IN FEITE IS FORMULE 1 PARELS VOOR DE ZWIJNEN GEWORDEN
Vierënzestig jaar geleden is het wereldkampioenschap Formule 1 ontstaan. In 1950 om precies te zijn. De geboorte van het meest prestigieuze kampioenschap (naast de 24 Uren van Le Mans wel te verstaan) gebeurde onder de hoede van de "Fédération International de l'Automobile" (FIA). Gentlemen' kon je ze niet allemaal noemen, maar het was een groep van elitaire mannen en vrouwen die de reglementen samen stelden en de eerste concrete races mogelijk maakten. In de eerste GP namen 21 auto's de start. het waren merken die nu tot de verbeelding spreken: Cooper-Bristol, HWM (bestuurd door o.a. Paul Frère) en andere BRM's en Talbot-Lago's...
De eerste GP werd gereden in Silverstone en Farina viel de eer te beurt de eerste "pole-position" neer te zetten en de race te winnen. In 1950 waren er zeven GP's en Juan Manuel Fangio won er drie van (Monaco, Reims en Francorchamps). Sinds 1951 drukte de Argentijn zijn stempel op de hele F1. Met Ferrari, Mercedes en Maserati (een omgebouwde Lancia). In 1958 beleefde hij de grootste triomf uit zijn loopbaan door op de Nürbürgring zijn vijfde wereldtitel binnen te halen. Inderdaad, in die omgebouwde Lancia die voor de gelegenheid Maserati werd gedoopt.
Hij werd als held op de schouders van fans, mecaniciens, ingenieurs en directeurs door de "pitlane" gedragen. Tot dan toe de beste autocoureur ter wereld (samen met Stirling Moss), ook kampioen als mens door zijn bescheidenheid, zijn ingetogenheid die soms aan verlegenheid deed denken. In wezen was hij in zichzelf gekeerd om emoties en nederigheid te verwerken die geen enkel ander mens ter wereld in zijn ziel kon/kan lezen.
De Formule 1 was een chaotisch iets. Tot in 1974 de "Formule One Constructors Association" (FOCA) werd opgericht. Met als drijvende kracht - wie dacht u ? - natuurlijk Bernie Ecclestone achter de schermen. Hij durfde het zelfs aan een krachtmeting met de "Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) aan te gaan. Met een stok achter de deur dat hij een parallel kampioenschap zou opzetten dat de FIA in zijn blootje zou zetten... Dan schrijven we 1981.
Vervolgens "kabbelden" de wereldkampioenschappen voort. Jackie Stewart (driemaal), Niki Lauda (driemaal), Alain Prost (viermaal), Jack Brabham (driemaal), Michaël Schumacher (zevenmaal...), Allemaal onder de "hoede" van een grote familie. Enzo Ferrari, Bernie Ecclestone, Jean Todt, Jean-Marie Balestre..., Max Mosley...Grote ingenieurs als Colin Chapman, Bernard Dudot en andere Ross Brawn's. Tot plots op 1 mei 1994 drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna in Imola in de Tamburellobocht de dood vond. Dan veranderde de Formule 1. Zoals bij alle sterfgevallen vallen families uiteen, verkillen vriendschappen en komen nieuwe namen de bekende "nonkels" en "tantes" hun wil opdringen.
Bernie Ecclestone is nu 83 jaar jong. Pas nu begint hij zijn sterfelijkheid te beseffen en denkt aan een machts-overdracht. Er zijn namen bekend. De hamvraag is echter wie de Grote Manitou kàn vervangen. Wellicht wordt het iemand die weinig of niets met de F1, met de autosport in het algemeen, te maken heeft. Geen Ron Dennis die het van mecanicien tot ceo van Mc Laren bracht. Eerder een "maatpakfigur" die zich blind staart op zakencijfers, eerder dan te weten wat zich binnen de ingewikkeldheid van een cockpit in een F1-bolide of sport-prototype (LMP1's bijvoorbeeld) afspeelt. Zo iemand gaat na 64 jaar de F1-passie bestendigen ? Twijfelachtig.
