MORGEN ZIT PORSCHE OP DE BEURS EN STEVENEN WE AF RICHTING SINGAPORE
Morgen is de beursgang in Frankfurt van Porsche een feit. De dochteronderneming van Volkswagen die 300.000 auto's per jaar verkoopt vervoegt daarmee Ferrari en Aston Martin op de beurs. Het Italiaanse merk verkoopt "slechts" 15.000 sportwagens per jaar maar heeft een mammoet-rendement op een aandeel. Tot zelfs 360%... Aston Martin heeft geen betekenis en is zijn ganse geschiedenis al een zorgenkind. Op de beurs net niet in het rood ! Onlangs deed de Chinese autogroep Geely - ook eigenaar van Volvo - een miljardenbod op Aston Martin maar de beheerders hebben ze wandelen gestuurd.
Wat Porsche betreft was ook de stichter en bigboss van Red Bull, de Oostenrijker Dietrich Maeteschitz een logische kandidaat om veel aandelen van Porsche te kopen, maar sinds de samenwerking tussen het merk uit Weissach en Red Bull in de Formule 1-context is afgesprongen, is die intentie verdwenen.
Met dit alles staan we voor de GP van Singapore waarin Fernando Alonso wellicht het record van 350 GP's van Kimi Räikkönen zal breken en in de Alpine weer punten zal trachten te sprokkelen voor het WK van de Constructeurs. Alpine staat daarin vierde na Mercedes, Ferrari en leider Red Bull. In die Red Bull RB18 zal Max Verstappen zondag weer trachten te winnen. Wat hem is gegund. Hij heeft zich als beste gemanifesteerd en Charles Leclerc en Carlos Sainz in hun Ferrari dromen andermaal in de laatste zes GP's van 2022 toch eens die "speelvogel" te verslaan.
Er is nog iets anders. De Nederlander Nyck de Vries die in Monza voor Williams WK-punten scoorde zal wellicht Alex Albon ook in Singapore vervangen. Sinds Monza heeft Nyck de Vries zich een ijzersterke reputatie aangemeten en heeft al dan niet contractmogelijkheden. Misschien zelfs aan de zijde van Max Verstappen bij Red Bull als Sergio Perez zou wegvallen... Er is maar één "maar". Dat is als hij de GP van Singapore rijdt hij zich geen enkel foutje mag veroorloven of direct zijn de karaktermoordenaars daar om hem voor de nabije toekomst in twijfel te trekken. Zo begint de GP van Singapore alvast intrigerend. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
F1 2023 BEGINT OP 5 MAART IN BAHREIN EN DAN VOLGEN NOG 23 RACES...
De kogel is niet door de kerk maar door de hoofden van zowat alle betrokkenen van het F1 2023-seizoen geschoten. Er zijn 24 races officieel op de kalender geplaatst met een begin in Bahrein op 5 maart en een Belgisch hoogtepunt op 30 juli 2023 dat een eerste seizoenshelft moet afsluiten, in de plaats van Hongarije dat nu voor de Belgische GP komt. Los van alle intriges en het uit de biecht klappen van vroegere medewerkers, betekent deze kalender dat tientallen mecaniciens, ingenieurs en uiteraard coureurs zogoed als nooit meer thuis zullen zijn. Wat de coureurs betreft, die wisten waar ze om gebeden hebben. Maar al het andere volkje zal zijn leven slijten in hotelkamers, leeg of gevuld met hoeren - excuses, dat heet vandaag sekswerkers - en er zullen er tussen zitten die geen jota begrijpen van wat het betekent je hele leven in hotelkamers, vliegtuigen en dure en goekkope Mc Donalds te moeten doorbrengen.
