De elektrische auto is een feit en Nissan speelt in die race naar auto's zonder enige schadelijke uitstoot een pioniersrol. Lang voordat in de Westerse en zeker in de Amerikaanse contreiën nog maar werd gefantaseerd over elektrisch rijden stelden de Japanners 30 jaar geleden al een heel paviljoen ter beschikking van de - Japanse - firma's die elektrische voertuigen presenteerden op het Salon van Tokio. Niet één ontbrak op het appél maar Nissan stak er boven uit met een FXV die als model aanvaardbaar was en waarin twee passagiers comfortabel en droog konden meereizen. De overige plaats was inderdaad...bezet door...batterijen en een elektromotor.
Vandaag gaat Nissan weer die pioniersrol verder zetten door de X-trail FCV (Fuel Cell Vehicle) als concreet rijbaar exemplaar voor te stellen. Op het nakende Salon van Parijs zal niet alleen bij Nissan, maar ook bij Renault, Volvo, Smart en Subaru het accent liggen op de zéér nabije doorbraak naar concreet elektrisch rijden. Maar voor Nissan gaat het verder. De X-trail is de voorbode van een heel ambitieus "Green Program" dat eigenlijk vanaf nu tot in 2050 wordt doorgetrokken. In dat jaar - op het eerste gezicht veraf - zullen méér dan 50% van alle nieuwe Nissan's elektrisch worden aangedreven. Tegen datzelfde jaar zal een globale vermindering van uitstoot aan CO2, zowel door auto's als door de productie-eenheden een feit zijn. Daarmee wordt het kleurloze, reukloze en onzichtbare gas dat voor het broeikasteffect en dus voor de opwarming van de aarde zorgt, teruggedrongen in zijn kwalijke functie. Waarmee de dreiging van temperatuursstijging én waterpeilstijging van zeeën en Oceanen mogelijk kan worden gestopt.
Heel concreet zal Nissan tegen 2010 zowel een "drieliterauto" klaar hebben als een eerste hybride. Tegen 2012 zal de eerste complete elektrisch aangedreven Nissan in de showrooms staan. De eerste Nissan die op brandstofcellen rijdt zal in 2015 worden gecommercialiseerd. Het pikante rond heel de snelle evolutie naar de compleet elektrische auto gaat gepaard met een perfectionering van de Continu Variabele Transmissie (CVT). Iedereen die de eerste grijze haren vertoont zal zich herinneren hoe hartelijk gelachen werd om "de auto zonder vitessen" die door de gebroeders Van Doorne van - inderdaad - Van Doorne's Transmissie nabij het Nederlandse Tirlburg onder de naam DAF werd gelanceerd. Het autootje veroverde echter faam in de Rally van Monte Carlo en deed - letterlijk - stof opwaaien in de Formule 3. Ook omdat de toenmalige rubber (variator-) riemen al eens braken. Nu zijn dat stalen lamellenriemen en is er van mogelijkheid tot breuk hoegenaamd geen sprake meer.
Of hoe iets lelijks als een Dafje, een "boite" zonder "trappen" kan evoluren naar sublieme techniek. Niemand lacht er nog mee. Want door tussen twee uitersten altijd de juiste overbrengingsverhouding van motor naar wielen te sturen is het brandstofverbruik altijd het laagst mogelijke. Dat was vroeger ook al zo, maar de genialiteit van het systeem oversteeg toen minstens het gemiddelde intellect. Het was immers nog de tijd rond dewereldtentoonstelling in 1958, van "Oud België", voetbal, fritten en smoutebollen. Die kramen worden weldra vervangen door stations waar elektriciteit en waterstof kan worden getankt. Wie er klaar voor is wacht nog een mooie mobiliteitstijd. In rust wegens afwezigheid van lawaai en proper omdat er alleen damp uit de uitlaat zal komen. Die - snelle - evolutie zal gaan zoals met de Dafjes. Eerst hard lachen, en als dan een auto zoals bijvoorbeeld de Amerikaanse Tesla voorbijzoeft, dan héél sip wegkijken. Weldra zullen betweters aan de kant staan. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Nissan)