HAMILTON - MERCEDES - GEEFT RIJLES IN 1000STE GP F1 IN CHINA EN IS WK-LEIDER
Voor wat in de 1000ste GP vanuit de F1-geschiedenis sinds 1950 in Shanghai ten tonele is gevoerd ziet de rest van het seizoen er maar eentonig uit. In de start verraste Lewis Hamilton de polesitter, zijn ploegmaat Bottas en bleef de hele race onbedreigd door niemand. Het werd zéér snel duidelijk dat slechts vijf piloten op de twintig deelnemers in staat zijn te rijden voor een overwinning. Dat zijn Lewis Hamilton, Valteri Bottas, Sebastien Vettel, Max Verstappen en Charles Leclerc. De rest zijn, op Kimi Räikkönen en Nico Hülkenberg na, in 2019 veroordeeld tot een trieste figurantenrol.
Toen viervoudig wereldkampioen Alain Prost de GP van China na 56 ronden afvlagde, werd duidelijk dat het momenteel bij 33 piloten zou blijven die in 1000 GP's wereldkampioen zijn geworden. In de hierboven geciteerde namen zitten als toekomstige wereldfaam vooral Max Verstappen en Charles Leclerc. Het zal af te wachten zijn wat Mick Schumacher er zal van bakken eens Ferrari hem die kans geeft. Sebastien Vettel haalde wel een podium - Leclerc moest hem tot tweemaal toe laten voorbijrijden....-
Maar de vierde plaats van Max Verstappen zet hem nog steeds op de derde plaats in de voorlopige stand om het wereldkampioenschap. De "driver of the day" werd Alex Albon, waarbij de puristen die het 70 jaar hebben volgehouden even moeten slikken. Gevaar dreigt vanuit de Formule E waarin meerdere constructeurs meedoen. Stoffel Vandoorne behaalde gisteren daarin zijn eerste podiumplaats. In de F1 neemt Lewis Hamilton nu al een optie op een zesde wereldtitel.(Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes)
2. Valtteri Bottaas (Mercedes) + 6"552
3. Sebastien Vettel (Ferrari) + 13"744
4. Max Verstappen (Red Bull-Honda) + 27"627
5. Charles Leclerc (Ferrari) + 31"276
Snelste Ronde: Pierre Gasly (Red Bull-Honda) = 1 WK-punt
In de derde vrije oefeningen had de Fin Valtteri Bottas al de snelste chrono gereden toen op het einde Alex Albon zwaar crashte en een rode vlag alles beëindigde. In de kwalificaties deze namiddag leek vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton weerwraak te zullen nemen op zijn ploegmaat die tevens leider is in de WK-stand. Maar de Brit werd telkens opnieuw verbeterd door een sublieme Bottas.
Deze lijkt vastbesloten dit jaar eens een wereldtitel mee te pikken. Hij zou dan zondag - mocht hij winnen - de 34ste coureur zijn die in 1000 GP's wereldkampioen werd. De Ferrari's reden in orde van Vettel, Leclerc, maar zagen allebei in hun spiegels de contouren van Max Verstappen's Red Bull-Honda. Daarmee is de explosieve cocktail voor zondag gemixed. Het wordt spannend in Shanghai. (Walter Rombauts)
De tweede vrije trainingen hebben al wat meer data opgeleverd om te pronostieken naar de race van zondag toe. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed in de Mercedes dertien ronden lang met de mediumbanden. Dat werd heel bewust gedaan want het kon de Brit geen moer schelen dat daarmee zijn ploegmaat Valtteri Bottas op de zachtste rubbers in 1'33"330 de Mercedes bovenaan de tabellen plaatste. Sebastien Vettel moest in zijn steigerend paard uit Maranello slechts 0,027" toegeven aan de Fin. Maar Max Verstappen bracht weerom de Red Bull met de door Alonso en Vandoorne ezels-Honda genoemd toch maar op de derde chrono ! Anderzijds gebiedt de waarheid te zeggen dat Honda in deze FP2 een eerste motorwissel heeft moeten doorvoeren in de Toro Rosso van de Rus Daniil Kvyat.
Terwijl het nieuwe F1-reglement vooral de aerodynamika bepaalt, baart de technische kant (V6 Turbo-Hybrid) blijkbaar meer en meer zorgen. We kennen het verhaal van de zwanenzang van Charles Leclerc in de GP van Bahrein. Koelingsproblemen lieten hem de eerste GP-zege ontglippen en de Safety Car die veel te lang op de baan bleef redde wel zijn podium, die onder normale omstandigheden terecht naar Max Verstappen zou zijn gegaan. Maar in op die 5,451 km lange baan in Sanghai kreeg Leclerc's Ferrari weer oververhitting. Niet "dramatisch" luidde het bij Ferrari, maar toch genoeg om de Monegask aan te raden de rode spierknoop aan de kant te parkeren.
Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en de qualificaties. Daaruit komt de polesitter die zondag zal trachten over 56 ronden en 728 bochten verder de derde race om het WK F1 2019 te winnen. Al smukt het Nederlandse Heineken de Barnumpubliciteit op rond deze 1000ste GP in bijna 70 jarige Formule 1 gebeuren, sinds de Amerikanen (Liberty Media) sinds maart 2017 de boel overnamen van de Grote Manitou Bernie Ecclestone (voor 31 miljard dollar) is er iets niet meer authentisiteit. Ook de Amerikanen zelf voelen dat en geruchten zwellen aan dat ze van dit "circus" af willen. Buiten Ross Brawn - de geniale racewagen en motorontwerper - is er maar weinig volk van de oude garde. De puristen verlaten één na één het wereldje, ook de planeet. Hopelijk vermijden de nieuwe reglementen van 2021 dat de hoogste autosportdiscpline door een zwart gat opgezogen wordt. Einstein zat er al mee, en sinds de jongste heuse foto ervan, zowat iedereen die zijn eigen relativiteit kent. Zelfs in de F1.
Zondag is er de GP van China met op de affiche verschillende duels. 1. Ferrari - Mercedes 2. Vettel - Leclerc 3. Bottas - Hamilton. Scherprechters daarin kunnen Max Verstappen (Red Bull-Honda) en Nico Hülkenberg (Renault) worden. Max pakte daarjuist de derde tijd en de Duitse klasse-bak Nico de vijfde. Waarmee Renault zijn trage rehabilitatie definitief inzet. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
De viervoudige Duitse wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in de eerste vrije trainingen om de GP van China de beste tijd voor Hamilton gereden. Daarmee meldt Ferrari zich opnieuw aan als - technisch - ernstige concurrent voor de zege van zondag. Max Verstappen in de RedBull-Honda pakte de vierde tijd na "wonderkind" Charles Leclerc in de tweede Ferrari.
Met de GP van China wordt de 1000ste GP sinds 13 juli 1950 in Silverstone gereden. De vraag is of in de beginjaren van de F1, zeker in de jaren '50, wel zuiver op de graat waren. Elf keer telde de 500 Mijlen van Indianapolis mee voor de eindstand van het wereldkampioenschap. Er deed in die jaren geen enkele niet-Amerikaanse F1-coureur mee. De elf races van 1950 tot 1960 werden dan ook allemaal gewonnen door Amerikanen in hun typische Indy-machines. Vukovich won in 1953 en 1954. In 1955 verongelukte hij in de Indy 500. Maar zijn winnaarsjaren brachten hem wel eens de vijfde plek op in de WK-stand. Dus een nadenkertje of dit wel écht de 1000ste "zuivere" na-oorlogse GP is...(Walter Rombauts)
"Ik wil je zeggen dat ik de beste ben." Fernando Alonso na een dubieuze wereldtitel in 2006 met Renault en onder commando van Flavio Briatore. Vandaag is dat motto in de autosport en in heel de wereld trend. Laat ons voor alles besluiten dat het iedereen die van god's chemie is geschapen het raadzaam is enige bescheidenheid aan de dag te leggen. Ook voor Fernando Alonso die onder Safety Car de GP van Singapore won in 2006 omdat Nelson Piquet jr een Renault moest crashen tegen 160 km/h opdat die SC moest uitrukken en alle strijd lamleggen.
Zoals recent ook in Bahrein gebeurde ten gunste van Lewis Hamiton, Valtteri Bottas, maar vooral nieuweling Charles Leclerc zijn podium verzekerde. Ten nadele van Max Verstappen. Deze keer verdiende Max beslist dat tweede podium van dit seizoen. Morgen, straks dus, beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van China in Sanghai. En hoe de debrexitcinéma het vervoer van renwagens van in Engeland gebaseerde teams in het nauw kunnen brengen.(wr)
RUSSELL SNELST IN MERCEDES OP DAG 2, MICK SCHUMACHER ZESDE IN BAHREIN
Een opmerkelijkheid op de tweede trainingsdag in Bahrein was dat George Russel die bij Williams rijdt, weliswaar met een Mercedeskrachtbron, vandaag zijn rondjes mocht draaien in een "echte" Mercedes van de heren Hamilton en Bottas. Was het toeval dat de jongeman dan vandaag ook de snelste rondetijd - 1'29"029 - voor zich nam ? Of is Mercedes de niet te evenaren ster ?