Liberty Media heeft van een "koninklijke kunst" die de F1 is geweest, een Barnum-kermis gemaakt. Gigantisch in oppervlakkige impact. Zéér mager waar het op technisch gebied zal leiden. De zogezegde nieuwe motoren in 1926 zijn nog steeds de V6 Turbo Hybrid's met dat verschil dat de MGK-H (het omzetten van hitte-energie in elektriciteit) zal wegvallen. Dit is vooral gebeurd door de druk van Porsche die deze turbotechniek te kostelijk en te ingewikkeld vindt. Porsche, in Weissach dan, kan het weten want ze hebben met die brol in 2015, 2016 en 2017 de "24 Uren van Le Mans" gewonnen. Wel heeft de F1 beloofd - die belofte is bij voorbaat een dronkenmanseed - dat er meer zal worden ingezet op het elektrische gedeelte. Zo ongeveer fyfty-fyfty zodat kinetische vetragings-energie voor ongeveer de helft in elektrische zal orden omgezet en de interne verbrandingsmotor samen met de batterij toch 750 kW (1000 pk) zal blijven leveren. Maar goedkoper wordt gezegd.
Fritz van Eerd, baas van Jumboketen en sponsor van Max Verstappen en Jumbo-Visma in het wielrennen, is uit de gevangenis, pleit vanzelfsprekend onschuldig en ook Fernando Alonso is de lasteraar kwijt die vertelde dat hij in 2007 bij Mc Laren mecaniciens omkocht met cash om meer aandacht te krijgen voor zijn auto dan die van Lewis Hamilton. De 40-jarige Spanjaard, wereldkampioen 2005 en 2006 met Renault, is al lang "crashgate" vergeten waarbij Nelson Piquet jr een auto moest crashen om een Safety Car uit te lokken, waardoor Alonso niet meer kon worden bedreigd voor de zege. Het kostte Flavio Briatore, toen teambaas bij Renault wel zijn baan. Maar in deze sfeer baadt ook het hedendaagse F1-bubbeltje dat ontoegankelijk is voor ieder die er geen smakken geld mee inbrengt. Geen mens zal het ooit weten wat een geldstroom er is geweest tussen de afgezette koersdirecteur Michaël Masi en Red Bull en Mercedes....? Om Lewis Hamilton zijn achtste wereldtitel te vermijden....? Zoals geen mens het ooit zal weten of in 2008 in Interlagos in Brazilië de Duitser Timo Glock al dan niet de voet heeft gelicht in de stortregen om Hamilton voorbij te laten...terwijl Felipe Massa (Ferrari) al als wereldkampioen was uitgeroepen ! Dat is F1 waarvan geld de naam van het spel is. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
VERSTAPPEN WINT ONDER SAFETYCAR ZIJN 31STE GP, NYCK DE VRIES DRIVER OF THE DAY
Toen in de 47ste van 55 ronden in de GP van Italië Ricciardo's Mc Laren stilviel en de koersdirectie geen middelen had om snel de auto weg te takelen, kwam naar kwalijke Amerikaanse gewoonte de Safety Car op de baan. Meteen ging iedereen zachte banden halen en sloot het treintje zich aaneen met 1. Max Verstappen, solied leider tot dan op 2. Charles Leclerc en dan George Russell, Carlos Sainz en Lewis Hamilton. Sergio Perez werd zesde en reed de snelste ronde. Het grootste succes vandaag is naar de Nederlander Nyck de Vries gegaan. In zijn eerste GP in de F1 bracht hij de Williaams FW44 op de negende plaats met daaraan 2 WK-punten verbonden. Héél terecht werd de Fries als "Driver of the Day" uitgeroepen ! In de WK-stand versterkt Max Verstappen nog zijn voorsprong op Charles Leclerc.(wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 318,615 km in 1 uur 20'27"511 (237 km/h gemiddeld)
