De Spanjaard Carlos Sainz heeft na zijn eerste pole-position gisteren, vandaag ook zijn eerste GP gewonnen. In zijn 151ste GP hield hij in zenuwslopende omstandigheden de "Driver of the Day", Sergio Perez achter zich, maar ook een herboren Lewis Hamilton die héél even de winnaar leek te wordeb. Max Verstappen was bij de start het snelst weg. Voor Sainz, Hamilton, Leclerc en Alonso. Achter hen onstond, nog voor de eerste bocht, een hellistisch vuurwerk met Albon, Russell, Tsunoda, Ocon en de Chinees Zhou. die als kaatsballen alle kanten opvlogen. Tegen de muur, tegen elkaar en Zhou ging daarbij over de kop en schoof op zijn "Halo"-bescherming tot tegen én over de bandemuur. Even werd sinds lang het ergste gevreesd. Maar de "Halo" bewees weer zijn waarde. Guanyo Zhou kwam er zonder kwalijke verwondingen uit. Analytisch bekeken was de "veroorzaker" van dit alles George Russell. Ik bespaar u de analyse. Ze is een artikel op zich.
Koersdirecteur Niel Wittich veranderde direct geel in een rode vlag die alles voor 53 minuten zou stoppen. Nadat het hellevuur was geblust, de rommel opgekuist, bij Alpine nog de auto van Ocon opnieuw rijklaar gemaakt, kwam de restart waarbij Max Verstappen weer braafjes op de tweede lijn moest vertrekken en zich dus ontstolen zag van zijn leidersplaats in de pas begonnen race. Schande. Met nog vijftig ronden van 5,891 km te gaan nam Carlos Sainz de leiding met achter zich Max Verstappen en Charles Leclerc. Max Verstappen kwam aan de leiding toen Sainz een foutje maakte, maar zelf liet hij ook een steek vallen waardoor Leclerc achter Sainz kwam. De Monegask eistte van teamchef van Ferrrari, Mattias Binotto, dat Sainz hem moest voorlaten gezien zijn situatie t.a.v. Verstappen in de stand om het WK. Dat gebeurde niet.
In ieder geval leidde na alle bandenwissels Lewis Hamilton in de 26ste ronde met liefst 18" voorsprong. Maar Mercedes besloot zijn mediums te vervangen door harde rubbers. De pitstop kostte veel tijd en Lewis viel terug naar de derde positie. Het stilvallen van de Alpine van Esteban Ocon op het rechte stuk lokte weer 8' Safety Car uit, tijdens dewelke iedereen softs ging halen, behalve Leclerc, en het hele zootje zich weer kon bijeenpakken voor een laatste racestart. Een ongewilde sprintrace. Daar hield Carlos Sainz stand, reed Sergio Perez even Lewis Hamilton plat, maar deze pakte in een volgende bocht de beide kandidaat-winnaars en reed naar de zege...Maar Sainz en Perez herstelden de situatie en Carlos Sainz zag zijn jongensdroom uitkomen. Winnen in een GP, en dan nog die van Engeland. Charles Leclerc is zeer ontgoocheld, terwijl Max Verstappen lelijke woorden uitte maar solied leider blijft in de voorlopige stand om de wereldtitel. Hamilton pakte met 1'30"510 wel één WK-puntje voor de snelste ronde mee. Walter Rombauts/Foto:Vladimir Rys)
De uitslag:
1. Carlos Sainz (Ferrari) 1 uur 21'20"440
2. Sergio Pérez (Red Bull-Honda) op 3"779
3. Lewis Hamilton (Mercedes) op 6"225
4. Charles Leclerc (Ferrari) op 8"546
5. Fernando Alonso (Alpine-Renault) op 9"571
De WK-stand voor piloten:
1. Verstappen 181 punten
2. Pérez 147
3. Leclerc 138
4. Sainz 127
5. Russell 111
6. Hamilton 93
WK-stand Constructeurs:
1. Red Bull-Honda 328
2. Ferrari 265
3. Mercedes 204
4. Mc Laren-Mercedes 73
5. Alpine-Renault 67
6. Alfa Romeo 51
|