Het is van 2008 geleden dat er nog officieel Formule 1 wagens over het 5,245 km lange tracé raasden. Het zo'n 80 km onder Bologna in Italië gelegen circuit is snel en technisch. Niet alle teams zijn aanwezig, maar in ieder geval laten Mercedes, Red Bull, Sauber, Toro Rosso en andere Mc Larens de kans niet liggen om perfectioneringen door te voeren met het oog op de GP van Spanje op 13 mei a.s. Dat is althans het geval voor Mercedes en Red Bull. De andere teams grijpen de gelegenheid aan hun "derde piloten" hun kunstjes te laten opvoeren. Zo rijdt onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio met de Lotus. Vanochtend rijdt Nico Rosberg de W03 en vanaf deze namiddag zit Michael Schumacher voor twee dagen "vast" in de cockpit. Bij Mc Laren is dat niet het geval voor Jenson Button en Lewis Hamilton die op publicitaire missie zijn in Budapest.
Button, wereldkampioen 2009, liet weten het leuk te vinden eens niet achter het stuurrad te zitten. Volgens hem zijn er geen zwaarwichtige wijzigingen door te voeren aan de Mc Laren-Mercedes. Vanavond weten we weer hoe de kaarten daar zijn dooreen geschud. Aan de chrono's zit niets bindend. De tijden hangen allemaal af in welke configuratie de auto rijdt. Met welk type van Pirelli-band, met volle, half lege of zo goed als lege brandstoftanks. Waarmee meteen voor het publiek duidelijk moet zijn dat het luxe-leventje van een F1-piloot zich niet beperkt tot 20 GP's op een jaar. Tussenin worden de "boy's" voor alles en nog wat gesolliciteerd. Maar wel voor een goed salaris, de besten meer dan onze eerste minister.(wr/Foto:Mercedes, Renault en RACB)