VRIJDAG BEGINT GP VAN MIAMI, KERMIS ZOALS LIBERTY MEDIA F1 ZIEN
Het wat is niet echt, het 5,412 km lange asfaltlint maakt gebruik van op- en afritten van de NW 203 RD Street en Florida Turnpike en heeft een hoogteverschil aan de chicane die "blind" is en tegen 80 km/h kan worden genomen. Onze "Raidillon" moest om die reden worden herzien, maar hier, op de kermis in Miami mag alles. De omloop telt 19 bochten en er zal 308,326 km worden afgelegd. Als het niet regent of een rode vlag het spektakel niet voortijdig beëindigd. Net als in Saoudi Arabië waar de "blinde" bochten ronduit levensgevaarlijk waren. De omloop ligt in de zoegheten Miami Gardens en laat op een lange strook 350 km/h mogelijk. De affiche is duidelijk: Ferrari die zijn WK-leiderschap verdedigt tegen een oprukkend Red Bull en Mercedes die wanhopig Lewis Hamilton naar voor zal willen brengen.(wr)
MAX VERSTAPPEN WINT IN GROTE STIJL DE GP EMILIA-ROMAGNA IN IMOLA
In pole voor de sprintrace, winnaar van de sprintrace, dus ook in pole voor de GP in Imola. Eerste weg bij de start met in zijn schaduw Sergio Perez. WK-leider Charles Leclerc (Ferrari) klampte met nog alle kansen aan op de derde plaats. In de van 63 ronden raakten Ricciardo en Sainz elkaar in een trage natte bocht. Het betekende de opgave voor de Spanjaard en de tweede Ferrari. In ronde 41 dubbelde Max Verstappen de zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton, wiens ploegmaat George Russell in de andere Mercedes beter deed en vierde finishte.
Charles Leclerc maakte nog een slipper die hem veel plaatsen en WK-punten kosten. Na een relatieve vruchtbare inhaalrace eindigde hij zesde achter Valtteri Bottas (Alfa Romeo). Met zijn tweede GP-zege dit seizoen, na Saoudi Arabië, doet Max een goede zaak in de nieuwe voorlopige stand voor de wereldtitel. Max scoorde 26 eenheden (1 punt van de snelste ronde) en Charles 8 punten van de zesde plaats. Het oonderling verschil tussen Leclerc en Verstappen bedraagt nu 28 punten. Omdat Sergio Perez in de tweede Red Bull-Honda een dubbelslag verwezenlijkte doet Red Bull een bijzondere goede zaak in de voorlopige stand om het WK. Lewis Hamilton eindigde veertiende, Alonso moest opgeven met mechanische pech, en Sainz schoof balletgewijs van het asfalt. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda). 1 uur 32'07"986
2. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1 uur 32'24"513
3. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes). 1 uur 32'42"820
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)