De Tesla die in het zonnige Californië rondtoert is een tweezitter droomwagen die echt kan rijden. Op zich is dat al verwonderlijk, want vele droomwagens zijn showmodellen die dienen om de reacties bij het publiek af te tasten. Vaak verdwijnen ze daarna in magazijnen om er nooit meer uit te komen. Deze is bestemd om zich te voegen bij het legertje rijklare elektrische auto's. Ze behoren tot de categorie Zero-emissie-voertuigen die geen enkele schadelijke stof uitbraken omdat ze helemaal elektrisch fungeren. Gewoon rijden, niet eens benepen zitten, zoals in vaak experimentele karretjes, neen "royaal" rijden.
De 45 kWh Lithium-Ionen batterij zit voor de achteras en dus ook direct achter de twee zitplaatsen. Ze weegt 450 kg en samen met 225 kW elektromotor loopt het gewicht van deze nochtans vlot handelbare auto snel op tot 1200 kg. De imposante motor zit dwars tussen de wielen en draait 13.000 t/m terwijl de toerenteller een begrenzing aangeeft van 15.000 t/m. Alleen die aanblik vraagt al om gewenning. Het is dus duidelijk dat er een grote vertragingsbak nodig is om bruikbare trekkracht aan de wielen te krijgen en de banden niet te doen doorslippen op het asfalt. Want vanuit stilstand naar 100 km/h heeft deze Tesla slechts 3,9" nodig en hij kan dooraccelereren tot zijn topsnelheid van 200 km/ ! Gesteld dat je een baan vindt waar al die capriolen kùnnen dan is de autonomie waarover de Tesla beschikt 365 km. Dat is niet mis voor een auto die 1220 kg weegt
De naam van de sportwagen is afkomstig van Nicola Tesla, een fysicus die in Smiljan in Kroatië in 1856 werd geboren en in 1943 in New York overleed. Hij ontwikkelde het meerfasensysteem en was de grondlegger van de wisselstroommotor. Dit type motor zal door iedereen die zich op de markt van de elektrovoertuigen waagt worden gebruikt. Het tijdstip om deze Californische Tesla Roadster kon niet beter gekozen zijn: midden in het wereldwijde gejoel van striemende olieprijzen. Maar omdat de Tesla toch nog een prijskaartje heeft van 120.000 is de kans niet groot dat we hem massaal zullen zien rijden. Voor merken als Porsche bijvoorbeeld maar al goed. Want in sprintcijfers is zo'n Tesla niet kloppen. Dat komt omdat vanaf de eerste draaibeweging van de motor direct het maximale koppel aanwezig is en verder blijft doorwerken. Ferrari en Co reppen zich om hem te trachten in te halen. Dat moet dan tegen Tesla's topsnelheid van 200 km/h zo ongeveer zijn. Vanaf het wegrijden, dus vanaf de eerste cenitimeters als is ongeveer 340 Nm uit die batterij te puren.
De Tesla tweezitter heeft een carrosserie van koolstofvezel, is 3,946 meter lang, 1,873 breed en 1,127 hoog. De wielbasis is 2,35 meter en dat is betrekkelijk kort. Dat komt omdat de - zware - Lithium-Ionen-Batterij compact is en de motor samen met deze, plus de twee inzittenden het globale gewicht precies tussen de wielen leggen. De ophanging is vrij klassiek. Voor- en achteraan zijn er gevenileerde schijfremmen die ook wrijvingsenergie recupereren en weer aan de batterij geven. Mede daardoor kost een "tankbeurt" aan de stekker bij benadering 9. Vooraan is de lichtere kant van de auto geschoeid met 175/55 R banden en achteraan omwille van al dat geweld op 225/45 R 17 banden. De Tesla is een elektrische droomwagen die echter de grote vraag rond de accu-materialen niet weg laat dromen. Daarover zitten in alle autofabrieken zowat alle technici met grote kopzorgen.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's Tesla)
|