De nieuwe Mitsubishi Evolution is eigenlijk de tiende voortgang op een auto die vooral de rallywereld heeft bekoord en waarmee tientallen overwinningen zijn afgedwongen. Degene die nu is gelanceerd belooft een terugkomst in het WRC en in eigen land zijn er al 64 verkocht. Voornamelijk aan préparateurs à la Colsoul die er zaken gaan mee doen of laten doen. Feit is dat wie deze sportieve sedan met 300 pk onder de motorkap, permanente vierwielaandrijving en dubbel schakelende versnellingsbak zoals in de Porsche 911 de Porsche Doppel Kupplung. In Zolder mochten we hem proef rijden. Het werd een les in nederigheid en bewondering voor de autocoureurs die er met snelle chronos overheen scheuren. Ook respect voor wat Mitsubishi daar aan perfectie heeft neergepoot. De tegenpool van deze rijdende spierbal is de Subaru Impreza STi en wellicht krijgen BMW M3s en Audis S4 het er ook commercieel lastig mee. Als versies zijn er de GSR en de MR. De eerste heeft een vijfbak, de tweede een zesbak met dubbele koppeling. Deze laatste reden we.
De Japanners zijn duidelijk. Alles aan de Evolution is functioneel. Maar er is wel voor gezorgd dat de auto ook alles biedt voor wie én een sportwagen én een familieauto in één geheel voor zijn deur wil zien staan. De enige vraag die kan worden gesteld is of de grote achterspoiler potentiële (burger-) kopers kan afschrikken. Moest die echt wel ? Het antwoord is onverschrokken ja. Want dit zonder spoiler zo tegelijkertijd sportief én familiaal ogende object voor puristen haalt een snelheid die boven 240 km/h ligt. Om instabiliteit te vermijden is die achtervleugel nodig. Zo ook werd de wielbasis met 25 mm verlengd. Samen met een lager zwaartepunt én breder spoor is de handelbaarheid daar ook mee verbeterd. De overbouw (port-à-faux) voor en achter is er ook mee verkort, een aspect dat zeker voor rallydoeleinden welkom is.
De bolle spatborden zijn onderwerp geweest van een diepgaande studie. Eerst op een 2/5-de schaalmodel, dan op een met glasvezel versterkt plastic-model. Van de windtunnel werden de resultaten omgezet naar de Computer Aided Design (CAD) en vice-versa. Het verhaal begon in 2004. Niet van de Lancer maar van het resultaat van deze tiende - Evolution die volgens de Japanse constructeur de neus heeft naar model van een jachtvliegtuig. Dat laten we in het midden. Feit is wel dat de nummerplaat zijdelings links is bevestigd en dat de hele frontrooster vol op de lucht inbeukt. Achter de subtiel bolle wielkasten rollen de sublieme Yokohama (245/40) rubbers op 18 BBS-velgen en de rode remzadels van Brembo met vier zuigers per geventileerde schijf hun hitte afvoeren via de luchtspleten achter de spatborden, dààr waar de carrosserie weer een heel horizontale vorm aanneemt. Ook motorwarmte wordt mee afgevoerd door die uitgangen. Zelfs de deurgrepen vormen een mooi geheel met de vlakte van de portieren. Net zoals de gapende opening boven de voorin en in langsrichting opgehangen motor is deze deurklink het voorwerp geweest van maandenlange slopende studie in het R&D-centrum van de Mitsubishi Motor Company in Okazaki, Japan.
De Mitsubishi Evolution is zo geconcipieerd in vierwielaandrijving dat het vervelende effect van onderstuur embryonaal eigen aan iedere AWD helemaal afwezig is. Algehele neutraliteit in stuurgedrag is troef en de auto vergeeft zelfs veel rijdersfouten. Allemaal door een maximum aan elektronische assistentie en de verschillende modussen waarin kan worden gereden. Er is het actieve middendifferentieel, de ABS, de actieve giercontrole en de actieve stabiliteitscontrole. Men kan die heilzame dingen ook uitzetten. Op eigen risico dan. Maar wie zeker is van zijn stuk kan flirten met de grenzen van de wetmatigheden. In de meest sportieve en compleet automatisch schakelt de zesbak (Getrag) op 7500 t/m. Dan staat hij in modus sport want normaal bereikt de 217 kW/295 pk sterke 2.0 liter zestienkleps turbo viercilinder zijn maximum vermogen op 6500 t/m. Het is even wennen omdat de rijder zich eigenlijk in dat geval nog alleen te concentreren heeft op gas geven, sturen en remmen. Voor wat Zolder betreft natuurlijk ook op de juiste trajectoire. Iets wat na acht jaar niet-meer-gedaan en met een kokosnoothelm op het hoofd, tijd vroeg. Het spreekt voor zich dat de mogelijkheden van de auto die van iedere schrijvelaar tenzij je Stéphane Léméret heet overtreffen en in de rallys het instrument moet zijn van mannen als Patrick Snijers en andere Duez. Tussen de autoconstructeurs zal in dit (R-)Evolution geval de wet van de sterkste andermaal gelden. In groep N homologeerde de FIA de straatversie in de voorbije juli-maand. (R-)Evolution studie kunnen we nog verder zetten tegen de auto in de rallys verschijnt. Niet de Evolutie van Darwin meer. Maar wel dat nieuwe dikke (R-)evolutieboek van Mitsubishi. Om stil van te worden hoever die ingenieurs het DNA van de autobouw hebben uitgediept. Misschien kan Guy Colsoul ons helpen met een herscholing. Leren houdt nooit op. (Tekst:Walter Rombauts/Fotos: Mitsubishi)
|