Mark Webber (37) heeft vorige vrijdag met de nieuwe Red Bull BR9-Renault liefst 108 ronden afgelegd op het 4,655 km lange circuit van Barcelona. Dat is 497 km, tijdens dewelke de degelijkheid van Red Bulls' nieuwste werd aangetoond tegenover de concurrentie. Die kijkt argwanend toe, omdat drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel eveneens heeft aangetoond dat de nieuwe creatie van Adrian Newey met de aan Mercedes gewaagde Renault 2,4 liter V8 motor klaar is om optimistisch aan een...vierde wereldtitel te denken. Veel te vroeg natuurlijk, want die vorige vrijdag was tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso in de Ferrari snelst met 1'21"875.
Maar in de voorseizoentrainingen is daaruit geen conclusie te trekken. De configuraties van de F1-wagens (banden, inhoud brandstoftank, aerodynamika enz...) verschillen onderling en de ingenieurs van de verschillende teams kunnen wel gissingen doen, maar de naakte cijfers zijn niet bindend om een hiëarchie op te zetten voor het WK 2013 dat op 17 maart a.s. in Australië (Melbourne) begint.
Mark Webber is een coureur die één keer wereldkampioen had moeten worden. Niemand leeft meer gedisciplineerd voor zijn vak dan hij. Maar gezien zijn leeftijd en de jeugdigheid en het overwicht op zowat iedereen van Vettel doen de logica zeggen dat Mark Webber die droom moet wegzetten. Hij mag echter nog altijd dromen van een GP-overwinning (zoals vorig jaar in Monaco) en zelfs van vele podiums. Nieuwkomer bij Mercedes met de "04" is nogal duidelijk in zijn uitleg: "Nico (Rosberg) en ik hebben een auto om iedere race in de punten te rijden. Dat is belangrijk want de F1-geschiedenis toont aan dat geen race winnen maar iedere keer op het podium staan ook een wereldtitel kan impliceren."
Hamilton sloot de vierde dag in Barcelona tijdens 52 ronden (242 km) in de regen af met de snelste tijd (1'23"282) voor Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes. Waarmee hij Mercedes al even aan de top plaatste. Als ster spelend voor zichzelf en het merk. In de vier testdagen in Catalonië legde Hamilton 1513 km af...of 325 rondjes. De regen in Barcelona werkte iedereen op de zenuwen. Mark Webber vat het echter filosofisch samen. "Het was koud en nat, niet plezant. Maar vergeet niet dat we tijdens het seizoen deze omstandigheden kunnen tegenkomen op de Nürburgring, Silverstone en Francorchamps." Hij was Maleisië daarbij al vergeten.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Mark Webber)