Met 1'20"161 heeft de Monegask Charles Leclerc met Ferrari de pole veroverd voor de GP van Italië, zestiende race van het WK F1 2022. Max Verstappen (Red Bull) werd tweede maar door de vijf plaatsen gridstraf start hij zevende. Carlos Sainz (Ferrari) moet door dezelfde straf vanaf de ... 18de plaats starten. Ze hebben allemaal een inhaalrce als opdracht. Maar het kon nog erger. Lewis Hamilton (Mercedes) vertrekt achteraan (19de) het veld wegens die nieuwe motor, Valtteri Bottas (Alfa Romeo) ziet zich ook met vijftien plaatsen achteruit gezet. Het wordt dus een boeltje morgen. Verstappen kan het meest rustig blijven wegens zijn enorme voorsprong op Leclerc in de voorlopige WK-stand. Tot slot is bekend dat de GP van België F1 op de voorlopige kalender staat op 30 juli 2023. Er zal zich morgen een vinnige race ontspinnen, met o.a. een Fernando Alonso die vanop de derde rij vertrekt...Nieuwkomer Nyck de Vries raakte wel in de Q2 maar bleef door een klein stuurfoutje hangen op de twaalfde plaats. Door het dooreenrommelen van de gridstraffen start Nyck de Vries in zijn eerste F1-race achtste... Wat is de wereld veranderd !(wr)
De kwalificatie:
1. Charles Leclerc (Ferrari) 1'20"161
2. Max Verstappen (Red Bull) 1'20"306
3. Carlos Sainz (Ferrari) 1'20"429
4. Sergio Pérez (Red Bull) 1'21"206
5. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'21"524
De Startgrid:
Gezien 9 van de 20 coureurs een strafgrid hebben gekregen is de startgrid gevormd zoals hieronder:
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - DOMINEERT IN FP3 IN MONZA, DE VRIES VERVANGT ALBON
Het grote nieuws van de derde vrije oefeningen in Monza is niet echt dat Max Verstappen zijn "collega's" domineerde. Het "breaking news" zoals men dat noemt kwam vanuit de hoek van Williams. Alex Albon is ziek door een plotse blindendarmontsteking en kan niet rijden. Als aan de kapstok klaarhagend was daar de Nederlander Nyck de Vries, gisteren nog wat kwakkelig met de Aston Martin, die zomaar direct in de Wliiams FW44 zijn eerste GP mag rijden. Nieuws van andere aard is dat de datum van 23 juli 2023 voor Francorchamps dermate slecht valt op de kalender dar er zal worden geprobeerd te wisselen met de GP van Hongarije die op 30 juli 2023 is gepland. Straks zijn er in Monza de kwalificaties voor de "pole". Dat geeft altijd vonken, misschien goeie spetters voor Mick Schumacher die slechts 9' kon rijden in de FP3 wegens een defecte koppeling.. Nog een teken aan de wand voor spanning is dat Nestor Fernando Alonso vijfde is momenteel en de heren Russell en Hamilton het slechts tot zevende en negende plaats brachten...(wr)
CARLOS SAINZ - FERRARI - PAKT SNELSTE CHRONO IN FP2 IN MONZA
De tweede vrije training in Monza was een geharrewar zoals de eerste. De "jongens" zijn elkaar waard, met toch nog een overmacht van Red Bull-Honda en Ferrari. Mick Schumacher zorgde voor een rode vlag doordat hij zijn auto moest stoppen op de baan in opdracht van het team. Verstappen, Hamilton, Sainz en Perez kregen allemaal gridstraffen en uit al die inhaalraces die ze moeten doen zou bijvoorbeeld Alpine wel eens veel voordeel kunnen halen. Ocon en Alonsos staan in de FP2 achtste en negende. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en de kwalificaties. (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - NEEMT FP1 VOOR ZIJN REKENING IN MONZA
Voor alles hield het F1-wereldje één minuut stilte voor de eerste training uit respect voor de overleden Koningin van Engeland Elizabeth II.
Buiten een bijna-botsing eerst tussen Norris en Verstappen en daarna met Russell en Sainz zijn er van de eerste vrije trainingen in Monza geen speciale accenten te leggen. Tja, dat eerst Max Verstappen snelst was, en daarna de lust om Supermax te spelen wat afzwakte om aandacht te leggen op andere punten van de wagen. Er heerste ook een zekere somberheid omdat Porsche officieel heeft bekendgemaakt dat de deal met Red Bull niet doorgaat. Anderzijds kan Lewis Hamilton ook niet erg lachen. Hij heeft een nieuwe motor gekregen en vanzelfsprekend ook de daaraan verbonden gridstraf. Kort na Hamilton kreeg ook Verstappen een gridstraf van vijf plaatsen achterwaarts.
