Vanmiddag om 13 uur Belgische tijd wordt de GP van Bahrein op gang geflitst. Dat is de eerste race in een serie van negentien voor het WK F1 2010. Sportief worden er de hoogste verwachtingen in gesteld. Maar het is met het nieuwe reglement ook de eerste confrontatie met het niet mogen tanken tijdens de koers wat impliceert dat de 620 kg wegende bolides met volle tank, of zo goed als, moeten vertrekken.
De GP van Bahrein gaat over 49 ronden van 6,3 km op het circuit van Sakhir dat heel technisch is. De 308,7 km die mogen wel met de nodige bandenwissels worden afgelegd. Daar is een eerste heikel punt. Maar nog belangrijker is dat van de coureurs een voorbeeldige ecodriving wordt verwacht. Dezelfde rijstijl als degene die wordt aangeleerd door de specialisten die automobilisten zuiniger leren omspringen met de brandstof.
Snel een tandje hoger, gas geven met letterlijk fluwelen voet, niet dwaas remmen, anticiperend rijden
In Sakhir is het mogelijk om met ecodriving 3 kg benzine (4,1 liter) te sparen over de race. Aan het eind van de vliegende rit kan daarmee 5 verschil worden gemaakt. Wat vrijkomt uit 1 liter benzine die wordt verbrand is 35 MJ (9,7 kWh) en daarbij komt 2,4 kg CO2 vrij. Dus wel voer om over na te denken. De Fédération Internationale du Sport Automobile heeft nog onder Mosleys bewind geambieerd om tegen 2015 het verbruik in de F1 terug te dringen met 50%. Door o.a. gebruik te maken van de downsizing van de motoren die dan uiteraard weer turbos gaan hebben. Tegen die tijd wellicht ook stof voor CleanWeek2020.(wr)
|