Dankzij zijn showcar GTbyCitroën die nu wordt getoond op de Mondial de l'Automobile in Parijs die vandaag zijn deuren opent voor het grote publiek, is Citroën de eerste constructeur die de grens van de virtuele wereld overschrijdt. GTbyCITROËN, een stijlreplica van een auto die afkomstig is uit de digitale wereld, is een volledig nieuwe interpretatie van de grote toerismecoupé en is de vrucht van een partnerschap tussen Citroën en Polyphony, de producent van het rijsimulatiespel Gran Turismo 5 dat wordt voorgesteld voor Playstation 3. Dit spel, waarvan wereldwijd al ruim 50 miljoen exemplaren zijn verkocht, krijgt zijn erkenning door zijn uitvoeringskwaliteit, zijn geslaagde design en zijn uiterst realistische weergave. In het spel heeft GTbyCITROËN een elektrische aandrijfmodus die wordt gevoed door een brandstofcel die geen vervuilende uitstoot heeft en hem toelaat om te wedijveren met zijn krachtigste concurrenten.
Met GTbyCitroën komen de virtuele en de werkelijke wereld samen, in het kader van een echt vernieuwende partnerschap. We zijn echt opgetogen dat Citroën contact met ons heeft opgenomen, zodat we de gelegenheid hebben gekregen om onze respectievelijke creatieve krachten te verenigen om deze heel bijzondere conceptcar leven in te blazen. Bijdragen tot de geboorte van deze auto, eerst in het spel en daarna in het echt, was voor ons een volledig nieuwe ervaring, aangezien ons werk zich gewoonlijk exclusief in de digitale wereld afspeelt. Ik hoop alleen dat ik op een dag aan het stuur van een GTbyCitroën kan gaan zitten om er op een echt circuit mee te rijden!" Dat is de conclusie van Kazanori Yamauchi, Voorzitter van Polyphony Digital Inc en producent van Gran Turismo
GTbyCitroën incarneert de wereld van de autoraces via een stijl die doortrokken is van dynamisme, sculpturen en aangescherpte grafische voorstellingen. Het achterstuk van de auto is scherp gemaakt, overdreven lang, om een effect van nalichting te creëren, om de conceptcar visueel nog sneller te maken. De aangehouden vignettering van wit naar grijs op de flank van het koetswerk versterkt nog dit gevoel van permanente beweging. Uit de cabine van GTbyCitroën, die is ontworpen voor twee volwassenen, blijkt dat deze showcar is gebouwd om een grote touringauto te zijn. De sfeer aan boord mengt edele, bewerkte stoffen met een meer mechanische lijn van de stuurpost. Het zoeken naar het rijplezer heeft de inrichting van de stuurpost bepaald. De bestuurder zit in een lage rijhouding en alles is in het werk gesteld opdat de bestuurder zich zou kunnen concentreren op de weg, dankzij het head-up display dat de rijgegevens duidelijk weergeeft.
Het imposante design van de voorzijde wordt ondersteund door bijzonder ruime luchtingangen en door horizontale koplampen met indringende vorm. Deze laatste zijn voorzien van leds met doordringend blauw, om een optimale verlichting van de weg te verkrijgen, maar ook om zijn belangrijkste rivalen in bedwang te houden. De verchroomde chevrons, die op de gladde motorkap zijn aangebracht, verklappen de identiteit van het merk Citroën. De achteruitkijkspiegels van koolstof, die worden gedragen door sterk geprofileerde houders versterken het stroomlijnprofiel van de buitenaardse auto.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Citroën)
|