Nu valt dat juist samen met die drastische wijziging van de fysionomie van de F1. Alle historie ligt aan diggelen. Parels voor de zwijnen. Bovendien - en Ecclestone's geldhonger heeft daar mee schuld aan - is de F1 weggegleden uit de bakermat Europa (en een beetje USA met Indianapolis) naar de ontwikkelingslanden. waar nieuwe automarkten zich ontsluiten, terwijl Europa verkommert in een nooit eerder geziene kommer en kwel. Waar een nieuwe voedingsbodem ligt voor wat tachtig jaar geleden voor een tweede wereldbrand zorgde.
Buiten Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Sebastien Vettel, Jenson Button, Lewis Hamilton en Nico Rosberg, kent in die landen geen mens de namen, laat staan de gezichten van de 24 coureurs die het WK F1 2014 volgende zondag gestalte moeten geven. Buiten de zojuist genoemde "mannen", rijdt de rest er als parels voor de zwijnen bij. Ah ja, er is iemand vergeten: Felipe Massa met Williams-Mercedes. Die moeten we extra in het oog houden. Hij heeft nog iets tegoed. Mogelijk is zijn verbetenheid een waarborg voor Williams en Mercedes. Tevens een obstakel voor Ferrari.(Walter Rombauts)
BOTTAS EN MASSA BIJ WILLIAMS GESTEUND DOOR MARTINI
Mechelen - De alcoholische drank Martini is een oeroud sponsor in zowel de Formule 1, de rally's als de sport-protototypes. Nu wordt Frank Williams gesponsord door de Italiaanse lekkernij. Mooie blauw/rode strepen op een maagdelijk witte auto. Massa en Bottas zijn de coureurs. Zij kunnen wel eens voor verrassingen zorgen, want ze beschikken over de Mercedes-motor die aan dit seizoendebuut als de kanshebber bij uitstek blijkt. Sebastien Vettel's Red Bull met Renault-motor kijkt aan tegen een achterstand van minstens twee maanden t.a.v. de concurrentie.
Het zou voor Red Bull een zegen zijn mocht de arrogante klasse van de viervoudige wereldkampioen de kinderziekten van de auto zou kunnen compenseren. Stel dat hij daarin slaagt, dan is hij een hele grote. Maar wat hij vorig seizoen in Maleisië zijn ploegmaat Mark Webber lapte, is bij het grote publiek blijven hangen. Hij zal net als Michaël Schumacher als een kil, egoïstisch persoontje zijn verdere loopbaan afwerken. Tja, iedereen is anders...(Walter Rombauts)
Mont-St_André - Het feit dat de opslagcapaciteit en dus ook het "afroepvermogen" is verdubbeld rond de KERS (Kinetic Energy Recovery System) van bruutweg 80 naar 160 pk is al lang geen op zichzelf staand gegeven meer. Toch zal Dr.Ulrich van Audi aanwezig zijn, hoewel die F1, niets te maken heeft met de Audi-prototypes die de 24 Uren van Le Mans betwisten. Maar als KERS is verdubbeld is er - reglementaire - mogelijkheid die ook in Le Mans bij de 'l Automobile Club de l'Oust" (ACO) af te dwingen... De 24 Uren van Le Mans worden dit jaar op 14 en 15 juni gereden.
In dat geval betekent dat concreet dat de Audi's tweemaal langer de 4x4 aandrijving in de boschten zullen kunnen gebruiken. Dus snellrerz zijn. Mogelijk is daarom Dr Ullrich in Melbourne. M aar er is geen zekerheid over. l'ACO zegt niet veel, ook niet meer op gebied van de Nissan stand O56... Het is een technische heropflakkering geweest. Publicitair minstens geslaagd. Zoals heel die wereld als hakketak ineenhangt Ik ga - vrij vlug naar Le mans - veel vroeger dan de "Journée de test"(1 juni 2014). Pour me reposer dans les inconnnus "Ardennes Mancelles". Et nadien, effectivement, le boulot RECOMMENCE!!!!! (Walter Rombauts)
Binnen veertien dagen begint het nieuwe wereldkampioenschap Formule 1. In het Albert Park in het Australische Melbourne waar vorig jaar de Fin Kimi Räikkönen in een Lotus-Renault die openingsrace op zijn naam schreef. Dit jaar is alles anders. Iedereen verkeert in het ongewisse. De atmosferische V8 motoren zijn vervangen door V6 turbomotoren met een versterkte "Kinetic Energy Recovery System". (KERS). Die KERS is van 60 kW (81,6 pk) verdubbeld naar 120 kW àt 163,2 pk. De coureurs moeten een race afronden met 100 liter brandstof. Zuinigheid gaat dus meespelen. Wedden dat er aan het eind van de race enkelen met "lege tank" aan de kant zullen staan ?