In ieder geval is het zo dat sinds in 2014 de V6 Turbo Hybrid -techniek zijn intrede deed in de Formule 1, de Duitse autofabrikant al twee piloten en ook zichzelf als constructeur de wereldtitels liet vergaren. Hamilton in 2014 en 2015 zijn tweede en derde titel. Nico Rosberg in 2016 zijn eerste en laatste. Dan weer Lewis Hamilton in 2017 en 2018. Samen met die van 2008 evenveel als Juan Manuel Fangio !
Andere topics waren Sebastien Vettel die in de Ferrari rondtoerde tegen 1'29"319, net niet in zijn neus peuterend. Verstrooid en afgeleid door de "drama's" die hem boven het hoofd hangen. Ze hebben al namen: Charles Leclerc en voorlopig nog iets verder af Mick Schumacher. Die reed vandaag in een Alfa Romeo (ex-Sauber) maar evengoed met Ferrarimotor. Toch moest hij genoegen nemen met een zesde tijd: 1'29"998.
Maar daar ligt niemand wakker van. Want zoonlief moet als F1-coureur nog worden geboren en nu al ligt de rode loper voor hem wereldwijd uitgerold. Hij gaat verder dit jaar in de F2 en tijdens de GP van China op 14 april zal hij steevast in de Ferraripit staan om de zaken te volgen. Naast de grote ceo's natuurliijk. Mick's broodje is gebakken, net zo knappend als dat van Max. Aanvoerders met George Russell, Charles Leclerc en Lando Norris, van de nieuwe orde die een nieuw F1-tijdperk vanaf 2021 groots zullen maken.(Walter Rombauts)
Zoals voorzien heeft Mick Schumacher vanochtend de Ferrari SF190 getest. Die auto levert 1000 pk, hetzij nog een derde meer dan het vermogen dat hij in de F2 moet gewoon worden. In de F3 was er 240 pk achter zijn rug, in de F2 640 pk. Morgen rijdt de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher de F1 Alfa Romeo van Kimi Räikkönen in Bahrein.(wr)
VERSTAPPEN SNELSTE, MICK SCHUMACHER TWEEDE OP EERSTE TRAININGSDAG
Met 1'29"379 reed Max Verstappen in de Red Bull-Honda de beste tijd in de eerste in regen gereden trainingsdag in Bahrein. Gelukkig was het vandaag al geen 1 april meer of niemand zou hebben geloofd dat...Mick Schumacher (20) voor het eerst in de F1-Ferrari de tweede chrono voor zich nam: 1'29"976. Dat belooft dus. De Duitser, zoon van, ging Norris (Mc Laren), Grosjean (Haas) en Albon (Toro-Rosso) vooraf. Morgen rijdt Mick Schumacher in een Alfa Romeo test. (wr)
Bijna werden de sprookjesjes van Grimm herschreven in de GP van Bahrein. Alleszins ging de Monegask Charles Leclerc erin komen. Nadat ploegmaat Sebastien Vettel snelst wegkwam bij de start, wist Leclerc al in de tweede ronde de leiding van alle wereldkampioen te ontfutselen en zich comfortabel aan de leiding te zetten. Daarbij ongrijpbaar uitlopend op iedereen. Tot 9" voorsprong wist hij op te bouwen. De zege kon hem niet meer ontsnappen....! Sebastien Vettel kon het temp niet écht aan. Toen er nog 19 van de 57 ronden te rijden waren raakte hij in een proper maar keihard duel met Lewis Hamilton de auto letterlijk kwijt en spinde rond. Daarna reed hij nog over de eigen neusvleugel die van zijn Ferrari viel.
Op negen ronden van het einde slaakte solied leider Charles Leclerc een "Oh My God"-kreet door de radio naar zijn team. "Wat gebeurt er ?!" Teambaas Binotto kon hem alleen maar antwoorden te trachten zo snel mogelijk te blijven rijden om minstens een podium te halen. Dat deed Leclerc, maar werd dan eerst door Hamilton, daarna door Bottas ingehaald en werd vervolgens een kluif voor Max Verstappen die een tweede seizoenspodium binnen zijn bereik zag. Dat alles viel in het water. Op vier ronden voor het einde vielen de twee Renaults van Hülkenberg en Ricciardo omzeggens gelijktijdig uit. De twee piloten parkeerden de zwart-gele bolides netjes van de baan in het gras. Direct gele vlag wat wil zeggen: niet inhalen.
