Mercedes brengt in 2009 spectaculaire S 400 BlueHybrid uit !
In de niet meer te stuiten jacht naar het "elektrificeren" van de auto in het algemeen pakken de merken ook de grote modellen aan. Mercedes zal tegen de zomer van 2009 de S 400 BlueHybrid lanceren. Het is een auto die eigenlijk gebaseerd is op de S 350 maar een hybridesysteem heeft een elektromotor van 15kW/20 pken een lithium-ion batterij met hoge voltage, momenteel aanvaardt als het beste compromis om elektriciteit te stockeren. Het alkalische metaal met een dichtheidsgraad van 0,55 draagt atoomnummer 3, is licht alkalisch en blijkt de beste standtijd te hebben en het best duizenden keren laden/ontladen te kunnen weerstaan.
Toyota is daar nog niet zo van overtuigd. Tenminste te oordelen dat de nieuwe, gespierdere Prius III die in januari 2009 in Detroit wordt getoond, het voorlopig nog met de Nikkel-Metaalhydyde-batterijen zal moeten stellen. Toyota en Honda waren de pioniers in hybridetechnieken. Er valt dus met hun oordeel niet te spotten want ze hebben een gigantische ervaring met het "elektro-management" opgedaan. Het is niet genoeg een verbrandingsmotor, een elektromotor en batterijen te hebben. Juist de interactie tussen die componenten op het juiste moment is van het grotste belang en daar zijn Toyota en Lexus pioniers in.
Mercedes en BMW willen die spitspositie veroveren. De "dikke" S400 BlueHybrid met zijn 3,5 liter V6 motor die liefst 205 kW of 279 pk (!) uitbraakt zal slechts 7,9 l/100 km verbruiken en een CO2-uitstoot hebben van 190 g/km. Gesteld dat het zo is dan is die grote auto een kampioen in zijn klasse. De filosofie is toch een grote rijplezierige auto te hebben met milieuvriendelijke karaktertrekken. Om de bestuurder geen enkele hinder te laten hebben van het onderlinge geruzie tussen elektromotor, benzinemotor en batterijen, is de drijflijn gekoppeld aan een zevengangige automaat die natuurlijk geheel elektronisch wordt gestuurd.
De elektrische motor fungeert zowel als starter als generator. Elektromotoren leveren direct bij het aanslaan hun maximum koppel en in het geval van de S 400 BlueHybrid is dat een aanzetkoppel van 160 Nm. Het maximum koppel van de V6 verbrandingsmotor is 385 Nm (gecombineerd elektro+V6) en dit tegen 2400 t/m. De koppelvlakke loopt door tot 5.000 t/m en de auto bereikt een topsnelheid van 250 k/h. Daarmee komt de hang naar de goeie ouwe tijd weer boven. De betere burgerij wil prestigieus auto blijven rijden. Een vraag van de markt dus. Vooral Mercedes en BMW willen daar blijven aan voldoen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)