN 70 JAAR SPORTWAGENS
Het mooiste geschenk voor zijn 70ste verjaardag krijgt Porsche van zichzelf: de 911 Speedster Concept is een rijklaar studiemodel van een bijzondere, open en opwindende sportwagen die de Porsche 356 "Nr 1" Roadster uit 1948 weer helemaal actueel maakt. Met zijn puristische lijnen en historisch correcte uitvoering illustreert de 911 Speedster Concept perfect de kernwaarden van het sportwagenmerk uit Stuttgart. Het rijplezier komt andermaal uitgesproken op de eerste plaats.
De aandrijftechniek onder het tweekleurige koetswerk is afkomstig van de huidige GT-modellen. Het 911 Speedster Concept werd ontwikkeld bij de Porsche Motorsport afdeling waar ook de 911 GT2 RS en zeer recent de GT3 RS werden geconcretiseerd. Dit rijklare studiemodel beleefde zijn wereldpremière tijdens de officiële feestelijkheden van het Jubileum "70 Jaar Porsche Sportwagen" in Zuffenhausen. Het werpt al een licht op een mogelijk seriemodel dat in 2019 zou worden voorgesteld. In de komende maanden valt daarover de beslissing.
Enkele van de opvallendste kenmerken van de 911 Speedster Concept zijn de verkorte raamlijsten met verlaagde dakkap en de overeenkomstige kleine zijruitjes. Met de bijzondere lage flyline krijgt het studiemodel een meer gedrongen profiel. Speciaal om de herinnering op te roepen naar de historische voorbeelden als de Porsche 356 1500 Speedster. Daaronder zit een rolbeveiligingsstructuur met dubbele welving, die sinds de 911 Speedster uit 1988 is uitgegroeid tot een traditie bij deze carrosserievorm.
Zoals zijn historische voorbeeld is ook de 911 Speedster Concept uitgerust met een lichte tonneaucover in plaats van een hardtop. Deze kap beschermt het interieur en wordt bevestigd met acht zogenaamde Tenax-knoppen. Ook binnenin wordt de lichte bouwlijn van de Speedster-filosofie doorgetrokken. Er is geen navigatie- of radiosysteem, en ook geen airco. De kuipstoelen uit één stuk zijn gemaakt in carbon. Het lichtbruine anilineleder in kleur "Cognac 356" verwijst naar zijn legendarische voorgangers.
Het brede koetswerk van de conceptcar is gebaseerd op de 911 Carrera 4 Cabriolet. De zijpanelen, motorkap en achterzijde zijn in dit geval echter gemaakt uit lichte koolstofcomposiet. De lak in de klassieke tinten GT Zilver en wit grijpt weer terug naar de eerste racewagens van Porsche. Om die link te accentueren is er veel aandacht geschonken aan details. Zo is de tankdop in jaren '50-stijl in het midden op de motorkap geplaatst. De achteruitkijkspiegels hebben de klassieke "Talbot"-vorm, terwijl de koplampen door hun specificiteit direct de aandacht trekken.
De heldere en matte vlakken op de kappen vormen een kruis en verwijzen op die manier naar een bijzonderheid uit de vroege motorsportjaren van Porsche. Toen werden voor races de originele koplampen afgeplakt om ze te beschermen tegen steenslag en glasbreuk. De brede B-stijlen en de achterkant zijn versierd met het gefreesde en vergulde Speedster-opschrift.