Als we Nico Rosberg mogen geloven zullen de remmaneuvers van cruciaal belang zijn. Omdat het de kunst zal zijn zoveel mogelijk vertragings-energie om te zetten in elektrische - en weer afroepbare - energie op te slaan. We moeten ons dat voorstellen als de "ouwe" condensator die veel, maar korte tijd, elektrische energie kon ophouden en enkele seconden lang kon "vasthouden". De mate waarin de piloot zichzelf kan beheersen in - bijvoorbeeeld - de rechte lijn van een circuit, kan bepalend zijn voor zijn brandstofverbruik dat permanent voor zijn neus op het stuurwiel verschijnt. In functie daarvan kan hij zijn race-strategie bepalen. Winnen of zomaar voor de bijl gaan.
Nooit eerder in de geschiedenis van de F1 is zo'n omwenteling ontstaan. Geen mens, geen enkele ingenieur, weet waar ie aan toe is. Alleen gissingen doen de ronde. Zelfs het "explosievat" Räikkönen - Alonso bij Ferrari heeft voorlopig geen enkele betekenis. Buiten het publicitaire karakter ervan natuurlijk. We leven naar een nooit eerder gezien hoogtepunt in de geschiedenis van de F1 die in 1950 het karakter van officieel wereldkampioenschap meekreeg. Met Farina als eerste wereldkampioen. Wie het in 2014 wordt is onmogelijk te voorspellen.
Voor de GP-similaties die zojuist in Sakhir zijn gehouden, komt Ferrari er met Fernando Alonso goed uit. De Spanjaard (wereldkampioen 2005-2006) legde 60 ronden af zonder de pits te moeten opzoeken. In het totaal reed hij 122 ronden, hetzij iets meer dan 660 km... Nij ziet de GP van Australië op 16 maart 2014 met optimisme tegemoet. Maar hij wil tegelijkertijd verbaal de overhand al hebben over zijn - onverwachte - ploegmaat Kimi Räkkönen. Dat is niet zo moeilijk want "Iceman" zegt niets. Zoals gewoonlijk, opgesloten in zijn eigen buitenaardse wereld. Hij is geen man van woorden maar van daden. Daarom is de GP van Australië in het Albert Park (waar Kimi vorig jaar in een Lotus won) zo intrigerend. Met Kimi weet je nooit... Hij is de meest vrije vogel van de hele F1-galaxy. Geen mens die ooit zijn gedachten heeft kunnen lezen, geen mens die hem ooit van een onzichtbare rechlijnigheid heeft kunnen afbrengen. Favoriet ? Niet zeker, want de nieuwe F1 is daarvoor een nog te grote hutsepot.(Walter Rombauts)
In het weekeinde van 14 tot 16 maart 2014 start het nieuwe F1 kampioenschap met de GP van Australië in het beroemde Albertpark. Door de reglementswijzigingen zal er nooit een chaotischer seizoen op gang worden geflitst. Iedere ingenieur - tot de knapste toe - zit met de handen in het haar. De ouwe getrouwe 2,4 liter V8 motoren zijn naar het museum verwezen. Ze zijn vervangen door 1,6 liter V6 motoren, voorzien van turbocompresssors en een versterkt KERS-systeem. Principieel zijn ze als carrosserie 100 mm lager opgehangen, maar ingenieurs hebben toch verschillende aerodynamische opties. "Mooi" als dusdanig zijn ze niet, maar in efficiëntie zouden ze alles wat tot nu toe bestond, moeten ovetreffen. Tot - 30% brandstofverbruik bij een vermogen dat om en rond 750 pk (551 kW) pk moet draaien.