De Monegask Charles Leclerc zette voor Ferrari de snelste tijd neer. Ocon en Alonso brachten geregeld de Alpine's in de voorste gelederen. Er zal met de beide heren zondag rekening moeten gehouden worden. F1-debutant Nyck de Vries die Vettel verving in deze FP1 bakte er niet veel van. Met 1'26"859 als tijd kan je niet vooraan geraken, maar anderzijds heeft hij ook geen domme toeren uitgehaald. Een auto heel terugbrengen na een uur rijden is op zich al een prestatie. Zijn tijd komt nog. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
NYCK DE VRIES VERVANGT VETTEL BIJ ASTON MARTIN IN FP1 IN MONZA
De Nederlander Nyck de Vries zal in de eerste vrije oefeningen om de GP van Italië de Duitser Sebastien Vettel vervangen in de Aston Martin. Dat is een voorrecht dat wellicht rechtstreeksvan Toto Wolff komt, gezien de belangen dat die man in het team heeft en bovendien rijdt die Britse auto met een Duitse auto. Nyck de Vries wordt een vaste waarde in de F1 en kan eigenlijk nog alle richtingen uit. Red Bull heeft met een bandenwissel een nieuw wereldrecord neergezet in Zandvoort. Verstappen's wissel gebeurd in 2"01. Sinds de wielen van 13 naar 18" zijn gegaan is dat in die maat een wereldrecord.(wr)
Op de beelden afgaand leek het Lewis Hamilton zijn eigen beslissing om op zestien ronden van het einde op mediums verder te rijden. Mogelijk met de achterliggende gedachte dat de "jongens" Verstappen, Leclerc en Russell hun zachte rubber versleten zouden zien tegen de finish en Lewis dan zijn slag kon slaan. Maar het liep anders. De Safety Car, op de baan wegens pech van Bottas, verdween pas toen er eigenlijk nog maar elf ronden te rijden waren. Geen wonder dus dat Supermax als een bliksemschicht over toen nog leider Lewis flitste. Lewis was woedend, want hij wilde ook zachte rubbers. Maar een duivelse gedachte dat Russell de race zou kunnen winnen tegen Verstappen inspireerde Toto Wolff om Lewis Hamilton "buiten" te houden.
De zevenvoudige wereldkampioen zal op die wijze stilaan een achtste titel mogen vergeten. Volgend jaar wordt hij weer een jaartje ouder...Hoewel dat...de Braziliaan Emerson Fittipaldi (wereldkampioen 1972 en 1974) beweert dat Fernando Alonso op zijn veertigste nog aan een derde wereldtitel mag denken.Tussen de twee "gevallen" is geen vergelijk. Alonso moet niet leven in de wetenschap dat hem een titel is ontstolen zoals vorig jaar wél met Lewis Hamilton is gebeurd. Het heeft de Brit tot in het kleinste bot geraakt en misschien gekraakt. George Russell heeft bij Mercedes de beste troeven. (Walter Rombauts)
SUPERMAX WINT VOOR ZIJN ORANJES ZIJN 30STE GP IN ZIJN LOOPBAAN
Max Verstappen heeft de GP van Nederland voor de tweede keer op zijn naam geschreven. Het was een globale bandengok en voor het eerst dit seizoen speelden de Mercedessen mee in het spektakel. In die mate zelfs dat Lewis Hamilton opnieuw aan de leiding reed. Hij en zijn ploegmaat George Russell reden op de hardste banden met in het achterhoofd een éénstoprace. Dat zou hebben geklopt als Tsnuda's Alpha Tauri, stilstaan op de piste, geen gele vlag en een "Virtuele Safety Car" (VSC) zou hebben uitgelokt in de 44ste van 72 te rijden ronden. Dan ontstonden er chaotische bandensissels, waaruit Max Verstappen terug de leiding van de race in handen nam. Weliswaar met snelste ronden van Hamilton en Russell achtervolgd.
Gezien de Mercedessen hun acherstand van 19" naar 12" terugdrongen op Max Verstappen leek het een droomfinale te worden in die GP van Nederland, de vijftiende race van dit seizoen. Maar...in de 58ste ronde viel de Alfa Romeo van de Fin Valtteri Bottas stil aan het eind van de rechte lijn, voor de Tarzanbocht. Bottas parkeerde de bolide netjes uit de weg aan de rechterkant tegen de muur, maar de koersdirectie kon niet anders dan een echte Safety Car op de piste sturen. Op dat ogenblik was de stand 1. Hamilton 2. Russell 3. Verstappen 4. Leclerc.
