Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    01-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANDAAG BEGINNEN PRIVE F1-TESTEN IN MUGELLO
    Het is van 2008 geleden dat er nog officieel Formule 1 wagens over het 5,245 km lange tracé raasden. Het zo'n 80 km onder Bologna in Italië gelegen circuit is snel en technisch. Niet alle teams zijn aanwezig, maar in ieder geval laten Mercedes, Red Bull, Sauber, Toro Rosso en andere Mc Larens de kans niet liggen om perfectioneringen door te voeren met het oog op de GP van Spanje op 13 mei a.s. Dat is althans het geval voor Mercedes en Red Bull. De andere teams grijpen de gelegenheid aan hun "derde piloten" hun kunstjes te laten opvoeren. Zo rijdt onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio met de Lotus. Vanochtend rijdt Nico Rosberg de W03 en vanaf deze namiddag zit Michael Schumacher voor twee dagen "vast" in de cockpit. Bij Mc Laren is dat niet het geval voor Jenson Button en Lewis Hamilton die op publicitaire missie zijn in Budapest.

    Button, wereldkampioen 2009, liet weten het leuk te vinden eens niet achter het stuurrad te zitten. Volgens hem zijn er geen zwaarwichtige wijzigingen door te voeren aan de Mc Laren-Mercedes. Vanavond weten we weer hoe de kaarten daar zijn dooreen geschud. Aan de chrono's zit niets bindend. De tijden hangen allemaal af in welke configuratie de auto rijdt. Met welk type van Pirelli-band, met volle, half lege of zo goed als lege brandstoftanks. Waarmee meteen voor het publiek duidelijk moet zijn dat het luxe-leventje van een F1-piloot zich niet beperkt tot 20 GP's op een jaar. Tussenin worden de "boy's" voor alles en nog wat gesolliciteerd. Maar wel voor een goed salaris, de besten meer dan onze eerste minister.(wr/Foto:Mercedes, Renault en RACB)


    Bijlagen:
    Jérôme D'Ambrosio vandaag actief in de Lotus i1512.jpg (759 KB)   
    Vandaag werken in Mugello i1512.jpg (1.5 MB)   

    01-05-2012 om 12:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOEB SCOORT ZEVENTIGSTE ZEGE IN ARGENTINIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Niet alleen heeft Sebastien Loeb voor de zevende keer op rij de "Rally van Argentinië" gewonnen, hij scoorde voorbije weekeinde ook zijn zeventigste WRC-overwinning in zijn carrière. In Argentinië met start- en aankomst in Villa Carlos Paz hield de Fransman 15"2 voorsprong over op zijn ploegmaat Mikko Hirvonen, eveneens in een Citroën DS3 WRC. Het was een bitse strijd tussen de achtvoudige wereldkampioen en zijn Finse belager.

    Maar een dag voor het einde besliste de Citroën-sportdirectie dat Hirvonen niet meer mocht aanvallen. Kwestie van ongevallen te voorkomen en een dubbelslag voor Citroën veilig te stellen. Bovendien verstevigt Sebastien Loeb zijn positie in de voorlopige stand in het wereldkampioenschap. Hij telt nu 91 punten voor Petter Solberg die er 73 totaliseert en Mikko Hirvonen met 70.

    Onze Belgische Thierry Neuville begint zijn eigen leven te leiden tussen de grootste namen van het WRC. Vrijdag crashte de jonge Citroën-rijder en miste daardoor twee KP's. Dat leverde hem 10 minuten straftijd op. Maar hij kon terugkomen tot een schitterende vijfde eindplaats. In de stand om het wereldkampioenschap staat Thierry Neuville twaalfde met 14 WK-punten.(wr/Foto's:Willy Weyens)

    Bijlagen:
    Loeb won voor de 7-de keer in Argentinië i30412.JPG (332.3 KB)   
    Neuville aan het werk in Argentinië i29412.JPG (306.6 KB)   
    Thierry Neuville groeit van jong talent naar professioneel i29512.JPG (350.3 KB)   

    30-04-2012 om 10:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GARY PAFFETT SCHENKT MERCEDES ZEGE IN DTM-OPENER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Brit Gary Paffett heeft met zijn Mercedes-Benz van het Thomas Sabo team de eerste race gewonnen van het DTM-kampioenschap 2012 in Hockenheim. Jamie Green maakte met zijn tweede plaats een dubbelslag waar voor de Ster. Blijkbaar hebben hun ingenieurs de beste afstellingen voor hen gebakken. En natuurlijk dankt de rappe jongen dat ook aan zijn stuurgedraai. Dat is belangrijk omdat de drie merken - Audi, BMW en Mercedes-Benz - overeengekomen zijn een kostenbesparend autoconcept op te zetten. Dat wordt bereikt door alle auto's te construeren waarvan 50% met gemeenschappelijke onderdelen worden gemaakt.

    De monostructuur van het chassis, de versnellingsbak, de achtervleugel, de cardan-assen, de remzadels, elektronika en nog enkele andere "details" zijn identiek. Ook de motoren zijn allemaal V8 4.0 liter. Het is dus in de verfijning van de ophanging, de algemene stroomlijn en de platte bodem dat technici hun winsten kunnen maken ten gunste van de coureur.

    Het debuut van het RBM team in de DTM mag succesvol worden genoemd aangezien Andy Priaulx in de helse rit over net geen 183 km op de zesde plaats beslag legde. Meteen de eerste BMW. Hij ging "zwaargewichten" als Ralf Schumacher (7de) en David Coulthard (8ste) vooraf. Ploegmaat Augusto Farfus finishte vijftiende. Dame Suzie Wolff stond goed haar mannetje met een bescheiden maar verdienstelijke twaalfde eindplaats. De volgende confrontatie tussen Audi, BMW en Mercedes komt er op 6 mei 2012 op de Lausitzring. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)

    Bijlagen:
    Gary Paffet is dolblij met zege in seizoens-opener i29412.jpg (2.1 MB)   
    Hypersnelle Paffet naar zege met Mercedes AMG C-Coupé i29412.jpg (794.4 KB)   