De kunst zal erin bestaan al die uiteenlopende en vaak controversiële gegevens tot een winnende cocktail samen te gieten. Er is momenteel geen enkel zicht op de krachtverhoudingen binnen de coureurs. Alleen dat Fernando Alonso niet echt gelukkig is met de aanwezigheid van de Fin Kimi Räikkönen bij Ferrari. Volgens technisch directeur Domenicali van Ferrari leeft de Fin in een andere wereld, op een andere planeet. Spanningen hebben geen vat op hem. En als die er toch zouden zijn, krëert hij die in zichzelf als een soort krachtmeting met zichzelf, op "zelfkastijding" af. Toch wordt Räkkönen als superfavoriet voor het WK F1 2014 aangeduid. Juist omdat de speerpunten die op hem afkomen op zijn moderne "maliënkolder" afschampen.(Tekst:Walter Rombauts)
WEBBER SLUIT MET 42-STE PODIUM SUBLIEME F1 LOOPBAAN AF
Als de Australiër Mark Webber in 2014 in de Porsche zal instappen om te trachten de "24 Uren van Le Mans" te winnen, zal hij 42 podiums bijeen hebben gereden in de F1. Het jongste behaalde hij in een traditioneeel emotioneel geladen GP van Brazilië in Interlagos. Andermaal speelde het waterbassin rond Sao Paulo mee een determinerende rol in het verloop van de race.
Trouwens Mark Webber neemt niet alleen afscheid van de F1. De hele F1 neemt afscheid van een tijdperk. Met name dat van de atmosferische 2,4 liter V8-motoren. Ze gaan naar het museum en worden vervangen vanaf 2014 voor nijdige V6 turbomotor die een versterkt KERS-systeem zullen hebben. Verwacht wordt dat deze auto's kinderziektes zullen hebben. Maar ook wordt verwacht dat een viervoudig wereldkampioen als Sebastian Vettel of een Fernando Alonso die kinderziekten zullen bijsturen. Dit overigens al vanaf de eerste GP in Australië die traditioneel seizoens-opener blijft.(wr)
Nieuwe reglementen kunnen Red-Bull hegemonie breken
Er worden nog drie GP's gereden met de atmosferische 2,4 liter V8 motor. Renault steekt met die motor kop en nek boven de anderen uit. Volgend seizoen wordt met de nieuwe V6 turbomotoren en een sterker KERS-systeem gereden. Mercedes, Renault en Ferrari zullen opnieuw de bijzonderste spelers zijn. Maar toch stelt iedereen zich vragen, want die reglementswijziging verandert zo goed als helemaal de "fysionomie" van de nieuwe Formule 1.
Natuurlijk kan een klasbak als viervoudig wereldkampioen SebastienVettel (26) veel kinderziektes ondervangen. Maar toch is het de eerste keer dat de kans reëel is, dat de suprematie van Red-Bull wordt doorbroken. De nieuwe motoren maken wél lawaai en spuwen wellicht ook 800 pk's uit. Nieuwjaar is straks. Dan begint een nieuwe blanco-bladzijde in het WK F1. Dat is ingesteld in 1950. Eeuwen geleden, zo lijkt het wel.(wr)
Wie vanuit de eigen rijdende cocon goed oplet ziet vaker en vaker de naam Dacia Duster in zijn file invoegen. Als kenmerk snoeft hij met een stoere carrosserie, terwijl binnenin nieuwe bekleding, een nieuw dashboard en pientere instrumenten tegen een ongewijzigde basisprijs van 11.990 wordt aangeboden. Op het Salon van Frankfurt stunt Dacia verder met de Dacia Media NAV, een snelheidsregelaar/-begrenzer, parkeerhulp achteraan, standaard stabiliteitsregeling (ESC) en verbeterde moduleerbaarheid.
