Bij Renault zitten er vier puur elektrische autos in de pipeline. Evenveel fabrieken zullen die vanaf 2011 dat is straks als een feestvuurwerk uitspetteren. Renault is waarneembaar de eerste constructeur bij wie de gedachte opkwam de dure batterijen van EVs zelf te beheren in plaats van ze met de auto mee te verkopen en ook aan Quickdrop-stations heeft gedacht waar de automobilist in drie minuten lege tegen volle accus kan wisselen. Als we vandaag nog de klassieke fossiele brandstoffen tanken duurt dat ook plusminus die tijd.
Wat Renault aan bevoorradingspunt voorstelt in Brussel (morgen laatste dag !) is een soort brug waarop de EV parkeert. Robotisatie haalt de lege batterij langs onderen uit de auto en zet er een volle accu voor in de plaats. Klaar is Kees en de auto rijdt verder de brug af. Wat in Brussel wordt getoond lijkt op een hydraulische garagebrug zoals we die overal kennen. Dat Renault het op hun stand niet beklemtoont heeft te maken met het feit dat het nog even wachten is op de echte EV-mobielen.
De batterijen ervoor worden in Flins in Frankrijk gemaakt. Renault komt voor hetzelfde wetenschapsprobleem te staan als Toyota. Lithium-Ion, Lithium-Polymeer of Nikkelmetaalhydride gebruiken. Recent is de batterijchemie weer in vraag gesteld. Nikkel blijkt een hogere densiteit te geven, dus meer capaciteit, minder gewicht en dus een langere levensduur. Zopas heeft Panasonic daarmee Tesla overtuigd. Geen kleine jongens dus die de weg trachten wijzen.(wr)
Wat verdoken staat de Tesla Roadster in Brussel op de stand van Fleet.TV. Toch nog aarzelend wordt die echte elektrische sportwagen bekeken. Vooral de vraag waar je hem moet inpluggen om de batterij op te laden, zaait verwarring, ongeloof en terughoudendheid te geloven die auto dagelijks te kunnen gebruiken. De tegenovergestelde pool ligt in het Detroit dat straks zijn deuren sluit. Tesla heeft de North Americam International Auto Show letterlijk veroverd.
Op de stand staat de
duizendste (!) productiewagen die voor de gelegenheid in Millenium White is gespoten. Tesla schenkt de opbrengst van $175.000 die deze auto verzekerd aan drie goede doelen in Detroit. Op dezelfde stand staat ook een vuile Tesla. Hij draagt het productienummer 750 en is niet vuil omdat jij niet compleet elektrisch en dus met ZERO-uitstoot rijdt. Hij was dirty omdat hij een tocht van 5.792 km aflegde vanuit Los Angeles naar de legendarische Cobo Hall in Detroit waar Joe Lewis zich onder de bokslegendes vocht.
Medewerkers van Tesla legden die afstand af door negen staten, in zomer en winterweer, daarbij drie tijdszones doorkruisend. In de sneeuw verkoos het merk de Pirelli winterbanden. Opladen van de accu gebeurde in hotels, openbare parkings, aan huizen en een enkele keer bij een vriend waarlangs de Tesla zoemde. Weliswaar voorlopig nog geklopt door Daihatsu, rijdt de Tesla toch op zijn zuinigst 500 à 511 km eer een stekker weer spierkracht brengt. Getekend door de toch wel lange, harde rit en zonder één druppel fossiele brandstof, liet Tesla de auto op de stand, besmeurd met slijk en dooizout. Alsof hij net de Rally van Monte Carlo zou hebben gewonnen. Nummer 750 in de Roadsters. In Detroit stonden er ook spots op de Tesla S die nu wordt gepromoot. Tesla is helemaal een elektrische rijdende realiteit.(cw)
Vandaag werd links en rechts over succes gesproken op de 88ste European Brussels Motor Show die tot zondagavond op de Heizel loopt. Niet echt triomferen, maar wel hoop koesteren dat de cijfers die de voorbije dagen zijn genoteerd wijzen naar die broodnodige relance die de autosector zo nodig heeft. Zondagavond als alle toeters en bellen gaan kennen we het verdict van 2010.
Groen zeker, elektrisch al duidelijk opdoemend, hybride en plug-in hybride gewoon in de startblokken, haasten de constructeurs zich al naar een nog groener Salon van Genève begin maart. Gezien het concrete onvermogen om een hele markt direct aan de stekker te leggen, zijn alle andere technische ingrepen veroorloofd om die C02 naar beneden te halen. BlueEfficiënties, BlueMotions, Econetics
Hopen verzamelnamen om het eerste verweer tegen CO2 te bekrachtigen.
