Zondag om 13 uur Belgische tijd start het WK Formule 1 met de GP van Bahrein. Slechts enkele keren in de zestigjarige geschiedenis van de hoogste kunst in autorijden is een stelletje mannen verzameld die allen die ene ambitie hebben: wereldkampioen worden. Il Commendatore Enzo Ferrari zei destijds altijd dat van de 26 die er toen aan de start stonden, er minder dan zes in staat waren wereldkampioen te worden. Niemand zal Enzo Ferrari willen of nog kunnen tegenspreken. Van die minder dan zes heeft hij de meesten gekend. Met hen gelachen, geruzied, vernederd, gedomineerd en lof toegezwaaid. John Surtees, Mike Hawthorn, Niki Lauda lagen hem nauw aan het hart. Maar de Oostenrijker noemde hij jood omdat die op zijn financiële strepen durfde te staan. Bij de start van het nieuwe seizoen kan de mythe worden tegengesproken. Omdat er acht mannen aan de start staan die wereldkampioen kunnen worden.
Eén ervan is het overigens al zeven keer geweest: Michaël Schumacher, statistisch de grootste aller tijden. Na drie jaar afwezigheid keert hij terug. Met Mercedes met wie hij eigenlijk begon, samen met Ross Brawn, de topingenieur die hem bij iedere wereldtitel assisteerde. Eénenveertig jaar en terugkomen met de heimelijke ambitie een achtste titel te oogsten en daarmee zijn jeugdschuld aan Mercedes af te lossen, je moet het maar doen. Daarvoor moet je kloten aan je lijf hebben, sterker zijn dan de problemen die op je af kunnen komen. Hij is als dusdanig fenomeen niet alleen. Rubens Barrichello die jaren in zijn schaduw moest rijden wil de meester op de baan verslaan. Met een Williams-Cosworth. Rookie Nico Hulkenberg kan hem daarvoor in de weg rijden, maar Rubens honger nog eens een worp te doen naar die begeerde wereldtitel is zo groot, dat karakter zal maken dat de man sneller is dan de machine. Hopelijk kan de de Cosworthmotor de druk van de Braziliaan doorstaan. Cosworth is back, maar zoals bekend is duurzaamheid van de legendarische motor niet zijn sterkste kant. Naast deze mannen rijden ook de vraagtekens Lewis Hamilton, Jenson Button. Hoewel het ook mannen zijn staat het wenen hen vaak nader dan het lachen. Maar ze ziin al wel elk een keer wereldkampioen
Bij Ferrari zit Massa en Alonso. De Spanjaard werd wereldkampioen in 2005 en 2006. Hij is goed geplaatst om Schumacher, Hamilton, Button en de jonge garde met daarin ook Nico Rosberg, Felipe Massa en andere Vitantonio Liuzzis stokken in de wielen te rijden. Fernando Alonso start principieel als voornaamste kandidaat op de titel. Michaël Schumacher wéét dat. Maar toch, je moet dr kloten voor aan je lijf hebben. Ha ja, er is nog iets. Er mag niet meer worden getankt tijdens de race. Met volle tank vertrekken heeft de design van de F1 andermaal veranderd. De bolides hebben nu allemaal een buikje rond de coureur. Het brandstofverbruik zal bepalend zijn voor de uitslag. Bandenwissels mogen nog wel. We gaan rare dingen zien aan het eind van de race.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
|