Chevrolet Sequel rijdt 500 km autonoom op brandstofcellen
General Motors zet de toon naar de toekomst. Een hele poos staat de Chevrolet Sequel al op de verschillende autosalons als de auto die het verst staat met het rijden op brandstofcellen. Dat wil zeggen met uitstoot nul ! Buiten wat waterdamp komt er niets schadelijks uit deze technologie. Waterstof en zuurstof worden gesplitst en in afzonderlijke kanalen weer in elkaars nabijheid gebracht. Omdat de + en - lading van beide elementen weer naar elkaar toe willen ontstaat er een elektrische spanning. Daaruit wordt de stroom geput die voor de aandrijving van de imposante auto zorgt.
Zojuist heeft Chevrolet met een rit over meer dan 480 km, zonder bijtanken, een mijlpaal in de geschiedenisboeken bijgeschreven. Het betekent een belangrijke stap naar de commercialisering door een autonomie aan te bieden die de consument vandaag als minimum verwacht. De waterstof waarmee de Sequel rijdt is gewonnen in de Niagara watervallen door de waterkracht ervan en is dus een perfect vernieuwbare energiebron. Dat houdt in dat het hele proces - van de productie van de waterstof tot het gebruik van de brandstof in de auto - vrijwel vrij van enige koolstofdioxyde (CO2) verliep.
De Chevrolet Sequel werd in 2005 voorgesteld op de North American International Auto Show in Detroit en verscheen vorige herfst in zijn eerste rijklareuitvoering. Het is de eerste auto ter wereld waarin met succes een aandrijfssysteem met waterstofcellen wordt gekoppeld aan een groot aantal andere vooruitstrevende technologieƫn, zoals een "steer-by-wire" en een "brake-by-wire", wielnaafmotoren,lithium-ionaccu's en een lichte aluminiumconstructie. Hij gebruikt zuivere, vernieuwbare waterstof als brandstof en stoot dus alleen waterdamp uit. Pollutie = 0. Op dit ogenblik is hij de enige auto die een dergelijke autonomie concreet onder alle verkeersomstandigheden haalt.