Aspecten die - eens goed onder de loep genomen - een gewaarwording geven van verhoogde algemene kwaliteit. In perceptie zeker, onderhuids nog sterker o.a. omdat in de TCe 125-benzinemotor het brandstofverbruik en dus ook de CO2-uitstoot is teruggedrongen tot 6 l/100 km. De Duster is zowel in 4x2 als in 4x4-versie beschikbaar en geniet drie jaar of 100.000 km garantie zoals alle modellen uit de Dacia-gamma.(wr)
EXCELSIOR LePLAN TOUR 2013 VERPLAATST NAAR 6 OKTOBER
Dirk Vermeersch heeft het niet alleen in de autosport gemaakt, maar graait de ene na de andere "medaille d'or of argent" in de wacht met zijn wijn "Le Plan". Het succes is zo groot dat pientere Dirk het zich kan veroorloven de jaarlijkse clubrally van de Renstal Excelsior te sponsoren. Dit jaar wordt het een proef met extra allure. Eén en ander maakte een verandering van datum noodzakelijk. Het jaarlijkse autofeest gaat nu door op 6 oktober 2013. Verdere details volgen later.(wr)
Met het oog op het debuut van de nieuwe DeltaWing Coupé op 19 september 2013 reed de Amerikaanse dame Katherine Legge vorige dinsdag en woensdag de auto proef. Dat gebeurde op de "Roebling Road Raceway". De testen verliepen succesvol. De aanvangsrace voor de excentrieke auto in het kader van de American Le Mans Series gaat door op het "Circuit of the America's".(wr)
Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) komt met 38 punten voorsprong op Kimi Räikkönen (Lotus-Renault) naar de GP van België die zondag 25 augustus 2013 in Francorchamps wordt gereden. De Fin koestert nog de droom om een tweede keer wereldkampioen te worden. "Maar dan moet ik vanaf nu winnen. Tweede plaatsen zijn dan niet meer voldoende." Aldus "Iceman". Fernando Alonso (Ferrari) telt 133 eenheden en Lewis Hamilton (Mercedes) 124. In theorie zouden zij nog een kans maken, maar in de praktijk is dit niet het geval. De GP van België is de elfde race van het WK F1 2013. Het is na een zomerbreak de aanloop naar de wereldtitel, waar Vettel voor de vierde keer voor gaat.(wr)
Opel werft 350 ingenieurs aan om het lopende productoffensief van het merk te ondersteunen. Driehonderd van hen zullen worden aangeworven voor het International Technical Development Center (ITDC) in Russelsheim, het centrum voor engineering in Turijn is op zoek naar naar 50 nieuwe ingenieurs: Het ITDC van Russelsheim zal ingenieurs aanwerven voor zowel voertuig- als motorengineering. Op die manier versterkt Opel de rol van het ITDC waar momenteel 6.000 werknemers actief zijn.(wr)
Russische industriemagnaten willen de nu 17-jarige Sergey Sirotkin in de Formule 1 brengen. Via Sauber, Petronas, Crédit Suisse en tot zelfs langs het Kremlin (Poetkin) wordt de tiener klaargestoomd om in de GP van Rusland 2014 (Sotchi) voor eigen publiek te acteren. Dan zal de jonge coureur 18 lentes jong zijn. De mentale- en fysieke training is al begonnen, maar teamdirigente Monisha Kaltenborn (Sauber) ziet nog wel enkele praktische obstakels op de weg naar het doel.
Zo is het bekomen van de noodzakelijke superlicentie een eerste prioriteit. Het is dus zaaks dat Sirotkin op de vrijdagen tijdens vrije trainingen zoveel mogelijk kilometers op de teller krijgt. In 2014 zal de F1 een technische metamorfose hebben ondergaan. Dan wordt gereden met 1.6 liter V6-turbomotoren die er bovenop een sterker KERS (Kinteic Energy Recovery System) hebben. Het zal een nieuwe mijlpaal worden in het WK F1 dat in 1950 zijn ontstaan kende.(wr)
HYUNDAI i20 WRC TEST SUCCESVOL OP ONVERHARD VOOR 2014
De voorbije maand juli heeft het Zuid-Koreaanse succesmerk Hyundai zijn nieuwe i20 WRC verder uitgetest op grintbanen. Juho Hänninen, Bryan Bouffier en Chris Atkinson bestuurden allemaal de compacte rallywagen die in 2014 de concurrentie aangaat met o.a. de VW Polo van Sebastian Ogier. Volgens Hyundai Motorsport CEO Michel Nandan is de ervaring, opgedaan met de i20 zeer positief. De twee jongste testen werden gehouden in Zuid-Frankrijk, meer bepaald op de domeinen van Château Lastours en Mazamet. Nu zullen andere testen doorgaan die zijn gericht op de Rally van Monte Carlo 2014. Een volgende fase van optimisme is bij Hyundai ingegaan.(wr)
MERCEDES WON DE 24 UREN VAN FRANCORCHAMPS, VAN 1964 GELEDEN
Mercedes won met Lewis Hamilton de GP van Hongarije. Mercedes won diezelfde dag ook voor de tweede keer de "24 Uren van Francorchamps". Kalendergewijs is het niet fatsoenlijk twee evenementen met dat allure op dezelfde weekeinde te laten doorgaan. Wat de belangrijkheid van de 24 Uren van Le Mans voor de hele auto industrie is, is de 24 Uren van Francorchamps van even belangrijke orde. Met alleen GT-wagens, maar een deelnemersveld om van te snoepen. In concreto viel de GP van Hongarije - tiende race in het WK F1 - daartegenover wat in het niet. Maar goed, dingen gebeuren en telkens doet de tijd zijn werk op de weg naar vergetelheid.