    29-04-2012 om 21:33 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCEDES EN AUDI TEGEN - OPNIEUW - BMW IN DTM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag rijden drie Duitse autogiganten tegen elkaar in de eerste race om het "Deutsch Tourwagen Meistershaft" in Hockenheim. BMW is opnieuw aanwezig in de vorm van RBM (Racing Bart Mampaey) die Agusto Farfus en Andy Priaulx als ervaren coureurs en drie keer wereldkampioen uit het WTCC inzet. Bart Mampaey is de zoon van Julien Mampaey, de man achter het team Juma, maar wiens vrouw Chris Van der Auwera de drijvende kracht was om de grootste namen in toom te houden. Tot de Belgische "clan" behoorden als vaste coureurs Eddy Joosen, Dirk Vermeersch en ook de iconische Pierre Dieudonné maakte enige tijd deel uit van het gerenomeerde team. De DTM met BMW is een nieuwe grote uitdaging voor Bart Mampaey. In het randprogramma stuurde Nico Rosberg de W 196 van Fangio uit 1955 over het asfalt terwijl Michael Shumacher de moderne F1 Mercedes-zilverpijl aan zijn publiek demonstreerde. Na de trainingen zien we Priaulx op de zevende en Farfus op de negentiende plaats. Mattias Ekström (Audi) pakte de pole voor Jamie Green (Mercedes) die geen onbekende is in de spits van het ongenadige deelnemersveld.(wr/Foto:Mercedes)


    Bijlagen:
    Jamie Green in actie tijdens de trainingen in DTM Hockenheim i29412.jpg (1018.7 KB)   
    Nico Rosberg met de W196 van Fangio bij DTM-start i29412.jpg (1.8 MB)   

    29-04-2012 om 14:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MASSA'S TRIESTHEID
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Massa’s triestheid is over de wereld uitgestort. In 2007 werd het vuur aan de lont gestoken door de financiële crisis in Amerika die overwaaide naar ons en onze banken. Fukushima, Egypte, Libië, Syrië, alom verdriet omdat het woord is verloren gegaan. De zogenaamd sociale media staan vol met woorden. Holle woorden die op niets terugslaan. Niets concreet zoals bij de triestheid van Felipe Massa die precies tien jaar geleden bij Sauber reed in gezelschap van Nick Heidfeld. De Sauber-Petronas C21 behoorde tot de middenmoot. In de GP van Duitsland finishte de Braziliaan zevende nadat Peter Sauber liever Heidfeld op de zesde plaats zag finishen. Gevraagd of hij de stalorders niet als een bedreiging voor zijn verder loopbaan zag, antwoordde Massa beslist: “Neen, daar heb ik geen angst voor." Zo bleek ook. De schaduw van Senna en Barrichello maakte zijn intrede (2006) bij Ferrari.

     

    Met de GP van Spanje F1 voor de boeg – vijfde race om het WK op 15 mei a.s. in Barcelona – kijkt Massa triest en heeft daarvoor zo zijn redenen. Fernando Alonso doet met de steenezel Ferrari F2012 kleine mirakels, wint de GP van Maleisië en staat vijfde in de voorlopige stand om het WK. Massa zeventiende, net voor Schumacher die op de achttiende en laatste plaats van “mannen-met-punten” staat. Massa weet dat het zwaard van Damocles boven zijn hoofd hangt. Luca Montezemolo en Dominicali zoeken een opvolger. Ook het spanningsveld dat iedere keer en na zoveel jaren weer ontstaat als de heren Massa en Hamilton elkaar op de baan tegenkomen, speelt in de slechte afloop een rol.

     

    Sergio Perez is al genoemd, maar het lijstje van mogelijke kandidaten groeit. Kijk maar eens hoe naar die schitterende Romain Grosjean wordt gevist. Massa weet het, maar kan de tegenslag van 2008 op Interlagos in Sao Paulo tijdens de GP van Brazilië niet vergeten. Ook niet die schokdemper van Barrichello’s auto die hem op het hoofd trof. Als een granaat, een atoombom. Dat was in Hongarije op de Hongaroring in 2010. Het hele jaar door vocht hij om terug te komen in 2011. En dan stuitte hij op Fernando Alonso die niet bereid was om Sancho Panza te spelen, maar eerder Don Quichotte, en ook niet tegen windmolens wil vechten. Wel tegen iedereen die hem voor een derde titel na deze van 2005 en 2006 in de weg rijdt. "Ik kom niet in de F1 om vrienden te maken", placht Alonso altijd te zeggen. "Wel om te winnen en wereldkampioen te worden !" Massa heeft er last van, heeft er een weemoedige triestheid van. Maar het échte trauma zit in zijn ziel. Nooit zal iemand het kunnen wegnemen.

     

    2008. Massa wint vijf races alvorens hij voor eigen publiek, op zijn geboorteplek Sao Paulo nog wel de chaotische GP van Brazilië rijdt en…wint ! Terwijl hij wordt afgevlagd raakt Brazilië hysterisch. Felipe Massa is wereldkampioen. Heeft Lewis Hamilton verslagen – die nog aan de andere kant van de doorweekte piste rijdt – en dan als bij blikseminslag is Hamilton (Mc Laren-Mercedes) Timo Glock (Toyota) voorbijgereden onder de pijpenstelenregen. Massa verliest met één punt tegen Hamilton voor de wereldtitel. Nooit zal iemand exact weten wat aan de andere kant van de aankomst is gebeurd. Heeft Glock vertraagd, Hamilton de titel gunnend ? Heeft Hamilton Glock in regel geklopt ? Nooit zal iemand de waarheid op die vraag beantwoorden. Dat verklaart Massa’s triestheid. Van pizzakoerier op zijn zeventiende in Sao Paulo tot gentlemen van de Formule 1 op zijn 31ste. Soms is dat laatste ook een wereldtitel waard.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Ferrari)

     

    28-04-2012 om 18:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KRONOS EVENTS PROMOOT BELGIAN RACING CAR SERIES
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het autosportwereldje in ons Belgenland mag in deze bizarre tijden juichen ! Er is een nieuw kampioenschap dat luistert naar de naam "Belgian Racing Car Championship". Afgekort: BRCC.
    Tijdens het weekeinde van 19 en 20 mei 2012 wordt op Circuit Zolder het startschot gegeven van het Belgisch Omloopkampioenschap. Iedereen weet ondertussen dat Kornos Events als promotor BRCC en BE Trophy een enorme opdracht wacht. Dat is om binnen enkele weken tijd een waardig startveld bij elkaar krijgen voor wat - eindelijk én waarachtig - de aftrap moet worden van het Belgisch Omloopkampioenschap.

    "De opgelopen vertraging is natuurlijk een enorme handicap", stelt Marc Van Dalen, co-directeur bij Kronos. "Er wordt hard gewerkt en nu we vlakbij de eerste races op Circuit Zolder zijn, tellen we al een twintigtal deelnemers. Dat is voor iedereen een opsteker. Nu moeten we nog anderen overtuigen om ons te komen vervoegen."

    Precies omdat de verantwoordelijken van Kronos Events open staan voor dialoog met potentiële deelnemers en de verschillende acteurs in de Belgische autosport, werd er besloten de basisregels van het reglement een beetje bij te sturen. De finale versie ervan zal in de loop van volgende week worden bekend gemaakt.

