Vandaag hebben alle 55 deelnemers aan de komende "24 Uren van Le Mans" op 22 en 23 juni a.s. de technische controle ondergaan en doorstaan. Ook de twee nieuwe Renaults Alpine's A450 waarvan de Franse constructeur liever heeft dat je ze kortweg Alpine's noemt. Oudere rakkers herinneren zich de legendarische A110 waarmee in het begin van de zeventiger jaren mannen als Bernard Darniche, Jean Ragnotti's en Jean-Pierre Nicolas' de rallybezoekers kippenvel bezorgden. Vandaag staat Alpine met een nummer 36 en 37 in de pits in Le Mans. Mogelijk worden ze een onverwachte scheidsrechter voor de Audi's en de Toyota's die morgen zondag 9 juni 2013 om 9 uur 's morgens, als de mogelijke zon de piste nog doet dampen, weer hun duel van vorig jaar overdoen. Met praktisch technisch dezelfde inslag alsmede ze voor jaar tegenover elkaar stonden. Dat het er zal spannen, beaamden zaterdagavond hevige bliksems en donderslagen. In Le Mans is de weerman altijd "a part of the game"...
Wat de rol als scheidsrechter betreft is dat wat overdreven. Ze rijden in LMP2 en als nieuweling scheer je zelden hoge toppen in Le Mans. Of je draagt als naam Porsche: tien keer gewonnen in La Sarthe. Zes keer met Jacky Ickx. Als je Audi heet is dat elf keer gewonnen, waarvan acht keer met de Deen Tom Kristensen die er natuurlijk ook weer van de partij is. Voor de rest is het afwachten wat morgen ten tonele wordt gevoerd. Nissan is weer massaal motorleverancier in de LMP2, de privaatklasse als je wil. Toyota en Audi's zijn LMP1's. Daar verschuilt een autoconstructeur zich niet achter. Hij komt er openlijk voor uit. Maar de slogan "winnen op zondag is verkopen op maandag" is beslist achterhaald. Maar het poetst imago op, brengt zon op de namen. In de hoop dat de wereldwijde crisis, beslist veroorzaakt door een nooit eerder vertoond wantrouwen van de consument, dat die kwelling voor de burger wereldwijd mag worden opgelost. Dat bommen en granaten niet meer rondslingeren op een planeet met meer dan zeven miljard burgers.
In de jaarlijkse bedevaart naar Le Mans, de heilige plaats La Sarthe, zonder enige religie te raken doet bijna de grond kussen. Maar je poep omhoog steken hoeft niet. Le Mans doet je alleen leuke meiden kussen. En je slaapt er op het oorkussen van de duivel, midden een Normandië van kruisen. Met en zonder lijdende figuren erop. Maar voor de betekenis daarvan moet je terug in de tijd naar de Tempeliers. In de technische matras van Le Mans zijn die d'r niet. Je ziet er alleen puristen. Zo liepen Nico Verdonck en ikzelf elkaar nog eens tegen het lijf. Hij botste op mijn buikje en zei dat het aanvoelde als een airbag die afging.
De man die ooit op 18-jarige leeftijd F3000 reed, waaronder ook de GP van Monaco, is klaar in Le Mans om ergens in te springen. Nico Verdonck's toekomst ligt in Le Mans. Hij won er de Formula Le Mans - onklopbaar - en gaf recent nog een regendemonstratie weg in de Blancpain-series waaraan alleen de grootste namen als Senna en anders Stuck's kunnen worden getoetst. Waarom een Rubens Barrichello niet in Le Mans is te zien, kan geen mens snappen. Le Mans is de plaatst waar jong talent en ervaring elkaar vinden. Je zal op 23 juni 's avonds zien dat het geen puber is die daar op het hoogste schavotje staat. Maar wel een mengeling van jong vuur en wijze rijkunst. Dat geeft Le Mans bovenop de grootste industriële confrontatie van het jaar.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)