Uiteraard flitste Max de pits in om met zachte banden de resterende 12 ronden nog te voltooien. Nieuwe rode zachte banden. Zo ook deed George Russell, Charles Leclerc, Sainz, Perez en...Lewis Hamilton koos voor mediums ! Toen de meute gedubbelden zich mochten ontdubbelen en de race zijn restart kreeg, schoot Max Verstappen als een komeet voorbij Hamilton die tot dan nog eerst reed. De Red Bull-coureur zette ineens de puntjes op de "i" en in 1'13"652 reed hij ook de snelste ronde voor dat ene WK-punt. George Russell stak Hamilton ook voorbij, net als Charles Leclerc en de zevenvoudige wereldkampioen zag ook zijn podiumplaats verdampen. Volgende week is het de GP van Italië in de snelheidstempel van Monza. Als men de WK-stand van Piloten goed bekijkt weet dat dit jaar de in Hasselt geboren Nederlander de F1-wereldkampioen 2022. Een zuivere titel die hem Supermax zal dopen. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 306,648 km in 1 uur 36'42"773 (190,22 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN START IN POLE IN ZIJN GP VAN NEDERLAND
Op een rode vlag na omwille van pikkende duiven aan de rand van de baan en een Hollandse rookbom die natuurlijk een oranje walm verspreidde, zijn de kwalificaties héél vlot en sportief verlopen. Met zelfs een Mick Schumacher (Haas) in de Q3 ! Minder gunstig verging het Gasly, Ocon, Alonso, Zhou en Albon die in de mist van Q2 verdwenen. Maar bij de kanjers in de Q3 om de pole lag het helemaal anders. De spanning was te snijden. Net als Charles Leclerc (Ferrari) de wondertijd van 1'10"363 op de tabellen zette en iedereen dat als "de pole" aanvoelde, verboog WK-leider Max Verstappen de wijzerstand naar 1'10"342 en behaalde daarmee voor de tweede opeenvolgende maal in zijn thuis-GP de "pole" ! Vorig jaar won hij ook in Zandvoort. 2021 was het jaar waarin de Nederlandse GP opnieuw werd gereden sinds in 1985 Nelson Piquet sr de winnaar was van de toen laatste F1 race in Zandvoort. (Walter Rombauts)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - IS SNELSTE IN FP1 IN ZANDVOORT
Omdat Max Verstappen al na 10' feestrondjes rijden stilviel met een defecte transmissie, kon hij geen verdere rol meer spelen in de eerste vrije training om de GP va Nedereland. Die wordt zondag als vijftiende race gereden op het duinencircuit, dat ook één van de mooiste ter wereld mag worden genoemd. De training lag een poos stil en na de groene vlag zette Fernando Alonso de snelste tijd met 1'13"635. Niet genoeg want eerst Norris (Mc Laren-Mercedes), dan Carlos Sainz (Ferrari) overvleugelden hem.
Tot de jonge Brit George Russell de scherpste tijd reed: 1'12"455. Op de tweede plaats legde Lewis Hamilton beslag. Nog een randbedenking: Mick Schumacher reed door ROOD en vanwege de koersdirectie werd daar geen sanctie of straf tegenover gezet. Tot slot, Jos Verstappen, de vader van Max heeft positief getest op Covid. Als gevolg daarvan tracht men bij Red Bull de WK-leider Max onder een stolp te doen leven.(Walter Rombauts)
MORGEN SNORREN DE MOTOREN IN DE DUINEN OM DE GP VAN NEDERLAND
Morgen worden de eerste vrije oefeningen om de GP van Nederland in Zandvoort gereden. Het is de vijftiende Grand Prix van het seizoen 2022. Het hoeft geen betoog dat het een Max-hype gaat worden. De vraag is wie de leider in de voorlopige stand om de wereldtitel van een dertigste zege gaat houden ? Voor morgenmiddag de eerste chronocijfers op de tabellen staan, kunnen geen conclusies worden getrokken. Overigens demonstreerde de Red Bull-coureur in Francorchamps iets wat alleen aan de grootsten doet denken.