    "De eerste kwaliteit van een promotor is te luisteren naar zijn klanten en dus hebben we geprobeerd rekening te houden met opmerkingen die wij de laatste dagen te horen kregen," verduidelijkt Jean-Pierre Mondron, de andere directeur bij Kronos. "Zo zal het mogelijk zijn om zich apart in te schrijven voor de Short Races of de Long Race. Uiteraard geven wij de voorrang aan inschrijvingen voor de twee races, maar eenieder is vrij hierover zelf een keuze te maken."

    In perfecte samenspraak met RACB werden daarnaast nog een aantal evoluties doorgevoerd in het technisch en sportief reglement. Deze wijzigingen hebben betrekking op enkele belangrijke details, waarbij eveneens werd geluisterd naar het advies van teamverantwoordelijken en rijders. Een eerste versie van dit reglement is weldra beschikbaar op de website van BRCC.

    Voor de twee Short Races van telkens 30 minuten op zaterdagnamiddag en de Long Race van drie uur op zondag noteren we de inschrijving van o.a. de Ferrari van de Thiers-broers, meerdere Porsche's zoals deze van Fred Bouvy, Dirk Van Elslander of de Silhouette BMW van E-Race. Ook in de kleine categorieën is er veel belangstelling. We denken aan de Ginetta van Prime Racing, overigens de eersten die zich inschreven, de Seat Leon van het Allure Team en de Renault Clio van Racing for Fun.

    Om dit alles in goede banen te leiden, doen Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron beroep op een vierkoppige staf die samen goed zijn voor meer dan 100 jaar ervaring in de autosport !!! Aan het hoofd ervan staat Jacky Andrzejewski. Hij is de "general manager" van Kronos Events en dus de grote baas van de organisatie achter het BRCC en de BE Trophy. Jacky begon zijn carrière bij Rothmans toen...Jacky Ickx in de groep C uitkwam !!! Sindsdien is de viertalige Antwerpenaar altijd bedrijvig geweest in de racerij. Van het Belga Team tot Circuit Zolder, even VTM ertussendoor, en dan vooral het Bastos Racing Team, bekend van de successen in rally en de "24 Uren van Francorchamps". Jacky Andrzejewski is een zwaargewicht in de public relations. Precies het profiel wat de Belgische autosport vandaag nodig heeft.

    Dan is er Laurent Voogt. Hoeft hij te worden voorgesteld ? Zoals Obélix is Laurent als kind "erin gevallen" !!! Met een vader die ijverde voor de erkenning van de baancommissarissen, groeide Laurent op in de paddocks van Francorchamps, het vroegere Nijvel en Zolder. Hij leerde de stiel als baancommissaris en schopte het in 2003 tot koersdirecteur. Met zijn ervaring is hij de geknipte persoon als verantwoordelijke voor de logistiek en de organisatie op het terrein.

    Carine Daele neemt het secretariaat en de relaties met de concurrenten voor haar rekening. Op circuit kennen ondertussen alle rijders en teamverantwoordelijken de kwaliteiten van de perfect tweetalige Brusselse. Nochtans was het pas recentelijk dat zij de smaak van de autosport te pakken kreeg, toen zij door niemand minder dan Thierry Tassin werd gevraagd voor het runnen van de "papierwinkel" van de Renault Clio Cup en de Formule Renault.

    De relaties met de geschreven en elektronische pers worden verzorgd - met nadruk op het laatste woord - door wie als gewezen autosportjournalist wordt genoemd, Koen Wijckmans. In werkelijkheid is hij niet alleen nog een uitmuntend pennenridder, maar heeft als bagage de ongeveinsde, momenteel niet te evenaren kennis ten gronde van de hele Belgische autosport. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron konden zich niemand beter vinden. Het is opbeurend dat een heuse specialistenploeg het nieuwgeboren BRCC op gang brengt. 

    Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is een nieuwe tijd aangebroken. Koen Wijckmans organiseerde vroeger onder de vlag van Kronos de Mazda MX-5 Trophy. Vanuit Nannine ontfermde hij zich ook over de persdienst rond de deelname van de Peugeot 206 WRC in rally. Als persofficer dirigeerde hij jaren lang de "pennenriddersslag" rond de "24 Uren van Francorchamps". Het doet ook deugd dat Zolder met het nieuwe dynamisme ook weer mee in de lift zit. Algemeen Directeur Thierry Deflandre kan nu en dan al eens een nachtje op beide oren slapen. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron komen met de geboorte van de "Belgian Racing Car Championship" wel met héél goed nieuws naar buiten !!!(wr:Foto's BRCC)








     

    Bijlagen:
    Opnieuw echte koers in Zolder dank zij Kronos Event i27412.JPG (750 KB)   

    27-04-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SATOSHI MOTOYAMA IS DERDE PILOOT IN NISSAN'S DELTAWING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij Nismo, de sportafdeling van Nissan, is zijn naam al lang een legende. Nu heeft Nissan beslist hem als derde piloot toe te voegen aan Marino Franchitti en Michael Krumm om in Le Mans de Nissan Deltawing te besturen: Satoshi Motoyama. Gisteren maakte hij tijdens de tweede oefentest in het Engelse Snetterton kennis met de Deltawing Racing Car die als nummer "56" vanuit Garage 56 in Le Mans zal starten. Buiten klassement zal de auto de "24 Uren van Le Mans" rijden die op 16 en 17 juni 2012 wordt gereden. Iedereen die wil kan de experimentele auto al eerder in actie zien. Namelijk op zondag 3 juni 2012 wanneer in La Sarthe "La journée de Test" doorgaat waaraan alle deelnemers van de etmaalrace moeten deelnemen als eerste kennismaking het het 13,640 km lange historische tracé.(wr/Foto:Nissan)

    Bijlagen:
    De Japanner Satoshi Motoyama is derde piloot in de Nissan i26412.jpg (1.8 MB)   
    De Nissan Deltawing wordt de sensatie van Le Mans i26412.jpg (2 MB)   

    26-04-2012 om 15:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HONDERD BESTE DEALERS VAN RENAULT GELAUWERD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 2011 namen alle landen waar de Renaultgroep is vertegenwoordigd (45 landen over de hele wereld/1700 dealers) deel aan de wedstrijd "Dealer of the Year". Honderd concessiehouders uit 31 landen werden gelauwerd met de titel "Dealer of the Year". Deze wedstrijd is een vervolg op de "Renault Global Quality Awards" die al sinds 2006 bestonden. Deze nieuwe prijsuitreiking van "Dealer of the Year" beloont de beste concessiehouders voor merken van de Groep die de beste globale prestaties hebben neergezet.