In weerwil dat de twee pechauto's geenszins gevaarlijk stonden werd de gele vlag direct opgevolgd door een concrete Safety Car ! Drie ronden lang ging ze niet de baan af en won Lewis Hamilton achter de SC de GP van Bahrein. Max Verstappen zag ook een zeker podium door zijn neus geboord. Daardoor eindigde een ongemeen fantastische tweede GP van het seizoen in sportief mineur. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton omarmde, troostte en loofde persoonlijk Charles Leclerc. Leclerc's troostprijs was wel de snelste ronde die 1 WK-punt oplevert. Voor de Monegask twee keer al in twee races.
Verstappen vierde, blijft op de derde plaats in de stand om het WK, Leclerc vierde voor kopman Vettel. Voor deze laatste wordt het sprookjesboek eind dit jaar dichtgeklapt. Mick Schumacher volgde de ganse race vanuit de Ferraristand. Dinsdag rijdt hij voor het eerst een Ferrari in Bahrein, woensdag een Alfa Romeo. Binnen vier weken vervolgt zijn "vervolmakingscursus" in de F2 die moet leiden naar de weg die zijn vader Michaël ging en zeven wereldtitels opleverde. De volgende GP is deze van China op 14 april a.s. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC TOVERT EERSTE POLE UIT RODE FERRARIHOED IN BAHREIN
De door tabaksfabrikant Phillip Morris achter de schermen met Ferrari opgezette slogan "MISSION-WINNOW" is vandaag door de 21-jarige Charles Leclerc in een wereldkampioenverpletterede pole-position geconcretiseerd. Bahrein, het circuit van Sakhir, heeft een nieuw wonderkind gebaard ! De Monegask die het laagste scoorde in de voorspellingen voor de pole (17 %) maakte brandhout van liefst drie coureurs die samen goed zijn voor tien wereldtitels: Hamilton, Vettel, Räikkönen. Slechts in de finale fase van de Q3 slaagde Sebastien Vettel er in de tweede plaats op de startgrid te bemachtigen. Leclerc, de nieuwe komeet aan het F1-firmament, verbeterde in zijn laatste ronde nogmaals zijn eigen polechrono. Het hele veld was uit zijn lood geslagen.
Nu Mick Schumacher's F2 loopbaan is begonnen en een achtste plaats aan de eindmeet een eerste vaststelling is, moet in diezelfde F2 eens iets worden verteld over Charles Leclerc. In 2017 behaalde hij in zijn eerste F2 race om te beginnen de pole en finishte derde. Vorig jaar nog rookie, schitterde hij toen al in die mate dat Kimi Räikkönen, al tot vertrek bij Ferrari voorbereid, met plezier baan ruimde en voor Alfa Romeo (ex-Sauber) ging rijden. "Just for fun" en een tiental miljoen gage en meteen mee vooraan in Bahrein. Het gezegde dat "olie altijd boven drijft" wordt dus bewaarheid.
Maar gezien de oliewereld aan het begin van zijn einde staat moet men andere uitspraken verzinnen. Formula E is nu "serie- en kermisrijp", maar elektrisch is - nog niet zichtbaar - al achterhaald. Waterstof op duurzame wijze geproduceerd via wind-, zonne- en waterslagenergie zal auto's aandrijven. Mercedes, Hyundai en Toyota bieden er al aan. Wat het te maken heeft met de GP van Bahrein ? De Arabieren willen ook onafhankelijk worden van olie en zetten andere middelen in. Hun woestijnen zijn zo groot dat er honderden, neen, duizenden vierkante kilometers zonnepanelen zijn gelegd. Misschien komen hun tankers binnen afzienbare tijd gebruiksklare waterstof leveren in onze havens en gaan de olietankers naar de schroothoop.