Onder het koetswerk trekt de 911 Speedster Concept voluit de kaart van de moderniteit. De ophanging is ontleend aan de 911 GT3 en de slotbouten van de imposante 21" Fuch's velgen zijn gepolijst. Voor het eerst zijn de wielen uitgerust met een centrale wielmoer. De uitlaat met uitlaatpijp is vervaardigd in titanium en de drijfstang alsook de handgeschakelde zesbak is ontleend aan de GT-reeks. De zescilinder boxermotor van deze conceptstudie zal 500 pk leveren tegen 9.000 t/m. (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
VERSTAPPEN WEERLEGT LASTER MET SNELSTE TIJD IN FP1 IN CANADA
Een eerste vrije training heeft weinig met koersconfiguratie te maken. Dus was het van Fernando Alonso alleen maar van publicitair belang de Mc Laren-Renault even op de eerste plaats te zetten. "Onze" Stoffel reed zowaar even tweede. Maar Lewis Hamilton vond dat maar allemaal niks. Hij reed zelfs pijlsnelle Daniël Ricciardo van zijn sokken. Allemaal "spielerei", zelfs tot en met de rode vlag omdat Nico Hülkenberg zijn Renault naast de baan parkeerde. Max Verstappen was nauwelijks te zien geweest. Iedereen loopt wat om de snaak om, nu hij iedere kritikaster heeft beloofd te zullen bekeren met een kopstoot... De 20-jarige Belgische Nederlander verdraagt geen verdere kritiek en schreeuwde dat gisteren uit in de perszaal naar de aanwezige journalisten.
Maar nu komt het: de klok tikte 60' van de 90' voorziene minuten aan ! Als een aanstormende stier die in de arena zijn matador opzoekt, briezend, gekwetst in zijn eer, liet Max de Red Bull - je ziet de energie vanonder de helm spuiten - het Circuit Gilles Villeneuve rondrazen en zette zijn adrenaline om in een 1'13"389 ! De eerste plaats. Iedereen zakte de moed in de raceschoentjes. Max moest er met de Red Bull zelfs niet de hoogste topsnelheid voor uitpersen. Max verbeterde daarna zijn eigen tijd nog tot 1'13"302...
Dat deed Brendon Hartley wel in de Toro Rosso-Honda: 328,5 km/h. Goeie aerodynamische afstelling én goeie Hondamotor ? Teambaas van Red Bull, Christian Horner, bevestigde dat de Honda-data nauwkeurig worden gevolgd. Want een motor-agreement voor 2019 tussen RB en Renault is er vooralsnog niet... Wordt vervolgd...Straks al om 20 uur onze tijd voor de Free Practie 2. Energiedrankjes zijn geen toeval. Je zal d'r maar moeten drinken, beroepshalve en voor die leuke "stoot" van een vrouw. Gezelliger dan kopstoten. (Walter Rombauts)
PORSCHE'S EERSTE ELEKTRISCHE SPORTWAGEN ZAL TAYCAN HETEN
De mobiliteitstoekomst is bij Porsche weer een stap dichter gekomen. De reeds befaamde "Mission E" conceptstudie wordt tegen begin volgend jaar (Genève begin maart 2019) gecommercialiseerd. Het is een volledig elektrische sportwagen met natuurlijk zero-uitstoot en prestaties die naar de traditie van Porsche sinds 1952 hun weerga niet hebben. De Mission E zal in zijn handels- en straatversie de Oosterse naam Taycan krijgen.
De auto wordt aangedreven door twee permanent synchrone elektromotoren die 440 kW (600 pk) leveren. Deze EV kan van 0 naar 100 km/h acceleren in minder dan 3,5" en van 0 naar 200 km/h in minder dan 12". Gewoon omdat de constructeur uit Weissach zoiets kan. Maar belangrijker is te weten dat er een actieradius van + 500 km kan worden gehaald. De "Taycan" als naam werd aangekondigd bij de tentoonstelling van 70 jaar Porsche sportwagens.(Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
MAX VERSTAPPEN OOK IN FP2 IEDEREEN DE BAAS IN MONTREAL
Supersofts, Ultrasofts en Hypersofts lonkten naar ieders chronostrategie. Hoe zachter, hoe sneller. Toen Lewis Hamilton als eerste de weg wees in de Free Practice 2 door als eerste onder de 1'13" te gaan, overviel Kimi Räikkönen hem. Dan had Carlos Sainz al een rode vlag uitgelokt door tegen de muur te knallen. Maar na één uur van het anderhalve uur spektakel zette Max Verstappen zich met een ongeziene superioriteit opnieuw aan de spits van de tijdkolommen. Hij bevestigde zijn prestatie van deze ochtend. Foutloos. Hij werkte zo als een rode lap op een stier dat wat een "vrije training" moest zijn het klimaat schiep van een heuse kwalificatie voor de "pole". Kimi Räikkönen kwam het dichtst bij hem en bleef tweede in de FP2.
