Dit is een poging om uit de roddelpraat in en rond de Formule 1 een concrete stand van zaken te schetsen. Daarna kunnen we weer lekker elkaar bekladden.
De stand in het WK na twee races is voor de Piloten als volgt:
1. Max Verstappen (Red Bull) 44 punten
2. Sergio Pérez (Red Bull) 43
3. Fernando Alonso (Aston Martin) 30
4. Carlos Sainz (Ferrari) 20
5. Lewis Hamilton (Mercedes) 20
Bij de Constructeurs, WK ingesteld in 1958, ziet het er zo uit:
1. Red Bull 87 punten
2. Aston Martin 38
3. Mercedes 38
4. Ferrari 26
5. Alpine 8
Met deze concrete gegevens gaan we naar de derde GP van het seizoen. Nu kunnen we verder roddelen en vertellen dat de "schoonvader" van Max Verstappen, de Braziliaan Nelson Piquet, drievoudig wereldkampioen F1, een fikse boet heeft moeten betalen omdat hij racistische en lasterlijke taal publiekelijk heeft geuit aan het adres van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Deze Brit, een complete self-made-man, zag in 2021 in Abu Dhabi zijn achtste wereldtitel gestolen door een verkeerde beslissing van koersdirecteur Michaël Masi. Dat die is gestolen, werd vorige week nog eens bevestigd door Mercedes-teambaas Toto Wolff en Bernie Ecclestone ging zelfs zover te zeggen dat men (lees: de FIA) die titel van Verstappen moet afnemen...!
Er komt nog meer, cultuurbotsingen, de geest van de overleden Sergio Marchionne big-boss van het Fiat-Chrysler-concenrn (nu Stellantis), die volgens sommigen nog rondwaart in de Scuderia en de politiek daarbinnen nog steeds als erfgoed heeft gelaten... het gaat nog voort. In realiteit is Red Bull de beste auto van het hele veld. Op aerodynamisch vlak zeker, en dit komt omdat luchtstroom-tovenaar Adrian Newey de aggregaten als versnellingsbak "small inboard"heeft geplaatst. Bij Aston Martin daarentegen is de hele achterpartij (ophanging en versnellingsbak) van Mercedes overgenomen, is breder en er is meer downforce op de achtervleugel waardoor de topsnelheid van de Aston Martin AMR23 niet de cijfers van Red Bull haalt. En Mercedes ook niet kan, wat Hamilton doet zeggen "we kunnen nooit die seconde goedmaken op Red Bull..."
Principieel zou de Spanjaard Fernando Alonso dit jaar zijn derde wereldtitel kunnen pakken. "Maar...", zegt hij zelf, "dan moeten enige technische problemen bij Red Bull in mijn voordeel spelen..." Nu is jhet uist datgene wat zich niet aandient. Red Bull kon nog gewicht van zijn remmen afpitsen, een betere warmte-afvoor vinden ook die remmen in zijn geheel zijn...aerodynamischer maken tegenover de concurrentie. Het enige wat meer in de kaart van Alonso kan spelen is het spanningsveld dat is ontstaan tussen Sergio Pérez en Max Verstappen.
Dat zou wel eens kunnen leiden tot ongelukkige situaties dewelke teambaas Christian Horner veel vroeger al heeft gezien tussen Sebastien Vettel en Mark Webber. M.a.w. een ferme fysieke botsing op de piste die de twee auto's uitschakelt. Het disrespect dat Verstappen tegenover Pérez en per definitie door een familietrek naar zogoed als iedereen uitdraagt, kan in het voordeel spelen van Fernando Alonso die in 2005 en 2006 wereldkampioen werd met Renault. Hamilton tracht het te verdoezelen, maar hij is gekrenkt door wat eind 2021 is gebeurd. Die gestolen titel mag als een eindpunt van de na-oorlogse F1 worden gezien. Door puristen wordt het zo ook aangevoeld. Alles wat vanaf toen is opgevoerd is Amerikaanse show, versiert met een buitenissige Arabische interesse. Dit weekend zullen die aspecten nog duidelijker worden. (Walter Rombauts)
|