    De criteria slaan terug op het verkoopvolume van nieuwe wagens, wisselstukken, toebehoren en servicecontracten. Vooral het eerste en het laatste aspect is belangrijk. Het eerste houdt het bedrijf met winst in stand en het laatste maakt dat klanten nog minstens eens per jaar over de vloer komen. Liefst méér, want "uren verkopen is eigenlijk de echte winst van een dealership". "Verkopen op zich" is belangrijk maar niet zaligmakend omdat de winstmarges alsmaar kleiner worden. Vervolgens werden de dealers beoordeeld op het rendement van het netwerk en werd ook de servicekwaliteit een aanbevelingsindicator.

    Jérôme Stoll, Adjunct Algemeen Directeur en Commercieel Directeur feliciteerde de winnaars met de volgende woorden: "Proficiat, u hebt het beroep van de autodistributie allemaal perfect begrepen. U bent erin geslaagd volumeprestaties, klantentevredenheid en rentabiliteit met elkaar te verzoenen. Dankzij uw inzet blijven onze resultaten wereldwijd verbeteren. Het "Plan Renault 2016 Drive the Change" kan in vier woorden worden samengevat: More Business, Better Business". Als u vandaag één van de laureaten bent, dan is dat omdat u beide specialiteiten al onder de knie hebt."

    Voor België waren het Koen Valckenier (Groep-Valckenier-Aalst) en Philippe Brébant (Groep Centre-Automobiles-Bergen) die bekroond werden voor hun resultaten.(wr/Foto's:Renault)


    Bijlagen:
    Allemaal Renaultcracks in de autoverkoop van de Groep i25412.jpg (211.2 KB)   

    25-04-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG EN SCHUMI RIJDEN FANGIO'S ZILVERPIJLEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zaterdag zullen Nico Rosberg en Michael Schumacher voor de openingsrace van de DTM in Hockenheim de Mercedessen W196 rijden waarmee vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio in 1955 na de GP van Italië in Monza het WK won. Sindsdien en tot de zege van Nico Rosberg dit jaar in de GP van China zijn er precies 20.671 dagen verlopen eer de Zilverpijlen weer wonnen in de Formule 1. Het belooft een indrukwekkend schouwspel te worden. Nico Rosberg bezoekt de DTM-opener voor de tweede maal, maar dit keer als winnaar voor Mercedes na 41 GP's dat het merk weer meedoet.

    Vorig jaar stuurde Nico Rosberg ook de Thomas Sabo AMG-Mercedes C-klasse over het asfalt. (foto linksboven). Zondag rijdt Schumacher ter amusement de moderne zilverpijl, de Mercedes W02 uit 2011 in de autodroom van Hockenheim. Twee Duitsers in dezelfde arena. Ovatie van de 160.000 toeschouwers verzekerd. Vooral omdat Vice-President van Mercedes-Benz Motorsport, Norbert Haug, meedeelde dat Michaêl Schumacher "in conditie is om tot het hoogste niveau weer te komen." Dat is niet niks. Vorige weekeinde zette de 43-jarige zevenvoudige wereldkampioen een hopeloze 22ste startpositie om in één WK-punt (10de). Hij bekritiseert de Pirelli-banden die niet goed zouden zijn. Dat kan wat lacherig zijn maar niettemin dweilt er een gerucht door de paddock als zouden de reglementmakers Pirelli opdracht hebben gegeven banden te maken die snel slijten en "onverwacht" ten einde zouden zijn in grip.

    Het is moeilijk te geloven, maar in deze tijden is alles mogelijk. Spektakel dreigt het te winnen van de essentie van een F1 besturen. Vooralsnog weigeren we dit te geloven. We weigeren de Grote Manitou die de armoezaaiers van de F1 vanaf 1981 naar de miljardairstatus leidde te bekladden. Hoewel Bernie Ecclestone (81) rare trukken begint te vertonen zoals alle oude mensen. Als het verstand scherpte verliest, is het tijd om een stap terug te zetten. Maar Michaël Schumacher is bijlange nog niet zo ver. En zijn Pirelli's. Geen mens die het met preciesheid weet.(wr/Foto's:Mercedes-Benz)


    Bijlagen:
    Rosberg en Schumi met de zilverpijlen op de Nürburgring i24412.jpg (495.4 KB)   

    24-04-2012 om 18:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UIT EEN ECHT OUDE DOOS 1989: PATRICK DEWULF
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Door met genoegen de opkomst te zien van de jonge Belgische piloten als Stoffel Vandoorne, Laurens Vanthoor, Bertrand Baguette en andere Nico Verdonck's, liep ik goed gemutst nog eens door mijn kilometerlange archieven - waarin zich nu en dan een opstopping voordoet wegens omgevallen stapels - en greep lukraak een enveloppe in doos 1989. Toevallig ook het jaartal waarin op 10 april 1989 in Zolder de eerste wedstrijd doorging van het "Duitse Opel Lotus-kampioenschap". Eén van de Belgische actoren daarin was de gedegen Patrick Dewulf, toen 34 lentes jong, Oostendenaar en met zegehonger aan de start. Hieronder geef ik de tekst uit het archief woordelijk weer nadat Patrick derde eindigde en toch niet tevreden was.

    "Derde eindigen en toch niet tevreden zijn. Je moet er erg ambitieus voor zijn. Patrick Dewulf, vorige zondag in Zolder aan de slag in zijn eerste wedstrijd van het Duitse Opel Lotus-kampioenschap, is dat zonder meer. Hij vertelt: "Ik had me voorgenomen in Zolder te winnen. Als het dan niet lukt ben ik natuurlijk ontgoocheld. Al dramatiseer ik de zaken natuurlijk niet. Aangezien ik mijn zinnen heb gezet op de Benelux- en Europese titelstrijd en Zolder vorige zondag enkel telde voor het Duits kampioenschap is er niets aan de hand."

    "Tijdens de trainingen kwam al aan het licht dat ik aan Marko Werner een zware klant zou hebben", vervolgt Dewulf. "Ik kende hem van in 1987. Toen reden we samen in de Formule Ford. Ondanks dat ik met een gewijzigde Opel Lotus-vleugelafstelling nog bijna 4/10de van een seconde van mijn tijd kon afdoen, moest ik me toch tevreden stellen met de derde plaats op de startgrid. Ikzelf vond het voldoende aangezien ik nu in uitstekende omstandigheden kon racen: een uitstekende sponsor, een uitstekend team, een uitstekende preparatie. "Thomi", de tuner uit Bonn, doet uitstekend zijn werk."

