Dat de GP van Engeland op een nat wegdek vijf ronden lang achter een Safety Car naar een vliegende start werd geleid is - wat Lauda ook moge denken - een schande. Met Monaco in gedachten is het de tweede keer dat het purisme van de Formule 1 wordt verkracht. De essentie van autosport is een auto onder àlle omstandigheden zo snel mogelijk te beheersen. Zéker als men miljarden verdient mogen enige "ballen aan je lijf je wel passen". Dat is een mening die door de meeste puristen wordt gedeeld. Daarmee is dit gezegd.
Verder reed regerend wereldkampioen vanaf ronde zes in zijn Mercedes-zetel naar een overwinning met een dominantie die behalve Rosberg en Verstappen, iedereen het schaamrood naar het hoofd zou moeten doen stijgen. In de 16de ronde van de 52 ging "puber" Max Verstappen (Red Bull) zowaar Nico Rosberg (Mercedes) voorbij toen die een millimeterfout op de ideale lijn maakte. De Duitser had tientallen ronden nodig om opnieuw Max Verstappen voorbij te komen en opnieuw de tweede plaats achter Hamilton te bezetten.
Rosberg naderde lichtjes op de regerende wereldkampioen, maar kreeg problemen met de zevende gang van de versnellingsbak. Hij maakte daarover een opmerking naar zijn stand dewelke niet thuis hoort in het afgesproken radiojargon. Stewards wegen nu al dan niet een "sanctie" af...Lachwekkend, maar van stewards kun je niet veel méér verwachten. Mochten ze zelf achter het stuurtje zitten....? Maar dat kan niet want daarvoor hebben ze in de meeste gevallen te volgevreten dikke buiken. Ze kunnen zich in zo'n zitje niet inwringen.
In ieder geval bedreigt hun conclusie de tweede plaats van Nico Rosberg. Mocht dàt gebeuren, dan durven we van sabotage, van laster en eerroof spreken ten aanzien van de Duitser Nico Rosberg. Al heeft hij dat tikkeltje "bravour" te weinig dat Hamilton teveel heeft, Nico heeft zeker zijn verdienste en heeft al veel pech gekend in de loop van dit seizoen. Schuld en Boete van Dostojewski is hierin een achterhaald middeleeuws begrip. Ook al kan men hem in sommige details met de vinger wijzen. Maar niemand van die buitenaardse snelheidsduivels is foutloos. Geen enkele gaat vrijuit. Dus heren stewards, bestel nog een fles Château Margaux, geniet ervan en laat Rosberg met rust.
De essentiële wrevel van dit "incident" is dat Rosberg aan zijn ingenieur meldde dat de zevende gang haperde. De ingenieur antwoordde langs de radio dat hij - Nico - die gewoon moest overslaan. Voor puristen in reglementen staat te lezen dat een coureur tijdens de wedstrijd geen raadgevingen van zijn coach, ingenieur mag ontvangen die het gedrag van de auto wijzigen. Puur gezien hebben de stewards een punt. Dàt radioverkeer mocht niet. Maar hoe gaat men dan de start achter een safety omwille van een nat wegdek toedekken ? In de geschiedenis van de Formule 1 is daar maar één woord voor: een blunder van formaat.
Conclusie van deze tiende GP van het seizoen: Lewis Hamilton nadert WK-leider tot op 4 punten en krijgt zicht op een vierde wereldtitel. Ferrari-ridder, Sebastien Vettel, moest omwille van de versnellingsbakwissel vanaf de 11de plaats starten en finishte 9de. Hij oogst daarmee twee povere punten. Te weinig om zijn verdere ambitie voor een vijfde wereldtitel te voeden. Ferrari zit overigens met een probleem. Het "Steigerende Paard" heeft twee steengoede coureurs, maar de auto is gewoon te traag. De volgende GP is deze van Hongarije, een soort kleine Nürburgring, waarop het moeilijk inhalen is en de "pole" bijna al zo belangrijk is als in Monaco.(Walter Rombauts)
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1h.34"55, 831
02. Nico Rosberg (Mercedes) + 6",911
03. Max Verstappen (Red Bull-Renault) + 8",250
04. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) + 26",211
05. Kimi Räikkönen (Ferrari) + 1'09"743
06. Sergio Perez + 1'16"941
07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes) + 1'17"212
08. Carlos Sainz (Toro Rosso-Ferrari) + 1'25"858
09. Sebastien Vettel (Ferrari) + 1'31"654
10. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Ferrari) + 1'32"600
VOORLPOIGE STAND OM WK:
01. Nico Rosberg (Mercedes) 171 punten
02. Lewis Hamilton (Mercedes) 167
03. Kimi Räikkönen (Ferrari) 106
04. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) 100
05. Sebastien Vettel (Ferrari) 98
06. Max Verstappen (Red Bull-Renault) 87
07. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) 54
08. Sergio Perez (Force India-Mercedes) 47
09. Felipe Massa (Williams-Mercedes) 38
10. Romain Grosjean (Haas) 28
|