Zo begint Charles Leclerc met Ferrari en concreet MISSION-WINNOW aan een nieuw tijdperk dat de historische F1 in 2020 zal afsluiten. Sebastien Vettel zal aan het eind van dit jaar de rol van Räikkönen kunnen overdoen: plaats maken voor Mick Schumacher. Hij en Leclerc zullen de F1 van 2021 vorm geven. Uiteraard met ingenieurs als Ross Brawn en Adrew Newey. Maar 't zal allemaal anders zijn. Toch zal het altijd "the human race" blijven waarin wordt gezocht naar nieuwe limieten. Maar eerst morgen de GP van Bahrein met een topaffiche: duel tussen Sebastien Vettel - 0,2" trager - en Charles Leclerc die sneller rijdt dan zijn schaduw "WinnoW". (Walter Rombauts)
LECLERC - FERRARI - HOUDT KOPMAN VETTEL ACHTER ZICH IN FP3
Charles Leclerc heeft de snelste tijd in de derde vrije ofeningen voor de GP van Bahrein gereden. Met die chrono meteen zijn ploegmaat en voorlopig toch nog kopman, Sebastien Vettel achter zich gehouden. In de pronostieken voor wie straks om 17 uur op "pole" zal staan kreeg Vettel 46% stemmen, voor Hamilton met 30% en die jonge gast uit Monaco slechts 17% toegedicht. Het spreekt voor zich dat het straks in de kwalificaties op het 5,412 km verlichte woestijncircuit zal spannen.
Vettel moet baas zien te blijven over Leclerc want die gast is jong en oerendsnel. Vettel heeft er al vier wereldtitels opzitten en is ieder jaar iets ouder. Komt daar dan nog die zoon van....bij, Mick Schumacher, bij die dinsdag een Ferrari test in Bahrein en woensdag een Alfa Romeo C38. In de Formule 2 behaalde Mick in zijn eerste race de achtste plaats, terwijl Latifi won.
Maar er is nog een heel seizoen te gaan en Sebastien Vettel kan er zeker van zijn dat Mick Schumacher eind van het jaar langs de grote poort en over de rode lope binnenwandelt in Maranello. Geruggesteund door vaders zeven wereldtitels, geld en al bij voorbaat als mythische figuur bestempeld. Straks niet te missen: duel tussen Leclerc en Vettel, beiden in de Ferrari's. Hamilton zal ernaar kijken...Hoewel de vijfvoudige wereldkampioen misschien de 0,7" tussen hem en Leclerc in de FP3 weet te overbruggen. Lewis en Mercedes, de twee zijn niet te schatten. (Walter Rombauts)
Omdat de resultaten van de eerste vrije oefenritten voor iedere GP - nu de tweede dit jaar in Bahrein - volledig onvoorspelbare pronostiek op de wedstrijd geven, wordt het bijna zielig ernaar te kijken. Voor wie het wil weten. Charles Leclerc plaatste de Ferrari in FP1 op de eerste plaats, daarna verbeterde hem dat in de FP2. Voor de rest gaat eigenlijk alle aandacht uit naar wat toekomstgericht en vooral achter de schermen gebeurt in de F1. "Oudje" Patrick Head en voor veertig jaar medestichter van Williams, wordt als "adviseur" teruggehaald naar het ontredderde Williams bij wie een verdienstelijke, sympathieke maar gehandicapte Robert Kubica de F1 bijna ontsiert. Vergeefse moeite van de Pool om zijn come-back waar te maken.
Het is bijna niet te geloven dat de Amerikaanse bezitters van de F1, Liberty Media, mogelijk zullen aankijken tegen een parallel F1-kampioenschap dat volgens geruchten door Bernie Ecclestone (88) en andere zwaargewichten als Luca di Montezemola zou worden georganiseerd. Na het beëindigen van de Concorde Accoorden met de FIA eind 2020. Ecclestone heeft gezien zijn leeftijd alleen de misdadiger "tijd" tegen zich. Anders niets. Want ongeveer achtendertig jaar geleden dreigde hij met eenzelfde truuk de FIA schaakmat te zetten. Beide partijen vonden zich dan in de hogergenoemde akkoorden.
Zeker is dat de Amerikaanse eigenaars sinds maart 2017 zich niet goed voelen bij de vergadering die in het Zwitserse skioord Gstaad plaatsvond. Ze worden beschouwd als de verkrachters van de historische F1. En willen er eigenlijk vanaf. Wordt vervolgd. Morgen ook de nachtrace in Bahrein met de FP3 om 13 uur onze tijd en de kwalificaties om 16 uur. Dan weten we wie er op pole staat. Wie zondag na de start om 17.10 onze tijd de race zal winnen is een open vraag.
