Met de GP van Oostenrijk beleven we de elfde race om het WK F1 2022. Die wordt gereden ten huize van Red Bull zoals de "Ring" naar die naam is genoemd. Het is een korte, snelle piste en ze is het toneel van de eeerste sprintrace van dit seizoen. In de praktijk wil dat zeggen dat morgen vrijdag 8 juli, van 13.30 tot 14.30 uur de eerste vrije oefeningen plaatsvinden. Maar dat in de namiddag van 17 tot 18 uur de kwalificaties voor de sprintrace worden gehouden. Wie daarin de snelste tijd rijdt start dus in de "pré-pole" van de sprintrace die zaterdag om 16.30 uur wordt gereden. Degene die deze korte koers wint dan, start in "pole" voor de GP van Oostenrijk zondagnamiddag.
Niettemin worden er zaterdagmiddag van 12.30 tot 13.30 nog eens vrije trainingen toegelaten, de - wat zinloze - FP2 zo u wil. Het is de F1 als organisator die dit wil en vele teams zien het gedeeltelijk wel zitten, al brengt het héél veel werk en risisco's op crashes teweeg. Ook wordt binnen de FIA bekeken hoe na het ongeval van Zhou in Silverstone nog meer veiligheid kan worden ingebouwd. Meer specifiek tussen de bandenmuur en het hekwerk daarachter.
De beelden waarop te zien is dat Zhou's auto daar maar nauw tussen geprangd zat vraagt naar meer "landingsruimte" tussen beide. Het hoeft nog nauwelijks gezegd dat de affiche van de GP van Oostenrijk beheerst wordt door de strijd tussen Red Bull, Ferrari en Mercedes, terwijl het niet kan worden ontkend dat Alpine uitgerekend Mc Laren van de vierde plaats voor het WK Constructeurs tracht te verdringen. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
|