Eerder als folie mengde de Wanderer-Werke AG uit Chemnitz, zich in de automobielbouw voor de Eerste Wereldoorlog. Willens nillens werkten ze onder de grote vleugels van de veel grotere autoconstructeurs uit die tijd. Want de fabriek maakte eigenlijk allemaal andere dingen: brei- en naaimachines, tweewielers met een motor of pedalen, gereedschapswerktuigen en kantoormachines. Zoals Opel fietsen maakte, Peugeot pepermolens enz...
Maar in 1913 breidde Wanderer zijn aanbod ook uit met een auto. De eerste Wanderer-automobiel was een wagentje met twee zetels achter elkaar, net als op een tandem. Bij het grote publiek kreeg hij al snel de bijnaam "Puppchen". Deze laatste die intern met de "Wanderer W3" werd aangeduid, was uitgerust met een viercilinder lijnmotor van 1147 cm3 die 8,8 kW (12 pk) ontwikkelde tegen 1800 t/m en die een topsnelheid van...70 km/h aan het objectje gaf. 1913 ! (Walter Rombauts/Foto:Wanderer/Auto Union)
|