Precies toen Max Verstappen iedereen had ontmoedigd, kuste Stoffel Vandoorne de muur aan en vernielde daarbij de achterophanging van de Mc Laren-Renault. 't Kan bij iedereen gebeuren en de koersdirectie gaf Virtuele Safety Car (VSC). Daniël Ricciardo stond toen ook nog in Red Bullpits omdat hij ruim een half uur eerder was binnengeroepen om in zijn motor wat elektronische verfijningen toe te passen. Toen hij na de VSC ook weer de baan op kon, met duidelijk meer power dan voordien, was het echter te laat.
Hij kon de derde chrono nog grijpen omdat een sterke Vettel in een chicane een steek liet vallen. Max Verstappen heeft niemand een kopstoot moeten geven. In de perspraat nadien sloegen de meeste journalisten zichzelf tegen het hoofd. Teambaas Christian Horner formuleerde het simpel en duidelijk: "Max blijft een piloot om rekening mee te houden. Hij zal deze GP van Canada gebruiken om "clean" zijn seizoen een ommezwaai te geven". Natuurlijk rijden ze zondag allemaal samen. In "verkeer" heet dat. Zelfs Loydds wil sommige waarborgen niet verzekeren....(Walter Rombauts)
NOSTALGIE: ICKX-MUIR VERZEKEREN SHOW IN 24 UREN VAN NIJVEL
Op 10 oktober 1973 blokletterde de Gazet van Antwerpen dit bericht over de 24 Uren van Nijvel in het rijk van Robert Benoit. Het was de GVA in de persoon van Walter Rombauts die de autosport in Vlaanderen begon door te duwen in de pers.(wr)
NOSTALGIE: THONON-DUYKAERTS - FORD ESCORT - WINNEN OMLOOP VAN HASPENGOUW
Hierbij een kort rallyverslag vanuit de Gazet van Antwerpen van 13 mei 1973. Het ging over het Nationaal Kriterium waarin Guy Colcoul met de VW 1302S ook een hofdrol speelde.(wr)
TOYOTA TS050 HYBRID MET ALONSO AAN BOORD SNELST IN LE MANS
Het gaat nog maar over een eerste kennismaking met het asfalt voor de 86ste 24 Uren van Le Mans die op 16 en 17 juni worden gereden. Er werden flinke brokken gemaakt, de safetycar moest vaak buiten, maar alles liep zonder persoonlijke verwondingen af. De Toyota TS050 die klokte de snelste tijd in LMP1 - en dus de snelste totaaltijd - met 3'19"066. Het was Fernando Alonso die zijn eigen besttijd van 's ochtends scherper zette.
Toch wist een Rebellion-Gibson zich tussen de twee Toyota's te splitsen in 3'19"680. Behalve de publicitaire waarden van het plaatje krijgt Toyota tijdens de etmaalrace toch dreigende concurrentie van dat Zwitserse team. In de LMP2 reed de Oreca 07 - Gibson de snelste chrono in 3'27"228 dank zij de Fransman Nathanaël Berthon, en in de GTE Pro was dat een Porsche 911 RSR in 3'52"647. In de GTE-Am was het een Dempsey Proton met 3'55"551. Daarmee hebben de 60 ingeschreven auto's hun "Journée Test" afgerond. Nu uitkijken naar de kwalificaties op 13 juni om 22 uur tot middernacht... Wellicht zal in pure snelheid Toyota vooraan blijven. Maar over een etmaal...(Walter Rombauts/foto:ACO)