    In de wedstrijd startte Dewulf uitstekend, zakte even naar de vierde plaats, maar kon toch weer de derde podiumplaats bemachtigen. "Ik denk dat er iets met de koppeling is misgegaan", meent Dewulf. "De echte start liet nogal op zich wachten. Aangezien ik een ietsje te lang het koppelingspedaal heb moeten indrukken - terwijl de motor tegen 7000 t/m draaide - is me dat wellicht fataal geworden. Doordat de koppeling was geraakt, verloor ik telkens bij het schakelen heel wat vermogen. Het had geen zin verdere risico's te nemen om toch nog een plaatsje op te schuiven. Daarom is de proef al bij al toch geslaagd."

    Ondanks was Dewulf nog de beste Belg in Zolder. Cohen werd uiteindelijk zesde - hij had problemen met de remmen en de pedalen - en Plasch werde veertiende. Zoon en vader Bormans werden achttiende en negentiende. Patrick de Radiguès en Fons Taels - in uitstekende doen - haalden het einde niet.

    De uitslag van de wedstrijd (Bergischer Löwe - Duits Kampioenschap):

    1. M. Werner (SD); 2. O.Schmitt (D); 3.P.dewulf (B); 4. J.Koscielniak (D); 5. M.Arlt (D); 6. S.Cohen (B);...14. A.Plasch (B);...18.M;Bormans (B); 19. B.Bormans (B).

    Volgende geplande proef : 23 april, Zandvoort (Benelux Kampioenschap)

    Zo stond het er 23 jaar geleden. Woordelijk. Sindsdien is er veel rubber aan het Limburgs asfalt blijven plakken en is de wereld veranderd. Met nieuwe jonge mensen. Spijtig genoeg niet allemaal gepassioneerd door de essentie van autosport. Managementsgewijs ook niet echt. Puristen en heuse professionelen zijn vaak vervangen door betweters met als enige verdienste perfect Engels spreken en politica als Ingrid Lieten opvrijen. Wegens wat Vlaamse centen proberen weg te zuigen naar Circuit Zolder dat zo "lokaal" blijft hangen. Zolang niet breder wordt gedacht zal het historische lint dat volgend jaar 50 jaar bestaat niet de verdiende heropstanding beleven waar het zo naar snakt en recht op heeft. Er komt nog een aspect bij.

    Mensen kennen quasi alle F1-coureurs, maar geen rijders uit andere disciplines, die vaak even moeilijk of zijn (WRC bijvoorbeeld) zijn. Dat is de schuld van een blijkbaar moeilijke communicatie tussen CZ en de media. De Limburgse organisatie heeft geen echte public relationsman die letterlijk God en Klein Pierke kent. Aan zo iemand is nood. Omdat hij in staat is niet alleen de - brede, grote bedrijfswereld voor Zolder te boeien, maar ook omdat de jonge autocoureurs van vandaag terug tot figuren moeten worden gekneed. Mensen willen "verhalen" van die gasten lezen. Hun "bloopers", hun fratsen, hun veroveringen. Worden rondgereden in open prestigieuze cabrio's voor de race, aan het publiek worden voorgesteld, erdoor worden opgewreten met haar en huid, als gladiatoren vereerd. Met de duim omhoog of omlaag. Maar in ieder geval "figuren" die doen fantaseren.

    Alleen op die manier is het mogelijk dat een Graham Hill voor de start van een GP van Monaco een ovatie kreeg van een opverend publiek. Met hem natuurlijk ook anderen. Een populariteitsmeter, zoiets moet er komen. Meisjes die hysterisch flauwvallen. Niet alleen bij het zien van Koen Wauters, maar ook bij de "vliegende industrieel", Bert Longin - prachtcoureur - en andere cracks die in onze Belgische autosportplooien leven. Dat ze niet bekend zijn ligt gewoonweg aan de pers in het algemeen. Hoofdredacteuren die autosport als een vieze-ver-van-mijn-bed-show zien en er vooral niets, maar dan ook niets van begrijpen. Zelfs niet nu facebook, twitter, linkedings en wat er nog allemaal op ons afkomt de groten der aarde als "persoonlijke vrienden" laat kennen. Kompleet virtueel. Lees:ingebeeld. Nu ga ik op zoek naar een andere doos, want over deze doos 1989 ben ik gestruikeld. Toevallig, zoals een mens kan struikelen, weer opstaan en verder gaan.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)








    Bijlagen:
    Patrick Dewulf 1991 i24412 1.jpg (1.3 MB)   
    Patrick Dewulf was een gezien coureur in het Opel Lotus kampioen.jpg (1 MB)   

    24-04-2012 om 16:19 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STOFFEL VANDOORNE WON TWEE VAN DE DRIE IN HOCKENHEIM
    Stoffel Vandoorne is als tevreden jongeman teruggekeerd van een woelig weekendje Hockenheim waar hij in de "Northern European Cup" voor Formule Renault 2,0 uitkwam tegen 36 andere jonge leeuwen van zijn slag. Hij reed twee pole-positions en won twee van de drie wedstrijden. De vertegenwoordiger van het RACB National team stuurde zijn bolide van Josef Kaufmann Racing door een zogoed als perfect weekeinde.

    In zijn onverdroten bescheidenheid stelde hij het verloop als volgt: "Tijdens de eerste race kon ik gemakkelijk de leiding behouden. In de tweede ging ik in de eerste bocht in "tête-a-queu". Daardoor moest ik helemaal achteraan aansluiten en finishte pas als negentiende. Dat was spijtig want mijn rondetijden lagen een halve seconde sneller dan die van de latere winnaar. In de derde race startte de top zes van de eerste wedstrijd in omgekeerde volgorde. Daardoor mocht ik dus als zesde aan de race beginnen. Na twee ronden lag ik al in derde positie. Dan kwam de rode vlag uit de hoed van de wedstrijdleiding omdat we op slicks in de regen stonden. Na de restart nam ik al snel de leiding, om daarna een kloof te slaan. Uiteindelijk behield ik zeven seconden voorsprong op de tweede."