Sterjournalist Koen Wijckmans was voor de eerste keer in zijn leven niet fysiek aanwezig in Francorchamps door andere belangrijke autosportbezigheden elders in de wereld. Maar in een mailtje herinnerde hij me eraan dat het van 1964 geleden is dat Mercedes in het feeërieke Francorchamps, uitloper van het Eifelgebergte de eerste keer won. Nu won Mercedes voor de tweede keer de 24 Uren van Spa (we tellen vanaf 1964, de start van de "moderne" etmaalrace en het magere palmares zegt alles over de geschiedenis van Mercedes in de 24 Uren van Francorchamps In tegenstelling tot Porsche en vooral BMW (met gentlemen-driver Pascal Ickx, broer van...), toonde men in Stuttgart nooit veel belangstelling voor de rond-de-klok-race van Francorchamps. In een boeiende flash back laten we Koen Wijckmans, kenner bij uitstek, zijn verhaal doen over die 24 Uren van Spa 1964:
"Zondagmiddag telde de Mercedes 300 SE van Eugen Böhringer-Dieter Glemser 1 ronde voorsprong op de BMW van Rauno Aaltonen-Hubert Hahne (broer van Armin die in '82 en '83 Spa zou winnen) en 4 ronden op de zusterauto van Belgen Robert Crevits en Taf Gosselin. Niet veel later verloor de BMW 25 minuten door de herstelling van de remmen. Crevits en Gosselin schoven door naar plaats 2. Ook de leidende Mercedes verscheen in de pitlane met rokende remmen. Wegens het buiten de pits oppikken van nieuwe remmen, werden zij evenwel uitgesloten. Crevits en Gosselin kregen hierdoor de leiding in de schoot geworpen, maar sukkelde, met slechts 2 versnellingen naar de finish en wonnen met 1 ronde voorsprong van Aaltonen-Hahne (BMW 1800 Ti) en de Alfa Romeo van Giancarlo Galimberti en Carlo Facetti.
Onder invloed van het succes van de door Paul Frère gelanceerde Toerwagen-formule, kozen heel wat merken voor een afvaardiging in de Ardennen. Zo niet Mercedes. Pas na een zeer bescheiden 28ste plaats van de 250 S van het duo Leysieffer-Eck in '68 pakte Daimler-Benz in '69 zwaar uit met liefst drie Mercedessen 300 SEL voor sterduo's Ickx-Hermann, Aaltonen-Glemser en Ahrens-Waxenberger. Maar problemen met de banden - die niet bestand waren tegen het zware gewicht van de 300 en tijdens tests op de Nürburgring ontploften - en wellicht geholpen door het terugkerende beeld van het ongeval in Le Mans in 1955, deed Mercedes beslissen om de drie auto's terug te trekken...
Porsche won dat jaar voor de derde keer de 24 Uren, maar het zou ook voor hen een afscheid worden. Dat had evenwel alles te maken met de gewijzigde reglementering: de 911 voldeed immers niet langer aan de (nieuwe) reglementen waarbij een "toerwagen" over 4 plaatsen diende te beschikken. Het zou wachten zijn tot 1989 vooraleer een Porsche opnieuw aan de start kon verschijnen van de 24 Uren van Spa...
Terug naar Mercedes. In 1971 was AMG - wat staat voor de A van Hans Werner Aufrecht, nog steeds actief, zijn toenmalige vennoot Eberhard Melcher en Grospach, de naam van de geboorteplaats van Aufrecht - nog een onafhankelijke tuner en kwam het initiatief van hen om een 300 SEL te laten rijden in de 24 Uren. Ondanks een hoog brandstofverbruik en snel slijtende banden, slaagden Hans Heyer en Clemens Schickentanz erin om het bakbeest naar een derde plaats te loodsen. Toen Mass-Birell, in de tweede fabrieks-Capri, dienden op te geven, schoof de 300 SEL op naar een verrassende 2de plaats op drie ronden van de winnende Ford Capri van Glemser- Soler Roig.