Een Mercedes of een Ferrari. Weinig mensen kan het nog schelen. De F1 is versleten. Ook al is de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher, Mick, er aanwezig om met Ferrari te testen. De journalisten hingen smekend aan zijn lippen om iets zinnigs over vader te vernemen. Vergeefs. De F1 blijft baas over de pers omdat deze uit de handen van de betrokken constructeurs eet. En dat is net als in het stierenvechten nooit anders geweest. (Walter Rombauts)
Einde 2020 lopen de Concorde Accoorden bij de FIA af. Nu al wordt het geroersel gewaar in de Formule 1. "Als er niets verandert stappen we mogelijk uit de F1", dixit Mc Laren. Ferrari, toen ceo Marchionne nog leefde, dreigde met hetzelfde. Formula E wenkt en hoe kan Renault nu voor "the Board of Chairman's" (Goshn is uit de gevangenis in Japan en ontslagen door Renault) nog verantwoorden als de F1-technologie compleet in tegenstrijd is met de industriële belangen van de constructeurs die onder druk van "klimaat" moeten buigen voor hybrid (reeds achterhaald) voor reeds bij voorbaat achterhaald elektro.
Maar in wezen geviseerd zijn op waterstof. De F1 zit in een diepe crisis. Omdat de technologie is achterhaald, maar ook omdat de budgetten van 450 miljoen dollar tegenover de kleine teams 190 miljoen dollar per jaar onrechtvaardig zijn. Dat Liberty Media, eigenaar van de F1 sinds 2017 alles alleen op show - lees Indycar - zal baseren. Zelfs narcisten als Max Verstappen zullen hun gloriedagen daardoor beleven. Maar nooit en te nimmer de integriteit kunnen waarmaken wat de technische na-oorlogse (en zelfs de voor-oorlogse Alfa, Mercedes en Auto Union) waar de autoindustrie borg voor stond, kunnen invullen. Wereldomvattend. (Walter Rombauts)
BINOTTO HEEFT WK-PUNT VOOR CHARLES LECLERC LATEN LIGGEN
Maurizio Arrivabene is eind vorig seizoen aan de kant gezet bij de Scuderia Ferrari omdat hij mee schuldig was aan het feit dat de Duitser Sebastien Vettel geen vijfde wereldtitel haalde. Maar de nieuwe bigboss Mattia Binotto heeft in Australië een slecht debuut gemaakt. Monegask Charle Leclerc kreeg, na door Vettel van de baan zijn gedrumd in bocht 1, heel de race door bevel achter Sebastien Vettel te blijven, ook al "plakte" die alsmaar korter tegen de achtervleugel van zijn ploegmaat. Daardoor kon deze geen poging wagen om eens een pitstop te maken voor verse banden en een worp te doen naar de snelste ronde om 1 WK-punt te oogsten. Dat is nieuw in het reglement en één punt of mettertijd meerdere kan aan het eind van de nog 20 te rijden races een verschil maken in de eindstand.
Leclerc kon "pitten", want de afstand tussen hem en Kevin Magnussen (Haas) was groot genoeg om geen plaats in de uitslag te verliezen. Hij zou dan steevast de "rode" banden hebben gekozen omdat die de zachtste zijn en de meeste grip geven. De "gele" komen overeen met mediums en de "witte" zijn het hardst en gaan het langst mee. Enfin, de nieuwkomer kreeg die kans niet van Binotto, en dus ging Ferrari door de stilaan versleten afgoderij voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel de mist in. Zoals altijd beloven de Italianen het beter te doen. Even leek dat bewaarheid in de préseizoenstesten in Barcelona. Mogelijk hield Mercedes zijn troeven voor het echte racen in Melbourne in Australië geheim. De droge verklaring van Mattia Binotto was "dat hij liever geen risico's nam en de wagens veilig op plaats vier en vijf te zien eindigen om de punten van het constructeurskampioenschap. (Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - WINT GP VAN AUSTRALIË F1, AFGANG VOOR FERRARI
Op de bandenwissels na heeft de Fin Valtteri Bottas van start tot finish geleid in zijn Mercedes W10 en de GP van Australië in Melbourne gewonnen. De eerste van éénentwintig races om de wereldtitel zag wel een dominantie van Lewis Hamilton in de trainingen en de kwalificaties, maar bij de start was Bottas snelst weg en reed zich buiten schot voor de rest van het veld. Daarin nam Hamilton de tweede plaats waar, Vettel (Ferrari) de derde en vierde...Max Verstappen (Red Bull) en dan Ferrari's nieuwkomer Charles Leclerc. Zogoed als direct verpulverde de motor van Carlos Sainz' Mc Laren, werd Robert Kubica (Williams) op pijnlijke wijze op één ronde gezet en Ricciardo verloor zijn nogal overmoedige pré-seizoensgrijns met de Renault als vroege opgever.
De 31ste ronde, bandenwissels waren voor iedereen achter de rug, plaatste Max Verstappen een reguliere aanval op viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Na twee pogingen ging de Nederlander voorbij en liet Vettel met zijn Ferrari ter plaatse. Dan zette de Red Bull-ridder de jacht in op....vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton ! Tot de laatste ronde bleef Max deze onder druk zetten.