    Op 5 en 6 mei a.s. rijdt Stoffel de eerste wedstrijd van de "Eurocup Formula Renault 2,0". Daar ligt de lat hoger en mannen van Hockenheim gisteren als daar zijn de Brit Jordan King en zijn landgenoot Jake Dennis zullen in Motorland Aragon trachten Stoffel Vandoorne het vuur aan de schenen te leggen. Samen met de hele meute jonge stieren die zichzelf hebben gezworen de beste te worden. Een eerlijke maar dure eed. Want er kan maar één de beste zijn. Nu heeft het er schijn van dat het dit seizoen Stoffel Vandoorne kan worden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)


    Bijlagen:
    Stoffel Vandoorne nam dit weekeinde een blitsende start i23412.jpg (432.1 KB)   

    23-04-2012 om 11:17 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA CX-5 IS EERSTE VAN WEER NIEUWE GENERATIE SUV's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Omdat de Mazda CX-5 de eerste is die de komplete SkyActiv-technologie geassimileerd ziet in zijn toch wel weer indrukwekkende verschijning is hij het symbool van een hele nieuwe generatie Mazda die op komst is. De auto is geheel ontworpen volgens Mazda's Lichtbouwdesign waardoor 100 kg overgewicht is weggesneden in dit hippe model. Het is tevens de eerste Mazda die volgens het nieuwe designthema "KODO - Soul of Motion" is ontworpen. Da armee waagt Mazda zich verder in het felbetwiste en tevens uitbreidende SUV-segment (Sportly Utility Vehicle). Dit segment stijgt jaar na jaar met 25% in Europa om in 2011 liefst 1,3 eenheden te tellen. Het doel is jaarlijks 160.000 auto's te maken waarin naast de Mazda2, de "3" en de "6" de nieuwe CX-5 de speerpunt wordt. De auto speelt vanaf nu blikvanger in de showrooms van Mazda.(wr)


    23-04-2012 om 08:43 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL PAKT ZEGE EN WK-LEIDING IN BAHREIN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De GP van Bahrein is op sportief vlak een hoogvlieger geweest. Vol van verrassingen en conclusies. De bijzonderste ervan is de terugkomst van tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die weer won en de leiding in de WK-stand van Hamilton overneemt. Na Button in Australië, Alonso in Maleisië en Rosberg in China won hij voor de eerste keer in Bahrein. Er mag ook van "terugkomst" van Kimi Raikkonen (32) worden gesproken die voor Vettel tot op de laatste meters een bedreiging vormde.

    Daarnaast is er trompettenegschal voor Romain Grosjean (26) die zijn eerste F1-podium binnenhaalde en lang op de tweede plaats reed. Meteen scoort hij zijn eerste WK-punten in zijn vierde race in 2012. Die doen de zes vruchteloze races in 2011 vergeten. Michaël Schumacher (43) leverde vanuit de 22ste startpositie een titanenstrijd naar de tiende plek, maar harkt nog steeds verder naar zijn eerste podium sinds zijn "come-back". Raïkkönen alias "Iceman" had er maar vier races voor nodig.

    Tot slot opmerken dat het hele podium uit Renault-motoren bestond. Red Bull-Renault voert het constructeurskampioenschap aan met 101 punten voor Mc Laren-Mercedes met 92. Spannend dus. Net als bij de coureurs waar Vettel 53 eenheden telt tegeover Hamilton met 49. Raar dobbelspel van Webber: het is de vierde keer dat hij vierde wordt. Dat is ook een manier om met 48 punten kanshebber op een wereldtitel te blijven. De huidige Fomrule 1 is ongemeen boeiend. Met opnieuw figuren (Rosberg), vechters (Alonso) en durvers (Perez). Nu zijn er drie weken rust. Dan vat het Europese luik aan met de GP van Spanje op 13 mei in Barcelona. Mogelijk heeft Ferrari dan iets meer tijd om aan de F2012 te sleutelen en Fernando Alonso als een echte matador voor eigen publiek gracieuze stappen te laten maken. Al telt hij "maar" 43 punten die hij deelt met Button, zijn hardnekkige doorzettingsvermogen laat niet toe met hem geen rekening meer te houden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes-Benz)




    Bijlagen:
    Met zijn vijfde plaats scoorde Nico Rosberg 10 punten i122412.jpg (1021.1 KB)   
    Schumi kwam van 22st naar 10de plaats terug i22412.jpg (968.9 KB)   

    22-04-2012 om 19:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL VERZEKERT POLE VOOR RED BULL-RENAULT IN BAHREIN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met nog maar één ronde te gaan voor de "pole" voor morgen mocht Nico Rosberg zich geen enkel foutje veroorloven. In een remmaneuver maakte hij die fout wel en het kostte hem vier plaatsen op de startgrid. Tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel verzekerde met 1'32"422 de pole voor Red Bull-Renault, gevolgd door Lewis Hamilton op 0"098... (Mc Laren-Mercedes), Mark Webber (Red Bull-Renault) en Jenson Button (Mc Laren-Mercedes). Op de vijfde plaats - derde rij dus - de onfortuinlijke Nico Rosberg.  Met vijf coureurs binnen één seconde, waaronder drie wereldkampioenen, gaat dat morgen vuurwerk geven. Het is de eerste "pole" voor Vettel van het sezioen 2012. De Duitser kan nog alle kanten uit voor de wereldtitel. Zelden is de F1 zo boeiend geweest als nu.

    Nog vermeldenswaardig is de zesde plaats van Australiër Daniël Ricciardo (Toro Rosso) en de zevende van Romain Grosjean (Lotus F1-Renault) die nieuw krediet bijeen rijdt. Michaël Schumacher die nipt ontsnapt was aan het uitvallen in wachtte in de stands. Zich voorbereidend op de volgende sessie waarin hij het beslist beter zou doen. Ondertussen verhielpen monteurs een DRS-falen waardoor Schumi een halve seconde verloor tijdens zijn snelste ronde. Ook de banden werden goed geinspecteerd. De banden spelen door de warmte daar een cruciale rol. De tijd tikte door en...in de laatste minuut klokte Heikki Kovalainen in de onverwacht goed presterende Caterham-Renault een betere tijd en tikte Schumacher naar de zeventiende plaats op de grid ! Razend verliet de zevenvoudige wereldkampioen de bolide en het toneel. Tot overmaat van ramp wisselde Brawn ook nog zijn versnellingsbak waaraan vijf plaatsen naar achteren aan vasthangen als "penalty". Dus start Schumi vanaf de 22ste plaats...

    De essentie van de race van morgen die over 57 ronden van 5,412 km gaat (308,484 km) is de hitte in Bahrein (30 à 35°C) dewelke rechtsreekse invloed heeft op de banden. Daardoor is de juiste tactiek van bandenwissel echt doorslaggevend. Ook het feit dat de piste constant met een dunnen zandfilm is bedekt speelt een rol. Zo vertrekken morgen de twee Mc Laren-Mercedessen van Hamilton en Button vanop het zogenaamde "vuile" gedeelte van de startgrid. Dat kan de bandengrip beïnvloeden en de startorde door elkaar schudden. genoeg allemaal om iedereen op het puntje van zijn stoel te doen zitten. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes, Renault en Red Bull Racing)


    1. Vettel                  1'32"422
    2. Hamilton             1'32"520
    3. Webber                1'32"637
    4. Button                  1'32"711
    5.Rosberg                 1'32"821



    Bijlagen:
    Samen goed voor negen wereldtitels i19312.jpg (1.8 MB)   

    21-04-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG HOUDT WEBBER EN VETTEL ACHTER ZICH IN FP3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zowel Mark Webber als Sebastien Vettel hebben in hun Red Bull-Renault getracht Nico Rosberg de snelste chrono te ontfutselen. Daartoe gebruikten zij de soft-rubbers en en zo min mogelijk brandstof aan boord. De tweevoudige wereldkampioen Sebastien Vettel bleef hangen op 0"147 van de tijd van (1'32"816) Nico Rosberg in zijn Mercedes W03. Michaël Schumacher was in heel de derde vrije training niet bij machte Rosberg's prestatie te evenaren, laat staan verbeteren. De nu 43-jarige Duitser zal het in het verdere seizoen vooral van zijn ervaring én de regenraces moeten hebben. Alleen daarmee zal hij nog kans maken op een podium, misschien nog een enkele overwinning. Maar een achtste wereldtitel kan hij voergoed vergeten.