Nadien bleef het stil bij de constructeur uit Stuttgart. Tenzij (Belgische) privé-initiatieven zoals de 450 Emilio, in de kleuren van Marlboro, voor Bernard De Dryver-Bernard Carlier- Alain Corbisier, die zich in '77 niet kon kwalificeren, of de automatisch geschakelde 450 ingezet door Serge Power en Claude Bourgoignie in '82, en dezelfde auto in '83 maar dan met De Deyne-Duez.
Na de lancering in 1984 van de 190E - met een Mercedes-merkenrace tussen vedetten zoals Senna en Prost op de hertekende Nürburgring - keerde Mercedes uiteindelijk terug naar de racerij, maar enkel in het DTM. Het was slechts via het Franse Snobeck Racing Service, het Duitse Carlsson en (opnieuw) Serge Power dat de 190E in '86 te zien was in de 24 Uren, maar dan wel in KLasse 2 (met de BMW 325i als concurrent)
Bij SRS waren dat Snobeck-CudinDestic, Duez-Di Gioia-Vojtech reden voor Carlsson en De Dryver-Van Dalen (Thierry)- De Deyne k Powerwamen uit onder de vlag van Monroe/Serge Power. Idem in '87 voor Snobeck - met de nieuwe BMW M3 als tegenstrever, die meteen Spa won - en het genaamde AMG/Marko (van Helmut Marko, nu jeugdverantwoordelijke bij Red Bull F1) voor Peter Oberndorfer en ex-skikampioen Franz Klammer...
Achttien jaar na de 2de plaats van Heyer-Schickentanz zagen we het logo van AMG opnieuw in de Belgische Ardennen. In '89 rukte AMG immers uit met twee Mercedessen 500 SEC voor Ludwig-Cudini-Heyer en HeyeWeis-Mertes. Hoewel de Mercedes 190 het in het DTM opnam tegen de BMW M3, verkoos AMG zich met de 190 te blijven concentreren op de Duitse competitie en werd de Coupé gebouwd in het vooruitzicht voor deelnames aan lange-afstandsraces zoals de 24 Uren van de Nürburgring en dus ook Spa.
Om toegelaten te worden tot de 24 Uren, dienden de organisatoren wel het reglement aan te passen. Na het door de FIA schrappen van het EK Toerisme, waarvoor Spa vanaf '82 opnieuw had geteld, en om toch voldoende auto's aan de start te krijgen voor de eerste 24 uren buiten elk kampioenschap, zag men zich genoodzaakt alle mogelijke categorieën aan te trekken. In dat "patchwork" werd er daarom plaats gemaakt voor o.m. DTM-auto's !!! Totdat Domingo Piedade, de toenmalige sterke man bij AMG, op de proppen kwam met de tot de verbeelding sprekende AMG Mercedes 500 SEC, die volgens de technische gegevens thuishoorde in de klasse...DTM !! De klasse DTM werd daarop voor de 24 Uren verruimd tot meer dan 2500 cc...
Cudini-Ludwig-Heyer reden in 6de stelling toen zondagochtend omstreeks 11.25 uur de versnellingsbak het liet afweten. De andere 500 SEC verdween zaterdagavond al in het opgeverspark.
In 2001 kozen de 24 Uren van Spa voor het FIA GT, en elf jaar later kondigde AMG de terugkeer aan naar Francorchamps met de Mercedes SLS.