Hij naderde tot op 1"5 maar maakte in laatste instantie een foutje in Turn 1, waardoor Hamilton weer vrijuit kon ademen. Bottas was voor beiden ver buiten schot. Max sprong mee als derde op het podium. Geheel terecht. Bottas reed ook de snelste ronde waardoor hij volgens het nieuwe reglement van 2019 één WK-punt bovenop de eerste plaats scoort.
De Ferrari-jongens Vettel en Leclerc slikten hierbij. Vooral voor Vettel ziet het er minder optimist uit. Iedereen weet dat Ferrari hem in eerste instantie "number 1" noemt maar als er geen prestaties komen, mag weldra Charles Leclerc ongehinderd voluit gaan. Bovendien weet iedereen dat in 2020 Mick Schumacher, zoon van..., aan de Maranello-poorten klopt. Zelfs niet moet aankloppen omdat ze al open staan en hij maar over de rode loper heeft binnen te wandelen. Volgende GP is die van Bahrein op 31 maart. (Walter Rombauts)
01. Valtteri Bottas (Mercedes) 58 ronden of 307,574 km in 1h25'27"325 (215,95 km/h gemiddeld)
02. Lewis Hamilton (Mercedes) + 20"886
03. Max Verstappen (Red Bull-Honda) + 22'520
04. Sebastien Vettel (Ferrari) + 57"109
05. Charles Leclerc (Ferrari) +58"230
Vanaf de zevende plaats werden Hülkenberg, Räikkönen, Stroll, Kvyat, Gasly en Norris op 1 ronde gereden. Russel kreeg 2 ronden aan zijn broek en Robert Kubica 3 ronden....In feite rijden er dus met Magnussen op plaats 6 eigenlijk maar tien van het hele plateau mee voor punten. Zoals Enzo Ferrari ooit zei "Er zijn dertig F1 piloten op de wereld, slechts vijf van hen zijn in staat wereldkampioen te worden". Laat dit de conclusie zijn van de GP van Australië. Ik reken Max Verstappen bij die vijf.
HAMILTON START ZESDE KEER OP RIJ OP POLE IN GP VAN AUSTRALIË
De derde vrije trainingen voor de GP van Australië werden ook gedomineerd door de vijfvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton. In de kwalificaties leek ploegmaat Valtteri Bottas de Mercedes naar de pole te rijden. In de laatste vijf minuten zette Lewis Hamilton hem echter op 0,112". Meteen was duidelijk dat de Brit voor de zesde opeenvolgende maal in Melbourne de pole-position binnen had met 1'22"043. De eerste Ferrari vinden we op de derde plaats met Vettel, de vijfde met Leclerc. Max Verstappen wist zich met de Red Bull-Honda knap tussen de "Winnow"-bolides te wringen. De Renault's presteerden niet goed, in weerwil van Ricciardo zijn nieuwe helm, rookie Lando Norris in de Mc Laren pakte de negende tijd en Kimi Räikkönen deed Alfa Romeo alle eer aan door zich achter de grote bonzen te plaatsen. De start van de race is bij ons morgenochtend om 06.15 uur (Walter Rombauts)
HAMILTON KRAAIT OPNIEUW VIKTORIE IN BEIDE OEFENSESSIES IN AUSTRALIË
Om precies 2 uur vorige nacht naar onze tijd begonnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Australië die zondag 17 maart 2019 het WK op gang slingert. Er heerste diepe droevenis omwille van het plots overlijden van koersdirecteur Charlie Whiting. Op 66-jarige leeftijd. Maar de show must go on en al in de eerste sessie spelde vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes de wet. Met 1"23"599 bleef hij Vettel voor die 1'23"637 op de teller zette. De tweede Ferrari-boy, Charles Leclerc, pakte de derde chrono voor Max Verstappen.
