In het weekeinde van 14 tot 16 maart 2014 start het nieuwe F1 kampioenschap met de GP van Australië in het beroemde Albertpark. Door de reglementswijzigingen zal er nooit een chaotischer seizoen op gang worden geflitst. Iedere ingenieur - tot de knapste toe - zit met de handen in het haar. De ouwe getrouwe 2,4 liter V8 motoren zijn naar het museum verwezen. Ze zijn vervangen door 1,6 liter V6 motoren, voorzien van turbocompresssors en een versterkt KERS-systeem. Principieel zijn ze als carrosserie 100 mm lager opgehangen, maar ingenieurs hebben toch verschillende aerodynamische opties. "Mooi" als dusdanig zijn ze niet, maar in efficiëntie zouden ze alles wat tot nu toe bestond, moeten ovetreffen. Tot - 30% brandstofverbruik bij een vermogen dat om en rond 750 pk (551 kW) pk moet draaien.
De kunst zal erin bestaan al die uiteenlopende en vaak controversiële gegevens tot een winnende cocktail samen te gieten. Er is momenteel geen enkel zicht op de krachtverhoudingen binnen de coureurs. Alleen dat Fernando Alonso niet echt gelukkig is met de aanwezigheid van de Fin Kimi Räikkönen bij Ferrari. Volgens technisch directeur Domenicali van Ferrari leeft de Fin in een andere wereld, op een andere planeet. Spanningen hebben geen vat op hem. En als die er toch zouden zijn, krëert hij die in zichzelf als een soort krachtmeting met zichzelf, op "zelfkastijding" af. Toch wordt Räkkönen als superfavoriet voor het WK F1 2014 aangeduid. Juist omdat de speerpunten die op hem afkomen op zijn moderne "maliënkolder" afschampen.(Tekst:Walter Rombauts)
|