    Straks - binnen twee uur - in de uiteindelijke kwalificatie die de startgrid bepaalt zullen het twee Duitsers zijn - Rosberg en Vettel, bijna leeftijfgenoten, die er een robbertje Mercedes - Red Bull-Renault die om de "pole" voor zondag rijden. Maar dat wil niet zeggen dat Mark Webber, Lewis Hamilton en Jenson Button zomaar zullen toekijken. Ook Schumachter niet die, onomkeerbaar heerzuchtig door zijn verleden, alles in het werk zal stellen om minstens zijn Mercedes naast die van Rosberg te schuiven voor de start van morgen. Een vermelding moet er zeker zijn voor Kimi Raikkönen die zich negen minuten voor de zwartwit-geblokte vlag zevende plaatste.(wr)

    1. Rosberg (Mercedes W03)                                       1'32"816
    2. Webber (Red Bull-Renault)                                    1'33"262
    3. Vettel (Red Bull-Renault)                                       1'33"525
    4. Hamilton (Mc Laren-Mercedes)                             1'33"747
    5. Schumacher (Mercedes W03)                                 1'33"862


    21-04-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG NEEMT OPTIE OP POLE IN FP2
    Nico Rosberg is gevleugeld met de Mercedes W03 naar de snelste chrono gereden in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Bahrein die zondag wordt gereden als vierde race om het WK Formule 1. De Duitser neemt met 1'32"816 een optie op de pole-position waarvoor morgennamiddag, na de "Free Practice 3" wordt gestreden. Mark Webber en Sebastien Vettel eistten de tweede en derde tijd voor zich op in hun Red Bull's Michael Schumacher plaatste zich verdienstelijk vijfde. Als het waar is, heeft de Mercedes W03 door een perfect werkende aerodynamika de hoogste eindsnelheid alvorens voor een bocht moet worden vertraag en het DRS systeem zich sluit om de achtertrein maximum grip te geven. Christian Horner van Red Bull kijkt het hele gedoe met enige gelatenheid aan. Morgen meer voor zondag.(wr)

    20-04-2012 om 19:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON SNELST IN EERSTE VRIJE TRAINING BAHREIN
    Na de manifestaties en onlusten rond Manama, nu het gedonder van de 2,4 V8 - motoren op het circuit van Sakhir waar zondag dan toch de GP van Bahrein zal doorgaan. WK-leider Lewis Hamilton liet er direct geen twijfel over bestaan dat hij met 1'33"572 de snelste man was in de eerste vrije oefeningen. Zelfs regerend wereldkampioen Sebastien Vettel (Red Bull-Renault) moest genoegen nemen met een tweede chrono: 1'33"877. Nico Rosberg, winnaar van de jongste GP van China, klokte de vierde tijd en zijn ploegmaat Schumi de zevende. Volgens Nico Rosberg werkt de lange rechte lijn voor de pits in het voordeel van de zilverpijlen, maar is het oppassen geblazen met de bandensleet. Straks wordt de tweede vrije oefening gereden.(wr)

    20-04-2012 om 11:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONLUSTEN IN BAHREIN LEIDEN AANDACHT VAN GP AF
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als er nog maar een vleugje van waar is dat een lid van Force India huiswaarts keert omwille van een incident gisteren na valavond bij de terugkeer naar het hotel. Er is een molotov-cocktail naar de wagen gegooid waarin vier leden van het team zaten. Niemand werd gewond. Of er is de bewijsbare waarheid dat er oproer is tegen een dictator terwijl de vierde race van het WK F1 2012 in sereniteit moet kunnen worden gereden, dan is het vanwege FOCA en FIA een foute inschatting van naar dat - olierijke - eiland te gaan. De financiële inzet ervan is bekend.

    Als FIA of Bernie Ecclestone de race afblazen zijn de organisatoren verlost van een torenhoge som van €35 miljoen. Mochten Bahrein afhaken, dan moet dat geld worden betaald aan de FOM (Formule One Management). Dat is een essentie waarmee teams en vooral de coureurs in essentie niets mee te maken hebben. Oproerkraaiers tegen de zetelende overheid worden door de politie beschoten met granaten en pepperspray. Vorig jaar werden tijdens éénzelfde scenario 48 mensen gedood. Wegens die rellen werd de woestijnwedstrijd afgeblazen. Was het verzet tegen de regering gericht, dan keert de afkeer en woede, zich nu ook naar de F1 zelf "omdat het evenement ter meerdere eer en glorie van de dictator wordt opgevoerd..." Dat zint de opstandelingen niet.

    God, Allah, welk opperwezen dan ook,  bewaart in deze kwestie ook kies het stilzwijgen. Ook de organisatoren en de overheid, zowel de sportieve als de wereldlijke bewaren de stilte. Alleen ene mijnheer Nabeel rajab van een mensenrechten-organisatie aldaar zegt "dat het niet de bedoeling is ook maar iemand van het F1-circus kwaad te doen..." Even bemoedigend als twijfelachtig als ondertussen vast staat dat de ere-voorzitter van het WWF op olifantenjacht gaat...Rare wereld van trompen en trompetten.

    "Ik tracht het allemaal van me af te zetten", zei jenson Button op de BBC, "en alleen te denken aan de koers, mijn werk. Ik vertrouw op de beslissingen van de FIA-autoriteiten.. Ik kan me moeilijk indenken dat zij ons in een moeilijk parket zouden brengen." Jenson Button (wereldkampioen 2009) staat tweede in de voolopige stand om de wereldtitel met 43 punten tegenover leider Lewis Hamilton met 45. De wereldkampioen 2008 won dit jaar nog geen race. Maar hij panikeert daar niet over. "Iedere keer op het podium" fantaseert hij, "stelt evengoed mijn WK-kansen veilig." Daar is natuurlijk iets van waar. Net als voor Fernando Alonso die in de nieuwe Ferrari F2012 eerder een koppige ezel voelt dan een steigerend paard. Toch won hij in Maleisië en staat derde in de WK-stand met 37 eenheden. Door de zege van Button in Australië en de driemaal 15 punten van Hamilton is Mc Laren-Mercedes leider in de stand van de constructeurs. Met 88 punten nogal gevoelig voor Red Bull met 64 en Ferrari met 37.