Geen enkele ingenieur kan fantaseren wat er in de praktijk met zijn producten gebeurt. Zeker als de auto ingezet wordt als taxi kan die sector als de hardste testmarkt worden aangezien. In Duitsland wordt ieder jaar de "Taxi van het Jaar" uitgeroepen en momenteel is dat de Hyundai i40 Break geworden. De "i40" heeft het gewonnen in de categorie "Comfort" op basis van eigenschappen als zuinigheid, functionaliteit, comfort en emotie. De jaarlijkse competitie wordt uitvoerig beschreven in de gespecialiseerde pers als "Taxi Heute" en de Duitse uitgeverij Huss. Mooi meegenomen voor Hyundai, het Koreaanse merk dat steeds meer in de kijker komt te rijden.(wr)
STOFFEL VANDOORNE'S KONINGSCHAP IN DE FORMULE RENAULT 3,5
Als zondag de Ronde van Frankrijk een nieuwe winnaar kroont, de Koning der Belgen het aanzien doorgeeft aan zijn zoon, kan het zijn dat in Oostenrijk Stoffel Vandoorne "zijn" Brabançonne laat weerklinken als Koning in het rijk van de Formule Renault 3,5 die daar als zesde race van het kampioenschap wordt gereden. Begin van deze maand stak hij in Moskou met kop en schouders boven iedereen uit. Zal de "kleine Belgische Prins van de éénzitterij" op de omloop van Spielberg zijn rijk verder uitbreiden...? Zijn geloofsbrieven overlezend, denken we dat de bescheiden maar zo stuurgeniale Stoffel Vandoorne dat zal kunnen. "Ik heb veel zin om daar de Brabançonne te horen, maar als ik merk dat ik niet kan winnen, dan zal ik niets forceren.", sluit hij een toffe babbel af.(wr)
De "24 Uren van Zolder" blijft één van de autoafspraken in de agenda's. Ook dit jaar zullen de beste Belgische teams en coureurs elkaar weer een etmaal lang het vuur aan de schenen leggen. De race staat open voor toerwagens, GT's én Prototypes. Winnen in Zolder blijft een legendarische klank houden. Terwijl de 24 Uren van Zolder niet de weerklank kan oogsten die een zege in Le Mans, Francorchamps of de Nürburgring de winnaars direct wereldberoemd maakt, heeft Zolder dat specifiek veeleisende tracé waarin een dag en een nacht lang de hoogste concentratie moet worden behouden. Vraag zoiets maar eens aan vijfvoudig winnaar Bert Longin, de man die ondergetekende dolgraag eens in Le Mans aan het werk zou zien. Vanaf vandaag brengen we iedere nieuwssprokkels naar de "24 Uren van Zolder" toe.
Brabant zal weer heel wat rijders afvaardigen naar de 24 Uren van Zolder. Naast vijfvoudig winnaar Bert Longin en routinier Steve Vanbellingen, werken twee Brabantse jonge talenten er hard aan om er weer bij te zijn: Benoit Dupont et Christoff Corten.
Ondertussen strijden nog andere jonge talenten heel intensief in de TV-format Racingstars. Dat is een talentenjacht waarin uiteindelijk 4 mannen en 4 vrouwen de etmaalrace kunnen rijden in een Mazda MX-5. Het idee ontsproot aan het brein van Jan Wouters, die vorig jaar zijn actieve raceloopbaan beëindigde. Het is nog even wachten eer we weten wie de Japanse iconen - waartoe de MX-5 zeker behoort - over het Zolder's asfalt zullen sturen.
Vaste waarden en altijd potentiële winnaars zijn natuurlijk Vanbellingen en Sluys. We zullen ze dit jaar meer dan waarschijnlijk aan het stuur van de JR Motorsport BMW M3 Silhouette zien. Vorige week hielden ze een geslaagde algemene repetitie in Litouwen. Ze werden er tweede in de legendarische 1000 km van Palanga. Het Nederlandse PG Motorsport zal met een Porsche 911 aantreden in de dichterbij komende "24 Uren van Zolder".(wr)
FANGIO'S W196 VOOR 17,5 MILJOEN POND VERKOCHT IN GOODWOOD
De legendarische Mercedes W196 waarmee de Argentijn Juan Manuel Fangio de tweede van zijn vijf wereldtitels won is eergisteren tijdens het "Festival of Speed" in Goodwood verkocht. De koper telde er 17,5 miljoen Britse Pond voor neer. De auto geldt als één van de pienterste racewagens uit zijn tijd. Van de W196 bestond ook een gestroomlijnder versie die werd gebruikt voor de hele snelle circuits als toen Francorchamps en Monza. In 2011 reden zowel Nico Rosberg als Micahël Schumacher de historische machines nog eens over de "Nordschleife" van de oude Nürburgring die 176 bochten telt. In ieder geval was de W196 een mijlpaal in de geschiedenis van de Formule 1.(wr/Foto:Mercedes)