In Genève 2010 legt Mazda daarop de klemtoon in de nieuwe Mazda 5 die fijn is gestroomlijnd, plaats biedt aan zeven personen en gebruik maakt van een i-stop zoals in de Mazda 3. Ook zijn er twee schuifdeuren achteraan. De echte fijne kunst zit hem echter in het terugdringen van de koolstofdioxyde met 15% door een nieuw ontwikkelde 2.0 liter DISI benzinemotor die zijn koppel naar een handgeschakelde zesversnellingsbak stuurt. In de wijze overdrive-verhoudingen schuilt de brandstofbesparing.
Voor wie het is vergeten: een overdrive is een verhouding waarin de wielen sneller draaien dan het motortoerental dat nogal drastisch daalt. Daardoor is er minder brandstofverbruik, minder motorgeluid en minder sleet. De steeds langere transmissiewaarden worden mogelijk door een beter motormanagement dat completere en dus minder vervuilende verbrandingen mogelijk maakt. Daarop speelt Mazda in de nieuwe 5. Te volgen vanaf maart 2010, maar vandaag al bekend.(cw)
Electric Vehicles (EVs) zullen alleen in de maatschappij integreren als er de benodigde oplaadstructuur voorhanden is. De Franse President Nicolas Sarkozy ontmoette in die context verschillende raden en commissies om 50 EV als proefonderwerp in te zetten. Met hun ZERO-uitstoot moeten we aantonen dat ze milieuvriendelijker zijn dan gelijk welke verbrandingsmotor of de combinatie ervan met een elektro-aandrijving zoals in een hybride. Dat nieuws is al een poos bekend.
Maar Renault, in de persoon van Patrick Pélata, Gedelegeerd Generaal bestuurder van de Operaties Renault, was er als de kippen bij tijdens de bijeenkomst Nicolas Sarkozy (foto) in een Fluence Z.E. te laten plaatsnemen. De constructeur werkt koortsachtig aan vier EVs die in 2011 en 2012 worden gecommercialiseerd. Renault is ook pionier in de gedachte batterijen aan klanten te verhuren in plaats van ze te koppelen aan de aankoop van een EV. Renault meent ook en demonstreert dat op het Autosalon in stations in drie minuten lege tegen volle batterijen te wisselen.
Samen met de groeiende overheidsbelangstelling ontstaan nieuwe afkortingen en een terminologie die meer naar chemie dan autotechnologie neigt. Op de Grote Bijeenkomst waren dan ook als betrokkene aanwezig buiten Nicolas Sarkozy en Renault, de firmas EDF, GBH (Groupe Bernard Hayot), Total Réunion, GE Money en agentschap GERRI (Grenelle de lEnvironment à la Réunion Réussir lInnovation). Het geheel van de wens om van hernieuwbare energie, in het bijzonder zonne-energie, gebruik te maken, kadert in het Project VERT. Dat staat voor Véhicules Electriques pour une Réunion Technologique. Samen hebben ze met ook nog ADEME (Agence de lEnvironment et de la Maîtrise de lEnergie) die intentieverklaring getekend.(cw)
In Spanje loopt sinds 2007 een project dat Pasener heet en tot doel heeft in 2013 de elektrische auto als realiteit te zien in Spanje. Om dit proces te versnellen is er nu een intentie-akkoord getekend tussen de Raad van Innovatie, Wetenschap en Ondernemingen in de persoon van Martin Soler enerzijds en de Directeur Generaal van Renault Espana, Pierre Laurent.
Daarin is ondermeer overeengekomen dat Malaga snel de eerste SmartCity van Andalousë wordt en de Twizy Z.E. Concept voor productie in het land van de appelsienen in aanmerking komt. Renault heeft vier fabrieken in Spanje en is ook marktleider met 10,9% van de markt en de Mégane is er het populairste merk.
Ook heeft Renault daareen productie-eenheid die versnellingsbakken maakt die wereldwijd worden gebruikt. Er werken 1100 mensen. De Alliantie Nissan-Renault, die nu tien jaar bestaat, maakte en verkocht in 2009 liefst 6.090.304 voertuigen. De EV waarvan Renault snel een eersteling wil commercialiseren wordt ook in Spanje vol ongeduld verwacht.(cw)
De naam staat voor Electric Mobility Netherlands. In Paleis 11, tegen de stand van Clean Week 2020 aangeplakt, staat de Think City die door onze Noorderburen wordt gecommercialiseerd. Het leuke compleet elektrische wagentje uit Aurskog in Noorwegen waar de productie-eenheid ook al helemaal CO2-neutraal is. De geschiedenis van de Think begon in 1990 en het is opmerkelijk dat Ford aanvankelijk de grote drijfveer was achter het elektrische project. Toen Ford het bedrijfje overliet aan Noorse investeerders kreeg het met hulp van Porsche Consulting allure. Nu wordt het in het Nederlandse Eelde verdeeld en zo te zien ligt de weg naar succes open.