    De piste van Sahkir nabij Manama heeft een lange rechte lijn van 1 km waarop de DRS zijn diensten kan bewijzen. Over een hele ronde genomen wordt voor 70% volgas gereden. Het is opnieuw een motorenmatch tussen Mercedes en Renault. Ferrari speelt in dat duel maar een ondergeschikte rol. De pitlane is met 480 meter héél lang en die afstand moet tegen de minimumsnelheid worden gereden. Eigenlijk een factor die voor de bandenwissels van strategisch belang is.

    Het is passend dat Romain Grosjean's zesde plaats in China wordt geëerd. Daarom zijn foto links bovenaan het artikel. Na zoveel tegenslag heeft de Fransman zijn ware klasse kunnen bewijzen en tonen dat zijn derde plaats op de grid in Australië geen toeval was. Nico Rosberg en Michael Schumacher met de Mercedes W03 behoren tot de favorieten, al was het maar omdat zij zich gesteudn voelen door de FIA-beslissing dat hun DDRS niet onwettig is. Tevens omdat Ross Brawn vandaag iets beter dan Adrien Newey, de kinetische energie van de uitlaatgassen iets beter langs vleugels en pluimpjes leidt. Ingenieursspielerei. Die het onwezenlijk maakt dat mensen altijd onder elkaar ruzieën. Maar natuurlijk is daar in de echte wereld wel eens reden voor. Dialoog blijkt daarvoor de beste medicijn te zijn. Voor alle partijen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)








    19-04-2012 om 16:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STOFFEL VANDOORNE OP ZOEK NAAR WINNEND RITME IN F.RENAULT 2.0
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit weekeinde gaat de "Northern European Cup Hockenheim" door in het gelijknamige historische amfitheater. Dat is een goede gelegenheid voor Stoffel Vandoorne om de eerste afspraak van de Eurocup Formula Renault 2,0 voor te bereiden. Die wordt over twee weken in het Spaanse Motorland Aragon gereden. Stoffel - zo wordt gezegd - trappelt van ongeduld. Maar dat is geloofwaardig want na heel wat wintertests, kan de coureur van Josef Kaufmann zich van  zijn beste kant laten zien. Tevens als lid van het RACB National Team in de Eurocup Formula Renault 2.0.

    "In Hockenheim zullen er 37 gasten als ik aan de start staan", zegt Stoffel. "Allemaal behept met maar één doel: winnen. Verkeersdrukte op de piste is sowieso gegarandeerd. Zoveel te beter eigenlijk want dat is een situatie waarmee ik een heel jaar zal worden geconfronteerd." Stoffel komt in Hockenheim onder bijzondere omstandigheden aan de start.

    "Op mijn programma staan drie koersen van de N.E.C. Op die manier tracht ik beter de races van de Eurocup Formula Renault 2.0 voor te bereiden. Dat wil niet zeggen dat ik er in Duitsland met mijn pet zal naar gooien. Ik ben vast van plan in die "autodroom" met z'n 160.000 zitplaatsen het juiste raceritme te vinden. Dat is belangrijk voor de races die over twee weken in het exotischer Motorland Aragon plaatsvinden. Een podiumplaats zou de beste manier zijn om de samenwerking met het team te beginnen."

    Afgaande op wat insiders vertellen heeft Stoffel "snelheid" alvast in de botten. "Het klopt dat we steeds bij de eerste vijf klokten", glimlacht hij. In al zijn bescheidenheid vergeet Vandoorne te vermelden dat hij meer dan één keer indruk naliet. Vooral in Barcelona, waar hij een nieuw ronderecord voor een Formule Renault 2.0 neerzette. Hij wil dit zaterdag en zondag in Hockenheim bevestigen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)

    Bijlagen:
    Stoffel Vandoorne gaat dit weekeinde aan de slag in Hockenheim i19412.jpg (520.3 KB)   

    19-04-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NISSAN DELTAWING REED EERSTE REGENTESTEN IN SNETTERTON
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Le Mans zonder regen is zeldzaam. Daarom dat de Schot Marino Franchitti en de Duitser Michael Krumm dankbaar gebruik maakten van een doorregend Snetterton in het Engelse Norfolk. Banden, ophanging, schokdemping, remmen en versnellingsbak werden grondig getest op reacties op kletsnat asfalt. Nissan heeft leverancier Michelin om zijn DeltaWing te schoeien. Ook voor de bandenreus is deze excentrieke auto die vanuit "garage" nummer 56 start op zaterdag 16 juni 2012 een bijzonder experiment. Dit voertuig weegt maar de helft van een "klassieke" LMP1 en ook de aerodynamica ondersteunt de wegligging maar voor 50% van een Le Mans Prototype.

    Doordat de "rijdende raket" wordt aangedreven door een 1.6 liter Nissan DIG-T-turbo - waarvan het vermogen niet echt is gekend - konden de ingenieurs zich fantasietjes veroorloven. Zo zijn de voorbanden maar 101,6 mm breed (4 inch) en in de pletsende regen snijden ze dan als een mes door boter. Het neigt wat naar de smalle banden voor sneeuwrally's, maar in het geval van de DeltaWing mogen we niet vermoeden dat er daarom eerder een bescheiden vermogen aan boord is. Wel is de cilinderinhoud van die aard dat een laag brandstofverbruik moet zijn gewaarborgd.

    Een reden waarom Darren Cox, General Manager Nissan Europe, insinueert "dat het niet is uitgesloten dat de DeltaWing het algemeen klassement zou kunnen beinvloeden." Waarbij meteen vermeld wordt dat de DeltaWing buiten klassement rijdt. Toelating om een etmaal rond te toeren tussen de "classics" werd bij genade van de organiserende "Automobile Club de l'Ouest" verkregen. Nissan  hoopt de "24 Uren van Le Mans" uit te rijden. Gezien de slagkracht waarmee het Japanse merk zijn come-back in de internationale autosport maakt, zou dat niet eens verwonderlijk zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Nissan)

    Bijlagen:
    De smalle voorbanden snijden als een mes door boter i18412.jpg (1.7 MB)   
    Nissan Deltawings tijdens regentesten in Snetterton i18412.jpg (2.4 MB)   
    Regenwerk voor de Nissan Deltawing in Snetterton i18412.jpg (2.6 MB)   

    18-04-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!