In de tweede vrije oefensessie werd Hamilton weer snelste 1'22"600 maar pikte teamgenoot Valtteri Bottas aan op de tweede plaats met 1'22"648. Max Verstappen in de Red Bull met Hondamotor pakte de derde tijd, met in zijn schaduw nieuwkomer Pierre Gasly die maar 0,42" van de Nederlander bleef. Met een vijfde chrono ging viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari al een eerste keer de mist in. De sessies werden getekend door Alex Albon die de Toro Rosso in de muur knalde en Kimi Räikkönen in de Alfa Roemo die vond dat het gras in het Albert Park te hoog stond en dit geregeld ging afmaaaien. De derde vrije oefeningen én kwalificaties vinden volgende nacht onze tijd plaats.(Walter Rombauts)
KONINKLIJKE AUTOCLUB LEOPARD BRENGT BEURS VOOR PURISTEN
Koksijde. Auto- en autosportpuristen schrijven best 17 maart 2019 in dikke letters in hun agenda. 't Is dan wel de GP van Australië, maar die is al gereden als we wakker worden. En die Leopardbeurs is te bezoeken vanaf 10 uur tot 18 uur in de Kerkepannezaal, Strandlaan 128 in St.Idesbald. Buiten een merkwaardige collectie oldtimers van de clubleden, is er alles wat van dicht of van ver met "automobiel" te maken heeft te bewonderen en te verhandelen. De inkom is gratis, een verdienste van voorzitter Francy Rys. Een voorname man binnen de Belgische autosport. Als je echt vrij bent ga er dan naartoe. Je zal verbaast zijn. Daar in St.Idesbald zal men menige beurs - er zijn er vele - overtreffen. Pure autoliefde. (Walter Rombauts/Foto:Leopard)
VANDOORNE WELLICHT VOLGEND E-SEIZOEN IN EEN MERCEDES E
Mercedes neemt na dertig jaar deelname aan het DTM een beslissing ten gunste van de steeds populairder wordende Formula E. Daarin rijdt Stoffel Vandoorne nu in een HWA, zonder veel succes overigens. Maar de bigboss-teammanager van het F1 team, Toto Wolff heeft altijd in onze landgenoot geloofd en er is ongetwijfeld een contact om de Rumbekenaar in een Mercedes E te zien. De Formule 1 start op 17 maart met de GP van Australië in Melbourne zonder een Belg. Ferrari wordt door insiders als het topmerk genoemd, dan uiteraard Mercedes, Renault én...Haas. Volgens de ooggetuigen op het terrein is 75% van het hele veld niet echt paraat voor het kampioenschap van andermaal 21 races.
Op pilotengebied is - met alle respect - de Pool Robert Kubica bij Williams het meest "niet meer passende profiel" in het veld. Voorbijgereden door alle jongeren. Na dit kampioenschap wenken het rentenierschap voor Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen. Eerstgenoemde zal (in geval hij niet wint dit jaar) moeten wijken voor Mick Schümacher bij Ferrari. De tweede zal er wellicht zelf genoeg van hebben na een jaar "Alfa Romeo" (ex-Sauber) dat tijdens de préseizoenstesten ondermaats bleek. De Finse wereldkampioen 2007 zal met zijn stuurgenius de tekorten van de machine niet kunnen compenseren.(Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - ZET SNELSTE EINDTIJD IN BARECELONA
Het dooreen krioelen van wisselende chrono's, speculaties allerhande, zijn vandaag in Barcelona op testdag 8 afgerond. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zette in de Ferrari SF90 met 1'16"221 de snelste eindtijd. Precies één tiende van een seconde scherper dan zijn ploegmaat Charles Leclerc. Daarmee kan Vettel met optimisme de eerste GP op 17 maart in Australië tegemoet zien. Niet alleen heeft hij van de Scuderia de belofte gekregen hem minstens in de eerste seizoenshelft prioriteit te geven op de Monegask Leclerc. Daarbovenop heeft ook vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton al gezegd dat de Ferrari's dit jaar beter zijn als machine. Nochtans reed de Brit in de Mercedes W10 de tweede tijd.
Zéér hoopgevend voor Renault is dat hun Duitse deel van het pilotenkoppel, Nico Hülkenberg met de vierde chrono afsloot. M.a.w. Renault, sinds meer dan 120 jaar bezieler van autosport en industrie vindt aansluiting bij de "groten". Natuurlijk zullen die kolossen uit de F1-geschiedenis prikjes ondervinden een snotneus als Lando Norris die bij Mc Laren door het geld van zijn vader Stoffel Vandoorne kon buitenduwen. Of Mc Laren met deze jongen het historische team opnieuw tot de hoogten van vroeger kan tillen is een penibele vraag. Het management schijnt minder geolied te draaien dan hun motoren. Smeren met geld is moeilijker, althans technisch en Paddy Lowe, topingenieur overgekomen van Mercedes heeft nachtmerries. Het is nu wachten op de eerste GP van Australië binnen veertien dagen. Vrijdag 15 maart al in de vroege uurtjes (02.00 AM onze tijd) de eerste vrije oefeningen. Voer voor uitgeslapen F1-fanaten. (Walter Rombauts)