Wat de Think zo uniek maakt is dat de opbouw modulair is en de stadsauto onderdak kan bieden aan uiteenlopende technieken (EV, Waterstof, Brandstofcellen en uiteenlopende batterij-chemische samenstellingen) Zoals daar zijn Natrium, Nikkelmetaalhydryde en op Lithium gebaseerde accus. Afhankelijk van de batterij is de actieradius verzekerd tot 180 km eer een laadpunt nodig is. Omdat de batterijen onder de vloer zijn ondergebracht heeft de Think City een laag zwaartepunt en dus een plezierige wegligging. Think-City ligt s nachts aan de stekker en staat iedere dag monter klaar voor zijn bezitter.(cw)
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) stelt zijn gloednieuwe Compact Crossover ASX in Première voor op het 80ste Internationale Autosalon van Genève (2 tot 14 maart 2010). Deze auto is de Europese versie van de compact crossover RVR, waarvan de verkoop in Japan start in februari 2010. De commerciële lancering van deze nieuwe compact crossover met 5 zitplaatsen van MMC, is voorzien voor de lente van 2010. De ASX komt het personenwagengamma van Mitsubishi versterken in Europa en zal zijn plaats vinden onder de Outlander.
Eén van de beschikbare motoren in de Europese versie, is de nagelnieuwe 1.8 turbo diesel met directe injectie en die voldoet aan de Euro 5 norm. Specifiek voor België komt er ook een fiscaal interessante versie met 85Kw of 115 pk. Deze specifieke motorconfiguratie is het resultaat van de samenwerking tussen MMC en Mitsubishi Heavy Industries Ltd. De motor is standaard uitgerust met een Automatic Stop & Go systeem en een manuele 6-versnellingsbak, waardoor de uitstoot en het verbruik tot een minimum beperkt blijven. Door het Stop & Go Systeem en de iets langer gemaakte vier hoogste versnellingen, is de uitstoot van koolstofdioxyde fel gedrukt zodat de imposante Mitsubishi groen getint raakt.(cw)
Het is zonder twijfel de grote afspraak voor de Belgische autoliefhebber. In de loop der jaren is de European Brussels Motor Show uitgegroeid tot een groot autofeest waar vrijwel alle merken present tekenen. Uiteraard geldt dit ook voor Audi dat eveneens in de Heizelpaleizen aanwezig is tot 24 januari 2010. Tegelijkertijd beleeft Audi successen in Detroit dat wat nieuws moet laten aan Brussel met de Audi e-tron II.
In Frankfort was de Audi e-tron een nog uit de kluiten gewassen auto. Een rode.In wat eens het Mekka van de Amerikaanse autoindustrie was heeft de e-tron II de proporties aangenomen van ongeveer een TT en is blauw. Hij verbruikt minder omdat hij minder weegt. Dustrekken de wolken weg en kleurt de lucht blauw. Minder lang (330 mm), een kortere wielbasis (220 mm) en 250 kg minder dik.
Leichtbaukampioen Audi doet zijn reputatie daar alle eer aan. Maar natuurlijk ook in Brussel. Zondag konden
50.000 bezoekers zich daarvan overtuigen. Zo is er bijvoorbeeld de Europese première van de derde generatie van de Audi A8. Een prestigieuze berline die heel wat troeven kan uitspelen. Comfort, veiligheid en een beperkt verbruik (voor dit type van wagen uiteraard) zijn een van de nieuwigheden in vergelijking met de vorige versie van de A8.
In een ander segment kan u ook de Belgische première ontdekken van de Audi A3 1.6 TDIe, een wagen die zorgt voor een uitstoot van slechts 99g/km aan CO2. Daardoor is er staatstoelage en van de catalogusprijs van 21.950 inclusief btw blijft na aftrek van alle premies nog 18.447,50 over. Audi verliest niets uit het oog. Geen techniek, geen ecologie en geen economie.