Aan Juan Manuel Fangio, aan Jim Clark, aan Graham Hill of Ayrton Senna zelfs. Max heeft voor zijn "home-GP" een nieuwe helm laten ontwerpen om eer te bewijzen aan zijn vader. Dat is Jos Verstappen, destijds bij Benetton ploegmaat van Michaël Schumacher. De GP van Nederland (Holland volgens de archieven) werd voor het eerst gereden in 1952.
Deze 376,650 km lange race over 90 ronden van het 4,185 km lange circuit van Zandvoort werd gewonnen door Alberto Ascari in een Ferrari. Het merk met het steigerend paard dat nu een merk met een briesende stier najaagt. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MICK SCHUMACHER'S F1 LOOPBAAN KOMT IN VRAAG TE STAAN
Twee zware, en voor het Haasteam kostelijke crashes, plus het uitblijven van WK-punten oogsten, doet al een tijd vragen rijzen over de nabije toekomst van Mick Schumacher, zoon van.... De Ferrari Young Drivers Academy begint zich ook vragen te stellen. De kans is groot dat de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher eind dit seizoen het Haasteam zal verlaten. Veel keuze is er voor hem niet, tenzij hij bij Alpine Fernando Alonso kan/zal vervangen. Of Esteban Ocon daarmee zal opgezet zijn is een open vraag. Aan vaders Michaël's leven kwam zo goed als een einde toen hij op 29 december 2013 door een ski-ongeval nabij Grenoble naar verluidt moet verder leven als een plant. Hij was 45 jaar toen da gebeurde en de hele wereld aan zijn voeten lag. (wr)
MIJN VOORSPELLING: MAX VERSTAPPEN WINT DEZE NAMIDDAG DE GP VAN BELGIE
Niet meer jong, moet ik het eerder van "memories" hebben dan van voorspellingen. Maar de adoratie die Jacky Ickx gisteren opbracht voor Max Verstappen na zijn snelste tijd in de kwalificaties sterkt me in het geloof dat de Belgische Nederlander vanmiddag de GP van België gaat winnen. Weliswaar moet hij door een motor- en transmissiewissel vanop de veertiende plaats vertrekken, maar de rest van het veld, op Sergio Perez, Carlos Sainz en Fernando Alonso na zijn zo traag dat Max Verstappen in staat is een historische inhaalrace te demonstreren. Hij heeft in de dertien voorbije races al acht keer gewonnen.
Charles Leclerc is snel, maar maakt meer fouten dan Max. Ferrari maakt eveneens onbegrijpelijke fouten tegenover beide coureurs. Zoals gisteren in de kwalificaties met die te versleten gebruikte "slicks". Wat deze namiddag zal worden opgevoerd door Max zal, behoudens pech, historisch worden.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton - eind vorig jaar door koersdirecteur Michaël Masi schandelijk bedrogen - zei gisteren nog "Allé, ik ben 1"8 trager dan Max Verstappen. Rijden wij met slakkenwagens ?" Deze namiddag wordt drama van het hoogste gehalte opgevoerd. Voorspeld door iemand die écht 71 jaar de F1 heeft gevolgd. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MAX VERSTAPPEN LOST OP BUITENAARDSE WIJZE VOORSPELLING IN MET ZEGE IN FRANCORCHAMPS
Gestart vanaf de 14de positie, en direct al gehinderd door een botsing Hamilton - Alonso, rukte de WK-leider gestadig op om in de 18de van 44 ronden de leiding te nemen. Buiten even tijdens een bandenwissel, zou hij deze niet meer afstaan. Sergio Pérez zorgde met de tweede plaats voor de 21ste dubbelslag van Red Bull. In de voorlopige stand om de wereldtitel versterkt de Nederlander zijn positie tot 284 punten. Tijdens de start zorgde ook Latifi dat Bottas buiten de baan belandde. Samen met Hamilton waren zij de twee enige opgevers. De Safety Car kwam voor vijf ronden buiten en voor de rest bleef het racen "clean".
