De voorbije editie kon rekenen op in totaal ongeveer 606.000 bezoekers, dat is iets meer dan het aantal van 600.000 dat organisator FEBIAC ambieerde. Deze kijkt dan ook zeer tevreden terug op het voorbije Salon. De grote opkomst is echter niet het enige opmerkelijke. Het Salon van Brussel was immers een van de enige salons van de afgelopen maanden dat kon rekenen op de aanwezigheid van ongeveer alle auto- en motormerken. Het feit dat Brussel altijd al de naam heeft gehad een commerieel gericht salon te zijn, heeft de auto- en motormerken zeker aangezet om aanwezig te zijn. Deelnemen aan het Salon van Brussel loont en is de beste manier om het nieuwe jaar goed in te zetten.
Die commerciële resultaten zijn over het algemeen boven verwachting. De goede verkoopsresultaten zouden zich de komende weken en maanden moeten vertalen in inschrijvingscijfers van nieuwe voertuigen die hoger zijn dan verleden jaar. Opmerkelijk was ook de grote aandacht die zowel de organisatie als de deelnemende merken besteed hebben aan milieuvriendelijke voertuigen en nieuwe aandrijfconcepten. Meer dan ooit te voren waren er elektrische voertuigen te bewonderen op het Salon, vele nog in het stadium van prototype, maar enkele ook al klaar voor de verkoop.
Duidelijk was ook de grotere interesse van de bezoekers in deze voertuigen; zo draaide de testpiste voor elektrische autos en bromfietsen heel het salon lang op volle toeren. Op de elektrische go-kartpiste werd 6600 km gereden en op die voor de testen met elektrische wagens, ook in Hall 11, werden 1900 km afgelegd. Tenslotte werd ook erg duidelijk dat de consument volop begint te kiezen voor autos met een zeer lage CO2-uitstoot. De fiscale incentives die hiervoor bestaan blijken erg efficiënt en door de zeer snelle technische evolutie van de autos zelf, wordt het aanbod en de keuze steeds groter.
|