Terwijl het voor de wereldpremière van de Audi A1 nog even wachten is tot 2 maart, het moment waarop de wagen (ook via internet) op het Salon van Genève zal worden voorgesteld, is Audi Import erin geslaagd om het prototype van de Audi A1 Sportback naar zijn stand te halen. Dit prototype zou in feite een tweede variant kunnen zijn van de nieuwe A1
Het model dat in Paleis 5 staat, wordt bovendien voorgesteld met een hybride aandrijving met een 1.4 liter TFSI-motor van 110 kW (150 pk) en een 19,8 kW (27 pk) sterke elektromotor. Bij het boosten,met namede synchrone aandrijving door de TFSI- en de elektromotor leveren beide krachtbronnen samen een indrukwekkende aandrijfkracht, een koppel eigenlijk dat een onvermoede, sportieve rijstijl toelaat en dus de emoties van het autorijden bewaart. Mocht U ook al staan te popelen van ongeduld om de nieuwe Audi A1 te ontdekken, kijk dan alvast op www.audi.be/A1 waar al een tipje van de sluier wordt opgelicht.(cw)
Net als kernafval al onder de grond wordt opgeslagen, is dit nu ook het geval in Frankrijk voor CO2. Vier kilometer diep onder de grond van de wijngaarden in de Pyreneeën, pompt energiereus Total als experiment koolstofdioxyde in een oud olieveld. Voorzien zijn 120.000 ton in twee jaar. Na de spekboom die veel CO2 kan opnemen en waaruit spekboomgaarden kunnen ontstaan is dit wel een overtreffende spectaculaire manier van CO2-aanpak. Ook in Nederland wil Shell ongeveer hetzelfde doen onder Barendrecht. Net als in Frankrijk manifesteren ook daar de bewoners tegen die nieuwe invalshoek.
Dat CO2 ook al geruime tijd wordt aangewend om zandolie in Canada naar boven te persen is sinds 1970 door EnCanaC02 toegepast. De in Noord-Dakota vrijgekomen CO2 bij de productie daar van de chemische processen, o.a. het produceren van Synthetic Natural Gas, wordt via een pijplijn onder een druk van 2700 bar naar Canada gepompt. Het vijftig jaar oude olieveld van Weyburn, derde grootste zandolieproducent in Canada, spuit CO2 onder hoge druk in de rotsporieën waardoor de resterende olie wordt gewonnen.
Pionier in de CO2-aanwending én opslag was Statoil in het Noorse Sleipner, Momenteel overtreft Canada hun capaciteit. In die mate zelfs dat wordt geopperd dat Canada na Saoedi-Arabië de tweede grootste oliereserves ter wereld zou hebben. Alleen wordt de kost om ze naar boven te halen steeds gecompliceerder en dus duurder. Maar door de 15 miljoen ton die in het Canadese Weyburn wordt verwerkt en de 30 miljoen verwachte ton tegen 2020, heeft dat wel hetzelfde effect als één jaar 6,7 miljoen autos van de weg halen
Wat Total nu doet door CO2 onder de grond te stokkeren is iets waar de wereld met argusogen naar kijkt. Opvangen en onder de grond ermee. Hopelijk is het meer dan struisvogelpolitiek. De enige logische (productie-) weg is natuurlijk CO2 uitstoot verminderen door industrie, verkeer en huishoudelijk verbruik van fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare energie. Het verhaal is bekend, de illustraties een beetje, de toekomst ervan niet te overzien.(cw)
Gelijktijdig met de groene vernieuwing van de auto in het algemeen, verliezen autoconstructeurs grip op de evoluties. Meer en meer wordt duidelijk dat de toeleveranciers en de energiereuzen meer dan een dikke vinger in de pap zullen hebben die uitzicht, werking en kostprijs van de toekomstmobiliteit zullen bepalen. In Detroit dook Quantum Fuels Systems achter meerdere modellen op. Rond de Fisker Karma EV werd duidelijk dat Quantum daarvoor in 2007 al de kiem legde. In 2011 zou Fisker Karma 15.000 puur elektrische wagens produceren en rechtstreeks concurrent zijn van Tesla. Fisker komt ook naar Europa, maar Tesla heeft er al wielen aan de grond
Quantum is van alle markten thuis. Zowel in zonne-energie, brandstofcellen, batterijen, propere gasachtige brandstoffen, niets ontgaat het consortium. Zelfs het militaire niet. In de oorlogsvoering wordt blijkbaar het muisstil benaderen van de vijand een topprioriteit. We hebben er al over bericht. Maar in Detroit staat zo weer een voorbeeld. Een Quantum hybrid jeep. Naast een Chevrolet Equinox op brandstofcellen, die we omwille van zijn vredelievendheid eerder geneigd zijn af te drukken. Maar zowel in de Fisker Karma als in andere merken zullen we de Q-HybridDrive nog tegenkomen. Snel.(cw)
|