Met duidelijk te weinig gewicht voor Carlos Sainz en Charles Leclerc in de Ferrari's. Bandenkeuzes speelden daarbij een rol, maar die banden bleken voor Max Verstappen allemaal geen probleem te zijn. Zachte, mediums, het speelde allemaal geen rol. Hij overtroefde iedereen en werd met 31% tot "Driver of the Day" gekozen. Gigantisch goed reed ook Fernando Alonso, die nog een vijfde plaats "cadeau" kreeg door de 5" straftijd die Leclerc opliep door te snel in de pitstraat te rijden toen hij in extremis nog zachte banden (rood) ging halen om te pogen nog 1 punt te scoren voor de snelste ronde. Maar ook die ging naar Max Verstappen. Die rijdt volgend weekeinde voor oranje-publiek in Zandvoort en zal trachten daar zijn 30ste GP-zege te scoren. Ondertussen is door Liberty Media bevestigd dat de GP van België ook in 2023 op de kalender staat. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 309,760 km in 1 uur 25'52"894 (216,40 km/h gemiddelde snelheid)
VERSTAPPEN SNELST, MAAR DOOR STRAF START SAINZ MORGEN IN POLE
Met 1'43"665 reed WK-leider Max Verstappen de snelste chrono in de kwalificaties. Maar gezien de Red Bull-coureur door een motorwissel een gridstraf kreeg moet hij net als Charles Leclerc achteraan starten, met nog vijf anderen waaronder ook Norris. Dus we krijgen een rare startgrid. Met Carlos Sainz (Ferrari) op pole en Perez (Red Bull-Honda) en Lewis Hamilton (Mercedes) achter hem. Hieronder staat de uitlslag van de kwalificaties en de startgrid volgt daaronder. (wr)
Kwalificaties:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'43"665
2. Carlos Sainz (Ferrari) 1'44"297
3. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1'44"462
4. Charles Leclerc (Ferrari) 1'44"553
5. Esteban Ocon (Alpine-Renault) 1'45"180
Startrooster:
1. Carlos Sainz
2. Sergio Pérez
3. Fernando Alonso
4. Lewis Hamilton
5. George Russell
6 Alex Albon
15. Max Verstappen - snelste van de kwalificaties....
PEREZ SNELST IN FP3, 5 MINUTEN RODE VLAG VOOR ONBEDUIDENDE SLIPPER VAN LECLERC
Terwijl Max Verstappen deed wat ondertussen zijn "vaste job is geworden, met name de snelste tijd rijden in de derde vrije training, beging de koersdirectie en niet het minst de RTBF een affronterende flater in wat mogelijk de laatste GP van België kan zijn. De koersirectie vond het om 13.51 uur nodig VIJF minuten lang een rode vlag te geven voor een onbeduidende slipper van Charles Leclerc. Deze raakte wel de bandenmuur maar hobbelde op eigen kracht terug uit de gravel naar de pits. Meteen was Max Verstappen snelste ronde naar de vaantjes. Dus nam Sergio Pérez even de rol van Max over en zette met 1'45"047 zijn Red Bull op P1. Op vier minuten van het einde gaf de koersdirectie "groen" en hoorde Max Verstappen dat het in bocht 10 begon te regenen...
RTBF-journalist Gaëtan Vigneron, op wiens commentaar kenners enige stabiele analyse kunnen maken, mocht de derde vrije oefeningen FP3 niet "live" zoals ze zou graag zeggen, op het scherm brengen. Het is een affront vawege de openbare zender aan een journalist die door jarenlange dienst wat boven het maaiveld uitsteekt en zich mag verwachten een kopje kleiner te worden gemaakt. In het Vlaamse beeldmedia-beleid houdt men een Gert Vermersch genoegzaam laag zodat zijn hoofd niet door onkundigen wordt weggemaaid. Gert Vermersch is in het Vlaamse F1-landschap de enige die met bescheidenheid, efficiëntie én kennis van zaken spreekt. Allle andere niet-professionelen mogen hierbij worden afgevoerd. Goed, de FP3, van eigen nota's, dus per definitie onvolmaakt. Straks de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts)